Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag som inte hänger med i svängarna, men har det inte tjatats in år efter år att i7 inte gör nånting för spel och därför ska man köpa en i5 för spelande? Enligt dessa prestandatester så ser jag ju ganska stor skillnad på i5 och i7 även i flera spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mortac:

Det kanske bara är jag som inte hänger med i svängarna, men har det inte tjatats in år efter år att i7 inte gör nånting för spel och därför ska man köpa en i5 för spelande? Enligt dessa prestandatester så ser jag ju ganska stor skillnad på i5 och i7 även i flera spel.

Det tjatet brukade vara ganska korrekt, nu är det inkorrekt.
Med det sagt så stängs gapet mellan i5/i7 om båda överklockas men ja, om ett spel i fråga är ganska CPU-bundet eller om du vill nå höga uppdateringsfrekvenser så som 144FPS så är en i7:a att föredra.

Om man tittar på äldre i5'or och i7'or så är skillnaderna oftast större på grund av det finns mindre enkeltråds-prestanda att tillgå och då får de där extra 4 trådarna arbeta i vissa spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Hur står sig SB 2500/2600k mot SB-E 3820?
Någon som har siffror?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Skylake -> Kaby Lake är nog det tråkigaste CPU-generationsskiftet jag varit med om sedan jag började läsa Sweclockers recensioner. (Om man nu ens kan kalla det för generationsskifte, Intel tycker tydligen det men det här känns ju mer som en refresh.)

Samma IPC som Skylake men med lite högre OC kombinerat med en ännu högre prislapp = tack men nej tack.

Undrar hur länge man kommer sitta på sin Sandy Bridge-E egentligen. Tills den går sönder antagligen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

...Jag själv brukar t.ex bearbeta några megabyte stora csv filer i excel, där excel hanterar datan och uppdaterar olika saker som databaser och programvaror som Autocad. Där vissa operationer tar flera timmar på en av de bästa cpuerna som säljs idag..
Alltså jag kan få in säg 20MB med csv filer som ska bearbetas rad för rad, sedan ska excel se till så att Autocad har uppdaterat sina ritningar med denna information och vi är ändå inne på grundläggande Excelanvändning. (OLE automation, gjorde folk t.o.m förra årtusendet....

Haha känner igen mig så väl i detta. Spelar ingen roll hur snabb CPU:n är, autocad kör ju typ bara en tråd åt gången och av legacy sk*t skäl mycket ineffektivt... mycket ineffektivt! Att bearbeta datan i dwg filerna kräver typ bl.a. att det regen:as hela tiden mellan (vissa...många!) operationer.
Dataextraction via dwg fungerar men är ett skämt, likaså lisp scripts som ska läsa tabeller eller block från modellen eller från flera layouter i en eller flera ritningar; eller när det skall skrivas till/operera tillsammans med excel, skämt prestandamässigt om man skulle jämföra det mot om datastrukturen och accessen skulle vara som sql.
Revit är däremot med sin "dataextraction"/schedules och layout/sheets funktionellt mycket bättre och snabbare. Sen är ju Autocad stenålder jämfört med Revit så det förklarar en del... och att det är Autodesk. Fasiken hur mycket legacy ska det finnas?

Jag har dock lyckat få autocad att köra flertrådat trots allt... genom att öppna en autocad-instans per ritning som skall bearbetas via scripts, linkupdates eller typ batch pdf:as ut.

Anyway det jag vill få sagt är det som Paddanx och du typ nämnde här ovan, det är programmen som är dåligt skrivna som varken tar vara på prestandan ur hårdvaran (bl.a. kärnor) till fullo eller använder sig av de "teknologier" (sund förnuft? av implementation och dess val) som finns tillgängligt idag.
En 3:e mycket viktig sak som programmerarna inte heller tar vara på är användarnas kunskap. Autocad är så inkompetent att det krävs lisp/plugin programmerare för att få den att bli effektiv för användaren så att användaren kan göra sitt arbete till sin fulla potential.
Revit med dynamo verkar vara på rätt väg som unreal engines blueprints system, få den "vanliga" användaren att kunna skriva lite "enkel" logik och scipts.

För desktop-pc marknaden ser det ut som att det antingen behöver blir så att CPU:n måste bli snabbare enkelkärnigt alternativt snabbare enkeltrådat (neither is happening) eller så måste programmen skrivas om helt eller åtminstone där det flaskar.
M.a.o. så väntar vi väl på antingen ett genombrott i mjukvaruutveckling (och lite "ta sig i kragen") som tar vara på hårdvaran och dess arkitektur.... eller att vi väntar på ett annat material som ersätter kisel.

Vilket som så kommer jag behöva programmera flera nya verktyg till Revit och autocad för att bli mer effektiv i arbetet då de 2 ovan alternativ om antingen total-rewrite eller graphene-cpun inte kommer att ske inom de närmaste.

hatar lisp fan...

jag menar

(princ (strcat (strcat "hatar " "lisp ") "fanskapet\n"))(command)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Exakt, sitter på en i7 2600k själv. Men känner att det är dags för en riktig monsterburk nu

Min 2700k i 4,5Ghz lär prestera samma i alla riktiga scenarion som 7700k. Jag antar din 2600k. Så vad vore poängen?

AMD med 8 kärnor kanske kan va något

Permalänk
Avstängd

Man inser mer och mer hur fantanstiskt bra köp en 2600k har varit snacka om prisvärd hårdvara det har varit genom åren.

Permalänk
Medlem

Ska man forsätta köra med i5 2500k eller är det dags nu att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Det var väl ganska väntade ressultat förutom att jag förväntade mig de skulle prestera bättre med den integrerade grafiken för det priset, nu kanske ingen "riktig" gamer köper en sådan CPU på grund av Intel HD Graphics men då faller ju även argumentet med integrerad grafik del liksom.

Själv är jag spänd på att se vad en Ryzen baserad APU kan prestera i spel utan gfx då det kan bli en hitt för föräldrar när det är dax för blivande tonåring gamers att få sin första stationära maskin där de sedan själva kan styra prestanda uppgraderingar med hjälp av att spara/födelsedag/jul/feriejobb styra utvecklingen på sin burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det kanske bara är jag som inte hänger med i svängarna, men har det inte tjatats in år efter år att i7 inte gör nånting för spel och därför ska man köpa en i5 för spelande? Enligt dessa prestandatester så ser jag ju ganska stor skillnad på i5 och i7 även i flera spel.

Har t o m hört folk argumentera att i5 e bättre för spel. Vilket givetvis inte är sant

För de flesta spel har i5'orna varit mer prisvärda däremot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har t o m hört folk argumentera att i5 e bättre för spel. Vilket givetvis inte är sant

För de flesta spel har i5'orna varit mer prisvärda däremot.

Nja, i t.ex. Battlefield 3 när det kom var i5an bättre än i7an. Det gick så långt att man stängde av HT på sina i7or. Detta var väl på sandy bridge-tiden tror jag.

Detta var ju ett undantag såklart som kanske berodde på omogna drivrutiner och som du säger är de väl framförallt prisvärda och inget annat.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dz2:

Min 2700k i 4,5Ghz lär prestera samma i alla riktiga scenarion som 7700k. Jag antar din 2600k. Så vad vore poängen?

AMD med 8 kärnor kanske kan va något

Skrivet av Mephiston:

Man inser mer och mer hur fantanstiskt bra köp en 2600k har varit snacka om prisvärd hårdvara det har varit genom åren.

Skrivet av Quon:

Ska man forsätta köra med i5 2500k eller är det dags nu att uppgradera?

Permalänk
Medlem

syftade mer på i5 och inte i7 i detta fallet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nja, i t.ex. Battlefield 3 när det kom var i5an bättre än i7an. Det gick så långt att man stängde av HT på sina i7or. Detta var väl på sandy bridge-tiden tror jag.

Detta var ju ett undantag såklart som kanske berodde på omogna drivrutiner och som du säger är de väl framförallt prisvärda och inget annat.

Var det med eller utan överklockning?
i7'orna har ju altid haft högre klockfrekvens så verkar osannolikt att de skulle prestera sämre nånstans utan överklocklning.
Utan HT kunde man väl klocka högre om jag minns rätt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda jag ser som svar är samma blabrande svar för att din lilla marknad ska lysa.
Okej.. Stockholms arbetare som knackar kod... ni tydligen kör på överklockade 7700k?
Så är det... en pissmyra i skärgården till antal, eller färre?
För av de 9 miljoner personer i Sverige så är det lätt 50% spelade personer... på något sätt. Men inte tusan ser jag 4,5miljoner kodknäckare.

Helt ärligt... var i helskotta tror du dessa personer finns, som:
1. Kör dessa excel /kodande programmeringen?
2. Faktiskt köper just sina egna maskiner och inte får en av sitt arbete?
3. Sitter och överklockar sina CPUer så en 6700k med samma IPC inte är nog?
4. Inte spelar spel som det mest krävande de gör?

Som många av oss försöker banka in i dig... du är en minoritet sett till dina behov av CPUer, även om vi älskar din kunskap.

Antalet folk som överklockar är en minoritet. Antalet folk som köper en 6700k/7700k och faktiskt pressar den, är en minoritet.
Men antalet som köper sin dator för en enda sak... spel, är en överväldigande majoritet. Inse det bara. PC-marknaden är död, utanför just PC-spel... något hela industrin vet, utom tydligen du. Kan nog tom säga så långt att nästan alla av dessa Stockholms arbetarna har laptops numera, då de har nog med prestanda även i dem för vad de behöver.

Även om dessa personer också surfar, också använder office program, och också gör annat, så är det väldigt få som ens märker skillnaden mellan en i3a och en 5.0Ghz 7700k i dessa fall... då det inte alls lastar CPUn. Ford Ka vs 800HK GTR båda @ 40km/h kommer ändå fram till affären lika snabbt

Men visst, jag håller delvis med dig i vem bryr sig om 65W vs 100W här på sweclockers... ändå är två saker man hyllar i just artikeln:
- Energieffektiv
- Dens förmåga att kylas OCad med luftkylare.

Så... om det nu är så oviktigt, varför tas det upp där, och även i forum posterna efter?
Och varför då är det något viktigt när alla jämföra AMD vs Nvidia? Är det kanske pga 65W är lättare att kyla, tyst?

Du älskar normalt att perf/watt är vad Intel nu är så bra på alla laptops med... och det är vad de satsar på. Men nu plötsligt är det oviktigt? Du gillar också att påpeka hur effektiv pascal är... men nu är tydligen TDP oviktigt. Bra att veta till nästa diskussion.

Så skippa vilket som är snabbare för "programmeraren" och titta på vilket som är bäst för det som Svenson gör bäst... spelar, då det trots allt är det mest vanligaste (och typ enda) anledningen till att man ens skaffar en high-end PC...
Vi lägger flera tusen på en konsol för att spela spel... men programmerarna får nöja sig med en 300kr RPi...

Jag jobbar också med kodknackande och håller inte riktigt med dig. Visst att man får sin dator av företaget, men någon har ju valt ut vilken modell som alla ska få. För tillfället tror jag att det är 4770k som vi har, men inte helt säker. Vet inte varför vi har k-modellen, men jag tror att den kanske är lite snabbare?

Däremot ska vi snart byta ut våra byggservrar, och de överklockar vi faktiskt. Helt enkelt för att de blir snabbare och att vi sparar tid då. Då verkar 7700k som ett bra val tycker jag. Egentligen var vi inne på att köpa nytt för någon månad sedan, men jag tyckte vi skille vänta in Kaby Lake, tveksamt värt det men det ger lite extra boost iallafall. Detta är även ett tillfälle då ett par tusen i prisskillnad har väldigt liten betydelse, kan det spara ett par mineraler i kompilering och testexekvering är det värt mycket.

Det pratades även lite om laptops i tråden, det är inget vi har som utvecklare, av flera skäl. Dels prestandan, möjlighet till flera diskar i raid samt flerskärmsstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Vet inte ens vad du skriver om nu. Kör själv på 144Hz och mitt 980ti har klarat allt riktigt fint hittills. GTA V snurrar på fint. Tror folk missförstår 144Hz lite. Tanken är inte att vara klistrad på 144fps utan tanken är att slippa tearing. Om man nu inte spelar CS.

1080 fixar 4k @ 60 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Köper man en 120/144hz vill man troligen ligga på 100+.

Sen undrar jag vad alla fått zen hypen. AMD lär inte lyckas bräcka intel med bra mycket mindre budget. Sen vist den är kul att klocka, men är inte prestandam viktigare än GHz? Är ju sånt fokus på hög klock, inte på vad som är realistiskt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen undrar jag vad alla fått zen hypen.

Det dom visat upp hittils ser extremt lovande ut

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Köper man en 120/144hz vill man troligen ligga på 100+.

Sen undrar jag vad alla fått zen hypen. AMD lär inte lyckas bräcka intel med bra mycket mindre budget. Sen vist den är kul att klocka, men är inte prestandam viktigare än GHz? Är ju sånt fokus på hög klock, inte på vad som är realistiskt.

För att folk förväntade sig typ IV-B prestanda men nu verkar allt peka på att man faktiskt "bara" ligger en generation bakom Intel sett till singletrådad prestanda? Visst bräcker inte AMD Intel denna generation.. det är nog ingen som tror det heller däremot att återvända till CPU marknaden efter fem års frånvaro och ändå lägga sig så nära Intel (om det visar sig stämma dvs) är väldigt imponerande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Köper man en 120/144hz vill man troligen ligga på 100+.

Sen undrar jag vad alla fått zen hypen. AMD lär inte lyckas bräcka intel med bra mycket mindre budget. Sen vist den är kul att klocka, men är inte prestandam viktigare än GHz? Är ju sånt fokus på hög klock, inte på vad som är realistiskt.

Det kan man väl se på lite olika sätt ^^

Ingen kräver väl Ryzen typ ska sopa mattan med 6950X, men kan de ligga nära 6900K vilket verkar vara fallet samtidigt ha ett attraktivare pris så ser jag det i alla fall som en vinst eller i sämsta fall som en rejält duktig comback.

Sedan gäller det ju att få ut modeller i olika segment som är konkurens kraftiga och prisvärda!

Det är nog den största utmaningen tillsammans med singel thread prestandan.

Man får ha i åtanke hur liten del av totala antalet sålda cpu till privatpersoner som ligger på 6900k's prislapp eller högre!

Man får även ha i åtanke att Zen är en helt ny arkitektur medans Intel är mer eller mindre inne på 7:e generationen på sin arkitektur, så stora är inte förändringarna att jag skulle kalla det helt nya arktitekturer där.

Att Intel gör ett nytt hopp inom nått år snarlikt med AMD's ser jag som fullständigt osanorlikt då de har haft focus på sin fin tuning.

Jag vill ha prisvärda datorer med hyffsad prestanda till en bra peng, därav hoppas jag allt som oftast på AMD då jag blir mörkrädd av att tänka på vad som skulle kunna hända på marknaden om dem försvann.

Men time will tell!
Heja Amd!

Permalänk
Medlem

Håller kvar vid min 4790k baserat på speltesterna. Fallout 4 visar ju ändå att det finns potential så helt misslyckad verkar den inte vara 7700k.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Köper man en 120/144hz vill man troligen ligga på 100+.

Ja, precis. Då slipper man tearing. Förutom vid 30 FPS aj mina ögon cutscenes om man inte har gsync eller freesync.

Många har för sig att FPS:en måste ligga på 144 hela tiden bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Vilket är väldigt tramsigt av dom, många som förutspått samma sak i många år tillbaka. Verkar som de gör det för att väcka uppmärksamhet på något sätt.

Inget tramsigt i att skriva det uppenbara vilket de och alla andra insatta vetat om i flera år. Kaby Lake bekräftar tillslut att det tagit stopp för Intel, iallafall tillfälligt. Rubriken är något av en röd tråd genom artikeln. Väldigt vanligt förekommande i skrift och artiklar.

Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt så är CPU prestandan sällan problemet här, utan buggar, oändliga loopar och div problem är större del av problemet. Har du en i3a eller kraftigare av nuvarande gen, eller i5a av SB eller senare så lär du har mer en nog prestanda att surfa och hantera office. Kör själv en del Excel med VB-skript och lite andra funktioner för div listor och faktura-underlag. Tror aldrig jag ens märkt någon "seghet"... enda sega var innan jag tryckte in SSD, så var det HDDn som skulle ladda in dymo systemet mm, som om något segade ner allt.

Tror vi har nån enkel i5a i de HP maskinerna och det största problemet jag sett är att mina kollegor sitter på HDD, medan jag tryckt in en SSD. Där har du seghet i skillnad på även kontorsmaskinen

Sant, men han sa Desktop, och jag minns att 4790k var top på sin lista och tid, samma som i5 "k" CPUn, så även om jag inte sett 6700k stats, så har jag ingen anledning att tvivla på den vs andra desktop CPUer. Tom så k CPUn var billigare än sämre i5or, pga sin popularitet. Men som sagt... ingen k CPU köps av privatpersoner i någon skala, för att göra Excel eller koda, utan det är för att spela, och det är utan tvekan det som drar mest CPU av vad man normalt gör, för även om jag kanske väntar 0,5sek långsammare på ett Excel skript på en maskin... så är tex FPS dips något som märkt satans mycket mer

Men precis som du säger, tittar man över det hela, med både OEM desktop, low/high-end och laptop så är "k" CPUerna troligen enormt få till antal. Även om tex 6700 (icke k) är vanligt i "gamer mediemakt/el-giganten" maskinen, är den inte direkt vad jag kallar värsting CPUn vi pratar om, då vi trots allt tittar på överklockning. Dessa maskiner brukar dessutom ofta ha skrämmande klena GPUer, eller någon annan konstig obalans som förstör det hela.

@Dunde problemet är att de har rätt. 7700k är en lite överklockad Skylake, som borde hetat Skylake Refresh. 5Ghz är helt ärligt trevligt att vi når igen, men Sandy Bridge nådde detta för 5+ år sedan. Så... var är vi efter 5 år? Jo vi har nått mer eller mindre max IPC av vad vi kan... och vi har nått 5Ghz igen. Game over.

Fast när det enda sättet man kan få 6700K's siffror att se bra ut är att leta fram ett rätt nischat segment där den faktiskt säljer bra så är det svårt att få 6700K till någon storsäljare i mitt tycke. Men jag håller dock med dig i övrigt.

Nu var sista stycket inte riktat till mig men 7700K verkar inte garantera 5GHz heller utan som vanligt kisellotteri. Totalt misslyckad "generation". :/

Edit: skulle vara om Optane/xpoint blir något att bry sig om i slutändan. Intel lovade mycket men vad som hitills visats har verkligen inte imponerat. Och om det någonsin blir något av Optane så måste man förmodligen byta plattform ändå.

Permalänk
Medlem

Inte värt att uppgradera processorn ännu ser jag då man kör 1080P

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Det pratades även lite om laptops i tråden, det är inget vi har som utvecklare, av flera skäl. Dels prestandan, möjlighet till flera diskar i raid samt flerskärmsstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestanda är en sak, men resten av dina punkter känns ju inte relevanta?

Dels är det inget som hindrar dig from RAID i en laptop, men varför skulle man välja det över någon cloud lösning och vilken modern docka som helst erbjuder flerskärmsstöd.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Är det inte mer CPU krävande att spela multiplayer? Skulle vara mycket mer intressant att kolla på det samt spel som är mer CPU krävande.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur många % förbättring den här processorn (7700k) kommer ge mig i 5GHz vs min 2500k @ 4.5GHz i spel? Det måste väl vara 80-100%?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Inte helt åt skogen, tycker inte att man kna förvänta sig likadana förbättringar som tidigare generationer bakåt i tiden. Visst är priserna fortfarande aningens muppiga men överlag får jag nog säga att det är bra resultat i mina ögon i varje fall.
Fortfarande trist att GPU-delen är totalsämst, men det är väl å andra sidan inte direkt vad målgruppen för denna typ av CPU bryr sig om egentligen.
AMDs nya doningar blir sanslöst spännande att se hur de preseterar, även om jag också har realistiska förväntingar på det också. Bra recension!

Permalänk

Kommer 7700k och 1080Ti klara Battlefield 1 på Ultra 144hz med 100+ stabila FPS? Det är det enda jag vill veta sen köper jag

Permalänk

Inget test på Optane? Lite nyfiken på om det gav så stort resultat som det skrevs om tidigare.
Eller missade jag det?

Förövrigt är jag nöjd att jag slog till på en 6700K och inte väntade.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du kör småsaker. Excel är som spel, det finns spel som flyter på en 386a och andra som behöver ha det bästa som finns och gärna lite därtill. Jag själv brukar t.ex bearbeta några megabyte stora csv filer i excel, där excel hanterar datan och uppdaterar olika saker som databaser och programvaror som Autocad. Där vissa operationer tar flera timmar på en av de bästa cpuerna som säljs idag..
Alltså jag kan få in säg 20MB med csv filer som ska bearbetas rad för rad, sedan ska excel se till så att Autocad har uppdaterat sina ritningar med denna information och vi är ändå inne på grundläggande Excelanvändning. (OLE automation, gjorde folk t.o.m förra årtusendet.

För den stora skaran är det dock problemet att Office är knutet till så mycket och det kan låsa sig av detta. Lite som Outlook, ytterst få gör komplicerade saker men det är ej ovanligt att den hänger sig.
En snabb SSD är som du sa det bästa botemedlet på Office, outlook dåligt bredband kan krascha skiten. Och vanligt folk kan fint köra med i3or.

Jag ser redan problemet: "Excel hanterar och bearbetar data."

Sitter också och gör uppdateringar på flera megabyte data, dock är det inte så avancerade operationer, men tar ändå hygglig tid. Det är ineffektivt och oerhört slött till större datamängder. Man ska inte använda Excel som en databas heller, sett skräckexempel på det också.

Det finns ingen CPU i världen som kan kompensera för sådana saker.

---

Mer on topic så verkar ju 7000-serien trevlig om man ska klocka ordentligt, annars ruskigt lik 6000-serien, men det var ju förväntat.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|