Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Permalänk
Medlem

Trevligt med en tråd dedikerad Windows Defender och någon som är skeptisk till testrapporterna.

Windows Defender kanske kan tyckas vara skräp om man kikar på antivirustester, men det är det säkrast kodade antivirusprogrammet. Så det är en anledning till att en del väljer det, man tycker att det är viktigast helt enkelt.

Jag har skrivit lite om detta i forumet tidigare. Det är framför allt två snubbar som har analyserat antivirusprogrammen lite mer på djupet än vad testhusen gör och utnämner Microsofts antivirus till vinnare. Dvs Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook, och Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Trevligt med en tråd dedikerad Windows Defender och någon som är skeptisk till testrapporterna.

Windows Defender kanske kan tyckas vara skräp om man kikar på antivirustester, men det är det säkrast kodade antivirusprogrammet. Så det är en anledning till att en del väljer det, man tycker att det är viktigast helt enkelt.

Jag har skrivit lite om detta i forumet tidigare. Det är framför allt två snubbar som har analyserat antivirusprogrammen lite mer på djupet än vad testhusen gör och utnämner Microsofts antivirus till vinnare. Dvs Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook, och Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google.

Anledningen till att så många väljer att använda det är för att det kommer med Windows och tjatar hela tiden om att aktiveras. Och för att majoriteten av användarna där ute inte är medvetna om att det i själva verket är rent skräp och att det finns flertalet gratis alternativ som är flertalet gånger bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör MS Röj som antivirusprogram. Inte en enda gång har MS Röj rapporterat om ngt virus, alltså måste det vara ett bra antivirusprogram.
Att ett antivirusprogram skulle lyckats hålla datorn ren (=vara bra) bara för att det inte rapporterat om några funna virus bygger på mycket bristfällig logik.

MS Röj hittade inga virus, och det gjorde inte NOD32 heller, därför måste MS Röj vara ett bra antivirusprogram.
Bara för att ett annat antivirusprogram inte heller hittar några virus så kan man inte dra slutsatsen att det primära antivirusprogrammet är bra.

Normalt sett är det betydligt lättare att påvisa existens än icke-existens. Därför bör ett antivirusprograms kvaliteter bedömas utifrån tester på vad man vet är smittade datorer snarare än (sådana som antas/verkar) rena. Egna erfarenheter av att aldrig ha blivit utsatt för virus borde därmed väga mycket lätt i förhållande till ordentliga tester.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag kör MS Röj som antivirusprogram. Inte en enda gång har MS Röj rapporterat om ngt virus, alltså måste det vara ett bra antivirusprogram.
Att ett antivirusprogram skulle lyckats hålla datorn ren (=vara bra) bara för att det inte rapporterat om några funna virus bygger på mycket bristfällig logik.

MS Röj hittade inga virus, och det gjorde inte NOD32 heller, därför måste MS Röj vara ett bra antivirusprogram.
Bara för att ett annat antivirusprogram inte heller hittar några virus så kan man inte dra slutsatsen att det primära antivirusprogrammet är bra.

Normalt sett är det betydligt lättare att påvisa existens än icke-existens. Därför bör ett antivirusprograms kvaliteter bedömas utifrån tester på vad man vet är smittade datorer snarare än (sådana som antas/verkar) rena. Egna erfarenheter av att aldrig ha blivit utsatt för virus borde därmed väga mycket lätt i förhållande till ordentliga tester.

Bra skrivet.
Virus har ändrats ganska rejält den senaste tiden. Förr var det mer för att förstöra å jäklas medan nu är det för att tjäna pengar på olika sätt. Det säger sig själv att det blir bra mkt svårare att veta om man är smittad om virusen gör allt de kan för att gömma sig och kunna verka ostörda en längre tid = profit.
En del virus kollar ju till och med om det finns en speciell typ av AV-program innan det bestämmer sig för att smitta en dator/nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Trevligt med en tråd dedikerad Windows Defender och någon som är skeptisk till testrapporterna.

Windows Defender kanske kan tyckas vara skräp om man kikar på antivirustester, men det är det säkrast kodade antivirusprogrammet. Så det är en anledning till att en del väljer det, man tycker att det är viktigast helt enkelt.

Jag har skrivit lite om detta i forumet tidigare. Det är framför allt två snubbar som har analyserat antivirusprogrammen lite mer på djupet än vad testhusen gör och utnämner Microsofts antivirus till vinnare. Dvs Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook, och Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google.

Your welcome. Bra med lite saklig input från någon som är insatt lite mer på djupet. Ska kolla upp de forskare och författare du nämner.
Tack för bra input

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Anledningen till att så många väljer att använda det är för att det kommer med Windows och tjatar hela tiden om att aktiveras. Och för att majoriteten av användarna där ute inte är medvetna om att det i själva verket är rent skräp och att det finns flertalet gratis alternativ som är flertalet gånger bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Hi Bruce. De år som jag kört ESET Endpoint på mina olika enheter så har inte Windows Defender bråkat, tjatat om aktivering eller varit till besvär, men direkt jag avinstallerade ESET så rullade det igång och uppfyller sin uppgift på ett förnämligt sätt.
Tänk så olika det kan vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag kör MS Röj som antivirusprogram. Inte en enda gång har MS Röj rapporterat om ngt virus, alltså måste det vara ett bra antivirusprogram.
Att ett antivirusprogram skulle lyckats hålla datorn ren (=vara bra) bara för att det inte rapporterat om några funna virus bygger på mycket bristfällig logik.

MS Röj hittade inga virus, och det gjorde inte NOD32 heller, därför måste MS Röj vara ett bra antivirusprogram.
Bara för att ett annat antivirusprogram inte heller hittar några virus så kan man inte dra slutsatsen att det primära antivirusprogrammet är bra.

Normalt sett är det betydligt lättare att påvisa existens än icke-existens. Därför bör ett antivirusprograms kvaliteter bedömas utifrån tester på vad man vet är smittade datorer snarare än (sådana som antas/verkar) rena. Egna erfarenheter av att aldrig ha blivit utsatt för virus borde därmed väga mycket lätt i förhållande till ordentliga tester.

Tack, mycket bra och logiskt inlägg. Själv hade jag ett tag runt 2005 en liten enkel pc som jag la in lite virus och skadlig kod i ibland. Självklart var den helt fristående och ej kopplad till nät eller internet. Lyckades kolla lite olika antivirus och säkerhetsprogram då, men orkar inte idag. Sedan har jag ibland använt metoden att manuellt söka på olika virusdefinitioner och skadlig kod. Men allt sådant tar lite tid att hålla på med. Men jag har fått lite hum om vilka antivirusprogram som är seriösa

Permalänk
Medlem

Test av Tavis Ormandy...

Gjorde lite research tack vare tidigare inlägg...

Hela artikeln: http://news.softpedia.com/news/google-security-expert-critici...

Some antivirus certification tests are just hilarious
But besides Comodo, Mr. Ormandy also took to heart the criteria Verizon used to certify the high standards of information security that Comodo had to pass.
Since Verizon published its methodology according to which the awards were given out, Mr. Ormandy was quick to point out that they were extremely simplistic.
This reporter also took a look at all the criteria, and in our assessment, most antivirus products would have passed since the certification requirements merely described basic antivirus functions, half of which were related to UI functions.
Some of the certification "criteria" included the likes of: "Enable and disable the Detection of Malware" (which is a basic start/stop button for the scanning process), "Retrieve and apply the latest Engine and Signatures over the Internet" (the antivirus must be able to update itself), "On-Demand Detection" (the antivirus must start a scan when you press a button, or a new file is detected), and "Report no false positives" (well, duh!).
Most antivirus products are a collection of deprecated codebases
But Mr. Ormandy's criticism was not only directed at Verizon and Comodo, and he said that antivirus products, in general, are insecure. "All of the major security vendors are using ancient codebases with no awareness of modern security practices, it’s still hacking like it’s 1999," the researcher said.
And he's right in his assessment. Before cutting Comodo's reputation to bits, Mr. Ormandy also discovered security issues with other security products from companies such as Avast, Malwarebytes, Trend Micro, AVG, FireEye, Kaspersky, and ESET.
He did all of his research with no access to source code, with point-and-click security tools and basic techniques that every security researcher learns.

mm mm. Se länk ovan för hela artikeln. Mycket intressant och kunnig kille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hi Bruce. De år som jag kört ESET Endpoint på mina olika enheter så har inte Windows Defender bråkat, tjatat om aktivering eller varit till besvär, men direkt jag avinstallerade ESET så rullade det igång och uppfyller sin uppgift på ett förnämligt sätt.
Tänk så olika det kan vara

Det är ingen som säger att det inte funkar och gör det det ska, men när det finns bättre gratis alternativ förstår jag helt ärligt inte hur folk kan inbilla sig att det är det bästa skyddet du kan ha.
Vem har dessutom sagt att det bråkat? Lägg inte in meningar som jag inte sagt tack. Vad jag sa var att det hela tiden tjatar om att man ska aktivera det hela tiden. Har installerat ett flertalet datorer genom åren och även fast man gång på gång säger nej osv fortsätter det att tjata, inte ens när nan installerat ett eget antivirusprogram så ger det sig. Det var det jag menade, kanske var aningen otydlig.
Defender ger ett oerhört simpelt bassskydd, inget annat.
Själv kör jag med bitdefender och malware anti malware bytes i flera år och det fungerar för mig klockrent. Att bara köra på defender och tro att jag är säker? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är ingen som säger att det inte funkar och gör det det ska, men när det finns bättre gratis alternativ förstår jag helt ärligt inte hur folk kan inbilla sig att det är det bästa skyddet du kan ha.
Vem har dessutom sagt att det bråkat? Lägg inte in meningar som jag inte sagt tack. Vad jag sa var att det hela tiden tjatar om att man ska aktivera det hela tiden. Har installerat ett flertalet datorer genom åren och även fast man gång på gång säger nej osv fortsätter det att tjata, inte ens när nan installerat ett eget antivirusprogram så ger det sig. Det var det jag menade, kanske var aningen otydlig.
Defender ger ett oerhört simpelt bassskydd, inget annat.
Själv kör jag med bitdefender och malware anti malware bytes i flera år och det fungerar för mig klockrent. Att bara köra på defender och tro att jag är säker? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta Bruce... la in "Bråkade" felaktigt. Läs artikeln ovan av "Tavis Ormandy" som är säkerhetsexpert på Google. Så får du lite fakta hur det ser ut på antivirus och säkerhetsmarknaden... och... det du skriver om att Windows Defender "Tjatar" och att det är ett simpelt basskydd... så stämmer inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Ursäkta Bruce... la in "Bråkade" felaktigr. Läs artikeln ovan av "Tavis Ormandy" ssom är säkerhetsexpert på Google. Så får du lite fakta hur det ser ut på antivirus och säkerhetsmarknaden... och... det du skriver om att Windows Defender "Tjatar" och att det är ett simpelt basskydd... så stämmer inte det.

Nu vill du nog medvetet leka dum och ignorant, så vi kör på din linje. Windows defender är det säkraste skydd du kan ha, vida överlägset alla andra skydd.
Lev i förnekelse, det vinner du på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nu vill du nog medvetet leka dum och ignorant, så vi kör på din linje. Windows defender är det säkraste skydd du kan ha, vida överlägset alla andra skydd.
Lev i förnekelse, det vinner du på.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen Bruce. Jag leker inte... så då är jag väl dum och ignorant. Men till saken hör att jag läser och hör så mycket dåligt om Windows Defender som jag inte kan skriva under på. I början när det släpptes var det säkert sämre än det är idag... även jag vaggades in i åsikten att de inte lirade i samma liga som de mer välkända antivirusprogrammen. Men utvecklingen går framåt, och att Microsoft fortsätter att leverera "WD" med Windows måste väl ändå betyda att de tror på produkten.
Så jag började kolla upp olika synpunkter på nätet och bland kunniga programmerare etc. Då började en annan bild växa fram som jag bara var tvungen att dyka lite djupare i. Som jag skrev i början så avinstallerade jag ESET i min notebook och började testa lite i denna. Nu efter mer än 6 månader så kan jag utifrån mina tester och många andras erfarenheter säga att "WD" är bra. Inte som du påstår att jag skriver: "Windows defender är det säkraste skydd du kan ha, vida överlägset alla andra skydd" Kan jag inte skriva under på.
Har inte den kunskapen och det tror jag inte du heller har...
Saludos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Hej igen Bruce. Jag leker inte... så då är jag väl dum och ignorant. Men till saken hör att jag läser och hör så mycket dåligt om Windows Defender som jag inte kan skriva under på. I början när det släpptes var det säkert sämre än det är idag... även jag vaggades in i åsikten att de inte lirade i samma liga som de mer välkända antivirusprogrammen. Men utvecklingen går framåt, och att Microsoft fortsätter att leverera "WD" med Windows måste väl ändå betyda att de tror på produkten.
Så jag började kolla upp olika synpunkter på nätet och bland kunniga programmerare etc. Då började en annan bild växa fram som jag bara var tvungen att dyka lite djupare i. Som jag skrev i början så avinstallerade jag ESET i min notebook och började testa lite i denna. Nu efter mer än 6 månader så kan jag utifrån mina tester och många andras erfarenheter säga att "WD" är bra. Inte som du påstår att jag skriver: "Windows defender är det säkraste skydd du kan ha, vida överlägset alla andra skydd" Kan jag inte skriva under på.
Har inte en kunskapen och det tror jag inte du heller har...
Saludos

Vad det ger är ett basskydd.
Det är bättre än när det kom, men det tar man väl för givet att det ska vara, inte ska det gå åt andra hållet?
Fråga dig själv varför du medvetet vill sitta med ett program som i test efter test läcker som ett såll jämfört med andra program.... Som dessutom är gratis.

Ge mig en bra anledning till varför nån skulle göra det?
Är bara att läsa i princip vilket test som helst så kommer du se att defender gång på gång placerar sig bland dom sämsta. Microsoft är i grund och botten inte ett renodlat säkerhetsföretag så det är inte så konstigt att dom inte ligger i topp. Låt renodlade företag sköta den biten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad det ger är ett basskydd.
Det är bättre än när det kom, men det tar man väl för givet att det ska vara, inte ska det gå åt andra hållet?
Fråga dig själv varför du medvetet vill sitta med ett program som i test efter test läcker som ett såll jämfört med andra program.... Som dessutom är gratis.

Ge mig en bra anledning till varför nån skulle göra det?
Är bara att läsa i princip vilket test som helst så kommer du se att defender gång på gång placerar sig bland dom sämsta. Microsoft är i grund och botten inte ett renodlat säkerhetsföretag så det är inte så konstigt att dom inte ligger i topp. Låt renodlade företag sköta den biten.

Skickades från m.sweclockers.com

Läste du artikeln av: Tavis Ormandy: http://news.softpedia.com/news/google-security-expert-critici...
Han har även skrivit mycket om Windows Defender. Han är säkerhetsexpert på Google. Jag kan lugnt säga att jag litar mer på det han skriver än alla som klankar ner på "WD" bara genom att läsa testresultat från företag/organisationer som "Ormandy" bevisligen ogiltigförklarar och påpekar är bristfälliga och amatöraktiga.
Saludos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Läste du artikeln av: Tavis Ormandy: http://news.softpedia.com/news/google-security-expert-critici...
Han har även skrivit mycket om Windows Defender. Han är säkerhetsexpert på Google. Jag kan lugnt säga att jag litar mer på det han skriver än alla som klankar ner på "WD" bara genom att läsa testresultat från företag/organisationer som "Ormandy" bevisligen ogiltigförklarar och påpekar är bristfälliga och amatöraktiga.
Saludos

Du förstår fortfarande inte vad alla sagt till dig: ingen har sagt att det är helt odugligt, men det bleknar i jämförelse med andra program.
Det är det vi säger, inget annat. Och att det är oansvarigt att bara köra på det ensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du förstår fortfarande inte vad alla sagt till dig: ingen har sagt att det är helt odugligt, men det bleknar i jämförelse med andra program.
Det är det vi säger, inget annat. Och att det är oansvarigt att bara köra på det ensamt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du verkar inte läst igenom bråkdelen av inläggen i denna tråd. Finns ju olika sätt att uttrycka "Helt odugligt" Jag bryr mig inte om vilken variant av dålighet man uttryckt sig med... men många har förkastat "WD" i denna tråd och andra i forumet.
Faktum om man läser kommentarerna i denna tråd så tror jag man kan säga att de som är neutrala eller positiva till "WD" är lite mer ödmjuka och sakliga i sina kommentarer. Bara det säger ett och annat.

Angående det du skriver: "Och att det är oansvarigt att bara köra på det ensamt"... Vad tycker du min mamma som är 78 år skall göra när hon använder sin dator? Jag har installerat ESET endpoint antivirus i den. Skall hon dubbelkolla med Kaspersky och Bit defender en gång i veckan och sedan köra anti malwarebytes varannan vecka... etc etc. Eller är hon oansvarig. Nej det är väl jag som bara installerat ESET åt henne?
Till saken hör att det finns många i hennes ålder som använder dator ganska flitigt. Skall inte de kunna lita på ett "Basskydd"??
Skall inte jag kunna lita på ett "basskydd" jag med? Man får ju annars inte tid över till allt det man skall använda datorn till.
Saludos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Du verkar inte läst igenom bråkdelen av inläggen i denna tråd. Finns ju olika sätt att uttrycka "Helt odugligt" Jag bryr mig inte om vilken variant av dålighet man uttryckt sig med... men många har förkastat "WD" i denna tråd och andra i forumet.
Faktum om man läser kommentarerna i denna tråd så tror jag man kan säga att de som är neutrala eller positiva till "WD" är lite mer ödmjuka och sakliga i sina kommentarer. Bara det säger ett och annat.

Angående det du skriver: "Och att det är oansvarigt att bara köra på det ensamt"... Vad tycker du min mamma som är 78 år skall göra när hon använder sin dator? Jag har installerat ESET endpoint antivirus i den. Skall hon dubbelkolla med Kaspersky och Bit defender en gång i veckan och sedan köra anti malwarebytes varannan vecka... etc etc. Eller är hon oansvarig. Nej det är väl jag som bara installerat ESET åt henne?
Till saken hör att det finns många i hennes ålder som använder dator ganska flitigt. Skall inte de kunna lita på ett "Basskydd"??
Skall inte jag kunna lita på ett "basskydd" jag med? Man får ju annars inte tid över till allt det man skall använda datorn till.
Saludos

Nu spårar du ur helt och hållet och gör det hela personligt, lägg av med det och försök inte göra dig själv till ett offer som du är på väg att göra. Såna människor som blandar in personliga fall går knappt att argumentera med... men hon och andra ska köra en combo av ett bra antivirusprogram och ex malware bytes.
Har jag ens nämnt henne? Nej. Så igen, blanda inte in personliga fall och personer där du försöker göra dig själv till ett offer i tron om att andra ska falla platt och ge sig.

Exakt vad som helst är bättre än defender och det vet du mycket väl vid det här laget.
Man bör kunna lita på ett bra basskydd ja, men i det här fallet kan man knappt det. Om man kör det själv som sagt, kör du det i kombination med nåt annat så fine. Bättre än inget.
Jag börjar undra vem det som inte läst på egentligen...på egen hand är det odugligt ja. I combo med nåt annat, nej. Så länge man kör det själv och inget mer utsätts man för en onödigt stor risk. Varför? För att man är lat eller inte vet bättre? Välj vilket som passar.

Man förkastar det som är skräp helt enkelt, du är välkommen till verkligheten när du väl insett det vi sagt hela tiden. Tills dess....lycka till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hon och andra ska köra en combo av ett bra antivirusprogram och ex malware bytes.
Exakt vad som är bättre än defender och det vet du mycket väl vid det här laget.
Man bör kunna lita på ett bra basskydd ja, men i det här fallet kan man knappt det.
Nu spårar du ur helt och hållet och gör det hela personligt, lägg av med det.
Man förkastar det som är skräp helt enkelt, du är välkommen till verkligheten när du väl insett det vi sagt hela tiden. Tills dess....lycka till.

Ja ja... du skriver "det vi sagt hela tiden" vilka vi? Det är ju en massa olika kommentarer i denna tråd, både positiva och negativa till "WD" som ju var ämnet. Klart jag svarar dig personligt det du skriver. Jag kan ju inte svara "alla andra" på saker som de inte står upp för.
Alla har sin verklighet

Lycka till du med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Ja ja... du skriver "det vi sagt hela tiden" vilka vi? Det är ju en massa olika kommentarer i denna tråd, både positiva och negativa till "WD" som ju var ämnet. Klart jag svarar dig personligt det du skriver. Jag kan ju inte svara "alla andra" på saker som de inte står upp för.
Alla har sin verklighet

Lycka till du med.

Vilka är vi? Jaaa du...
Du ska få hemläxa på en tråd som var igång för ett tag sen, @Dunder bla har mycket fint att säga i saken.
Kort och gott, du vet själv att du antingen trollar eller bara spelar dum. Så ser jag på det, för så här naiv kan ingen vara
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436526-har-ni-nat-extr...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns en stor tråd sedan tidigare, bitvis rätt infekterad (ledde till åtminstone nån avstängning):
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1440895-basta-antivirus...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilka är vi? Jaaa du...
Du ska få hemläxa på en tråd som var igång för ett tag sen, @Dunderklumpen bla har mycket fint att säga i saken.
Kort och gott, du vet själv att du antingen trollar eller bara spelar dum. Så ser jag på det, för så här naiv kan ingen vara
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436526-har-ni-nat-extr...

Ja ja.... nu räcker det med bollning mellan dig och mig. Klart jag läst alla inlägg i denna tråd. Vad som skulle vara intressant är att skapa en "poll" omröstning. Vad tror du och/eller alla andra??
Har aldrig gjort det tidigare, men såg att det fanns ett alternativ "Omröstning" att kryssa i när man skapar en ny tråd. Är detta till för det?

Isåfall skulle man kunna ha frågan något såhär...

Hur bra tycker du att Windows Defender är?
1. Odugligt
2. Undermåligt
3. Godkänt
4. Bra
5. Vet inte/ingen erfarenhet

Någon som vet om man kan göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecuaman:

Ja ja.... nu räcker det med bollning mellan dig och mig. Klart jag läst alla inlägg i denna tråd. Vad som skulle vara intressant är att skapa en "poll" omröstning. Vad tror du och/eller alla andra??
Har aldrig gjort det tidigare, men såg att det fanns ett alternativ "Omröstning" att kryssa i när man skapar en ny tråd. Är detta till för det?

Isåfall skulle man kunna ha frågan något såhär...

Hur bra tycker du att Windows Defender är?
1. Odugligt
2. Undermåligt
3. Godkänt
4. Bra
5. Vet inte/ingen erfarenhet

Någon som vet om man kan göra detta?

Ingen aning hur man skapar en omröstning, men för all del gör det. Så får du se hur pass stort tillit defender (ensamt) får. Ta med:
I kombination med annat antivirusprogram också.
I annat fall har du ju resultatet av röstningen jag länkade, dom är inte antika direkt.
Sen sommaren, men som sagt kör på så får vi se

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions

Comodo som det skrivs om i artikeln får inte mer än 3/6 poäng i protection, så varför ens fundera på den?
Defender får lika dåligt den, 3/6 poäng, men sämre prestanda.
ESET får 5,5/6, men har kass prestanda.

Själv gillar jag Bitdefender som får i princip toppbetyg i allt.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Comodo som det skrivs om i artikeln får inte mer än 3/6 poäng i protection, så varför ens fundera på den?
Defender får lika dåligt den, 3/6 poäng, men sämre prestanda.
ESET får 5,5/6, men har kass prestanda.

Själv gillar jag Bitdefender som får i princip toppbetyg i allt.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Läste du artikeln av Tavis Ormandy:
http://news.softpedia.com/news/google-security-expert-critici...

Lite kloka ord om de företag/organisationer som utför dessa mätningar.

Permalänk
Medlem

Poll (omröstning)

Har skickat fråga till redaktionen för "SWECLOCKERS" om man kan sätta upp en omröstning (poll)
enl ovan

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Läste du artikeln av Tavis Ormandy:
http://news.softpedia.com/news/google-security-expert-critici...

Lite kloka ord om de företag/organisationer som utför dessa mätningar.

Nej, det är det inte, det handlar om ett helt annat företag och helt andra tester/testmetoder.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det är det inte, det handlar om ett helt annat företag och helt andra tester/testmetoder.

Jag kollade testen som du länkade till. Har sett den förut, men tror inte den är riktigt objektiv. Står ju bara för mig. Har inga vetenskapliga belägg för det.
Men om du läst artikeln jag länkade till ovan så kanske du förstår.

Saludos

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Jag kollade testen som du länkade till. Har sett den förut, men tror inte den är riktigt objektiv. Står ju bara för mig. Har inga vetenskapliga belägg för det.
Men om du läst artikeln jag länkade till ovan så kanske du förstår.

Saludos

Nej, det förstår jag inte, eftersom de som sagt testar helt olika saker. I testet hos t.ex. av-test har de slängt faktiska hot mot mjukvaran och sett hur den reagerat, på vilket sätt är det inte "riktigt objektivt"?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Mitt blygsamma svar blir väl att jag tycker defender är bra av den anledningen att det inte ploppar upp notiser så fort man slår in en adress i internet Explorer, eller för att något JavaScript är konstigt osv. Ja men ni vet, ibland känns det en aning överdrivet med så mycket varningar om saker när jag personligen inte ens vet vad den varnar mig för. Så det är väl skönt med tystnaden, om man kan kalla det så. Inte haft några problem med virus vad jag vet. Men tror det beror på hur man använder en dator också. Ska man klicka på vartenda popup så får man ju räkna med problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabbeRed:

Mitt blygsamma svar blir väl att jag tycker defender är bra av den anledningen att det inte ploppar upp notiser så fort man slår in en adress i internet Explorer, eller för att något JavaScript är konstigt osv. Ja men ni vet, ibland känns det en aning överdrivet med så mycket varningar om saker när jag personligen inte ens vet vad den varnar mig för. Så det är väl skönt med tystnaden, om man kan kalla det så. Inte haft några problem med virus vad jag vet. Men tror det beror på hur man använder en dator också. Ska man klicka på vartenda popup så får man ju räkna med problem

Finns en del här som tror att det inte har någon betydelse hur man använder datorn... men jag håller med dig. Jag tror faktiskt det har väldigt stor betydelse. Jag brukar påtala det för min son, han har tidigare haft samma antivirus som jag, men drabbats av både det ena och andra medans jag hela tiden klarat mig.
Det bara smattrar till på hans tangentbord så har han varit inne på 5 sajter loggat in på 4 forum, spelar samtidigt något nätspel och jag frågar honom om han uppfattade de varningar och frågor han fick från de säkerhetsprogram etc som visade sig....vaaddåååå??? får man till svar. Men jag har sagt till honom att alltid ha "Backup". Så när det ofrånkomliga hände... frågade jag... du har väl backup?
Han får lära sig den hårda vägen...