Asus förbereder bärbar dator med Geforce GTX 1080 – på endast 16,6 mm

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder bärbar dator med Geforce GTX 1080 – på endast 16,6 mm

Jakten på slimmade bärbara speldatorer fortsätter med Asus kommande modell ROG GX501, en rekordtunn Geforce GTX 1080-utrustad bärbar dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra med konkurrens

Permalänk
Medlem

Nice, men vad är grejen med den stora "plattan" ovanför tangentbordet. Ser helt knasigt ut.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bascule666:

Nice, men vad är grejen med den stora "plattan" ovanför tangentbordet. Ser helt knasigt ut.

Det är för att få plats med hårdvaran och hålla den så tunn.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

@Bascule666:
Gissar på att det behövs för att få plats med grafikkort och även kunna forsla bort tillräckligt mycket värme.
Eftersom datorn är så pass tunn får det helt enkelt inte plats under knapparna.
Knapparna är förmodligen även betytligt mindre än normalt på en 15.6" laptop.

Permalänk
Medlem

Tappar lite poängen när halva laptopen blir dödyta, gör den lite tjockare istället ffs.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

När man ser sådan här design blir man aningen trött på hysterin kring hur tunt allting ska vara...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Gamers vill inte ha smalare laptops, vi vill ha billigare maskiner med bättre batterier. Storlek spelar ingen roll, så länge skärmen inte är för liten

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Nevermind tunnheten, 3840 x 2160 på 15.6" va i helv.... upplösningsracet börjar verkligen spåra ut, själv skulle jag tycka allt över 1440p är en nackdel i en gaming laptop även med såna specs (slöseri med gaming prestanda för de nyaste spelen), är sådär frågan om ifall jag hellre skulle välja 1080p för 15.6" om jag skulle i huvudsak spela vilket räcker gott och väl i såna storlekar också men 1440p hade varit idealiskt för en top modell dock (också väldigt hög upplösning får sån liten skärm men har ju specsen bakom att orka driva det dock).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nevermind tunnheten, 3840 x 2160 på 15.6" va i helv.... upplösningsracet börjar verkligen spåra ut, själv skulle jag tycka allt över 1440p är en nackdel även i sån dator med såna specs (slöseri med gaming prestanda för de nyaste spelenl), är sådär frågan om ifall jag hellre skulle välja 1080p för 15.6" vilket räcker gott och väl i såna storlekar också.

Jag kommer nog aldrig mer köpa en laptop med mindre än 4k upplösning.
I spel kan jag dock hålla med om att 1080/1440 räcker på en sådan skärm.

4k är ju nu mer inte så ovanligt på laptops. Börjar ju tom komma mobiltelefoner med den upplösningen.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Bloodstainer:

Gamers vill inte ha smalare laptops, vi vill ha billigare maskiner med bättre batterier. Storlek spelar ingen roll, så länge skärmen inte är för liten

Ändå kommenterar många "släpbar" varje gång en ny gaming-laptop visas. Hur ska vi ha det egentligen?

Permalänk
Medlem

För mig som endast kör laptop, så får den gärna vara tjockare.
Det är problemet idag, alla maskiner ska vara så tunna = throttling.
Och sen det här att man slänger ut den optiska enheten.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nice, men vad är grejen med den stora "plattan" ovanför tangentbordet. Ser helt knasigt ut.

Visst det är för att folk vant sig vid att laptops ska se ut på ett visst sätt.
Jag tycker den är riktigt frän.
Det är lite som att säga att varför bilar har en motorhuv "dödyta".

Permalänk
Medlem

Vart tog musplattan vägen???
Edit* ser nu att man alternerar den med numpaden, hmmm.

Det här blir nog sådär.
Man har ju ingenstans att vila händerna när man skriver, har jag datorn i knät så är det guld värt att ha datorn som stöd.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare; batteritid! Jag har inget emot "släpfaktorn", men ska det funka på resande fot måste batteriet klara mer än 4h vid non-gaming. Man kan alltid drömma i alla fall.

Permalänk
Medlem

Enligt nformation från Laptopmedia kommer antar att det ska vara information @Epic

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Den designen är helt åt skogen jobbig att använda, måste komma med ett handledstöd man kan fästa på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Vart tog musplattan vägen???
Edit* ser nu att man alternerar den med numpaden, hmmm.

Det här blir nog sådär.
Man har ju ingenstans att vila händerna när man skriver, har jag datorn i knät så är det guld värt att ha datorn som stöd.

Skrivet av str8forthakill:

Den designen är helt åt skogen jobbig att använda, måste komma med ett handledstöd man kan fästa på framsidan.

Men hur gör ni med vanliga tangentbord? När jag har min bärbara i knät så får jag ont av kanten på datorn mot min underarm. Skulle mycket hellre ha denna layout.

Mitt nuvarande tangentbord är mycket högre än vad denna dator ser ut att vara och det går alldeles utmärkt att köra utan handledsstöd. Går bra att ha i knät också om man känner för det.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

@Thecreep:
Har du någonsin använt en laptop med den designen? Man kan inte ha den i knät alls. Måste vara på ett bord och två decimeter längre från en, samt att man måste ha något att få upp handleden med då tangenterna är väldigt platta och lutar inte som på ett vanligt tangentbord, så kanten blir skitjobbig och gör ont efter ett tag.

Skärmen blir längre bort med vilket är jobbigt när det kommer till släpbara laptops.

Permalänk
Medlem

Naaaajs!

Spelmaskin och muggvärmare i ett!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Ändå kommenterar många "släpbar" varje gång en ny gaming-laptop visas. Hur ska vi ha det egentligen?

De som kommenterar om släpbar brukar vara stationärsfrälsta. Inget fel med det, behov är individuella, men jag fattar inte varför de ska in och trolla om de ändå inte gillar bärbar gaming. Kanske är de för armsvaga för att bära en 3-4 kg pryl ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

En dator som kostar lika mycket som flera stycken LAN-datorer!!!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen med denna jakt på tunn tunnare, tunnast, blir mest bara dyrt utan nån mening med det.
Visst bör ju inte vara klumpigt tjockt heller förstås.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Thecreep:
Har du någonsin använt en laptop med den designen? Man kan inte ha den i knät alls. Måste vara på ett bord och två decimeter längre från en, samt att man måste ha något att få upp handleden med då tangenterna är väldigt platta och lutar inte som på ett vanligt tangentbord, så kanten blir skitjobbig och gör ont efter ett tag.

Skärmen blir längre bort med vilket är jobbigt när det kommer till släpbara laptops.

Nej det har jag inte.

Kan köpa att den är sämre i knät än med standard layout, men det är inte bra då heller. I alla fall inte om man ska spela en längre tid.

På skrivbord tycker jag rent spontant att det känns bättre. Men jag får väl testa innan jag säger för mycket.

Angående skärmen så vill jag ha bort min mer, tycker den är för nära så detta passar ju mig då. Har ett 80cm djupt skrivbord till min stationära tex.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

@Thecreep:
Du har sådana där ben på tangentbordet som lyfter det? Fäll ned dem och ta bort handledstödet om du har något så känner du hur det är ungefär. Bortsett från att tangenterna har mycket kortare slaglängd vilket gör det värre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noob I am:

Enligt nformation från Laptopmedia kommer antar att det ska vara information @Epicz

Det stämmer. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Det jag erfarit är att de allt tunnare laptopsen låter mer än de tjockare. Högre varv på fläktarna som ska trycka in/ut luft i de smala utrymmena.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nice, men vad är grejen med den stora "plattan" ovanför tangentbordet. Ser helt knasigt ut.

Den undre delen måste vara lika stor som skärmen, annars ser det knasigt ut. Med stor skärm blir det mycket dödyta.

Mvh
Happen

Permalänk
Medlem

Jag kan se nyttan med att ha tunga gaminglaptops. Men om den ändå ska vara stationärt placerad alltid, kan man inte bygga in adaptern och skippa batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrazzorXx:

Jag kommer nog aldrig mer köpa en laptop med mindre än 4k upplösning.
I spel kan jag dock hålla med om att 1080/1440 räcker på en sådan skärm.

4k är ju nu mer inte så ovanligt på laptops. Börjar ju tom komma mobiltelefoner med den upplösningen.

4K anser jag onödigt på på bärbara-fronten för tillfället eftersom dagens hårdvara inte klarar av att driva spel i 4K utan att behöva ändra allt för mycket i inställningarna samt så gör ju det att priset sticker iväg ytterligare. 4K till mobilen kan jag förstå till en viss del eftersom man inte använder mobilen på samma sätt som en dator.

Skrivet av iamragge:

Håller med tidigare talare; batteritid! Jag har inget emot "släpfaktorn", men ska det funka på resande fot måste batteriet klara mer än 4h vid non-gaming. Man kan alltid drömma i alla fall.

Beror på vad man ska göra jag kan spela 2timmar xcom 2 på min bärbara med allt på max men ska jag surfa så drar jag den till energisparläge och då kan jag surfa och skriva i word 4-6timmar. Men min är en msi 17.3tum med gtx870m så inget man kan hänga i gran längre i dagens läge vill gärna ha en bärbar med gtx ti kort i sig men får nog vänta några år på det samt spara ihop 50lax till en sådan bärbar-dator. Som man både kan få bra batteri tid på samt kan driva alla kommande AAA-titlar på max utan dippar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan