laggar och endast 30p på ny tv från dator(hdmi)

Permalänk
Medlem

laggar och endast 30p på ny tv från dator(hdmi)

Hej. Köpte en ny tv (samsung ks8005), och när jag kopplar in min dator som har ett nvidia gtx 1060 så laggar musen , den är liksom lite efter. Googlat och det är det som kallas inputlag? När jag kollar på tvn ser jag att den endast körs i 30p , inte 60? Är det det som orsakar att musen är efter och laggar?

Har testat att köra i game mode och även bytt namn på ingångsporten till PC och PC DVI, men inget hjälper. Jag har en sådan här hdmi kabel http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/149054-deltaco_h...

Och efter googlande så är det inte 2.0 hdmi.

Tror ni det här lagget jag upplever försvinner om jag köper en hdmi 2.0 kabel som stöjder 60p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekmannen:

Hej. Köpte en ny tv (samsung ks8005), och när jag kopplar in min dator som har ett nvidia gtx 1060 så laggar musen , den är liksom lite efter. Googlat och det är det som kallas inputlag? När jag kollar på tvn ser jag att den endast körs i 30p , inte 60? Är det det som orsakar att musen är efter och laggar?

Har testat att köra i game mode och även bytt namn på ingångsporten till PC och PC DVI, men inget hjälper. Jag har en sådan här hdmi kabel http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/149054-deltaco_h...

Och efter googlande så är det inte 2.0 hdmi.

Tror ni det här lagget jag upplever försvinner om jag köper en hdmi 2.0 kabel som stöjder 60p?

TVn är 4k och om inte kabeln stödjer detta i 60Hz (inte är HDMI 2.0) kan du heller inte få ut 4K@60hz (men 1080p@60hz bör dock funka).

Körs TV:n i bara 30Hz så kommer det precis som du skriver upplevas som att musen laggar (antagligen rätt brutalt). Inputlagg har du också, men 30Hz är nog främsta orsaken här.

Så en HDMI 2.0 kabel är lösningen (om du inte vill gå ner i upplösning, men då hade du väl antagligen inte köpt en 4K skärm från början).

Visst inputlagg kommer du få även med HDMI 2.0 (men kan antagligen förbättras med att sätta TV i ett annat "mode" (PC eller vad det nu heter) dock tror jag du tappar stödet för chroma 4:4:4 då).

Edit: "PC" är nog det som ger chroma 4:4:4, medan "gaming" inte för det.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter HDMI 2.0 kabel, HDMI-kablar har inte versionsnummer även om de ofta marknadsförs så. Det som finns är Standard eller High Speed (vilket din kabel är), där High Speed i teorin ska klara av 4K@60Hz (men inte alltid i praktiken, i synnerhet långa kablar av sämre kvalité).

När det gäller Samsung KS8005 så verkar det som att du måste slå på "HDMI UHD Color" för att få ut 4K@60Hz med 4:4:4 chroma, se denna sida. Så det är troligtvis det som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns inget som heter HDMI 2.0 kabel, HDMI-kablar har inte versionsnummer även om de ofta marknadsförs så. Det som finns är Standard eller High Speed (vilket din kabel är), där High Speed i teorin ska klara av 4K@60Hz (men inte alltid i praktiken, i synnerhet långa kablar av sämre kvalité).

När det gäller Samsung KS8005 så verkar det som att du måste slå på "HDMI UHD Color" för att få ut 4K@60Hz med 4:4:4 chroma, se denna sida. Så det är troligtvis det som strular.

Har testat det och när jag sätter på den inställningen så blir det bilden svart och den hittar inte datorn utan måste stänga av den inställningen för att få bild igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
  1. Se till att du har en HDMI-kabel speccad för 18Gbps

  2. Ändra 'device type' på HDMI-ingången till PC

  3. Aktivera 'HDMI UHD Color' på HDMI-ingången

Om du följt ovanstående steg ska du kunna köra TV:n i 4K60P RGB/YCbCr 4:4:4.
'PC'-läget optimerar inställningarna för datoranvändning. Jag har för mig att det även reducerar inputlag lite.

Jag köpte själv en UE60KS7005 under Black Friday för 10 990.
Otroligt mycket TV för pengarna!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:
  1. Se till att du har en HDMI-kabel speccad för 18Gbps

  2. Ändra 'device type' på HDMI-ingången till PC

  3. Aktivera 'HDMI UHD Color' på HDMI-ingången

Om du följt ovanstående steg ska du kunna köra TV:n i 4K60P RGB/YCbCr 4:4:4.
'PC'-läget optimerar inställningarna för datoranvändning. Jag har för mig att det även reducerar inputlag lite.

Jag köpte själv en UE60KS7005 under Black Friday för 10 990.
Otroligt mycket TV för pengarna!

Japp köpte min för 10990 dock 55tum. Det är nog mon kabel som bara är typ 10gbps. Ska köpa en ny kabel och se om det funkar. Tycker dock det är löjligt att det inte går att begränsa någonting i tvn så det funkar laggfritt, funkar ju bra med min andra tv med samma kabel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ställa in datorn på 4K YCbCr 4:2:0 8-bit och se om den möjligtvis fixar 60Hz då.
Kan hända att kabeln inte fixar det heller. I så fall får du sänka till 1080P 60Hz.

För övrigt kör jag med följande kabel. Fixar 4K60P RGB utan problem.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Inaktiv

Är det fortfarande så att det finns olika HDMI-portar i TV-apparater?

Hade en TV en gång där det bara blev pixelmappat över den HDMI-kontakten som det stod "PC" på.

Så kanske dags att kolla så kabeln sitter i rätt uttag i TV:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Du kan testa att ställa in datorn på 4K YCbCr 4:2:0 8-bit och se om den möjligtvis fixar 60Hz då.
Kan hända att kabeln inte fixar det heller. I så fall får du sänka till 1080P 60Hz.

För övrigt kör jag med följande kabel. Fixar 4K60P RGB utan problem.

Hur ställer jag in det på datorn? Har Windows 10. hur jag än gör får jag bara ut 30p enligt datorn och lagget kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekmannen:

Har testat det och när jag sätter på den inställningen så blir det bilden svart och den hittar inte datorn utan måste stänga av den inställningen för att få bild igen

Då låter det som att kabeln inte klarar det. 7m är ganska långt för en HDMI-kabel, så det krävs att kabeln håller bra kvalité då. Testa med en kortare kabel om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Är det fortfarande så att det finns olika HDMI-portar i TV-apparater?

Hade en TV en gång där det bara blev pixelmappat över den HDMI-kontakten som det stod "PC" på.

Så kanske dags att kolla så kabeln sitter i rätt uttag i TV:en?

Jag har 4 olika hdmi, har testat allihopa, ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köra med displayport kabel istället för hdmi.

Permalänk
Medlem

Du ändrar upplösning etc i nvidias kontrollpanel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROBRUG:

Är det inte bättre att köra med displayport kabel istället för hdmi.

Nej, inte när TV:n inte har DisplayPort. DisplayPort existerar i princip inte i TV-världen, där är det bara HDMI som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag löste det. Kunde ej spegla skärmarna i 60p men om jag utökar skärmen så att jag bara ser det jag drar över så funkar det att köra i 60p helt laggfritt, fick dock pilla inne i nvidia kontrollpanel ett tag innan det gick.

Tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:
  1. Se till att du har en HDMI-kabel speccad för 18Gbps

  2. Ändra 'device type' på HDMI-ingången till PC

  3. Aktivera 'HDMI UHD Color' på HDMI-ingången

Om du följt ovanstående steg ska du kunna köra TV:n i 4K60P RGB/YCbCr 4:4:4.
'PC'-läget optimerar inställningarna för datoranvändning. Jag har för mig att det även reducerar inputlag lite.

Jag köpte själv en UE60KS7005 under Black Friday för 10 990.
Otroligt mycket TV för pengarna!

Kör inte PC. Kör TVn i Game istället.

Det är "Game Mode" som reducerar inputlag till 20/30ms och inte "PC" och det finns endast tillgängligt utanför "PC"
Samtidigt så låser "PC" en hel del settings. Bästa är att köra i Movie Mode med Game some Input och Game Mode.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekmannen:

Jag löste det. Kunde ej spegla skärmarna i 60p men om jag utökar skärmen så att jag bara ser det jag drar över så funkar det att köra i 60p helt laggfritt, fick dock pilla inne i nvidia kontrollpanel ett tag innan det gick.

Tack för alla svar!

Kör du i RGB Full då eller 444?

Glöm inte aktivera UHD Color.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kör inte PC. Kör TVn i Game istället.

Det är "Game Mode" som reducerar inputlag till 20/30ms och inte "PC" och det finns endast tillgängligt utanför "PC"
Samtidigt så låser "PC" en hel del settings. Bästa är att köra i Movie Mode med Game some Input och Game Mode.

'PC' på input inaktiverar post processing, därav låsta settings som du beskriver, vilket ska reducera inputlag och ge dig en obehandlad bild.
'Game mode' fyller nästan samma funktion, därav kan du inte aktivera det när du valt 'PC' på input.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:

'PC' på input inaktiverar post processing, därav låsta settings som du beskriver, vilket ska reducera inputlag och ge dig en obehandlad bild.
'Game mode' fyller nästan samma funktion, därav kan du inte aktivera det när du valt 'PC' på input.

Du kanske ska läsa på rtings.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kör du i RGB Full då eller 444?

Glöm inte aktivera UHD Color.

RGB eller 444 vet jag inte, står ingenting om det nånstans i nvidia vad jag ser.
Det fungerar inte att sätta på UHD Color, den hittar inte datorn när det är på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekmannen:

RGB eller 444 vet jag inte, står ingenting om det nånstans i nvidia vad jag ser.
Det fungerar inte att sätta på UHD Color, den hittar inte datorn när det är på.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ser det längst ner där du ändrar Resolution i Nvcpl.
Då orkar inte kabeln med.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du kanske ska läsa på rtings.

Nu hann du redigera ditt svar före jag tryckte reply, men TV:n slår automatiskt om till 'Movie' när du spelar upp filmer, där du har alla dina vanliga inställningar. 'PC' på input påverkar inte detta på något sätt.

Som jag nämnde tidigare fyller 'Game mode' nästan samma funktion som att sätta input till 'PC'.
Generellt sett reducerar 'Game mode' inputlag lite mer än vad 'PC' på input gör, men med försämrad bildkvalité.
Summa summarum - bryr du dig inte om bildkvalité och bara är ute efter så lågt inputlag som möjligt, kör på 'Game mode'.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xay0r:

Nu hann du redigera ditt svar före jag tryckte reply, men TV:n slår automatiskt om till 'Movie' när du spelar upp filmer, där du har alla dina vanliga inställningar. 'PC' på input påverkar inte detta på något sätt.

Som jag nämnde tidigare fyller 'Game mode' nästan samma funktion som att sätta input till 'PC'.
Generellt sett reducerar 'Game mode' inputlag lite mer än vad 'PC' på input gör, men med försämrad bildkvalité.
Summa summarum - bryr du dig inte om bildkvalité och bara är ute efter så lågt inputlag som möjligt, kör på 'Game mode'.

Kör jag PC och spelar upp en film så är det fortf PC och färgerna är dassiga, så byter till Game input istället och kör Movie där.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M