Återställa hårddisk?

Permalänk

Återställa hårddisk?

Har märkt att spel börjat krångla på min hårddisk, bl.a. Battlefield 1 som får error meddelandet "Felaktig minnesavbildning..bla..bla..bla".
Jag tog helt bort Battlefield 1 och började ladda ner det igen, när det nått ca 56% så stoppades nedladdningen och kunde ej fortsätta p.g.a. någon fil, minns inte riktigt. Har även hänt på nått annat spel.
Nu till min fråga, kan man göra någon slags återställning på hårddisken, alltså rensa den helt? Jag hade tänkt att överföra några viktiga saker som jag vill spara till en extern hårddisk men resten av skiten och programmen installera jag bara om efter.

Permalänk

Kan tillägga att mitt Windows 8 inte är installerat på hårddisken utan ligger på en Ssd

Permalänk
Rekordmedlem

Vill du rensa bort all data på den så kör en snabbformatering, högerklicka på rätt enhet och välj formatera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@GrisJgarn
Först hade jag kollat hur HDDn mår.. den kanske är på väg att rasa.

Crystal Disk Info kan kolla dens SMART värden. Vill du ha hjälp att tolka dessa, förstora upp så alla raderna syns innan skärmdump bara, och ladda upp den på tex https://postimage.org/?lang=swedish

Du kan så klart återställa en HDD, men det enda du egentligen gör med en formatering är att blåsa filsystemet. Är där fysiska skador så är de fysiska skadorna kvar... och troligen blir värre och värre.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

@GrisJgarn
Först hade jag kollat hur HDDn mår.. den kanske är på väg att rasa.

Crystal Disk Info kan kolla dens SMART värden. Vill du ha hjälp att tolka dessa, förstora upp så alla raderna syns innan skärmdump bara, och ladda upp den på tex https://postimage.org/?lang=swedish

Du kan så klart återställa en HDD, men det enda du egentligen gör med en formatering är att blåsa filsystemet. Är där fysiska skador så är de fysiska skadorna kvar... och troligen blir värre och värre.

Här har du resultaten: https://postimg.org/image/7e10lexdd/

Permalänk
Medlem

Enda jag kan se är att den har en enda High Fly Writes, dvs den har haft problem med att skriva en sektor, men det behöver inte betyda något i sig själv.

Kan inte se några andra fel som stämmer, så HDDn verkar helt okej.

De andra två saker jag kan på rak arm tänka mig kan ge fel/korrupta installationer:

- korrupt nerladdning (om du får paketfel från internet linan, sällsynt men händer, speciellt ADSL kan påverkas)

- defekt RAM/inställningar för RAM/Instabil OC.

Du kan ju testa ta hem Memtest86 och testa minnet över natten (tar ett tag). Får den några fel (den ska ha 0) så är det något galet där du måste titta på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

i den långa formateringen skannas diskytan och ev. dåliga sektorer utesluts från filsystemet

Endast läsning sker med formatering, och det räcker inte. Ska du skanna en HDD måste du skriva, och helt verifiera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Endast läsning sker med formatering, och det räcker inte. Ska du skanna en HDD måste du skriva, och helt verifiera också.

Jojo, min kommentar gällde som alternativ till den kortare/snabbare formateringen som ju bara skapar en ny MFT.

Men visst, är disken osäker kör man HDD Regenerator eller SpinRite som skriver och verifierar alla sektorer. Detta är ingen garanti för att dessa lagar diskar som är på fallrepet.