Microsoft erkänner – Windows 10-kampanjen "gick för långt"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

Uppdaterade för det är gratis och man bli tvingad förr eller senare ändå.
Win 8.1 är betydligt bättre dock.

windows 8.1 är bättre skämtar du?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nytt är nästan alltid bättre, har jag lärt mig av att uppdatera allt i top notch hela tiden i hårdvara eller mjukvara.
Att det är jobb att fixa med och hålla koll på allt så klart, men att sitta på gammal skit bara för principer ja fast nä.

Jag tvivlar inte en sekund på att W10 är bäst "under skalet".
Vad gäller UI dock så har dom ju gått baklänges i många år nu.
T.ex. W2K's UI är ju helt fantastiskt i jämförelse, det ser gammalt ut såklart men funktionen är klockren och utnyttjar skärmutrymmet bra.
Drömmen vore ju om dom kunde ha en fönsterhanterare typ valfri *nix.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att microsoft åker hem till folk som fortfarande inte uppdaterat och gör det åt dem!

Eller iallafall att det blir omöjligt att ta sig ut på internet utan att ha uppdaterat till windows 10.

Folk som säger att windows XP/7/8 osv är bättre, menar egentligen att de tycker att det passar dem bättre. Eller så ljuger de.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Svensktiger:

Jag tvivlar inte en sekund på att W10 är bäst "under skalet".
Vad gäller UI dock så har dom ju gått baklänges i många år nu.
T.ex. W2K's UI är ju helt fantastiskt i jämförelse, det ser gammalt ut såklart men funktionen är klockren och utnyttjar skärmutrymmet bra.
Drömmen vore ju om dom kunde ha en fönsterhanterare typ valfri *nix.

Vad är det för fel på fönsterhantering i windows 10?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror nog kampanjen nästan fick motsatt effekt och skadade varumärket Windows 10 en hel del. Det blev nästan som något virus/trojan som folk fick in på sina datorer utan att de ville. Ungefär som de där browser-verktygsfälten och skit som man kan få om man inte är försiktig när man installerar gratisprogram.
Tycker det hade räckt att informera användaren *en gång* att Windows 10 är en gratis uppdatering, sedan fick man välja själv om man ville ha det eller inte.

Det har utan tvekan skadat varumärket Windows och även varumärket Microsoft. Windows 10 handlade dock aldrig om konsumenten utan hur Microsoft ska tjäna pengar på dem och sälja mjukvaror rakt in i deras datorer utan att de märker det. Som tur är så blev det ju rubriker av deras kontroversiella tillvägagångssätt. Resultatet är att förre litar på Windows även om de är tvungna att använda det. Långsiktigt ingen bra effekt för produkten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vad är det för fel på fönsterhantering i windows 10?

Inget fel med hur W10 hanterar sina fönster.
Men jag skulle gärna kunna installera mitt eget UI utan att behöva hacka systemfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

windows 8.1 är bättre skämtar du?

Nopp.
Os där jag hade fullt kontroll på allt, kunde stänga av allt och jag bestämde över OSet.
Kunde ta bort det jag ville, kunde välja mina updates osv.

Musen var hemsk i W10, blivit bättre med patchar dock som tur är för i början var det skräp.

W8.1 fungerade perfekt, absolut inget att klaga på med W8.1.
Kör startisback på båda då windows startmeny är det största skämtet någonsin sen dom lämnade W7.

"new is always better" öööö, nej knappast, inte nu inte någonsin.
Som Barney blev överbevisad av, new is always better stämmde inte

Permalänk
Medlem

"Microsoft erkänner – Windows 10-kampanjen "gick för långt"

NÄHÄ..!!! Undrar när ursäkten kommer.

Spelar iofs inte någon roll för mig, för jag lär inte gå tillbaka...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mig fick dom inte på fall. Jag använde ett program som nekade påminnelsen att uppgradera till Win 10 och har inte sett skymten av den där Windows 10 loggan i aktivitetsfältet

Jag var tvungen att flertals gånger radera en uppdatering där påminnelsen fanns med. Sjukt jobbigt.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Nu har jag inte rattat Windows på ett litet tag men påminn mig gärna, har man inte alltid behövt att rota i registret/systemfiler för att ändra UI i Windows?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Håller nog med om att MS gick lite för långt i detta, men inget som drabbade mig då alla burkar redan körde Tian.

Var nog ganska många som dels inte ville ha tian, dels att kanske blev påtvingad nått som inte var helt kompatibelt med sin halvgamla burk och fick massor av problem och kanske förlust av filer på köpet.
Eller helt enkelt inte gillade hantering och utseende, beteende med Windows 10.

Själv var jag väldigt anti mot Windows 8, 8.1 och är det fortfarande, kommer aldrig vilja se eller använda det OS mer någonsin.
Med Windows 10 har jag inga problem, och de saker och ting som många klagar på som övervakning osv, går till 99% att slänga ut, blocka, ta bort osv.

Bästa för MS är att inte pusha för hårt, då även den mest ivriga nejsägaren mot Tian kommer tvingas köra Windows 10 förr eller senare vare sig de vill det eller inte, antingen av program eller hårdvaruskäl.
Alt inte byta/uppdatera sin dator eller installera nått nytt.

Än så länge funkar väl sjuan på tex Z170 baserade dator även om det kan vara lite knepigt att installera samt att man inte kan utnyttja sin moderna hårdvara speciellt bra, men det hålet kommer nog snart täppas till med snart kommande hårdvara, eller tillbehör utan drivrutiner för äldre OS som sjuan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Nopp.
Os där jag hade fullt kontroll på allt, kunde stänga av allt och jag bestämde över OSet.
Kunde ta bort det jag ville, kunde välja mina updates osv.

Musen var hemsk i W10, blivit bättre med patchar dock som tur är för i början var det skräp.

W8.1 fungerade perfekt, absolut inget att klaga på med W8.1.
Kör startisback på båda då windows startmeny är det största skämtet någonsin sen dom lämnade W7.

"new is always better" öööö, nej knappast, inte nu inte någonsin.
Som Barney blev överbevisad av, new is always better stämmde inte

This. Det är det här fundamentala som evangelisterna inte fattar (eller helt enkelt inte vill fatta, troligen detta). De har inte kontrollen över sin dators mjukvara längre. Kanske är de OK med att få bloatware installerat och få sina inställningar nollställda, jag vet inte. Jag är inte OK med det i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det har utan tvekan skadat varumärket Windows och även varumärket Microsoft. Windows 10 handlade dock aldrig om konsumenten utan hur Microsoft ska tjäna pengar på dem och sälja mjukvaror rakt in i deras datorer utan att de märker det. Som tur är så blev det ju rubriker av deras kontroversiella tillvägagångssätt. Resultatet är att förre litar på Windows även om de är tvungna att använda det. Långsiktigt ingen bra effekt för produkten.

Jag tror det finns flera anledningar att Microsoft ville få ut Win10 till så många som möjligt.

App store: Microsoft vill att alla ska gå över till UWP för alla program och spel, och då givetvis via deras egen app store så de tjänar pengar vid varje försäljning, och har mer kontroll över vad som görs tillgängligt. Huruvida detta är ondskefullt eller ej beror på vad man tycker om t.ex. Steam, iOS, macOS, Android, eller t.om. repositories i Linux som styrs av enskilda företag som t.ex. Canonical. Personligen föredrar jag detta över att ladda ner nån random .exe fil från nån sida på nätet full med ad banners och fejkade länkar.

Telemetri: Nej, Microsoft "spionerar" inte på folk, men Windows 10 har, precis som macOS, Android och iOS inbyggd telemetri som är värdefullt för MS. De har visserligen patchat in en del sådant i äldre Windows (7, 8), men en del av det kräver Win10.

Slippa supporta gamla OS: XP kostade en massa pengar att underhålla, och MS vill inte att Win7 ska bli nästa XP. Istället för att lägga miljoner på att underhålla gamla produkter som de inte längre tjänar några pengar på kunde de lägga de pengarna på att utveckla nytt istället. Att folk kör gamla, osäkra versioner av Windows (allt går inte att fixa med patchar) förstärker också Windows rykte som ett "osäkert" OS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag hoppas att microsoft åker hem till folk som fortfarande inte uppdaterat och gör det åt dem!

Eller iallafall att det blir omöjligt att ta sig ut på internet utan att ha uppdaterat till windows 10.

Folk som säger att windows XP/7/8 osv är bättre, menar egentligen att de tycker att det passar dem bättre. Eller så ljuger de.

Eller så har de haft samma problem som mig med w10 (jag har gått tillbaka till w7).
Jag säger inte att det är bättre, bara att jag inte orkar beta-testa ett os där jag inte får göra vad jag vill, tex alla "appar" som måste avinstalleras genom powershell, program som inte får rättigheter till sina egna inställningsfiler, de dubbla kontrollpanelerna som ändå bara täcker in 90% av inställningarna...

Jag tröttnade, ms körde sin vanliga bra-dåligt cykel (om man räknar 8.1 som någonting eget, vilket det borde göra).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde ersatt Win7 rakt av utan att fråga. Någon måtta får det vara på larvet med ett snart 8 år gammalt system.

Permalänk
Medlem

Ok bra erkännande undra om dem kommer erkänna att dem spionerar på oss ?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JimmieSan:

Nopp.
Os där jag hade fullt kontroll på allt, kunde stänga av allt och jag bestämde över OSet.
Kunde ta bort det jag ville, kunde välja mina updates osv.

Musen var hemsk i W10, blivit bättre med patchar dock som tur är för i början var det skräp.

W8.1 fungerade perfekt, absolut inget att klaga på med W8.1.
Kör startisback på båda då windows startmeny är det största skämtet någonsin sen dom lämnade W7.

"new is always better" öööö, nej knappast, inte nu inte någonsin.
Som Barney blev överbevisad av, new is always better stämmde inte

Kontroll på allt? du måste skämta om du tror det.

Jag kan bestämma allt i mitt OS och alltid kunnat inget konstigt här, bara skit bakom spakarna.

Att det är bättre ja, självklart förstår inte hur du kan tro annat.

Jobbar med skiten och windows 8.1 skapade så jävla mycket skit det är inte sant, w10 är fan 100 gånger bättre.

Installerat kanske 4000 maskiner och hantering av allt i windows 10 är FAN så mycket bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Svensktiger: Nu har jag inte rattat Windows på ett litet tag men påminn mig gärna, har man inte alltid behövt att rota i registret/systemfiler för att ändra UI i Windows?

Jo.
Men behovet av att kunna ändra har ju bara ökat med tiden, i takt med att MS plockat bort mer och mer möjligheter att ändra.

Permalänk

@Lexius: "And within a couple of hours of that hitting the world, with the listening systems we have we knew that we had gone too far."

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jag förstår hur du menar men det jag ställer mig undrandes till med ditt påstående är om du inte sätter dina egna känslor och behov på andra?
Eller har du möjligtvis någon statistik på att gemene man faktiskt vill och eller har ett behov av det?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror nog kampanjen nästan fick motsatt effekt och skadade varumärket Windows 10 en hel del. Det blev nästan som något virus/trojan som folk fick in på sina datorer utan att de ville. Ungefär som de där browser-verktygsfälten och skit som man kan få om man inte är försiktig när man installerar gratisprogram.
Tycker det hade räckt att informera användaren *en gång* att Windows 10 är en gratis uppdatering, sedan fick man välja själv om man ville ha det eller inte.

Håller med.
Att folk vill ha det nyaste är helt okej, och det är inget fel att folk ville byta OS, men tvinga inte de som inte vill. Förstår dessutom inte vad i helvete användare som @talonmas, @anon200632 och speciellt @zyy tänker med.

Skrivet av zyy:

Jag hoppas att microsoft åker hem till folk som fortfarande inte uppdaterat och gör det åt dem!

Eller iallafall att det blir omöjligt att ta sig ut på internet utan att ha uppdaterat till windows 10.

Folk som säger att windows XP/7/8 osv är bättre, menar egentligen att de tycker att det passar dem bättre. Eller så ljuger de.

Det är väl ffs upp till användarna vad de vill använda för OS. Ska jag komma hem till dig och tvinga dig att se på bara SVT1, ta gå till jobbet och affären, måla väggarna + skåpen och möblerna vita för de ska vara så? Du har inget att säga till om.

Det är ju denna usla attityd som ÄR HELA PROBLEMET. Folk ska ha rätt att bestämma vad de vill göra på deras betalda hårdvara, och vill de köra ett annat OS än Windows 10 ska de banne mig få göra det. Och deras rätt att göra det kan jag slåss till döden för om du så vill, för att få slut på detta skit.

Respektera andra personers beslut. PUNKT.

Windows 7 kommer fram till 2020 att få samma säkerhetspatchar som Windows 10.
Windows 8 kommer fram till 2018 att få full support, och fram till 2023 få samma säkerhetspatchar.
Mao, oavsett hur mycket problem "ni har med det", så är det inget fel att behålla dessa OS om personerna så önskar.

Till er andra ber jag om ursäkt för den hårda tonen ovan.

**Inlägg redigerat av admin**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror det finns flera anledningar att Microsoft ville få ut Win10 till så många som möjligt.

App store: Microsoft vill att alla ska gå över till UWP för alla program och spel, och då givetvis via deras egen app store så de tjänar pengar vid varje försäljning, och har mer kontroll över vad som görs tillgängligt. Huruvida detta är ondskefullt eller ej beror på vad man tycker om t.ex. Steam, iOS, macOS, Android, eller t.om. repositories i Linux som styrs av enskilda företag som t.ex. Canonical. Personligen föredrar jag detta över att ladda ner nån random .exe fil från nån sida på nätet full med ad banners och fejkade länkar.

Telemetri: Nej, Microsoft "spionerar" inte på folk, men Windows 10 har, precis som macOS, Android och iOS inbyggd telemetri som är värdefullt för MS. De har visserligen patchat in en del sådant i äldre Windows (7, 8), men en del av det kräver Win10.

Slippa supporta gamla OS: XP kostade en massa pengar att underhålla, och MS vill inte att Win7 ska bli nästa XP. Istället för att lägga miljoner på att underhålla gamla produkter som de inte längre tjänar några pengar på kunde de lägga de pengarna på att utveckla nytt istället. Att folk kör gamla, osäkra versioner av Windows (allt går inte att fixa med patchar) förstärker också Windows rykte som ett "osäkert" OS.

Första punkten är ju uppenbar. Det var ju det de hade som målsättning, men det har däremot fallerat helt. "Apparna" är extremt begränsade och spel har bevisats fungera urdåligt när de kommer från deras UWP store, spel i synnerhet. Folk refererar till allt i den som bloatware, det är inget gott tecken. På gott och ont, jag håller med om risken, men jag hämtar hellre en .exe från en hemsida/utvecklare jag litar på än något som inte är lika flexibelt. Sen ska vi passa oss för att jämföra dator OS med IOS och Android. De är ju miniräknare i jämförelse och med tanke på det basala vi gör med dem. Vi behöver mindre av allt i dem än en PC.

Telemetrin är inte spionage, men det är data harvesting för att säljas. Precis som Google. Och det här behöver vi mindre av överlag, inte mer. Så att Microsoft implementerar det nu när alla är än medvetna om konceptet än för tio år sedan är konstigt. Här hade de tjänat PR på att inte ha det och påpeka detta som en säkerhet istället.

Sen, Windows 7 är redan det nya XP. De kan sätta vilka datum de vill för att sluta patcha det men datorerna med det kommer inte försvinna från marknaden, av samma skäl jag nämnt innan. Folk litar än mindre på dem numera.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fullständigt skitsnack. Så här säger de bara för att de redan lyckats tvingat över alla som var möjliga att tvinga över till Windows 10. Och nu smörar de på som för att försöka begrava yxan. Att tvinga människor som inte vill byta OS att göra just detta borde vara olagligt. Jag tycker Microsoft ska betala miljard-böter istället. Det hade kanske fått de att lära sig en riktig läxa.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Paddanx: Redigerat enligt §1: allmän trivsel. Ni kan vara av olika åsikter, men håll gärna tonen lite mer civiliserad.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag motade bort uppgraderingen med våld.
Vanligtvis inte bakåtsträvare men W10 vill inte fungera lika bra som 8.1 på min rigg.
Har bytt moderkort mellan testerna, samma sak.

7, 8.0. 8.1 snabba i start och hantering.
10 tar dubbelt så lång tid att starta, väl inne vid desktop laggar allt i 30 sek.
Program och spel tar längre tid att starta än på tidigare OS.

Ska byta ut det mesta när Ryzen kommer, gör ett försök till med 10 då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Gillar Windows 10, men är rätt missnöjd med resultatet av uppgraderingen från 7 till 10. I två fall har jag fått göra en clean install efteråt pga. saker som inte fungerat som de ska. Minns inte längre vad, men vet att jag hellre installerade om än att lägga timmar på att lösa problemet.

Hoppas på att gör en Apple vid nästa uppgradering. Gratis med andra ord. Det som talar mot är väl dock att Apple får in mer intäkter på sina maskiner (?) för att erbjuda sitt OS "gratis"

Permalänk
Medlem

Japp detta är skitsnack.
"... there was one particular moment in particular where, you know, the red X in the dialog box which typically means you cancel didn’t mean cancel. And within a couple of hours of that hitting the world, with the listening systems we have we knew that we had gone too far."

Hade detta varit sanning så hade ursäkten kommit direkt. De visste exakt vad de gjorde när de använde varenda trick de kunde komma på för att lura folk att installera Win10

Det är lättare att be om ursäkt i efterhand än att be om tillstånd i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Fullständigt skitsnack. Så här säger de bara för att de redan lyckats tvingat över alla som var möjliga att tvinga över till Windows 10. Och nu smörar de på som för att försöka begrava yxan. Att tvinga människor som inte vill byta OS att göra just detta borde vara olagligt. Jag tycker Microsoft ska betala miljard-böter istället. Det hade kanske fått de att lära sig en riktig läxa.

Haha, ja, det är väl en ganska etablerad strategi att köra sitt race utan att lyssna på någon, för att sedan pudla när man är klar. Varje gång strategin tillämpas frågar man sig hur någon kan gå på det, men tydligen verkar det funka ganska bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tvelander:

Kontroll på allt? du måste skämta om du tror det.
Jag kan bestämma allt i mitt OS och alltid kunnat inget konstigt här, bara skit bakom spakarna.

Hur gör du för att själv bestämma när alla omstarter ska ske om du använder en konsumentversion av win 10 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Kontroll på allt? du måste skämta om du tror det.

Jag kan bestämma allt i mitt OS och alltid kunnat inget konstigt här, bara skit bakom spakarna.

Finns en anledning till att ms tillverkar/t en version av w10 till Kina med allt spionskit avstängt. Man kan installera bra mycket mer än 4000 maskiner och ändå inte veta någonting. Enda anledningen till att uppgradera till w10, som egentligen är aktuellt på ett sånt här forum, är dx12. Då det inte finns några spel som fn är snabbare än 7/8, som i övrigt faktiskt både ger djupare och mer kontroll över vad os:et gör, och även är betydligt mer buggfria än windows 10, finns ingen anledning att byta.

Personlingen föredrar jag saker av god kvalitét må de vara av äldre modell eller nyare. Man skulle nog till och med kunna påstå att vårt samhälle har blivit mer orienterat mot slit och släng och har gått ifrån att göra saker hållbara som är av god kvalitét.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.