Reparation av kondensatorer Commodore-datorer

Permalänk
Medlem

Reparation av kondensatorer Commodore-datorer

Hej!

Jag behöver lämna in mina Commodore-datorer för byte av kondensatorerna. Det är en standard Amiga 1200, en Amiga CD32 maskin och en Commodore 64.

Jag har läst lite på nätet om detta, men det verkar vara svårare att få tag i någon som gör det åt en, dvs professionellt jobb och som har vana. Själv vågar jag inte. Jag har också 2 st Sega Megadrive maskiner, NES, SNES samt Sega Dreamcast i nyskick och oanvända.. men där vet jag inte riktigt om man bör byta ut något. Dessa maskiner börjar ju bli till åren nu och är liggandes i garderoben hemma.. så där vet jag inte om det behövs bytas och skruvas upp.. har inte den kunskapen men någon får gärna upplysa mig om motsatsen i så fall Däremot har jag ju läst på om kondensatorerna på commodore datorer efter 1992 om att de nu börjar ge upp.. därav vill jag vara proaktiv och försöka få tag i någon som kan byta det.

Kan någon tipsa mig om vilken duktig person med erfarenhet som kan göra ett sådant arbete och som framförallt vet vad det handlar om att skruva upp en CD32:a eller 1200:a tex...? Vad jag också förstått så var just CD32 felmonterade på fel håll i originalutförande och därav slits kondensatorerna snabbare... så ja, ni hör ju själva att jag sannolikt inte kan stega fram till "Otto, 76" sittandes utanför den lokala ICA-handlaren och fråga om expertis...

Tager alltså tacksamt emot kärnfulla tips om vem jag kan uppsöka i detta svåra ärende...

MVH: Robert, Borås
fjallgatan@yahoo.se

Permalänk
Medlem

NES,SNES kondingar är inte ovanligt att dom behöver bytas ut nu.
Dock så finns det väldigt många som fortfarande funkar felfritt.

Megadrive har jag för mig (var ett tag sen jag läste om megadrive) att kondingar till hörlursförstärkaren var rätt dåliga och i stort sett alla behöver bytas idag.
Dock fungerar megadriven fortfarande även utan att dessa byts förutom att det i vissa fall (dock ganska ovanligt) kan ge små ljudstörningar på "lågnivå utgången".
Har dessa kondingar börjat läcka är det dock bäst att ta bort dom (och vanliga ljudet funkar då fortfarande och utan störningar om det fanns innan) då electrolyten från kondingar fräter/oxiderar koppar banor på kretskortet.

Dreamcast om jag minns rätt ska ha rätt bra kondingar som i dom flesta fall ej ska behövas bytas.

Commodore/amiga vet jag inte mycket om men då tex 64'an börjar bli rätt gammal så är det nog dags att byta dom 1200/cd32 är ju nyare men om dom hade lite sämre kondingar så kan dom vara i dåligt skick.

Kollade lite snabbt om felmonterade kondingar på cd32 så verkar det som en del hade det ja.
Frågan är hur dom inte exploderade sekunder efter störmen slogs på första gången då kondingar är väldigt kinkiga över rätt polaritet och sprängs/börjar läcka extremt fort.

Så länge det handlar om enbart kondings byte så kan nog alla konsollmoddare/mobilrep göra detta kan nog ta lite extra tid om dom behöver ta hem rätt kondingar dock.
Du kanske bör påpeka/länka till trådar om cd32 problemet till den som gör detta åt dig så dom vet att dom behöver titta lite extra på just detta, annars finns ju risken att dom slänger i dom nya på samma sätt som dom gammla satt och satt dom fel så är det ju xxx igen.
tex http://www.chipper.se/ vet jag har gjort en hel del som ej står på deras hemsida.
Finns en del länkar i denna flashback tråd https://www.flashback.org/t232420
och googlar tex tv spel chip så finns det ju en del att se.

Du kan ju även prova att gå in/ hos/ringa http://www.spelfyndet.se/ i borås och se om dom kanske har nån som kan hjälpa till då dom troligen har nån som lagar gamla konsoller åt dom och just konding byte är ju då ganska vanligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Video och TV reparatörer skulle jag gå till.
Har en själv på orten jag vänder mig till ibland.

Permalänk

Finns gott om duktigt folk som gör sånt i den här FB-gruppen:

https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0keb0ttle:

Finns gott om duktigt folk som gör sånt i den här FB-gruppen:

https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/

Jag håller med! Snacka med John Hertell i gruppen. Han gjorde ett jävla bra jobb med min stendöda Amiga 4000

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte facebook.. är lite oldschool... Men bugar och bockar för intressant input...

Permalänk
Medlem

När det kommer till C64 så finns där inte så mycket kondensatorer och byta. Det som verkar vara en notorisk felkälla är att nätaggregatet går sönder och då lämnar betydligt mycket mer än 5V till datorn som då går sönder. Ett annat nätaggregat eller en "C64 saver" är nog mer rätt.

Själv byggde jag detta: http://www.pdp-9.net/c64-power-supply

Permalänk
Medlem

@bzn: Ok det är bra att veta angående C64.... jag såg på nätet att man kan köpa en strömadapter här: http://en.retrogamesupply.com/collections/commodore/products/...

Vad tror ni om en sådan till C64?

Jo jag får nog ta och se över någon som kan byta kondensatorerna på min Amiga 1200 och CD32 iallafall för de hade allmänt kända problem med kondensatorerna så där kan jag ju vara proaktiv. Vad gäller min C64 är det den vita modellen som kom sent... och jag har inte använt den nu på många år.. och spelade väl sporadiskt med den när det begav sig.. men jag har behållit den för jag vill ha kvar den.. däremot kan man ju diskutera om det är klokt att vara proaktiv på den och låta någon byta kondensatorerna för det kan ju vara så att man gör ett ingrepp som kanske är skadligt...beträffande Amigorna så spelar det kanske ingen roll eftersom de var dåliga eller ofta blir så man måste byta... men beträffande C64:an så vet jag inte.. kan ju vara så att vid byte på kondensatorer på C64 kanske de gör mer skada än nytta eller påverkar maskinen negativt.. jag bara spånar nu, har inte belägg för det men det är en tanke

Men strömadapter till C64 kan jag nog förstå att den som kom original säkert inte mår bra nu om man vill använda datorn.... så där kanske jag måste komplettera med en ny eller replacement som jag länkade till i början av detta inlägget.. och det bör väl inte vara skadligt för datorn i sig? Får be om ursäkt för dumma frågor men är totalt oteknisk när det kommer till dessa bitar så är såkallad "newbie"..

Permalänk
Medlem

Vad jag minns finns det färdiga inköpslistor hos olika leverantörer när det gäller byte av kondensatorer i Amiga 600, 1200 och sannolikt även CD32. Alltså blir det ganska enkelt om man hittar på någon elektronikreparatör som har en lista att antingen beställa från eller plocka från lagret om denne redan har delarna hemma. Några grejer är ytmonterade, några är med ben. Det finns även en del guider för hur man ska göra. De hålmonterade komponenterna ska inte vara alltför besvärliga att byta, det är kanske det ytmonterade som kräver mer erfarenhet.

John har några länkar på sin hemsida, förutom det du hittar på olika forum och webbshoppar: http://wordpress.hertell.nu/

Angående nätdel till C64 har jag haft tur än så länge, då ingen av mina fått fnatt men jag är väl inbegripen i problemet. C64 Saver som sätts mellan nätdel och dator är väl billigast, och då kan man köra med samma nätdel tills den lägger av. Bzn ovan byggde en snygg nätdel, borde gå att serietillverka. Ray Carlsen i USA säljer egentillverkade nätdelar som är rätt dyra, så onekligen finns det utrymme för att göra ett påkostat bygge för de riktiga finsmakarna. Det där med att ha två nätdelar i varsitt uttag och länka samman spänningarna i kontakten fungerar säkert, men det känns opraktiskt samtidigt som man inte ska lita för mycket på de billigaste kinesiska switchande nätdelarna.