Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk

Panik!

Fick precis min första "Blackscreen" på XPS 13, 9360 - i5, 256gb, 8gb-ram!

Skärmen blir bara "Svart", kunde inte få den att vakna/komma igång, var tvungen att restarta datorn med strömknappen vilket inte först fungerade..

Lazze, det verkar vara något med wifi-kortet och grafikkortet, har du stött på det med ditt Intel-kort? Tror jag kanske köper mig ett sådant om det minskar risken, torskade precis 30min föreläsningsanteckningar p.g.a. undersökning vad det var som strulade.

Permalänk
Medlem

Trist att det ska vara så mkt strul med Dell, om dom bara kunde ta QC på allvar så skulle jag mkt väl kunna tänka mig att att köpa av dom, men hur kul är det eg med service efter service. Är inga direkta budgetdatorer vi pratar om här (iaf sett till prislappen).

Min XPS13, som dock används rätt sällan, verkar dock fungera som den ska efter 3 servicevändor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Panik!

Fick precis min första "Blackscreen" på XPS 13, 9360 - i5, 256gb, 8gb-ram!

Skärmen blir bara "Svart", kunde inte få den att vakna/komma igång, var tvungen att restarta datorn med strömknappen vilket inte först fungerade..

Lazze, det verkar vara något med wifi-kortet och grafikkortet, har du stött på det med ditt Intel-kort? Tror jag kanske köper mig ett sådant om det minskar risken, torskade precis 30min föreläsningsanteckningar p.g.a. undersökning vad det var som strulade.

Intel kortet funkar bra, det skall vara m2-modellen.

Dock har jag haft lite strul med power&sleep-settings rent allmänt, fick ordning på det genom att göra en lokal admin policy där jag satte tiden innan hibernate etc .... de vanliga powersettingsen liksom återställde sig då o då...detta händer på fler win 10 laptops

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt sen till kalaset men jag har kollat på xps:en 9360 i7 FHD 256gig och 8 gig ram varianten, väntar mest och se om det blir någon mellandagsrea ^^

Dock är jag också kluven, kollat lite på macbooks men de nya pro var lite väl dyra, en ~15k kan jag lägga men när de klättrar upp mot 18+ så känns det för mkt. Men har testat min kompis gamla pro och den är för jävla skön så utöver att jag inte är van vid OSX och osäker hur mkt problem det kommer bli att fixa programvara som vlc osv som vi vanliga människor vill ha, fast nu till mac vilket verkar vara lite sämre utbud.

Någon som kan sammanfatta för en okunnig mupp som mig, läser att muspekaren är sådär, den kan låta en del, blir varm...är detta stora bekymmer, vad ska man kolla på istället? En kompis till mig kollar på ASUS zenbook (olika varianter men liknande de ovan). Vilka är någon tusenlapp billigare verkar det som.

Tack på förhand

// Kasper

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasler:

Nu är jag väldigt sen till kalaset men jag har kollat på xps:en 9360 i7 FHD 256gig och 8 gig ram varianten, väntar mest och se om det blir någon mellandagsrea ^^

Dock är jag också kluven, kollat lite på macbooks men de nya pro var lite väl dyra, en ~15k kan jag lägga men när de klättrar upp mot 18+ så känns det för mkt. Men har testat min kompis gamla pro och den är för jävla skön så utöver att jag inte är van vid OSX och osäker hur mkt problem det kommer bli att fixa programvara som vlc osv som vi vanliga människor vill ha, fast nu till mac vilket verkar vara lite sämre utbud.

Någon som kan sammanfatta för en okunnig mupp som mig, läser att muspekaren är sådär, den kan låta en del, blir varm...är detta stora bekymmer, vad ska man kolla på istället? En kompis till mig kollar på ASUS zenbook (olika varianter men liknande de ovan). Vilka är någon tusenlapp billigare verkar det som.

Tack på förhand

// Kasper

Har ändå haft min (QHD+ med i5, 8 GB ram och 256 GB SSD) ett tag nu så har en ganska tydlig bild av detta nu. Överlag är jag nöjd! Muspekaren funkar toppen tycker jag! Och jag kommer ändå direkt från en mac, så jag har erfarenhet av deras musplattor!
Jag skulle rekomendera en XPS 13 före en ASUS, men kolla även på HP Spectre x360 (årets modell) då den har fått ruggigt bra reviews också och många recensenter verkar påstå att det är den och XPS 13 som är dem bästa W10 laptopsen.
Men absolut, XPS 13 är inte utan sina fel. Min fungerar bra och det enda egentliga felet jag har är coilwhine under belastning. Men inget jag stör mig på då jag måste lyssna efter den för att höra det eller sitta i ett knäpptyst rum. Bara å skriva om du har några frågor

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

@Acce22: Jag tror köpa dator är 10 ggr så svårt som när jag köper ny motorcykel...och då är det mer än 3 ggr så mycket pengar när det gäller motorcykel.

En snabb koll visar ju att HP x360 är ju väldigt lik en xps (enligt mig) hittade med touchskärm och i5 ist för i7, men ändå 4000 billigare än xps:en.

Tror problemet är att jag snöar in mig för mycket på en modell, och kan inte riktigt bestämma mig.
Tror det står mellan en
macbook air 13" i7, 256 gig ssd, 8 gig ram ~14 000
Kanske en macbook pro, 13", i5 (för i7 är direkt uppe på 18000), 256 gig osv osv. ~15000
xps 9360, 13" i7, 256 gig ssd, 8 gig ram ~14000 via dell. eller 16 000 via dustin
och ja vill inte säga att jag överväger en HP eller Asus bara genom att kolla på dem i någon minut men är såklart öppen för förslag.
Känner att batteritid är viktigt, har en Samsung...något från ett år tillbaka...om jag öppnar och det sitter 2 st laddningsbara AA batterier i den skulle jag inte vara förvånad, den orkar kanske 30 minuter utan sladd (överdriver).
Blir nog lika nöjd vad jag än köper i slutändan och kommer alltid undra hur de andra hade varit haha

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasler:

@Acce22: Jag tror köpa dator är 10 ggr så svårt som när jag köper ny motorcykel...och då är det mer än 3 ggr så mycket pengar när det gäller motorcykel.

En snabb koll visar ju att HP x360 är ju väldigt lik en xps (enligt mig) hittade med touchskärm och i5 ist för i7, men ändå 4000 billigare än xps:en.

Tror problemet är att jag snöar in mig för mycket på en modell, och kan inte riktigt bestämma mig.
Tror det står mellan en
Kanske en macbook pro, 13", i5 (för i7 är direkt uppe på 18000), 256 gig osv osv. ~15000
xps 9360, 13" i7, 256 gig ssd, 8 gig ram ~14000 via dell. eller 16 000 via dustin
och ja vill inte säga att jag överväger en HP eller Asus bara genom att kolla på dem i någon minut men är såklart öppen för förslag.
Känner att batteritid är viktigt, har en Samsung...något från ett år tillbaka...om jag öppnar och det sitter 2 st laddningsbara AA batterier i den skulle jag inte vara förvånad, den orkar kanske 30 minuter utan sladd (överdriver).
Blir nog lika nöjd vad jag än köper i slutändan och kommer alltid undra hur de andra hade varit haha

Tack för svar

Jag prövade Dell XPS men skickade tillbaka den pga coilwhine.
Så jag köpte en ThinkPad och är helt förälskad kvalitén är super bra m.m.
Jag uppgraderade min ThinkPad så den har 20GB ram.

Bara ett tips, det finns billigare varianter än XPS som ändå håller hög kvalité

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasler:

Tror det står mellan en

Tack för svar

Låter mysko att 360:n är billigare? Är det verkligen årets modell med Kaby Lake? När jag kollade så var den något dyrare än XPS:n

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Fullt möjligt att jag kollat på fel, fanns ett part varianter av 360:n och vissa låg på 10k, kanske är förra årets :/

/ Kasper

Permalänk

Jag har äntligen fått ming 9360 och gillar det starkt. Har bara ett problem hittills och det är musplattan. Ibland fryser den till och jag kan inte göra någonting, det händer att jag kan vänsterklicka men inte mer än så. Men ibland blir den helknas och klickar av sig självt, tappar multitouch, hoppar runt på skärmen av sig självt med mera.
Är det något ni har hört talas om och kanske har en lösning på?
Misstänker drivrutiner men läste innan köp att det var något standard till windows och det således inte behövdes separata drivrutiner?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Jag har äntligen fått ming 9360 och gillar det starkt. Har bara ett problem hittills och det är musplattan. Ibland fryser den till och jag kan inte göra någonting, det händer att jag kan vänsterklicka men inte mer än så. Men ibland blir den helknas och klickar av sig självt, tappar multitouch, hoppar runt på skärmen av sig självt med mera.
Är det något ni har hört talas om och kanske har en lösning på?
Misstänker drivrutiner men läste innan köp att det var något standard till windows och det således inte behövdes separata drivrutiner?

Jag har sett att fler har liknande bekymmer.. min musplatta funkar perfekt - jag har då iofs blåst windows i installerat rent, men det borde ju inte spela ngn roll. Precis som du säger så är det en Windows-pad, så inga drivisar behövs.

Du har kört på alla updates på windows?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag prövade Dell XPS men skickade tillbaka den pga coilwhine.
Så jag köpte en ThinkPad och är helt förälskad kvalitén är super bra m.m.
Jag uppgraderade min ThinkPad så den har 20GB ram.

Bara ett tips, det finns billigare varianter än XPS som ändå håller hög kvalité

Törs man fråga vilken Thinkpad du köpte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Törs man fråga vilken Thinkpad du köpte?

T460s

https://www.dustinhome.se/product/5010901158/thinkpad-t460s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Sneglade oxo på den! Men den har ju inte Kaby Lake, samt att den är ganska tung ) Jag är hur som helst nöjd med XPS:n just nu.... gissar att sonen får ärva den sen när jag går vidare!

God Jul!

Permalänk
Medlem

Antar att ni alla sett att det kommit ny BIOS o många nya drivrutiner till 9360:n nu i mitten/slutet av december...

// LZ

Permalänk
Medlem

Fast för mig så var BIOS update tråkigt. Den sabbade min Boot-disk, så nu sitter jag utan windows.... massa nya options i BIOS.

Windows boot repair funkar ej.

Lyckas inte ens installera windows igen, har kört DiskPart och "clear", men Windows säger att disken inte är bootbar och därför går det inte att installera på den.

Har laddat ner intel RST floppy för x64 o lagt in de drivisarna på min sticka som jag bootar från, men inget hjälper. Datorn är död.

// LZ

Permalänk
Medlem

Avråder från BIOS 1.2.3 - då ett flertal olika nvme enheter slutat att fungera med windows efter den uppdateringen. Går inte att backa.

Jag får byta moderkort i min maskin

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Avråder från BIOS 1.2.3 - då ett flertal olika nvme enheter slutat att fungera med windows efter den uppdateringen. Går inte att backa.

God Jul!

Riktigt tråkigt att höra
God Jul
Mvh / Mange

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Jag har sett att fler har liknande bekymmer.. min musplatta funkar perfekt - jag har då iofs blåst windows i installerat rent, men det borde ju inte spela ngn roll. Precis som du säger så är det en Windows-pad, så inga drivisar behövs.

Du har kört på alla updates på windows?

// LZ

Jag hade ett gäng uppdateringar i Windows, körde dem men blev inte av med problemen. Känns som att de kommer mindre frekvent nu, men fortfarande relativt ofta. Har även installerat de uppdateringar som fanns på Dells hemsida.

Ska prova att blåsa maskinen när jag är klar med skolarbetet för såhär kan jag verkligen inte ha det.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Fick nytt moderkort av Dell-tekniker idag, funkade perfekt

Har nu installerat Win 10 Enterprise igen, tryckt på alla updates från Dell(förutom BIOS 1.2.3). Upplever att datorn fungerar perfekt, även touch-padden fungerar finfint, nästan lika bra som på min Mac

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Intel kortet funkar bra, det skall vara m2-modellen.

Dock har jag haft lite strul med power&sleep-settings rent allmänt, fick ordning på det genom att göra en lokal admin policy där jag satte tiden innan hibernate etc .... de vanliga powersettingsen liksom återställde sig då o då...detta händer på fler win 10 laptops

Skulle du kunna länka vilket intel kort och vart du köpte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

God Jul!

Dells QC (eller snararare avsaknad av QC) strikes again. Mardröm, hoppas det löser sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Skulle du kunna länka vilket intel kort och vart du köpte det?

Detta:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216063-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dells QC (eller snararare avsaknad av QC) strikes again. Mardröm, hoppas det löser sig för dig.

Tack! Löste sig med nytt moderkort...så nu puttrar den på fint

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Om du fått fodralet nu Acce22, hur är det? Kort review vore kul, blev sugen på ett själv

Fick det till slut efter en lång väntan då det blev fast i kinesiska tullen i tre veckor! Började bli lite orolig att det ens skulle komma där ett tag... Men men, det kom till slut!
Det är verkligen som det ser ut på bilden på hemsidan (jag tog det svarta) och kvalitén på ullen känns väldigt trevlig, men sen så är inte alla sömmarna så snyggt sydda (dessa är dock på insidan och syns inte utåt) och "lädret" är lite plastigt. Det är alltså väldigt snyggt, men kvalitetskänslan är inte riktigt på topp.
Sen så är även storleken på gränsen till för liten (tog den för en 11.6 tums MacBook Air), men den kommer nog att töja ut sig med tiden räknar jag med för jag måste nästan trycka lite för att få ner den just nu (haft det i ungefär tre dagar nu).
Så överlag skulle jag nog ge den 7/10 för priset och utseendet, men skulle nog egentligen dra ner det lite om jag skulle ta hänsyn till den lång leveranstiden som var på lite mindre än 5 veckor

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk

Min touchpad scroll strular och är seg idag, hur ser det ut för er andra?
Någon som haft några snarlika problem nu efter uppdateringen här i Januari?

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Fick det till slut efter en lång väntan då det blev fast i kinesiska tullen i tre veckor! Började bli lite orolig att det ens skulle komma där ett tag... Men men, det kom till slut!
Det är verkligen som det ser ut på bilden på hemsidan (jag tog det svarta) och kvalitén på ullen känns väldigt trevlig, men sen så är inte alla sömmarna så snyggt sydda (dessa är dock på insidan och syns inte utåt) och "lädret" är lite plastigt. Det är alltså väldigt snyggt, men kvalitetskänslan är inte riktigt på topp.
Sen så är även storleken på gränsen till för liten (tog den för en 11.6 tums MacBook Air), men den kommer nog att töja ut sig med tiden räknar jag med för jag måste nästan trycka lite för att få ner den just nu (haft det i ungefär tre dagar nu).
Så överlag skulle jag nog ge den 7/10 för priset och utseendet, men skulle nog egentligen dra ner det lite om jag skulle ta hänsyn till den lång leveranstiden som var på lite mindre än 5 veckor

Låter ju rätt bra ändå, har ett som är för 13,3" idag och det är på tok för stort.. Köpte också saker från Asien på Ebay ("skin"), det satt sådär och tog sjukt lång tid att få levererat så blev rätt besviken på produkten.

Synd att lädret kändes plastigt jag hade nog annars tyckt att det var en riktigt nice produkt, men får titta vidare,

Stort tack för reviewen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Låter ju rätt bra ändå, har ett som är för 13,3" idag och det är på tok för stort.. Köpte också saker från Asien på Ebay ("skin"), det satt sådär och tog sjukt lång tid att få levererat så blev rätt besviken på produkten.

Synd att lädret kändes plastigt jag hade nog annars tyckt att det var en riktigt nice produkt, men får titta vidare,

Stort tack för reviewen!

Om du letar efter skins så har dbrand ett stort utbud av kvalitetsskins till xps modellerna.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Om du letar efter skins så har dbrand ett stort utbud av kvalitetsskins till xps modellerna.

Tack! Jag var på jakt efter något för "palm-rest" ytan eftersom det är den som får mest spö av mina händer vet du något bra ställe som levererar "skins" till den ytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Tack! Jag var på jakt efter något för "palm-rest" ytan eftersom det är den som får mest spö av mina händer vet du något bra ställe som levererar "skins" till den ytan?

Det bästa vore väl om Dell insåg det resten av världen insett för länge sedan, att deras material runt tangentbordet/touchpaden SUGER (i dubbel bemärkelse ).