Recension: Aosta CX200B digitalkamera

Permalänk
Medlem

Bra recension? Inte direkt.
För det första så tror jag inte recencenten i fråga har tagit hänsyn till kamerans närgräns. För det andra så är bilderna i recensionen väldigt missvisande eftersom det är utklipp av bilder 2048x1536.

Säger inte att kameran är varesig prisvärd eller bra; men på det sättet
ni tar och visar upp testbilder så kan vilken kamera som helst bli
urusel. Klippte ut 400x300 pixlar ur en bild på 2560x1920 som jag tog med
min Dimage 7 (Digitalkamera för strax över 10 000 blev inte särskilt
imponerande det heller..

Undra om man börjar bli gammal men jag tror inte att någon
köpare skulle bry sig särskilt mycket om en recension
där det står saker som "Missfostret kostar 2000 kr".

Förövrigt så bör ni ta bilder med stativ; vilket ni uppenbarligen inte gjort. Sen så är de bilderna ni visar upp "interpolerade"
Dvs de är förstorade av kameran. Egentligen klarar bara kameran
2megapixel men kameran förstorar upp dem till 4M. Så fotta inte
i "2048x1536 (3M) , Interpolated" utan istället i 1600x1200 eller 1280x1024. (eller snarare fotta i alla lägen)

Och varför recencerar ni bara själva stilbildsdelen av kameran?
Testa den som webbkamera?
Testa att filma med den?
Hur är ljudet?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pix_master
nej ni måste gjort nåt fel... snälla npn 4mpixlar och bilden så ut så dör. inte bara att det var korningt men resten av bilderna såg t som skit..
testa ni höja till max resolution och raw format o.s.v???
Hur som helst tycker jag recensenten borde kolla igenom kameran än ggn till. Om han nu inte verkligen har det och testa rundor lite. Det känns nästan inte som om nån skulle kunna göra en sån dålig 4mpixlar kamera som kostar 2k..
jaja ta det inte som en pik, men jag menar alla kan ju missat nån inställning nån ggn..
Iaf ni kollar igenom och den funkar bättre så skulle ni väl kunna uppdatera recensionen oxå..
//Mitra

När jag i recensionen skrev att jag tagit mer än 200 bilder i _alla_ inställningar kameran tillåter att man ställer in menade jag verkligen det. Testade till och med två kameror av samma modell för att försäkra mig så ingenting blev fel.

Eftersom det kändes onödigt att dryga ut avlivningsprocessen plockade jag ut de bästa bilderna tagna med kameran samt ett exempel med blixt (samma objekt, samma avstånd och samma inställningar som korten på kameran på sida 3, fast med recensionsexemplaret och inte Canon) och visade. Känns inte som att det är någon vits att visa alla bilder.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

"Denna mycket prisvärda Digitalkamera är en storsäljare i Tyskland. "
källa: http://www.eksitdata.com/

Jarfalk: Fast hur många människor i den målgrupp som den här kompaktkamera vänder sig till, köper ett stativ?

Hursomhelst tycker jag synd om de tyskar som har köpt kameran.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy

Jarfalk: Fast hur många människor i den målgrupp som den här kompaktkamera vänder sig till, köper ett stativ?

Det handlar inte om vad målgruppen använder utan att kunna ha något att jämföra med. Jag har problem med mina nerver och mina händer skakar betydligt mer än vad andras gör. Dvs. Det skulle antagligen bli änuu taskigare bilder om jag fått fotta. Recencentens fysiska förmåga ska inte påverka bilderna.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarfalk
Bra recension? Inte direkt.
För det första så tror jag inte recencenten i fråga har tagit hänsyn till kamerans närgräns. För det andra så är bilderna i recensionen väldigt missvisande eftersom det är utklipp av bilder 2048x1536.
http://www.solander.org/upload/testbild.jpg

Säger inte att kameran är varesig prisvärd eller bra; men på det sättet
ni tar och visar upp testbilder så kan vilken kamera som helst bli
urusel. Klippte ut 400x300 pixlar ur en bild på 2560x1920 som jag tog med
min Dimage 7 (Digitalkamera för strax över 10 000 blev inte särskilt
imponerande det heller..

Du kan förstora bilderna i recensionen. Innan redigering hade jag i recensionen med nerskalade bilder där jag tagit största möjliga upplösning och förminskat till 1024x768 pixlar, och resultatet blev lite bättre än de större bilderna, men fortfarande tillräckligt dåligt att det kändes onödigt att visa upp de bilderna. Jag vill inte att någon ska läsa en recension på en dålig kamera och luras till att bilderna är bättre än de egentligen är pga nerskalning. Som jag sa, "det du ser är det du får", och jag tänkte inte låta mina bildredigeringsegenskaper "förstöra" de råa bilderna kameran spottar ut.

Citat:

Undra om man börjar bli gammal men jag tror inte att någon
köpare skulle bry sig särskilt mycket om en recension
där det står saker som "Missfostret kostar 2000 kr".

Vart har all humor tagit vägen?

Citat:

Förövrigt så bör ni ta bilder med stativ; vilket ni uppenbarligen inte gjort. Sen så är de bilderna ni visar upp "interpolerade"
Dvs de är förstorade av kameran. Egentligen klarar bara kameran
2megapixel men kameran förstorar upp dem till 4M. Så fotta inte
i "2048x1536 (3M) , Interpolated" utan istället i 1600x1200 eller 1280x1024.

Många av fotografierna är tagna med stativ, det går under "alla" inställningar. Interpolerad eller inte, jag tog bilder i alla upplösningar (lägsta är 2M, 1600x1200) och alla inställningar som kameran, miljö osv tillät, och bilderna ser ut så som i recensionen. Jag är också förvånad.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Det känns bara så underliggt att de bilder som eriksdata visar upp är så mycket bättre.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarfalk
Det känns bara så underliggt att de bilder som eriksdata visar upp är så mycket bättre.

Det är för att deras bilder är förminskade. De flesta av originalen jag tagit är 2048x1536 pixlar. Om man förminskar dessa till 1000x700 eller något blir de självklart mycket bättre (mycket tack var photoshops förminskningsalgoritm som är något mer än att bara räkna färger på inliggande pixlar...). Att redigera bilder i efterhand är något jag inte vill göra i en sådan här recension. Det du ser är det du får.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Men titta på den bilden i orginal storlek; även den är betydligt bättre

Permalänk

Förminskade ????

se.. Okomprimerad stor Testbild, direkt uppladdad från kameran !

Då måste någon hackat sig in på vår Server..

Visst kan man ha sina åsikter om kameran är bra eller dålig

Permalänk
Medlem

oj oj oj vilken tabbe ni har gjort. Ni har ju inte visat hela bilden utan endast ett litet urklipp. Detta framgår inte ens....

DET förklarar kvaliteten på bilderna... När man själv minska mer originalbilderna så såg det ju inte så himla dåligt ut (jämfört med hur ni framställde resultatet)

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Graded.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjO
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen vet du väl. Nej, men allvarligt, VAR har all HUMOR tagit vägen !? Detta är ett mycket lättsamt skämt och inget annat, de som inte ens kan dra på smilbanden när de läser den där texten, ja de måste leva tråkiga liv.

Jag tycker att det var ql!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvenzzon
oj oj oj vilken tabbe ni har gjort. Ni har ju inte visat hela bilden utan endast ett litet urklipp. Detta framgår inte ens....

DET förklarar kvaliteten på bilderna... När man själv minska mer originalbilderna så såg det ju inte så himla dåligt ut (jämfört med hur ni framställde resultatet)

tsk tsk tsk!
*skakar på huvudet*

http://www.solander.org/upload/testbild.jpg
Så farligt var det ju inte tycker jag...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du kan förstora bilderna i recensionen.

Ojsan.
Det förstod självfallet inte jag, tror inte heller jag är ensam om det.
Nåväl, det ser förjävligt ut förstorat också men ni kanske borde lägga till en text där ni skriver att man kan förstora bilderna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Haha det fattade inte jag heller

Permalänk
Glömsk

Men. Okej, får lägga till det då.

<i>Klicka på bilden för förstorning.</i>.

Jämför den här bilden http://www.eksitdata.com/gfx/036.jpg med mina utomhusbilderbilder (http://www.sweclockers.com/html/recension/aosta_cx200b/IM0000... exempelvis). Samma "oljud" i bilderna, samma resultat. Kolla på krukan och rutorna på båten exempelvis.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Men. Okej, får lägga till det då.

<i>Klicka på bilden för förstorning.</i>.

Jämför den här bilden http://www.eksitdata.com/gfx/036.jpg med mina utomhusbilderbilder (http://www.sweclockers.com/html/recension/aosta_cx200b/IM0000... exempelvis). Samma "oljud" i bilderna, samma resultat. Kolla på krukan och rutorna på båten exempelvis.

Det är hemsk kvalitet på bilderna....Sett digital kameror för halva priset som presterat bättre.

eksitdata tycker att ni ska ta bort kameran ifrån sortimentet.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Ingen som förstått att de inte bara handlar om bildkvalitee på stillbilderna. Men det har ju inte ens brytt sig om att recencera resten av funktionerna på kameran.

edit: Ja det är en skittaskig kamera men bara för att den är dålig så betyder det inte att man har rätt att göra en missvisande ofullständig recension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarfalk
Ingen som förstått att de inte bara handlar om bildkvalitee på stillbilderna. Men det har ju inte ens brytt sig om att recencera resten av funktionerna på kameran.

Även om en mobiltelefon bra bifunktioner (spel osv) så köper iaf inte jag den om man knappt hör vad den man pratar med säger.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Jag tycker det va en bra recension, men det har blivit en massa klagande på kvaliteten av bilderna. Vem som helst kan ju se att bilderna är dåliga och alla kan ju läsa att han har fotat med ALLA inställningar (kanske bör betonas i recensionen) och sen bara visat de bästa bilderna. Och om de är de bästa så vill man ju inte köpa kameran.
Inledningen va finemang också

edit: stämmer Jarfalk... Men kamera? nåja, de glömde nog bort att det fanns andra funktioner.............

Permalänk
Medlem

Får man se fotot? ;D

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic
Även om en mobiltelefon bra bifunktioner (spel osv) så köper iaf inte jag den om man knappt hör vad den man pratar med säger.

Ungefär så ja. Kan inte tänka mig att någon kan vara intresserad av kameran efter att ha sett de där bilderna.

Jarfalk: När man recenserar en produkt har man i princip två val, antingen skriver man en lång recension eller en kort recension. I det här fallet tyckte jag det räckte det med en kort recension, av anledning nic skrev ovan.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Min Gsmart mini2 för 700:- får bättre bild än den där Aosta.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att ni även sågar i era recensioner, tycker nästan ni verkat lite väl positiva till precis allting, men det är väll bara bra grejer ni recenserat kanske...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
Jag har haft min IXUS 400 i två dagar nu och den är otroligt bra!

Mmm, håller med.. sen med 512 mb cf kort! ångrar inte mitt köp det minsta! köp!

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Medlem

http://medlem.spray.se/vildkattens/kamera/

Några bilder tagna i ultimata förhållanden med vår Olympus C-2040Zoom. Den är ganska gammal och på 2.1mpixel. Bilderna är "direkt" ur kameran.

Märke HAR betydlese. Om man bortser från Agfa så är alla "riktiga" kameratillverkare (Olympus, Nikon, Canon, Minolta, Fujifilm osv.) överlägsna. Kameror från t.ex. Sony och andra elektroniktillverkare kommer näst i heirarikn... Inte alls så bra som de ovanstående, men det är trots allt kvalitet. Skräckexemplet bland elektroniktillverkarna verkar Casio vara. Sett bilder från deras 3mpixel-kamera (äkta mpixel) och de var inte lika anskrämliga som dessa, men bra nära.

Sist kommer dessa små skitkameror. Troligen baserade på webkamerateknologi....

Är man berädd att betala 2000 kr för den där kameran kan man gott samla ihop lite mer pengar och köpa en riktig kamera.

Tycker att kameran fick den recention den försänade. Kul var den också

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter här med en Olympus Camedia C-730. Vad säger man? Iofs var den mer än 3ggr så dyr, men har *bara* 3,2Mpx.

Men det syns på bilderna att det inte bara är fotografens fel, om det nu är det. Det är ju en massa brus i dem, ungefär som att det skulle vara för mörkt. Så ska det inte vara i dagsljus.

Här är en bild från min webkamera:

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Din webkamera kan stoltsera med att ha tagit Sveriges sämsta uthomhusbild

Ser ut som en bild från en sån här värmekamera eller liknande

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
http://medlem.spray.se/vildkattens/kamera/

Några bilder tagna i ultimata förhållanden med vår Olympus C-2040Zoom. Den är ganska gammal och på 2.1mpixel. Bilderna är "direkt" ur kameran.

Märke HAR betydlese. Om man bortser från Agfa så är alla "riktiga" kameratillverkare (Olympus, Nikon, Canon, Minolta, Fujifilm osv.) överlägsna. Kameror från t.ex. Sony och andra elektroniktillverkare kommer näst i heirarikn... Inte alls så bra som de ovanstående, men det är trots allt kvalitet. Skräckexemplet bland elektroniktillverkarna verkar Casio vara. Sett bilder från deras 3mpixel-kamera (äkta mpixel) och de var inte lika anskrämliga som dessa, men bra nära.

Sist kommer dessa små skitkameror. Troligen baserade på webkamerateknologi....

Är man berädd att betala 2000 kr för den där kameran kan man gott samla ihop lite mer pengar och köpa en riktig kamera.

Tycker att kameran fick den recention den försänade. Kul var den också

P1010014 är en riktig gullig bild, eller hunden på den iaf

Har liknande kamera (Olympus C2100-UZ) och som jag skrev innan så presterar den bättre än många 3.1Mpix kameror. Är mycket nöjd med köpet. Den tar underbara bilder plus att den har 10x optisk zoom ;). Postar en bild här man tog för länge sedan. Har dock förminskat bilden från 1600x1200 till 753x565.

Mer angående recensionen: Bilden med skruvmejsel, penna och tänstickor är tagen för nära föremålet. Kolla kamerans närgräns. Tror inte den klarar av såna närbilder alltså och då bör man inte ha såna närbilder i recensionen. Om den nu var inom ramen så kanske finns det en knapp i kameran där man kan ändra ifall man ska ta närbilder eller vanliga bilder.

Permalänk
Glömsk

Den här billiga Powershot A100 jag har är ett kap för priset. Kolla den här bilden exempelvis (hint, hint).

http://psionicist.online.fr/stuff/r9700_kort_framsida_gpukyln...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Din webkamera kan stoltsera med att ha tagit Sveriges sämsta uthomhusbild

Ser ut som en bild från en sån här värmekamera eller liknande

Den står i mitt fönster, och det är solnedgång. Det är därför det lyser lite ovanför träden

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |