i7-6700k med !be quiet Pure Rock höga temps?

Permalänk
Medlem

i7-6700k med !be quiet Pure Rock höga temps?

Tja! Satt ihop en dator igår och mätte temps igår medan jag lirade... Såg nästan direkt att tempen blev ca 70c. Laddade ner RealTemp och körde prime95 och kom upp till 87c på Blend testet...
Råkade nämligen sabba den förapplicerade kylpastan, men hade kylpasta hemma (Artic Silver 5), som jag la på. Den har funkat fingemang på mitt äldre bygge.

Borde jag bara köra o tuta om det funkar eller ska jag lägga om kylpastan? Vad tycker ni om tempsen? Den är inte overclockad ska jag kanske för övrigt tillägga.

Idlar väl i ca 24-30c

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa Prime95 för det första och ladda ner något annat stresstest. Prime95 ger inte realistiska värden längre, det hamnar 10-20 grader högre än andra stresstest.

Gjorde du rent efter att du "sabbade" den förapplicerade pastan, vad hände?

Permalänk
Medlem

undra även prata vi om stock clock eller har du överklockat?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Skippa Prime95 för det första och ladda ner något annat stresstest. Prime95 ger inte realistiska värden längre, det hamnar 10-20 grader högre än andra stresstest.

Gjorde du rent efter att du "sabbade" den förapplicerade pastan, vad hände?

Japp, använde mig av handsprit då jag inte hade någon vanlig rengörningsprit. Torkade efter mig noggrant. Enda jag kan tänka mig är att jag la på lite för mycket kylpasta. Lyfte upp fläkten och såg att den nästan täckt hela vänster sida.

Må vara att jag får gå och rengöra igen och lägga på mindre!

Vilket test bör man köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

undra även prata vi om stock clock eller har du överklockat?

Stockclock.

Permalänk
Medlem

Kan även nu tillägga att den hoppar upp till 50c ibland i idle, både i HWMonitor och RealTemp.

Verkar slumpmässigt bara bounca upp till 50 sen ner till 24~ igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeikz:

Japp, använde mig av handsprit då jag inte hade någon vanlig rengörningsprit. Torkade efter mig noggrant. Enda jag kan tänka mig är att jag la på lite för mycket kylpasta. Lyfte upp fläkten och såg att den nästan täckt hela vänster sida.

Må vara att jag får gå och rengöra igen och lägga på mindre!

Vilket test bör man köra?

Det finns i stort sett inget som heter "för mycket" kylpasta, kylaren kommer pressa undan överflödet ändå så du kommer inte märka det på temperaturerna. Med det sagt ska du inte använda för mycket ändå, den kan vara ledande och kortsluta saker om det skvimpar ut alldeles för mycket.

Däremot blir jag väldigt tveksam till "handsprit", det ju finnas lite vad som helst i den så det hade jag inte använt i datorn alls.

Kör Aida64, Intel Burn Test eller ASUS Real Bench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det finns i stort sett inget som heter "för mycket" kylpasta, kylaren kommer pressa undan överflödet ändå så du kommer inte märka det på temperaturerna. Med det sagt ska du inte använda för mycket ändå, den kan vara ledande och kortsluta saker om det skvimpar ut alldeles för mycket.

Däremot blir jag väldigt tveksam till "handsprit", det ju finnas lite vad som helst i den så det hade jag inte använt i datorn alls.

Kör Aida64, Intel Burn Test eller ASUS Real Bench.

Gick och applicerade om kylpastan igen då den hade smetats över hela CPU-toppen. Hade inte kommit något på sidorna, kanske lite över ena kanten. Testade med mindre kylpasta men fick sämre resultat. Kom upp i ca 90c med IntelBurnTest..

Min Artic Silver 5 är för övrigt ca 5 år gammal, så det kanske är fel på pastan?

Permalänk
Medlem

@Aeikz: Aida 64

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeikz:

Tja! Satt ihop en dator igår och mätte temps igår medan jag lirade... Såg nästan direkt att tempen blev ca 70c. Laddade ner RealTemp och körde prime95 och kom upp till 87c på Blend testet...
Råkade nämligen sabba den förapplicerade kylpastan, men hade kylpasta hemma (Artic Silver 5), som jag la på. Den har funkat fingemang på mitt äldre bygge.

Borde jag bara köra o tuta om det funkar eller ska jag lägga om kylpastan? Vad tycker ni om tempsen? Den är inte overclockad ska jag kanske för övrigt tillägga.

Idlar väl i ca 24-30c

Kan vara normala temps beroende på vcore.
Vcore under load = ?
Vissa moderkort sätter högre än nödvändigt automatiskt. Min hade 1.35 och jag fick rätt höga temps trots att jag har en NH-D14. CPUn behöver inte mer än 1.2~ stock (det är standard från Intel).

Permalänk
Medlem

Se sign.

Min idle:ar som din. Som max har jag fått upp den i 75-80 grader vid 100 % belastning under speciella situationer. Såsom varmt i rummet.

Annars är den runt 70 grader vid 100 % efter några timmar. Hoppar då & då till 40-60 vid idle.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protozo:

Kan vara normala temps beroende på vcore.
Vcore under load = ?
Vissa moderkort sätter högre än nödvändigt automatiskt. Min hade 1.35 och jag fick rätt höga temps trots att jag har en NH-D14. CPUn behöver inte mer än 1.2~ stock (det är standard från Intel).

Ser på HWMonitor:n att CPU Voltage varit på 1.392V, så antar att det kan bero på det? Går in i BIOS o kikar vid nästa omstart!

Tack för samtliga svar. Återkommer med svar senare.

Permalänk
Medlem

Bytte kylpastan ytterligare en gång och fick kanske 3-5c bättre resultat, men...

Det var som sagt XMP-profilen som höjt volten. 1.4V max med XMP. 1.3V max utan XMP. Tror det är CPU tempboost eller vad det hette som ökade skiten. Körde utan la XMP och hade under 60c konstant i princip.. Ligger på max 75c med XMP:n igång och minnena på 3000mhz istället för 2133mhz.

Jag känner mig okej med tempen så tror jag kör med det så länge.. Peakar den upp till 80 så får jag väl fixa till det manuellt.

Tack för all hjälp!