Bästa sätt att växla mellan Headset och högtalare?

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att växla mellan Headset och högtalare?

Jag har datorn i vardagsrummet, vi ser på youtube och jag spelar på den, sonen ser på barnkanalen mm, så vi växlar OFTA mellan hgeadset och högtalare, tänkte uppgradera ljudet till bättre högtalare (Bose Companion 20).

Nu har jag ett par billiga JBL och ett headset, växlar lätt mellan högtalare och headset med en Hama media hub, den är plastisk, dåligt designad och groteskt ful, finns det någon anna lösning på detta? USB headset tex, då måste man ändra i datorn istället och det är för osmidigt för att sambom/sonen ska kunna göra det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Du vill alltså växla mellan olika ljudkällor som är tillgängliga på datorn?
Eller vill du kunna använda flera ljudkällor samtidigt, fast till olika program?

Om det är det första, kan du testa det här programmet: https://github.com/sirWest/AudioSwitch
Jag använder det själv, ganska nöjd. Det går att binda en hotkey för att växla mellan olika källor.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag har datorn i vardagsrummet, vi ser på youtube och jag spelar på den, sonen ser på barnkanalen mm, så vi växlar OFTA mellan hgeadset och högtalare, tänkte uppgradera ljudet till bättre högtalare (Bose Companion 20).

Nu har jag ett par billiga JBL och ett headset, växlar lätt mellan högtalare och headset med en Hama media hub, den är plastisk, dåligt designad och groteskt ful, finns det någon anna lösning på detta? USB headset tex, då måste man ändra i datorn istället och det är för osmidigt för att sambom/sonen ska kunna göra det.

Men den fyller sin funktion?
Skaffa en snyggare och bättre eller så finns det program lik "audio switcher" som kan byta källa genom hotkeys.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Du vill alltså växla mellan olika ljudkällor som är tillgängliga på datorn?
Eller vill du kunna använda flera ljudkällor samtidigt, fast till olika program?

Om det är det första, kan du testa det här programmet: https://github.com/sirWest/AudioSwitch
Jag använder det själv, ganska nöjd. Det går att binda en hotkey för att växla mellan olika källor.

Nä samma källa, datorn, men lätt växla så att ljudet kommer från högtalare eller headset, och headsettets mick alltid fungerar.

Skrivet av bärplockaren:

Men den fyller sin funktion?
Skaffa en snyggare och bättre eller så finns det program lik "audio switcher" som kan byta källa genom hotkeys.

Ja den fyller sin funktion, men, jag är allergisk mot sladdar och den har tex högtalatsladd ingångenpå framsidan så den inte lätt går att gömma osv, så vill ha nån snyggare, och som känns mer ... gedigen! Men har inte hittat nått som verkar intressant, man ser ju inte heller på en bild hur känslan är.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

@pekkasteele: AudioSwitch, som har nämnts, är ett alternativ.

SoundSwitch är ett annat alternativ som jag använder. Funktionen är i princip den samma, du använder en valbar hotkey för att snabbt rotera genom dina förvalda uppspelningsenheter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."