Permalänk

Minimalistic custom build - übergumgum

Hej,

Ska nu göra min första projekt tråd och custom build, det ska bli i stil med "Dan cases a4-sfx" och "Exile - Perkka" men i lite av en egen design och då med full custom watercooling. Ni får reda på mer exakt hur jag hade tänk i en senare uppdatering, men nu till Specs på datorn som ska bli.

Kommer att använda komponenterna från min nuvarande dator i så stor grad det går då jag har begränsat med pengar,

Cpu: intel core i5 6600k
Mobo: Evga z170 stinger
Gpu: Asus 1070 rog strix gaming
Ram: Kingston HyperX 16GB
Psu: Corsair sf600 600w
Lagring: samsung 850 evo 250gb och en 500gb
Fläktar: 2str Corsair HD Series HD120 RGB

Vattenkylning

Gpu block: EK-FC1080 GTX Strix - Nickel
Gpu backplate: EK-FC1080 GTX Strix Backplate - Black
Pump/res: EK-XRES 100 Revo D5 PWM
Cpu block: EK-Supremacy EVO - Nickel
Radiator: EK-CoolStream SE 240
Radiator: EK-CoolStream SE 120
Fittings: Barrow fittings efter behov

Jag påbörjar projektet idag, då jag precis har beställt all vattenkylning utom 120 raden och fittings, psu, fläktar och PCI-E Extension allt jag behöver för att slutföra bygget, så jag har 5 paket på väg vilket jag kommer behöva för att fastställa vissa mått. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska använda 120 raden då chassit ska vara så litet som möjligt men är orolig för att det kommer bli för dålig kylning utan den.

Men jag börjar med en bild på materialet som ska användas till chassit på och återkommer med uppdatering så snart jag har något att uppdatera

Permalänk
Medlem

Kan bli spännande så följer det här

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, Det är svårt att få in vattenkylning i ett litet chassi. men det går att få ännu mindre än luftkylt om man anstränger sig
Typ att sandwitcha gpu+cpu kylare till en tunn enhet, samt använda slim-ITX.
Men då pratat vi egengjorda block

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Kan bli spännande så följer det här

trevligt att någon är intresserad

Skrivet av Perkka:

Kan bli intressant, Det är svårt att få in vattenkylning i ett litet chassi. men det går att få ännu mindre än luftkylt om man anstränger sig
Typ att sandwitcha gpu+cpu kylare till en tunn enhet, samt använda slim-ITX.
Men då pratat vi egengjorda block

Jo, vist kommer det vara litet men inte lika litet som ditt då chassit kommer vara 120mm bred då jag ska sätta 240 raden i toppen , men den kommer fortfarande vara mindre än de flesta chassis

Permalänk

Just nu håller jag på att göra alla delar till mitt chassi, men kan inte göra färdigt alla mått innan jag fått min pump res combo, men ni ska få en lite sneak peak på några av delarna till chassit.

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att följa, små lådor är ju alltid en utmaning.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Skall bli spännande att följa, små lådor är ju alltid en utmaning.

Vist är det utmaning med små låder men då är det ju roligt att öppna nya lådor...

Sen är det ju roligt när lådan innehåller mindre lådor

Och visst är det roligt att det alltid blir mindre paket av det

Men jag måste säga att jag tycker sfx psu är otroligt små

Här har ni en jämförelse med min oneplus 2 på sin 5,5" skärm

Det kommer mer paket under veckan så om det är något jag kan förbättra är det bara att skriva en kommentar

Permalänk
Proffsmoddare

Oh! Litet bygge från scratch, min favorit. Ser fram emot nästa uppdatering.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

@C4B12: Vad roligt att du tittar in.

Här kommer en update och ett paket lastat med...

Vattenkylning!!!

Det betyder ett vattenblock och backplate till mitt 1070 strix

Vattenblock till min 6600k, kanske ska testa på och överclocka

Sen så har vi pump res combo och den stora radiatorn

Och sist men inte minst ramlade det in en liten burk..

med orange pastell färg till vattnet vilket också gör att mina plexiblocken kommer se riktigt bra ut.

Nästa update borde komma nu i veckan med lite fortsatt bygge av chassit.

Permalänk

Tänkte att jag släpper en liten sneak peak på moderkorts/grafikkorts stödet som är i tillverkning

Permalänk

Hej, tänkte att det var dags för en ny uppdatering, så här kommer lite bilder på hur grafikkort och moderkort kommer sitta med lite ljus i

Nästa uppdatering kommer nog om bara några dagar då jag börjar få ont om tid, måste vara klar innan 9 januari då jag åker tillbaka till min lägenhet. men nästa steg är att bygga stöd åt nättagregatet och pump resevoar combon.

til next time

Permalänk

Nu börjar det dra ihop sig då jag ska måste ha en färdig fungerande dator på onsdag kväll. Kommer förmodligen att göra dagliga uppdateringar ganska sent, men här kommer lite nytt från sist

Fick äntligen skruvarna som ska hålla ihop hela chassit vilket gjort att jag äntligen kan börja bygga på riktigt, men här kommer lite bilder på det jag gjort.

Permalänk

Hallå igen lägger upp några bilder så ni kan se hur det går, börjar faktiskt likna ett chassi, ska göra klart hela chassi delen imorgon och förhoppningsvis börja med att böja rör så att jag kan göra allt jag garanterat missat på onsdag, men nu blir det dags för säng.

Permalänk
Proffsmobbare

Ser riktigt bra ut!

Ska du ha något hölje över eller köra öppet chassi sedan?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Ser riktigt bra ut!

Ska du ha något hölje över eller köra öppet chassi sedan?

Vad roligt att du gillar det.
Har inte bestämt mig än men har så att jag kan sätta plexiglas på sidorna och eventuellt någon form av Fangrill på fronten och toppen.

Permalänk

Idag han jag ganska långt, som ni kan se på bilderna så har jag gjort färdigt själva chassit och börjat sätta dit komponenter och ska imorgon göra klart all vattenkylning och lite småpill.

får se hur mycket bilder som jag lägger upp i morgon kväll då det finns risk för att jag kommer jobba väldigt länge.

men iallafall här kommer lite bilder

Permalänk
Medlem

Nyfiken på att få veta mer om själva chassit. Details man, details!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Nyfiken på att få veta mer om själva chassit. Details man, details!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, roligt att du är nyfiken, har haft fullt upp med att flytta så har inte hunnit ta nya bilder men ska försöka ta lite nya bilder snart.
Kommer även lägga upp alla specs på chssit och vad som är i det.

//William

Permalänk
Medlem

Detta blir ju kanoners, följer detta.

Permalänk

Då var det dags, får börja med att ursäkta om bilderna inte är specielt bra då jag varken är fotograf eller har en rikitg kamare utan tagit bilderna med min OP2 men det blev vad det blev.

Ska väll börja med lite mått och delar som kanske är intressant.
Cpu: intel core i5 6600k
Mobo: Evga z170 stinger
Gpu: Asus 1070 rog strix gaming
Ram: Kingston HyperX 16GB
Psu: Corsair sf600 600w
Lagring: samsung 850 evo 250gb och en 500gb
Fläktar: 2str Corsair HD Series HD120 RGB
Pcie 16x extender.

Vattenkylning

Gpu block: EK-FC1080 GTX Strix - Nickel
Gpu backplate: EK-FC1080 GTX Strix Backplate - Black
Pump/res: EK-XRES 100 Revo D5 PWM
Cpu block: EK-Supremacy EVO - Nickel
Radiator: EK-CoolStream SE 240
Fittings: 3st raka barrow riggid tubing 5st 90 böjar
Rör: 12/10 bitspower crystal link
Färg för vattent: Mayhems pastel orange

Chassit är:
37.5 djup
14 bred
25.5 hög (med fötter)

men nu lite bilder

Permalänk
Medlem

Jag gillar't!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Skrivet av T-Fork:

Jag gillar't!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, hade egentligen tänkt att göra ett album av det men då vissa delar gick sönder innan jag han göra en bra photoshoot så får jag se om det blir av

Permalänk
Medlem
Skrivet av übergumgum:

Tackar, hade egentligen tänkt att göra ett album av det men då vissa delar gick sönder innan jag han göra en bra photoshoot så får jag se om det blir av

Chassiet eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk

@T-Fork: Nej, det var förlängningen till grafikkortet gick sönder och får se om jag orkar spendera 700 kr till för att få en ny fungerande.

Och jag känner inte riktigt för att sätta ihop hela burken bara för att ta några bilder då det är väldigt mycket jobb med grejer jag använder dagligen.

//William

Permalänk
Medlem

Trist att bra risers är så himla dyra. En annan sak som slog mig precis är att din burk inte är mkt större än Louqe Ghost med den stora "hatten" vilket är bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240