Reparation av kondensatorer Commodore-datorer
Hej!
Jag behöver lämna in mina Commodore-datorer för byte av kondensatorerna. Det är en standard Amiga 1200, en Amiga CD32 maskin och en Commodore 64.
Jag har läst lite på nätet om detta, men det verkar vara svårare att få tag i någon som gör det åt en, dvs professionellt jobb och som har vana. Själv vågar jag inte. Jag har också 2 st Sega Megadrive maskiner, NES, SNES samt Sega Dreamcast i nyskick och oanvända.. men där vet jag inte riktigt om man bör byta ut något. Dessa maskiner börjar ju bli till åren nu och är liggandes i garderoben hemma.. så där vet jag inte om det behövs bytas och skruvas upp.. har inte den kunskapen men någon får gärna upplysa mig om motsatsen i så fall Däremot har jag ju läst på om kondensatorerna på commodore datorer efter 1992 om att de nu börjar ge upp.. därav vill jag vara proaktiv och försöka få tag i någon som kan byta det.
Kan någon tipsa mig om vilken duktig person med erfarenhet som kan göra ett sådant arbete och som framförallt vet vad det handlar om att skruva upp en CD32:a eller 1200:a tex...? Vad jag också förstått så var just CD32 felmonterade på fel håll i originalutförande och därav slits kondensatorerna snabbare... så ja, ni hör ju själva att jag sannolikt inte kan stega fram till "Otto, 76" sittandes utanför den lokala ICA-handlaren och fråga om expertis...
Tager alltså tacksamt emot kärnfulla tips om vem jag kan uppsöka i detta svåra ärende...
MVH: Robert, Borås
fjallgatan@yahoo.se