Apple överklagar EU:s krav på obetalda skatter till Irland

Permalänk
Melding Plague

Apple överklagar EU:s krav på obetalda skatter till Irland

Tidigare under året krävdes Apple på 13 miljarder euro i uteblivna skatter till Irland, någonting bolaget nu formellt motsätter sig och pekar bland annat på bristfällig utredning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äh, jag som var otroligt dåligt påläst. Stryk mitt inlägg

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Det bör vara samma skatteregler för alla oavsett ens storlek, vilket jag tolkade ej gällde för Apple.
Annars är det bra att EU håller på att bli ett skatteparadis för företaget som bara älskas att beskattas utöver allt annat.

Permalänk
Entusiast

@Aje
Jag är av helt motsatt uppfattning. Det gynnar inte EU:s medborgare att multinationella företag får verka här utan att betala skatt men ändå dra nytta av våra samhällen och sälja till våra konsumenter. Det slår mot konsumenterna som i slutändan måste betala mer skatt för att täcka sin välfärd då företag som är extremt rika tack vare vår konsumtion inte behöver betala ett jota.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Måste säga att jag är helt på Apples sida här. Klart märkligt agerande av EU. Ser inga konstigheter med skatteplaneringen.

Förutom du vet att när man går med i EU så måste man hålla sig till vissa regler om skatter, något som har körts ner i backen av Irland. Skulle Irland inte vart med i EU, fine, ingen kan komma och klaga, men nu är de det och då får de följa de regler som finns.

Dessa regler finns för att alla ska ha samma plattform att konkurrera på och att länderna ska få in någon som helst skatt från dessa enorma bolag som sitter på mer pengar per år än länders BNP.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag finner det underhållande att Irland själva säger emot domen.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

@acana79
Jag är av helt motsatt uppfattning. Det gynnar inte EU:s medborgare att multinationella företag får verka här utan att betala skatt men ändå dra nytta av våra samhällen och sälja till våra konsumenter. Det slår mot konsumenterna som i slutändan måste betala mer skatt för att täcka sin välfärd då företag som är extremt rika inte behöver betala ett jota.

Håller inte med om din analys, även om slutsatsen är lika.
Om företag är inne i EU och ej betalar skatt så gynnar det ändå våra medborgare som får pengar, det tär dock konkurrenterna som ej får konkurrera på lika villkor. För konsumenterna är mindre skatt jättebra, däremot inte bidragstagarna eller snikarna som använder vår infrastruktur som el, vatten och väg.

Permalänk

Om man är med EU så ska man följa EU:s lagar. Annars så går man ur.

Permalänk
Medlem

Som man trodde då, oväntat va?
Nu ska detta ärende valsas runt i byråkratins värld i så där en 5-6 år, fram och tillbaka. Både 1 och 2 OS kommer hinna vara avklarade, Donald Trump kanske sitter på sin andra mandatperiod? Who knows.

En lång saga har börjat, och nu vände vi blad till kapitel 2. Inväntar kapitel 3 med spänning.
Annars kan det ju inte vara svårare än att om du är med I EU så följer man dess lagar...eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Finns ingen logik i det om det inte handlar om korrupta politiker med feta plånböcker

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Håller inte med om din analys, även om slutsatsen är lika.
Om företag är inne i EU och ej betalar skatt så gynnar det ändå våra medborgare som får pengar, det tär dock konkurrenterna som ej får konkurrera på lika villkor. För konsumenterna är mindre skatt jättebra, däremot inte bidragstagarna eller snikarna som använder vår infrastruktur som el, vatten och väg.

Va? Det är väl inte alls nödvändigtvis bra för konsumenterna med låga skatter på företag? Då får ju konsumenterna stå för en större del av kostnaden, alltså högre skatt för dem. Om företag inte betalar skatt åker de väl snålskjuts på vår infrastruktur?

Du verkar också glömma att pengarna som betalas ut i lön ursprungligen kom från konsumenter som med sin lön köpte varor. Alltså är det inte som att företagen delar med sig av sina pengar utan vi konsumenter ger företagen våra pengar, varpå vi får tillbaka en liten del och sedan använder vi det vi får tillbaka för att köpa nödvändiga konsumtionsvaror.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Givetvis försöker Apple hitta alla möjliga kryphål för att komma undan. Själv hoppas jag att de tvingas slanta upp (och alla andra skattesmitarföretag också, det är givetvis inte enbart Apple). Om sisådär 10-20 år när rättsprocessen till slut är klar...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Det är väl upp till Irland och Apple hur de kommer överens, EU borde inte lägga sig i det.

Permalänk
Medlem

Apple har skattat för all sin försäljning inom EU i Irland eftersom de har två skalbolag och något kontor där. Den irländska skattemyndigheten har tagit två beslut(ett 1991 och ett 2007) som fått effekten att apple endast behövt skatta mellan 0,005% och 1% av sina vinster under cirka 15 år. Denna skattesats är betydligt lägre än andra bolag som skattar i irland.

Eu menar att denna särbehandling av Apple inte är okej eftersom det snedvrider konkurrensen på eu:s marknad. Det är helt enkelt orättvist mot andra bolag. Komissionen klagar alltså inte på att Irland har lägre bolagsskatt än andra eu-länder. De klagar på att Irländska skattemyndigheter har gett lägre skattesats specifikt till apple än andra jämförbara bolag.

Stater får i princip själva välja vilken skattesats de använder men stater får inte ge enskilda bolag lättnader med effekt att den fria konkurrensen sätts ur spel.

Permalänk
Medlem

@BOB77:
Så länge irland är en del av EU måste de följa EUs regler. Apple betalar lägre än 0.01% skatt och tunnlar mycket av deras globala inkomst genom Irland som en skattefri importering av vinster till USA. Det är Irland som borde straffas, Apple är skyldiga men Irland är de ansvariga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Det är väl upp till Irland och Apple hur de kommer överens, EU borde inte lägga sig i det.

När du går med i EU så skriver du även på en viss skattesumma som företag måste hålla för att änderna i EU ska kunna konkurrera på en gemensam plattform. Detta har Apple och Irland inte gjort och de får alltså stå sitt kast.

Man kan tycka vad man vill om själva saken att hålla sig till en viss skattesats, men Irland har här skitit i sitt avtal med EU och det här är vad som händer då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

@acana79
Jag är av helt motsatt uppfattning. Det gynnar inte EU:s medborgare att multinationella företag får verka här utan att betala skatt men ändå dra nytta av våra samhällen och sälja till våra konsumenter. Det slår mot konsumenterna som i slutändan måste betala mer skatt för att täcka sin välfärd då företag som är extremt rika tack vare vår konsumtion inte behöver betala ett jota.

Skrivet av Señor Hallon:

Förutom du vet att när man går med i EU så måste man hålla sig till vissa regler om skatter, något som har körts ner i backen av Irland. Skulle Irland inte vart med i EU, fine, ingen kan komma och klaga, men nu är de det och då får de följa de regler som finns.

Dessa regler finns för att alla ska ha samma plattform att konkurrera på och att länderna ska få in någon som helst skatt från dessa enorma bolag som sitter på mer pengar per år än länders BNP.

Skrivet av backfeed:

Givetvis försöker Apple hitta alla möjliga kryphål för att komma undan. Själv hoppas jag att de tvingas slanta upp (och alla andra skattesmitarföretag också, det är givetvis inte enbart Apple). Om sisådär 10-20 år när rättsprocessen till slut är klar...

Varför ska Apple retroaktivt bestraffas för att Irland har lockat tills sig utländska bolag genom att erbjuda skattelättnader? Om nu Irland har brutit mot några regler är det Irland som ska bestraffas. Det här gäller ju i sånna fall ett avtal mellan Irland och EU, inte EU och Apple. Verkligen märkligt att gå på Apple (eller något annat bolag som etablerat sig i Irland).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Ja det kan man tycka men för att det ska vara på det viset måste Irland först och främst gå ur EU då slipper de följa reglerna som gäller i EU.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Skrivet av Friterad:

Finns ingen logik i det om det inte handlar om korrupta politiker med feta plånböcker

Sanningen är ju tyvärr att med "smarta" lösningar så lyckas de flesta företag idag trixa bort skatten.

Vad de inte kan trixa bort är däremot arbetsgivaravgifter, extra jobb som ett annat generar osv. Genom att sänka skatten kan de därigenom få fler företag att etablera sig i landet och öka den totala skatteinkomsten och samtidigt sänka arbetslösheten. Detta är givetvis väldigt kontroversiellt i vissa länder där de vet detsamma men av ideologiska skäl inte kan sänka skatten, så de tycker istället att Irland gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Varför ska Apple retroaktivt bestraffas för att Irland har lockat tills sig utländska bolag genom att erbjuda skattelättnader? Om nu Irland har brutit mot några regler är det Irland som ska bestraffas. Det här gäller ju i sånna fall ett avtal mellan Irland och EU, inte EU och Apple. Verkligen märkligt att gå på Apple (eller något annat bolag som etablerat sig i Irland).

Tycker man ska gå på båda. Båda har ju gjort etiskt fel och då ska båda stå för det. Det är ju inte precis så att Apple INTE visste vad dem gjorde, de har nog en och annan advokat där som märkt att 0.005% skatt kanske inte är riktigt i led med andra länder.

Skattefiffleri ska inte löna sig, och då måste man slå hårt mot företagen som gör det.

@Ibymafayhas

De anställer inte mer folk för att de får betala mindre skatt, de tar bara mer och lägger i spargrisen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Som jag förstått det är så är det Apple (och andra) som aktivt förhandlat till sig löjligt låg skatt, som Irland inte haft rätt att erbjuda (men har gjort det ändå pga desperation över ekonomiska problem, dvs det blir lite av en utpressningssituation). Men även att skuldkravet ställs mot Irland och inte direkt mot Apple.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Om 20 år har inflationen gjort dessa 13 miljarder euro mycket billigare om euro ens finns kvar så länge.

Ganska smart o skjuta upp det ju.

Permalänk
Snusfri

EU är ett skadeskjutet skepp som med alla medel försöker att sno åt sig så mycket pengar som möjligt innan det upplöses.

Vad Irland och Apple (samt även andra stora företag) kommer fram till är upp till dom.
Säger Irland till Apple att tex "Ni behöver bara betala 0.5% i skatt om ni flyttar hit" så har EU inget med det att göra.

Apple har med denna flytt skapat väldigt många arbetstillfällen där folk får lön som de sedan spenderar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Måste säga att jag är helt på Apples sida här. Klart märkligt agerande av EU. Ser inga konstigheter med skatteplaneringen.

Nu var det inte skatteplanering! Som även det många gånger kan ifrågasättas...

Grunden är ju att Irland inte följer dom regler som gäller för EU's medlemsstater och med det satt konkurrensen och frihandel mellan medlemsstaterna ur spel, men för det är inte Apple oskyldiga då ett företal alltid har en skyldighet att ta reda på regler och förordningar.
Något som Apple inte kan säga sig inte veta då dom verkar i hela EU.

tt använda avancerade skatteupplägg hör inte till ovanligheten för internationella bolag, vilka ofta använder jobbskapande som morot i utbyte mot skattelättnader. Det här kan i vissa fall även leda till orättvisa konkurrensfördelar, någonting som Europeiska kommissionen nu slår fast gäller för Apples verksamhet i Irland.

I ett pressmeddelande fastslår konkurrenskommissionären Margrethe Vestager att Apple sedan 1991 fått "substantiella och artificiellt reducerade" skattelättnader i Irland, där Apple har dotterbolagen Apple Sales International och Apple Operations Europe. Bolaget krävs därför på hissnande 13 miljarder euro – 124 miljarder kronor – plus ränta i obetalda skatter.

Tax rulings granted by Ireland have artificially reduced Apple's tax burden for over two decades, in breach of the EU state aid rules. Apple now has to repay the benefits.

Enligt kommissionen har Apple genom de båda bolagens skatteupplägg och två förmånliga skattebeslut i Irland kunnat pressa skatterna rejält, från 1 procent 2003 ned till rekordnivån 0,005 procent år 2014. Det sista motsvarar 50 euro i skatt per miljon i vinst och är enligt domen ett statligt stöd som går emot EU:s regler.

Källa, länk i artiklen: http://www.sweclockers.com/nyhet/22569-eu-kraver-apple-pa-124...

En skattesats på 0,05 promille, eller omräknat i pengar - 50 kronor i skatt per intjänad miljon!

Märk att det inte är frågan om omsättning utan ren vinst!
Inte ens en fanboy skulle kunna försvara det med hedern i behåll, kan man tycka...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOB77:

Med andra ord så säger du att Irland INTE behöver följa och då även dra nytta av fördelen med EU för Irlands del, kanske dax för EU att flytta den inre tullgränsen = beskatta alla produkter från Irland och skicka Irland tillbaka till fattigdom då Irland är en stor producent av jordbruksprodukter till EU.

Reglerna är lika för alla medlemsstater och en av grundpelarna i EU's frihandel med fri rörlighet av produkter, tjänster och människor. Bryter en medlemsstat mot dessa regler så har den medlemsstaten satt konkurrensen mellan medlemsstaterna ur spel och borde bötfällas hårt!

Men det är ju klart, vem vill inte få en skatt på 5 öre per intjänad tusenlapp

Frågan är vad man kan förvänta sig att få i gengälda i det offentliga för 5 öre

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

EU är ett skadeskjutet skepp som med alla medel försöker att sno åt sig så mycket pengar som möjligt innan det upplöses.

EU kommer sannolikt inte få en krona. Vad som hänt är att EU-kommissionen har gjort en utredning och sagt att Apple är skyldiga att betala tillbaka de pengar de fått i skattelättnader till staten Irland. Apple säger nu att de tänker överklaga det beslutet till eu-domstolen.

Först om eu-domstolen också kommer fram till att Apple är återbetalningsskyldiga och irland vägrar ta emot pengarna från Apple kan det bli fråga om att Irland dras inför domstol för fördragsbrott och tvingas betala böter till EU i ytterligare en separat rättsprocess.

Permalänk
Medlem

Såpass goda marginaler som Apple har på sina telefoner så kan de gott betala sin skatt. Hur fan ska välfärden fungera när företagen är de värsta skattesmitarna? Vidrigt!

Sen får ni gärna tycka att jag är en "Komunistjävel" och allt vad jag nu brukar bli kallad. Jag bryr mig inte. Man ska göra rätt för sig tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tycker man ska gå på båda. Båda har ju gjort etiskt fel och då ska båda stå för det. Det är ju inte precis så att Apple INTE visste vad dem gjorde, de har nog en och annan advokat där som märkt att 0.005% skatt kanske inte är riktigt i led med andra länder.

Skattefiffleri ska inte löna sig, och då måste man slå hårt mot företagen som gör det.

Huruvida det är etiskt eller inte kan man ju diskutera, dock har inte etik med saken att göra när man diskutera huruvida Apple är skyldig att betala EU. Tycker snarare att det är en bait & switch från EU's sida. I TJUGO år låter man detta pågå utan några invändningar, Apple blir framgångsrika och plötsligt ser man girigt på Apple's kassa.

Tycker jag att alla företag ska betala de dem legalt är skyldiga att göra? Ja! Men i det här fallet är det ju inte något som skett bakom låsta dörrar, utan en öppen överenskommelse som EU kunde ha kommenterat mycket tidigare om de ansett att det bryter mot rådande regler (vilket förövrigt inte heller är helt klart). Istället såg man med blinda ögon tills någon inom EU påpekade, "men hörni, jag har en ide om hur vi kan dra in några miljarder huehhuehue".

Permalänk
Avstängd

Inte nog med att dom säljer hårdvara till enormt överpris och slipper skatt sen och vilka företag ska kunna konkurrera med sånna skattesatser så dom borde helt klart få betala ..sätt åt dom jävlarna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det är mer än skatteplanering, helt klart.
"The low rate is achieved by Apple telling U.S. tax authorities that the profits are earned by Irish units. Meanwhile it tells Ireland the profits are not earned in Ireland.

Some lawmakers in the United States and in countries where Apple has large sales have criticized the arrangement. "
Källa Reuters länken.

Man kan se analogen om jag som Svensk arbetar i Danmark och säger till Danska myndigheter att jag skattar i Sverige, i Sverige så säger jag att jag betalar skatt i Danmark.

Är ju uppenbart att jag då lurar både Danska och Svenska myndigheter på skatt, något som kan fortgå i några år även om länderna har ett samarbete skattemässigt. Efter det så tar det ett par är innan berörda länders myndigheter har kommit fram till ett beslut som säkert skulle slå tiofallt hårdare än nu EU's beslut mot Apple.

Att det tagit 20 år är inte konstigt då det handlar om länder som inte har något samarbete skattemässigt... Irland redovisar inte sin skatt per företag som ex. till EU... Så det tar tid innan upptäckt, något som ansvariga även räknar med då dom får några gröna blad i fickan Etik!

Tror nog att vi får se några huvuden rulla under färden....

@Ozzed inte alls Här har du en bundsförvant

Visa signatur

--