Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Mina rekommendationer:

1) Scanna GFX drivers för nya Intel 620 drivisar i enhetshanteraren
2. Ladda ner wifi drivers här:
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/cate...
3) Stäng av connected standby så här:
It's possible to disable Connected Standby (or more precisely InstantGo) through a registry hack:
HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Power\CsEnabled
Change the value of this key to 0, then restart
4) I Killer network manager, stäng av Advanced Stream detect!!!! Så får du 4-500mbit upp o ner över AC
Nu har du en mkt bättre maskin

// LZ

Gjorde dessa steg men fick rätt dåligt på ett TPTest jag körde, dock vet jag inte vad det är för wi-fi router här men 35/35 upp/ned och 110(!)ms, får 110/110 2ms med stationära och sladd,

Undrar också om någon provat något lite mildare stresstest-program för processorn och grafikkortet så jag kan höra mig för om det blir någon coilwhining

/Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Gjorde dessa steg men fick rätt dåligt på ett TPTest jag körde, dock vet jag inte vad det är för wi-fi router här men 35/35 upp/ned och 110(!)ms, får 110/110 2ms med stationära och sladd,

Undrar också om någon provat något lite mildare stresstest-program för processorn och grafikkortet så jag kan höra mig för om det blir någon coilwhining

/Linus

Mysko! O du kör på Windows? Har du avaktiverat Advanced streams?

Mätte nu, har cirka 400/400 över wifi på AC 5ghz (har fiber 1gb)

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Mysko! O du kör på Windows? Har du avaktiverat Advanced streams?

Mätte nu, har cirka 400/400 över wifi på AC 5ghz (har fiber 1gb)

// LZ

Körde på 2,4 bandet först, men fick ändå kassa mätningar i köket med 5ghz, provade i "routerrummet" och fick 94,7/111 men fortfarande 104 i MS :/ men så ska kåken bara ha 100/100 så det är ju rätt ok

Ska bli kul att prova med egna routern som ska vara strået vassare än den som står här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenlinkan:

Körde på 2,4 bandet först, men fick ändå kassa mätningar i köket med 5ghz, provade i "routerrummet" och fick 94,7/111 men fortfarande 104 i MS :/ men så ska kåken bara ha 100/100 så det är ju rätt ok

Ska bli kul att prova med egna routern som ska vara strået vassare än den som står här..

Skumt hög latency, jag har cirka 14ms via Ownit/Telenor fiber... hoppas det blir bättre med din router.

Jag kör Unify AC 1200 accesspunkter

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Skumt hög latency, jag har cirka 14ms via Ownit/Telenor fiber... hoppas det blir bättre med din router.

Jag kör Unify AC 1200 accesspunkter

Med vänlig hälsning Lazze

En kamrat till mig kom över och visade en annan site för mätning (körde bredbandskollen när jag fick mina resultat) då var det direkt nere på 20ms. (Bredbandsbolaget fiber, 100/100 tror jag det står men får dryga 100/100 så kåken har nog cat 6 kablar i väggarna och fiber fram till patchskåpet i hallen). Lägenhet byggd 2001.

Hehe Lasse jag vet inte ens vad Unify AC 1200 access punkter är, någon superrouter? (googlar efter denna post)

/Linus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är väldigt intresserad av en XPS 13" men är osäker angående touchpaden. Det är den som ens får mig att titta på Macbook fortfarande... Har säkert missat i tråden, sorry för det, men är det någon som haft så stora problem med touchpaden att de lämnat tillbaka den? Är som sagt sugen på att beställa denna när som. https://www.inet.se/produkt/1960636/dell-xps-13-ultra-i7-8gb-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Är väldigt intresserad av en XPS 13" men är osäker angående touchpaden. Det är den som ens får mig att titta på Macbook fortfarande... Har säkert missat i tråden, sorry för det, men är det någon som haft så stora problem med touchpaden att de lämnat tillbaka den? Är som sagt sugen på att beställa denna när som. https://www.inet.se/produkt/1960636/dell-xps-13-ultra-i7-8gb-...

Jag får min om bara några dagar så kan återkomma då, men kan starkt rekomendera att beställa från dells hemsida istället. Datorn med samma konfiguration kostar 3000 kr mindre där om inte jag misstar mig helt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Är väldigt intresserad av en XPS 13" men är osäker angående touchpaden. Det är den som ens får mig att titta på Macbook fortfarande... Har säkert missat i tråden, sorry för det, men är det någon som haft så stora problem med touchpaden att de lämnat tillbaka den? Är som sagt sugen på att beställa denna när som. https://www.inet.se/produkt/1960636/dell-xps-13-ultra-i7-8gb-...

Jag hade en MBA 13" innan jag köpte denna XPS 13 9360 i5 FHD. Jag tycker plattan funkar så bra som man kan förvänta sig på windows. Dvs man måste ju inse att Windows inte är OSX. Jag har stängt av högerklick i hörnet och använder bara 2 fingers högerklick. Scrollning o klick fungerar fint.

Det är ju inte samma gestures på Windows som OSX - inget jag stör mig på.

Om jag saknar något så är det bättre momentum scroll, dvs att om jag scrollar fort så skall sidan scrolla vidare av sig själv, men det är ju inte plattans fel, det är ju hur windows har valt att implementera det.

// Lazze

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Jag får min om bara några dagar så kan återkomma då, men kan starkt rekomendera att beställa från dells hemsida istället. Datorn med samma konfiguration kostar 3000 kr mindre där om inte jag misstar mig helt!

Gör det gärna! Ja jag ser det nu på Dells hemsida, tack för att du sa det. Men herregud 3000 kronors skillnad, vad kan det bero på? :S Enda skillnaden jag ser är att på inet får man Win 10 Pro istället för Home som följer med på Dells hemsida.

Skrivet av Tea42BBS:

Jag hade en MBA 13" innan jag köpte denna XPS 13 9360 i5 FHD. Jag tycker plattan funkar så bra som man kan förvänta sig på windows. Dvs man måste ju inse att Windows inte är OSX. Jag har stängt av högerklick i hörnet och använder bara 2 fingers högerklick. Scrollning o klick fungerar fint.

Det är ju inte samma gestures på Windows som OSX - inget jag stör mig på.

Om jag saknar något så är det bättre momentum scroll, dvs att om jag scrollar fort så skall sidan scrolla vidare av sig själv, men det är ju inte plattans fel, det är ju hur windows har valt att implementera det.

// Lazze

Yepp, förstår vad du menar. Scroll och touchpad generellt sätt är helt flawless i OSX. Men du har inte upplevt någon typ av delay innan touchpaden reagerar på ditt finger? Sett i några videos på youtube att folk har haft problem med reaktionstiden på den, samt även extremfall där touchpaden är lös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Gör det gärna! Ja jag ser det nu på Dells hemsida, tack för att du sa det. Men herregud 3000 kronors skillnad, vad kan det bero på? :S Enda skillnaden jag ser är att på inet får man Win 10 Pro istället för Home som följer med på Dells hemsida.

Yepp, förstår vad du menar. Scroll och touchpad generellt sätt är helt flawless i OSX. Men du har inte upplevt någon typ av delay innan touchpaden reagerar på ditt finger? Sett i några videos på youtube att folk har haft problem med reaktionstiden på den, samt även extremfall där touchpaden är lös.

Undrar jag också! Jättekonstig prisskillnad.
Det med delayen har jag också läst om, och vad jag förstått så går den att stänga av i inställningar för musen. Tror det var ngn tråd på reddit som jag läste om det i!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Gör det gärna! Ja jag ser det nu på Dells hemsida, tack för att du sa det. Men herregud 3000 kronors skillnad, vad kan det bero på? :S Enda skillnaden jag ser är att på inet får man Win 10 Pro istället för Home som följer med på Dells hemsida.

Yepp, förstår vad du menar. Scroll och touchpad generellt sätt är helt flawless i OSX. Men du har inte upplevt någon typ av delay innan touchpaden reagerar på ditt finger? Sett i några videos på youtube att folk har haft problem med reaktionstiden på den, samt även extremfall där touchpaden är lös.

Jag har ingen delay som jag märker. Jag har dock blåst maskinen o installerat Win 10 Enterprise från scratch. Så om Dell hade några funky settings i deras image, så är jag av med dem

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Är det någon med 9360 som har en 512gb hdd? I så fall hur ser det ut med skriv- och läshastighet? har haft problem att hitta vilken modell på hårddisk det är, står ju bara 512 gb ssd på deras hemsida:p

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke_89_:

Är det någon med 9360 som har en 512gb hdd? I så fall hur ser det ut med skriv- och läshastighet? har haft problem att hitta vilken modell på hårddisk det är, står ju bara 512 gb ssd på deras hemsida:p

De använder väl lite olika hårddiskar, men för den gamla serien (9350) så var det främst Samsung SM961 de använde mig veterligen - eftersom 9360 endast är en liten upgrade lär de använda samma för 9360.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

De använder väl lite olika hårddiskar, men för den gamla serien (9350) så var det främst Samsung SM961 de använde mig veterligen - eftersom 9360 endast är en liten upgrade lär de använda samma för 9360.

Den har ju sjuka specs:p http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3798924
Dock fick jag till slut svar från supporten som svarade att den har "class 40" och en bild:

Den visar ju en väldig skillnad read/write(1500/350) jämfört med Samsung SM961 (3200/1700)
Kan väl inte bara bero på lagerstatus om man får en dubbelt så snabb hdd eller inte?:s

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke_89_:

Den har ju sjuka specs:p http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3798924
Dock fick jag till slut svar från supporten som svarade att den har "class 40" och en bild:
http://forumbilder.se/FBMFG/15182359-1048496001939002-1112691459-o.png

Den visar ju en väldig skillnad read/write(1500/350) jämfört med Samsung SM961 (3200/1700)
Kan väl inte bara bero på lagerstatus om man får en dubbelt så snabb hdd eller inte?:s

Det kan vara så att de har bytt till någon annan, typ Intel 600p eller liknande. Sedan brukar tillverkarna "nerspeca" sina SSD:er då de aldrig kan garantera en typ av lagring under hela produktens livscykel. Försökte googla lite på någon som öppnat sin 9360 men hittade inte så värst mycket matnyttigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av =ultrafox=:

Är väldigt intresserad av en XPS 13" men är osäker angående touchpaden. Det är den som ens får mig att titta på Macbook fortfarande... Har säkert missat i tråden, sorry för det, men är det någon som haft så stora problem med touchpaden att de lämnat tillbaka den? Är som sagt sugen på att beställa denna när som. https://www.inet.se/produkt/1960636/dell-xps-13-ultra-i7-8gb-...

Trackpaden är det jag stör mig mest på med min XPS. Fick hem den i fredags och har redan insett att jag inte kommer kunna jobba med den utan mus. Jämför man med MBP så är den en stor skillnad, tycker att det är konstigt att Apple fortfarande har ett så pass stort övertag, övriga aktörer har haft flera år på sig att komma ifatt.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

De använder väl lite olika hårddiskar, men för den gamla serien (9350) så var det främst Samsung SM961 de använde mig veterligen - eftersom 9360 endast är en liten upgrade lär de använda samma för 9360.

jag stoppade i en sådan själv, får cirka 1500mb/sek. Känns inte som att lite mer eller mindre kommer göra någon faktiskt skillnad

// LZ

Permalänk
Skrivet av in a bodybag:

Trackpaden är det jag stör mig mest på med min XPS. Fick hem den i fredags och har redan insett att jag inte kommer kunna jobba med den utan mus. Jämför man med MBP så är den en stor skillnad, tycker att det är konstigt att Apple fortfarande har ett så pass stort övertag, övriga aktörer har haft flera år på sig att komma ifatt.

Det är väl fördelen med att gå från en 4-5 år gammal laptop med Windows till en ny, XPS:en är det bästa jag använt i trackpad väg i Windows.
Men tycker också det är väldigt märkligt att ingen är närmare mac ännu, måste ju vara något det knäckt som ingen annan förstått sig på ännu..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaptenlinkan:

Det är väl fördelen med att gå från en 4-5 år gammal laptop med Windows till en ny, XPS:en är det bästa jag använt i trackpad väg i Windows.
Men tycker också det är väldigt märkligt att ingen är närmare mac ännu, måste ju vara något det knäckt som ingen annan förstått sig på ännu..

Jag börjar tro att det tyvärr har med operativet att göra.. Om man kör windows med bootcamp på en macbook får man ju samma halvtaskiga trackpad som på de flesta windowsdatorer, men om man kör os x får man den där underbart jämna scrollen. Kan ju iofs ha med drivers att göra också, men känns som att någon pc-tillverkare borde lyckats med bra drivers för längesen. Vad jag har hört ska dock surface book ha den bästa trackpaden bland windows laptops, vore intressant att testa den och se om den är i klass med apples.

Permalänk

Tyvärr har min maskin det här lilla felet som jag kan störa mig lite på när man ändå betalar så pass mycket för en laptop.

Det är alltså längs ramen men på slutet det tryckt dit leden lite för våldsamt och fel, inget prestandafel eller skärmproblem men ett smärre skönhetsfel..

Bilden verkar inte funka i förhandsgranskningen
http://imgur.com/a/DfyKY

Permalänk
Medlem

Fick min FHD i5 igår. Imponerad av bygget får jag säga. Lätt men ändå grymt stabil, trevligt tangentbord.
Som många andra så är jag inte helt förtjust i trackpaden, den känns inte så responsiv som jag skulle vilja.
i5 räcker fint och likaså upplösningen på skärmen, i alla fall till det jag testat den med.

Beställde även en HP Spectre x360 som även den anlände igår. I denna sitter en i7-6560U (skylake).
Om någon är intresserad så följer en kort jämförelse nedan.

Tycker att trackpaden känns bättre på Spectren. På XPSen så reagerar den inte på en gång när man sätter fingret på den, måste flytta fingret någon mm innan muspekaren rör sig. På HPn reagerar den på en gång.
Tack vare processorn i Delldatorn så går inte fläkten igång lika snabbt och mycket. Skulle tro att den även har bättre förmåga att kyla processorn effektivt. Båda är dock helt tysta när man surfar, kollar på streamad video på ex youtube och netflix.
Testade att spela ett par spel på båda datorerna. Även om Spectren har en i7a med iris graphics så flöt det bättre på XPSen. Detta beror troligtvis på att Spectren blir för varm och throttlar både CPU och GPU mer.
Coilwhine finns på XPSen men hörs bara om det är helt tyst i rummet så inget jag stör mig på.

Problemet, om man nu kan kalla det problem, är att efter att ha testat HPn som är en 2i1 med pekskärm så är det svårt att gå tillbaka till Dellen. Att göra så tangentbordet är bakom skärmen är riktigt trevligt när jag sitter i soffan och slösurfar/kollar på video. Allt skärmen på Spectren är en QHD OLED gör inte saken sämre heller

Får utvärdera ett par dagar till men nu känns det som att XPSen åker tillbaks till Dell.

Permalänk
Medlem

Har äntligen precis fått min DELL XPS 13 QHD+ med i5 och 256 GB. Hittills är jag otroligt nöjd och hör ingen coil whine och både tangentbord och touch pad är helt underbara! Upplever ingen riktig delay som ni pratade om ovan utan att den är väldigt responsiv istället! Den är snäppet under Mac, men den är läskigt nära lika bra. Kommer från en Macbook pro 13 som jag använt under 5 månader så har den att jämföra med.

Återkommer när jag använt den lite mer!

Edit: Belastade den lite mer nu med ett spel och då kom en svag coil whine igång efter ungefär 20 minuters spelande. Inget jag riktigt stör mig på, men lyssnar man efter det så hörs det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite småhajp på XPS 13 igen, någon som har koll på hur det funkar med att ladda datorn via Thunderbolt 3? Är allt man behöver leta efter type-c laddare på 45W?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min XPS 9360 med följande specs i måndags. QHD+, i7 7500h (Kirby Lake), 16GB ram och 512 SSD.

Första intrycket var jättebra, nu till det tråkiga, och det kanske inte riktigt passar tråden.
Men jag har bara haft problem med den, har problem med att den blåskärmar hela tiden.

Har varit i kontakt med Dell support och de vill skicka tekniker för att byta moderkortet. Dock finns inga reservdelar hos Dell och finns heller inte någon tid på när det kommer. Misslyckas när jag gör testet på Dells hemsida och har också skickat felrapport etc.

Någon annan som upplever problem med sin maskin eller fick jag ett dåligt exemplar?

Funderar starkt på att bara skicka tillbaka den för att bli av med problemet, dock väldigt synd då jag hittils, om man bortser från problemen är imponerad av den. Ser heller inte riktigt vad man skulle köpa istället som ersättning som motsvarar den.

Visa signatur

/Stalpan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalpan:

Fick hem min XPS 9360 med följande specs i måndags. QHD+, i7 7500h (Kirby Lake), 16GB ram och 512 SSD.

Första intrycket var jättebra, nu till det tråkiga, och det kanske inte riktigt passar tråden.
Men jag har bara haft problem med den, har problem med att den blåskärmar hela tiden.

Har varit i kontakt med Dell support och de vill skicka tekniker för att byta moderkortet. Dock finns inga reservdelar hos Dell och finns heller inte någon tid på när det kommer. Misslyckas när jag gör testet på Dells hemsida och har också skickat felrapport etc.

Någon annan som upplever problem med sin maskin eller fick jag ett dåligt exemplar?

Funderar starkt på att bara skicka tillbaka den för att bli av med problemet, dock väldigt synd då jag hittils, om man bortser från problemen är imponerad av den. Ser heller inte riktigt vad man skulle köpa istället som ersättning som motsvarar den.

O du har uppdaterat alla drivisar ? De viktigaste är Wireless drivisen och gfx-drivisen(den uppdateras genom att du högerklickar på den i enhetshanteraren och väljer uppdatera->Sök...)

Jag har inte haft en endaste blåskärm alls...

//LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Yes, har kört om maskinen 2 gånger, en gång uppdaterat allt från Dells hemsida och andra gången genom enhetshanteraren.

Prova t.ex spela Hearthstone, crash direkt tyvärr och felet återkommer hela tiden då jag försöker spela det till exempel.

Visa signatur

/Stalpan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Börjar bli lite småhajp på XPS 13 igen, någon som har koll på hur det funkar med att ladda datorn via Thunderbolt 3? Är allt man behöver leta efter type-c laddare på 45W?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det fungerar. Gillar starkt iden om att ha en laddare för både mobil och laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stalpan:

@Tea42BBS: Yes, har kört om maskinen 2 gånger, en gång uppdaterat allt från Dells hemsida och andra gången genom enhetshanteraren.

Prova t.ex spela Hearthstone, crash direkt tyvärr och felet återkommer hela tiden då jag försöker spela det till exempel.

Äsch så dumt! Jag har kört https://www.passmark.com/ på min maskin. När jag hade "gammal" GFX driver, så kraschade Passmark på slutet av 3d testet. Nu med den nya, så går den igenom finfint. Får cirka 2900(om jag minns rätt) i Passmark score.

21.20.16.4526 är versionen på Intel Gfx via Intel gfx settings ikonen i traybaren

Med vänlig hälsning Lazze

o så vips så hade man passerat 1000 inlägg

Permalänk
Inaktiv

Jag är sugen på att köpa en dell 13, men undrar, finns det ingen möjlighet att konfigurera datorn till de bättre? Dvs större hårddisk, mer minne osv osv?

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Äsch så dumt! Jag har kört https://www.passmark.com/ på min maskin. När jag hade "gammal" GFX driver, så kraschade Passmark på slutet av 3d testet. Nu med den nya, så går den igenom finfint. Får cirka 2900(om jag minns rätt) i Passmark score.

21.20.16.4526 är versionen på Intel Gfx via Intel gfx settings ikonen i traybaren

Med vänlig hälsning Lazze

o så vips så hade man passerat 1000 inlägg

Jag är "bara" uppe i 2700 på Passmark men rätt nöjd ändå, kör Dells egna installation av Windows och original-disken så