Att bygga ihop en dator kanske inte var så lätt som man trodde

Permalänk
Medlem

Att bygga ihop en dator kanske inte var så lätt som man trodde

Hej Hej, Jag har köpt nytt chassi grafikkort och nätaggregat. Och Satt ihop datorn men jag kan inte få någon signal till skärmen och usb portarna på moderkortet. Och jag undrar vad det kan vara för något fel? Moderkort: Asus M5A97 LE R2.0 Grafikkort: MSI Geforce GTX 1060 3Gb

Permalänk
Medlem

Har du sett till att alla kablar från nätaggregatet sitter där de ska på både moderkort och GPU? Har du möjligtvis kopplat skärmen till moderkortet och inte grafikkortet?

Permalänk
Lego Master

Kolla även moderkortsdistanserna så du inte har för många eller för få (inga alls), det kan kortsluta moderkortet och ställa till med all möjlig jävelskap.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Snurrar fläktarna? Lyser någon lampa? Vilken cpu har du?

Permalänk
Medlem

Du kan skicka lite bilder på bygget så kan vi nog se om någon sladd saknas eller liknande

Permalänk
Medlem

@Staz: Det är kopplat till grafikkortet

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Det är distans

Permalänk
Medlem

@Zy77en: Alla fläktar snurrar och allt lyser. Men vilken cpu det är vet jag inte för jag har tagit de mesta delar som moderkort och annat från min köpta gamla dator och bara flyttat över så jag vet inte vad det är för cpu.

Permalänk
Medlem

@Gortman: Säker att processorn passar moderkortet osv? (Rätt socket)

---Obs, insåg inte att detta suttit i din tidiagare dator---

Funkade din gamla dator innan du flyttade över allt?
Ingen distans från chassi till moderkort som sitter fel och kortsluter?
Sitter det 2 st kablar från PSU till moderkortet?

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

@Deerhall: Allting funkade i min gamla dator innan jag flyttade över till nya chassit. Och Distansen emellan moderkort och chassi borde inte vara något problem. Det sitter två kablar från PSUn till moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Du bytte ut alla gamla kablar och använder de som kom med det nya nätagget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gortman:

@Deerhall: Allting funkade i min gamla dator innan jag flyttade över till nya chassit. Och Distansen emellan moderkort och chassi borde inte vara något problem. Det sitter två kablar från PSUn till moderkortet.

Distanserna*
Såna här:

Dom skruvar du i chassit och du skruvar i moderkortet i dessa.

Permalänk
Medlem

skicka en bild på hur det ser ut. gärna lite olika vinklar osv

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

@anon42512: Ja det är gjort

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det är bara de nya kablarna som kom med det nya nätagget

Permalänk
Medlem

Sitter minnena i ordentligt? Jag hade det problemet när jag hjälpte min bror med hans dator att minnena inte var i satta ordentligt, då fick jag ingen kontakt alls.

Permalänk
Medlem

@spexar: Ram minnen eller? Hade problem med dem visste inte vilket håll dem riktig skulle sitta åt. Vet någon det kan dem skriva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gortman:

@spexar: Ram minnen eller? Hade problem med dem visste inte vilket håll dem riktig skulle sitta åt. Vet någon det kan dem skriva.

RAM-minnen går inte att sätta i på fel håll. Han menar att du kanske inte tryckt i dem ordentligt. Du borde höra ett klick när de sitter ordentligt. Har du inte rört dem sen datorn senast fungerade är det ju dock inte det som är problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gortman:

Det går bara att sätta dom åt ett håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

Hej Hej, Jag har köpt nytt chassi grafikkort och nätaggregat. Och Satt ihop datorn men jag kan inte få någon signal till skärmen och usb portarna på moderkortet. Och jag undrar vad det kan vara för något fel? Moderkort: Asus M5A97 LE R2.0 Grafikkort: MSI Geforce GTX 1060 3Gb

det där moderkortet stöder inte nyaste gtx 1060 då äldre moderkort har problem med nyare grafikort, möjligtvis med nyare bios flashad vad jag vet då det är rätt gammal kort dvs. har du verkligen kollat upp detta före köp ? ser inget på hemsidan om att kortet ska just stöda den.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Isåfall så sitter dem hur dem ska. Och har tagit ur dem från moderkortet när jag plockade ur allt från förra chassit men satte sedan in dem som jag trodde att de skulle sitta. Jag är ny med att hålla på med datorer har alltid innan köpt färdiga.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Så är det nog. Men jag har ju provat med mitt gamla grafikkort och det funkade inte heller så det måste ju vara något annat med.

Permalänk
Medlem

Då föreslår jag att du tar bild på allt i datorn och hur du har kopplat etc. Ladda upp dem på imgur och ge oss länkarna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att montera det gamla grafikkortet? Det kan vara BIOS inställningar som gör att det nya grafikkortet inte fungerar.

Du har observerat att grafikkortet kör PCI Express 3.0, men moderkortet supportar enbart PCI Express 2.0? Grafikkortet borde fungera ändå, men kanske inte når sin fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

@pytonOrm: Så är det nog. Men jag har ju provat med mitt gamla grafikkort och det funkade inte heller så det måste ju vara något annat med.

jodä så kan det vara visst jag håller med ja verkligen synd för dig när du ska bygga ihop så jävlas det

har du kollat så inga böjda pinnar på processorn vid byte av sakerna ? har du alla kablar från psu till grafikortet som det ska va ? testat byta slotar mellan minnena osv ? nån kan va skadad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Du har inte möjlighet att montera det gamla grafikkortet? Det kan vara BIOS inställningar som gör att det nya grafikkortet inte fungerar.

Du har observerat att grafikkortet kör PCI Express 3.0, men moderkortet supportar enbart PCI Express 2.0? Grafikkortet borde fungera ändå, men kanske inte når sin fulla potential.

nyare grafikkort med pci-e 3.0 går att köra på gamla pci-e 2.0 dock endast om moderkortet stöder dom dvs gäller att se över detta innan köp av nyare generation av grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

@Zy77en: Alla fläktar snurrar och allt lyser. Men vilken cpu det är vet jag inte för jag har tagit de mesta delar som moderkort och annat från min köpta gamla dator och bara flyttat över så jag vet inte vad det är för cpu.

det moderkortet stöder endast Am3+ procssorer enda till 8 kärnig Amd fx enligt hemsidan

AMD AM3+ FX™/Phenom™ II/Athlon™ II/Sempron™ 100 Series Processors
Supports AM3+ 32 nm CPU
Supports CPU up to 8 cores
Supports CPU up to 140 W
AMD Cool 'n' Quiet™ Technology

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Jag tror nog att jag köper ett nytt moderkort och faktiskt kollar denna gång på om allting matchar. Kommer nog tillbaka till den tråd sen när jag har köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Skillnaden mellan 2.0 och 3.0 för grafikkort är så gott som noll om man kollar fps. Finns tester som visar att det oftast bara var 0 - 0,5fps skillnad. Max var 1-3.
I % var det oftast mindre än 0,1% skillnad.
Jag kör mitt gtx1080 i 2.0 då moderkortet är från 2011

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gortman:

@pytonOrm: Jag tror nog att jag köper ett nytt moderkort och faktiskt kollar denna gång på om allting matchar. Kommer nog tillbaka till den tråd sen när jag har köpt den.

okej innan du bygger nästa gång,så lägg moderkortet på träbord eller kartong med anti-statisk påse. och koppla in allt och testa innan du monterar i chassit lycka till

Visa signatur