Behöver Sennheiser HD 598/598 CS en doc/amp?

Permalänk

Behöver Sennheiser HD 598/598 CS en doc/amp?

Hejsan.
Jag hade funderat på att önska mig ett par Sennheiser hd598 close eller openback nu till jul och jag undrar ifall det krävs en doc eller amp för att få ut ett väldigt bra ljud. Ska använda den för att lyssna på musik och gaming. (Kanske lite videoredigering också). Ett svar på denna frågan skulle vara finfint.

Permalänk
Medlem

Nej, 558 och 598 behöver inte en dac/amp. Osäker på CS.
De andra serierna, 600 och över så rekommenderas en.

Dock har 558 och 598 en ganska svag bas som kan förstärkas med hjälp av en dac/amp och de har även inga inbyggda volym kontroller så om du vill fysiskt kunna styra detta så behövs en dac/amp med.

Permalänk
Medlem

HD598 är förhållandevis lättdrivna och kommer låta bra ur det mesta, till och med hörlursutgången på datorn. Men det blir alltid bättre med DAC och förstärkare. Så svaret på frågan är nja. Det kommer bli ett bra ljud (eller rent av väldigt bra beroende på vad du har idag), men ännu bättre med DAC+Amp. Önska dig lurarna nu och så önskar du dig det andra till födelsedagen.

Har du en vanlig förstärkare med hörlursutgång kopplad till datorn så kan du använda dig av den tills vidare. Oftast betydligt bättre än att köra direkt via datorn.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Med tanke på att impedansen är låg så behöver du inte en AMP.
Men det kan alltid bidra till bättre ljud om man har en.

Googla så hittar du trådar om just detta ämne, det verkar vara delade meningar om ljudet blir bättre med en AMP eller inte.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

HD598 är förhållandevis lättdrivna och kommer låta bra ur det mesta, till och med hörlursutgången på datorn. Men det blir alltid bättre med DAC och förstärkare. Så svaret på frågan är nja. Det kommer bli ett bra ljud (eller rent av väldigt bra beroende på vad du har idag), men ännu bättre med DAC+AMP. Önska dig lurarna nu och så önskar du dig det andra till födelsedagen.

Har du en vanlig förstärkare med hörlursutgång kopplad till datorn så kan du använda dig av den tills vidare. Oftast betydligt bättre än att köra direkt via datorn.

Tack för det snabba och informativa svaret, just nu kör jag med ett Corsair Void så det blir ju nog en fin uppgradering, födelsedagen liker bara en månad ifrån jul så då kan man ta en doc då istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AwesomeLiam: Tack tack! Det kommer bli riktigt bra. Önska dig lurarna så håller jag tummarna att tomten kommer till dig med en riktigt välljudande jul i säcken!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag kör HD598CS direkt ur en iPhone SE på jobbet och tycker det funkar helt okej.

Permalänk

@oatp1b1: Bra att höra, vad någonstans beställde du dina 598 CS? Ända stället jag hittar just nu är amazon och det blir 1700 med frakt där. Ifall det är det ända stället jag kan få tag på dem så gör det ingen men ifall de finns andra ställen så väljer man ju klart det först, btw tror du man kan få hem dem innan jul ifall man beställer från amazon.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

@oatp1b1: Bra att höra, vad någonstans beställde du dina 598 CS? Ända stället jag hittar just nu är amazon och det blir 1700 med frakt där. Ifall det är det ända stället jag kan få tag på dem så gör det ingen men ifall de finns andra ställen så väljer man ju klart det först, btw tror du man kan få hem dem innan jul ifall man beställer från amazon.com?

Amazon körde jag på, men beställde under Black Friday och fick dem + en extra kabel för 1000 kronor. Skulle faktiskt inte säga att de är värda 1700. Beställer du från amerikanska Amazon så kommer du att få betala tull/moms på 20% av totalvärdet.

Permalänk
Medlem

@AwesomeLiam: Avvakta ett par dagar, Amazon har kört 598Cs flera gånger nu i december redan. Köpte hem ett par och dom är helt okej, behåller dom nog som lurar till mobilen.

Permalänk

Jag skulle absolut rekommendera en förstärkare till 558/598 Impedanspuckeln vid ca 80 hz är inte att leka med.

Permalänk

@oatp1b1: Såg nu att Amazon.de hade dem för 1200 och frifrakt till sverige. Blir nog de isåfall

Permalänk

@Agustavsson: Okej, har du någon som du kan rekommendera vid ett "trovärdigt" pris? (under 1000 helst

Permalänk
Skrivet av AwesomeLiam:

@Agustavsson: Okej, har du någon som du kan rekommendera vid ett "trovärdigt" pris? (under 1000 helst

Geek Out 450
Fiio E10K
SMSL m3
Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Skrivet av AwesomeLiam:

Dragonfly är riktigt fin för runt tusenlappen! Kör på en sån. Spring in i en butik och testa den, exempelvis hifiiklubben.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd

558 och 598 är i stort sett samma hörlurar bara det att 558 har en gummibit innuti som man kan ta bort sj.

Båda lurar har en impedans på över 250ohm vid 100hz.
Båda lurar får en liten bass boost med en Amp, men det är inget krav. Kan räcka med att öka 30-60hz med runt 3db.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag köpte ett par 598 Cs under Amazons BF-kampanj, med avsikt att använda dem främst stationärt. Tänkte dock inte så mycket på deras låga impedans (23Ω) och resultatet är att de låter fullständigt skit eftersom jag inte har någon förstärkare som har tillräckligt låg utgångsimpedans. Kontentan av karamellen är att de kräver, inte nödvändigtvis en dedikerad hörlursförstärkare, men åtminstone en förstärkare (oavsett om den sitter i en telefon, ljudkort, stationär förstärkare etc.) med som högst 2-3Ω utgångsimpedans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@twit: Kan nog hålla med ändå efter ett par dagars lyssnande, och att de kräver i alla fall helt okej källmaterial. Lyssnade på ett stycke idag som visserligen stundtals är relativt komplext (Ravels Bolero) men det lät verkligen som skit direkt ur en iPhone SE.
Alla instrument lät väldigt, i brist på bättre ord, fejk/overkliga (jämfört med hur jag hör dem med HD800S). Däremot ur en Fiio X3II (0,3 ohms utgångsimpedans) med rippade CD-skivor så lät det helt okej (inte bra, men gott nog att ha på jobbet). Kan visserligen ligga en hel del bias i det hela, men det är min upplevelse i alla fall. Fördelen är att man är sugen på att komma hem till sina andra hörlurar!

Synd att Audio Technica MSR7 är så himla obekväma, för de spelar i en helt annan liga än HD598CS. Ångrar i alla fall inte köpet, men hade jag köpt dem för att ha "på riktigt" och inte slölyssna medan jag jobbar så hade jag nog blivit besviken.

Permalänk
Moderator
Moderator

@oatp1b1 jag menade inte att de låter skit som i "Mjaaa, nä nog har jag hört bättre, inte imponerad!" utan skit som i "Uhm, är lurarna defekta eller har jag knäck i båda öronen?". Extremt burkigt ljud, nästan bara mellanregister. Snart får jag tummen ur och köper mig något att förstärka dem med.

Visa signatur
Permalänk

Nu när jag har fått höra så många mixade åsikter så blir jag lite skeptisk om jag ska köpa dessa hörlurarna, som sagt det bästa hörlurarna jag har haft än så länge är ett par halv söndriga Corsair Void så mina krav ligger inte uppe i toppen men om det finns några andra bekväma och bra låtande hörlurar så kan ni gärna rekommendera dem, håll gärna priset runt 1000 lappen som dessa för jag vill inte göra mina föräldrar panka.

Permalänk
Medlem

DT770 och K550 ligger i den prisklassen

Permalänk

@oatp1b1: Hade du rekommenderat de lurarna istället för HD598?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@AwesomeLiam: Jag äger Beyerdynamic DT770 och har haft Sennheiser HD598 under samma period som mina DT770. Kan säga att jag personligen tycker HD 598 låter som skit i jämförelse med mina DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@AwesomeLiam: Jag äger Beyerdynamic DT770 och har haft Sennheiser HD598 under samma period som mina DT770. Kan säga att jag personligen tycker HD 598 låter som skit i jämförelse med mina DT770

Vad gör DT770 bättre än HD598 förutom mer bas och diskant?

@AwesomeLiam: Inte testat någon av dem tyvärr.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av oatp1b1:

Vad gör DT770 bättre än HD598 förutom mer bas och diskant?

@AwesomeLiam: Inte testat någon av dem tyvärr.

Det är just det. Du har mycket högre spectra med DT770, HD598 känns platta i jämförelse och har inte alls samma dynamik. Valde ett par Fidelio X2 som öppna lurar istället efter att ha använt mina HD598 ett tag och konstaterat att de inte blev bättre efter att ha spelat in lurarna i 100h~.

Permalänk

@huttala: Okay, borde jag gå för 32 ohm, 80 eller 250 på DT 770? Har just nu ingen DAC som sagt men kommer nog bli en till födelsedagen sen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@AwesomeLiam: 80ohm varianten har jag själv, den ska ha lite tydligare bas än de andra modellerna. Har du tänkt köpa en förstärkare så rekommenderar jag varmt 80ohm varianten. Om du bara ska köpa en DAC så är det nog 32ohm som gäller för att driva lurarna bra.

Om du köper en DAC/AMP combo så är ju 80ohm också att föredra. 250ohm varianten vet jag inte så mycket om, men om jag inte missminner mig helt så har de lite mindre bas än 80ohm, men ska vara lika i övrigt. Googla lite om lurarna så ser du, det var länge sen jag gjorde min research på de olika modellerna då jag har ägt mina DT770 i drygt 5 år nu.

Värt att notera är att det är den öppna varianten av HD598 jag har testat, har ingen aning om hur HD598CS låter.

Permalänk

@huttala: Tack så mycket för svaret, har nog officiellt bestämt mig vad jag ska skaffa för lurar och amp nu när jag gjorde lite research, blir ett par DT 770's 80 ohm med en Fiio E10.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktiga är att hålla reda på impedansförhållandet mellan lur och drivare, luren bör ha minst 8 ggr högre impedans än drivsteget för annars påverkas ljudkvaliten hörbart.
En lur med låg impedans är alltså svårare att driva utan att förstärkaren påverkar ljudkvaliten däremot så kommer effekten att öka men man får skilja på spela starkt och spela bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Det är just det. Du har mycket högre spectra med DT770, HD598 känns platta i jämförelse och har inte alls samma dynamik. Valde ett par Fidelio X2 som öppna lurar istället efter att ha använt mina HD598 ett tag och konstaterat att de inte blev bättre efter att ha spelat in lurarna i 100h~.

Mina X2 låter precis som mitt 558 fast mindre (konstigt nog) bastryck.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M