Testpilot: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass

Om fjolåret stavades RGB är härdat glas vad som präglar 2016. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist testar Phanteks uppgradrerade Eclipse P400S Tempered Glass, som dessutom utrustats med såväl ljuddämpning som belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Synd att dom inte fortsatte med PWM-hubben som finns i Enthoo Pro. Gillar den och den rymdes med i ett chassi för 890kr.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Vem väljer det här när man kan få ett s340 elite för samma pris ?

Permalänk
Medlem

Eventuellt mitt nästa chassi.

Har tröttnat på stort, diskret och städat (F.D. XL R2), nu vill jag ha något skrikigt och mindre.

Skrivet av Dead poet society:

Vem väljer det här när man kan få ett s340 elite för samma pris ?

Förklara gärna vad som gör S340 Elite bättre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Eventuellt mitt nästa chassi.

Har tröttnat på stort, diskret och städat (F.D. XL R2), nu vill jag ha något skrikigt och mindre.

Förklara gärna vad som gör S340 Elite bättre.

Intresserad av att få höra det jag med, Phanteks gör bra prisvärda prylar och erbjuder superb service men såklart smaken är som baken och vad gäller utseendet så är ju det subjektivt.

Permalänk
Medlem

Satan vad billigt! Liknande chassin kostar ju runt 1500 och vem kör mer än 2 ssds?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chipw00t:

Synd att dom inte fortsatte med PWM-hubben som finns i Enthoo Pro. Gillar den och den rymdes med i ett chassi för 890kr.

Absolut. Dock är den medföljande kontrollern väldigt diskret om inte annat även om den inte stödjer PWM-reglering.

Skrivet av Dead poet society:

Vem väljer det här när man kan få ett s340 elite för samma pris ?

S340 Elite kostar ca 15-20% extra, saknar LED-belysningen och fläktkontrollern.
S340 är billigare men har ingen sida i härdat glas.

Varför undrar man sig då? Jag har svårt att se alla fördelar men estetiken är minst lika viktig. Personligen gillar jag båda men tror nog att P400S vinner för mig då. Dock utan fönster om jag skulle använt den själv då jag i princip alltid bygger för att få det tyst.

Var det något annat du tänkte på eller som du tycker jag missat?

Skrivet av Oliver91:

Satan vad billigt! Liknande chassin kostar ju runt 1500 och vem kör mer än 2 ssds?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja verkligen pressat pris. P400 i sig kostar ju 600kr ca så det är väl 300kr för fönstret, en led-list mm.
Tror även att man kan dumpa två SSD:er ovanpå varandra i vardera vagga men det är inte garanterat såklart. Sedan är de två vaggorna i botten tillgängliga för ytterligare 2-4st om man är lite händig. Kombinera med en M.2 så har man helt plötsligt massvis med lagring!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Satan vad billigt! Liknande chassin kostar ju runt 1500 och vem kör mer än 2 ssds?

Skickades från m.sweclockers.com

Heh.

Men jag är lite sugen på det här chassit, speciellt då den interna belysningen ska gå att synka med Asus Aura vilket moderkortet jag tänker skaffa har.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut. Dock är den medföljande kontrollern väldigt diskret om inte annat även om den inte stödjer PWM-reglering.
S340 Elite kostar ca 15-20% extra, saknar LED-belysningen och fläktkontrollern.
S340 är billigare men har ingen sida i härdat glas.

Varför undrar man sig då? Jag har svårt att se alla fördelar men estetiken är minst lika viktig. Personligen gillar jag båda men tror nog att P400S vinner för mig då. Dock utan fönster om jag skulle använt den själv då jag i princip alltid bygger för att få det tyst.

Var det något annat du tänkte på eller som du tycker jag missat?
Ja verkligen pressat pris. P400 i sig kostar ju 600kr ca så det är väl 300kr för fönstret, en led-list mm.
Tror även att man kan dumpa två SSD:er ovanpå varandra i vardera vagga men det är inte garanterat såklart. Sedan är de två vaggorna i botten tillgängliga för ytterligare 2-4st om man är lite händig. Kombinera med en M.2 så har man helt plötsligt massvis med lagring!

dubbelhäftande tejp på valfri plan yta funkar fint med SSD's, gjorde så i mitt gamla chassi

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Oliver91: Jag har staplat tre av mina SSD:er ovanpå varandra med hjälp av 2 mm plastdistanser och sedan skruvat samman dessa i samma plastkort. Så bara den nedersta behövs skruvas fast i min Define S. Får således in 3st på vardera HDD-plats och 2st ovan på varandra i SSD-vaggorna så 9 + 4 stycken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Oliver91: Jag har staplat tre av mina SSD:er ovanpå varandra med hjälp av 2 mm plastdistanser och sedan skruvat samman dessa i samma plastkort. Så bara den nedersta behövs skruvas fast i min Define S. Får således in 3st på vardera HDD-plats och 2st ovan på varandra i SSD-vaggorna så 9 + 4 stycken.

Jävlar! ganska overkill men inget förvånar mig på sweclockers, synd att du inte hade något galleri så man kunde få se det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

@DavidtheDoom:

Tjena!

S340 elite kostar inte 15 till 20 % mer. Priset vid lansering (999kr) var exakt samma som p400s, det är bara nu som det har ökat till (1049kr). Alltså kostar s340 elite i dagsläget bara 5% mer.

Finishen på s340 elite är bättre än phanteks, kan inte uttala mig om dessa uppdaterade versioner med glaspaneler men om det är samma finish som på övriga p400 är dem inte lika välgjorda.

Man kan få till ett mer städat bygge med s340, kablarna kan gömmas bakom den vertikala plåten sidan om moderkortet, något som p400s saknar. Designen på p400s framsida är inte alls lika stilren.

Personligen värdesätter jag designen, finishen och att kunna få till ett mer städat inre än en fläktkontroll och led belysning som för övrigt jag kan köpa separat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Oliver91: Har ingen tydlig bild.

Kika på antalet Sata-kablar som går in i gruppen av SSD:er Det vita på sidorna är ett busskort jag skurit och borrat hål i som sedan SSD:erna är fast skruvade mot.

Om jag kommer ihåg så skall jag försöka fixa ett galleri till efter nyår. Innan dess måste jag ta patent på min lösning.

Skrivet av Dead poet society:

@DavidtheDoom:

Tjena!

S340 elite kostar inte 15 till 20 % mer. Priset vid lansering (999kr) var exakt samma som p400s, det är bara nu som det har ökat till (1049kr). Alltså kostar s340 elite i dagsläget bara 5% mer.

Finishen på s340 elite är bättre än phanteks, kan inte utala mig om dessa uppdaterade versioner med glaspaneler men om det är samma finish som på övriga p400 är dem inte lika välgjorda.

Man kan få till ett mer städat bygge med s340, kablarna kan gömmas bakom den vertikala plåten sidan om moderkortet, något som p400s saknar. Designen på p400s framsida är inte alls lika stilren.

Personligen värdesätter jag designen, finishen och att kunna få till ett mer städat inre än en fläktkontroll och led belysning som för övrigt jag kan köpa separat.

Du har helt rätt. Var helt inställd på att chassit kostade 890 men det var när jag skrev min artikel. Nu är det bara modellen utan ljuddämpning som har den prissättningen.

Jag skulle säga att finishen är bättre på P400, framförallt är den inte lika repkänslig, jag har pillat på båda chassin och även de dyrare från respektive tillverkare. S340 har dock en väldigt trevlig känsla att ta på med den matta lacken men att fronten skiljer sig så mycket tycker jag är rätt avtändande. Utseendet tycker jag även bättre om på Eclipse.

Jag håller helt klart med om att S340 har en bra plåt som hjälper till att gömma kablarna. Samtidigt blir det lite konstigt när man har en stor glaspanel att man vill gömma kablarna. Känns rätt naturligt att man ger sig på sleeve:ade kablar egentligen.

När allt kommer kring är det ju en subjektiv bedömning som gäller och S340 är även det ett väldigt trevligt chassi! Skulle tro att om man är beredd att gå upp till dessa prissummor så har utseendet väldigt stor betydelse då funktionen får man långt tidigare!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Satan vad billigt! Liknande chassin kostar ju runt 1500 och vem kör mer än 2 ssds?

Jag har 3 SSD:er.

Skrivet av Dead poet society:

OK, låter helt enkelt som att det handlar om personligt tycke och smak mellan dessa två chassin.
Jag får titta närmare på båda helt enkelt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

@DavidtheDoom:

Tjena!

S340 elite kostar inte 15 till 20 % mer. Priset vid lansering (999kr) var exakt samma som p400s, det är bara nu som det har ökat till (1049kr). Alltså kostar s340 elite i dagsläget bara 5% mer.

Finishen på s340 elite är bättre än phanteks, kan inte uttala mig om dessa uppdaterade versioner med glaspaneler men om det är samma finish som på övriga p400 är dem inte lika välgjorda.

Man kan få till ett mer städat bygge med s340, kablarna kan gömmas bakom den vertikala plåten sidan om moderkortet, något som p400s saknar. Designen på p400s framsida är inte alls lika stilren.

Personligen värdesätter jag designen, finishen och att kunna få till ett mer städat inre än en fläktkontroll och led belysning som för övrigt jag kan köpa separat.

Fast nu har du ju svarat på din egna fråga. Alltså folk som värdesätter en fläktkontroll och LED-belysning kommer således välja detta chassi.

TADA!

PS: Jag skulle ta s340 också. Riktigt snyggt och välgjort chassi! Bara att man får med en hängare för hörlurarna gör det helt fantastiskt då jag har datorn på skrivbordet brevid mig. Undrar om man kan köpa den separat? Måste kolla på direkten! Edit: Nope, hittar det inte. Dock hade inet ett liknande från InWin. Dock ej i lager. :/

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Är sugen på ett nytt chassi faktiskt. Skulle gärna bygga i ett lite mindre chassi än mitt nuvarande Phanteks.

Ser att Phanteks gjorde en fristående lösning för pwm-styrning.

Vill inte ha LED eller fönster men det finns ju att välja mellan.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Skaffade den utan glasrutan och måste säga att det är nog det bästa chassit jag någonsin byggt i.

Permalänk
Medlem

Gillar det cleana utseended.
Men gillar att bygga i fulltower så hoppas det kommer också

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Kan jag koppla mina PWM fläktar utan problem? Bara att just PWM funktionen som inte stöds? Och att jag styr hastigheten på chassit som vanligt?

HA det GÖTT!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av chipw00t:

Är sugen på ett nytt chassi faktiskt. Skulle gärna bygga i ett lite mindre chassi än mitt nuvarande Phanteks.

Ser att Phanteks gjorde en fristående lösning för pwm-styrning.

Vill inte ha LED eller fönster men det finns ju att välja mellan.

Instämmer, mycket är ju modulärt och även grejer ur Enthoo-serien är många gånger kompatibla med chassit. Personligen tycker jag nog att P400S ser roligast ut men Härdat glas är fasiken 2016. Måste ju vara med i tiden

Du kan säkert flytta över din kontroller till denna.

Skrivet av Luciphear:

Skaffade den utan glasrutan och måste säga att det är nog det bästa chassit jag någonsin byggt i.

Skoj att folk har positiv uppfattning som jag hade med.

Skrivet av Selo:

Gillar det cleana utseended.
Men gillar att bygga i fulltower så hoppas det kommer också

Ett Mastodontchassi a la P1200S Tempered Glass Nu med 4x Volymen.
Hade varit en pjäs att beskåda!

Skrivet av jayzzon:

Har en fråga. Kan jag koppla mina PWM fläktar utan problem? Bara att just PWM funktionen som inte stöds? Och att jag styr hastigheten på chassit som vanligt?

HA det GÖTT!

Det stämmer bra. Går bra att plugga in fläktar med 4-pinskontakter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köpa sidofönstret löst och går det att använda till gamla Phanteks Eclipse P400(S)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@roast: Fönstret är inte kompatibelt då det hängs fast på 4 st. utstickande gummerade muttrar. Dessa saknas i de äldre modellerna. Möjligen går det att montera dessa efteråt själv då stommen är identisk.

Den säljs inte heller hos Phanteks som normalt sett har alla delar man kan tänka sig behöva.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@roast: Fönstret är inte kompatibelt då det hängs fast på 4 st. utstickande gummerade muttrar. Dessa saknas i de äldre modellerna. Möjligen går det att montera dessa efteråt själv då stommen är identisk.

Den säljs inte heller hos Phanteks som normalt sett har alla delar man kan tänka sig behöva.

Fan hade hoppats på att man kunde göra detta..

Permalänk

Cleant chassi. Beställde ett vitt då det passar riktigt bra tillsammans med det tonade fönstret

https://www.inet.se/produkt/6901944/phanteks-eclipse-p400s-te...

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz