Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Väldigt konstigt att den sidan kan påstå det, för ingen annnan har någonsin sett ett sånt uttalande från AMD, och då har jag gått igenom alla mina egna källor också med lupp fram tills idag. Basfrekvensen är så vitt jag vet alltid den som rapporteras i win+pause (system), och med tanke på att man AMD officiellt sagt över 3.4GHz basfrekvens, skulle man då med dessa påståenden ha en basfrekvens på 3.5GHz och "hela" 100MHz turbo boost när man snackat om något såpass sofistikerat som XFR? Knappast...

Är inte heller speciellt övertygad om källan där.

Men som jag förstår XFR så är det ju något som kan ge boost över turbofrekvens förutsatt tillräcklig kylning och TDP-utrymme.

Vidare betyder 3,4+ GHz inte mer än just detta, man kan köra över 3,4 GHz. Det betyder inte att basfrekvensen är nödvändigtvis är >3,4 GHz.

För x86 är det normala dock att frekvensen är just basfrekvens. Men har jobbat med ARM CPUer som påstår alla möjliga frekvenser inom den range de stödjer, så är ju inte helt orimligt att man i ett ES inte har basfrekvens listad där.

Värdet som står där är rent tekniskt bara ett värde som ligger i något form av CPU-lokalt minne.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet jag inte hur de har "bränt in" CPU-namnet på sin sample-processor så att säga men om man kollar på en CPU i system-tabben i Windows så är det basfrekvensen som listas där vilket gör det ännu mer intressant
Min 2700K rapporterar till exempel 3.5GHz där.

Ja jag måste ju medge att jag börjar tvivla på min initiala pessimism angående Zens förmåga att nå höga frekvenser.

Skrivet av Enigma:

Känns som du är väldigt ivrig och förstår inte varför, men jag kanske misstar mig. Den där roadmapen ser ut som någon som gjort den i paint, och är den officiell så lär den inte vara relevant längre. Zen kommer när den kommer, och det mycket snart. Tror du på fullaste allvar att man skulle ha samtliga Zen SKU's i butik säljklara och inga moderkort?

Det är helt enkelt så att moderkorten är en väldigt bra indikator på när processorn kommer. Även om du tycker att roadmappen är ful så är den relevant för våra gissningar om när man kan förvänta sig lansering. Att du försöker vifta bort det med egna gissningar om när Zen kommer och med garantier om att moderkorten kommer släppas i tid oavsett vad roadmappen visar säger inte så mycket mer än vad det säger om dig tyvärr.

Skrivet av Enigma:

Det beror ju på hur bra konkurrent Zen blir. Ang marginaler så är det inte så lätt för Intel att justera sina priser som man kan tro då dom lägger ofantliga summor pengar på sina egna fabriker, och just nu har dom stora problem med 10nm och stoppandet av hela tick-tock strategin förstärker bara faktumet.

Zen måste slå 7700K med ganska god marginal för att det inte ska bli 7700K som kommer ses som huvudkonkurent. Och så länge 7700K är väsentligt snabbare i enkeltrådsprestanda så kommer folk se det som att Zen inte slår 7700K med tillräcklig marginal. Zen kommer högst troligt närmare 7700K i pris än Intels åttakärniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är helt enkelt så att moderkorten är en väldigt bra indikator på när processorn kommer.

Ja och moderkorten är fortfarande klara sedan en tid tillbaka!

Citat:

Även om du tycker att roadmappen är ful så är den relevant för våra gissningar om när man kan förvänta sig lansering. Att du försöker vifta bort det med egna gissningar om när Zen kommer och med garantier om att moderkorten kommer släppas i tid oavsett vad roadmappen visar säger inte så mycket mer än vad det säger om dig tyvärr.

Vad försöker jag vifta bort? Det hade jag endast kunnat göra om jag visste ett lanseringsdatum. Det är moderkorten som väntar på Zen, där du får det att låta som att det är tvärtom. Zen släpps Q1. Har jag någonsin påstått något annat? För att slå huvudet på spiken, visa mig en lansering av en processor från AMD eller Intel där det inte funnits moderkort vid lansering...

Citat:

Zen måste slå 7700K med ganska god marginal för att det inte ska bli 7700K som kommer ses som huvudkonkurent. Och så länge 7700K är väsentligt snabbare i enkeltrådsprestanda så kommer folk se det som att Zen inte slår 7700K med tillräcklig marginal. Zen kommer högst troligt närmare 7700K i pris än Intels åttakärniga.

Ska komma SR3, SR5 och SR7. Kan nog bespara oss resten innan man vet mer om dess IPC och frekvensmarginal. SR3 är motsvarigheten till Intel quad SMT. Ang priser så står jag fast vid att Intel inte kommer reglera dom något avsevärt. Bara att titta på P4 tiden där Intel fortsatte ta ofantliga pengar för sina processorer. Fabrikerna och alla risker dom tar där suger ut mycket på deras marginal.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte heller speciellt övertygad om källan där.

Men som jag förstår XFR så är det ju något som kan ge boost över turbofrekvens förutsatt tillräcklig kylning och TDP-utrymme.

Vidare betyder 3,4+ GHz inte mer än just detta, man kan köra över 3,4 GHz. Det betyder inte att basfrekvensen är nödvändigtvis är >3,4 GHz.

För x86 är det normala dock att frekvensen är just basfrekvens. Men har jobbat med ARM CPUer som påstår alla möjliga frekvenser inom den range de stödjer, så är ju inte helt orimligt att man i ett ES inte har basfrekvens listad där.

Värdet som står där är rent tekniskt bara ett värde som ligger i något form av CPU-lokalt minne.

Kanske nämts tidigare men i CES var basfrekvensen 3,6 GHz och turbo var 3,9 GHz för F3 steppingen.

http://wccftech.com/ryzen-ces-2017-3-6-ghz-base-clock-f4-step...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ja och moderkorten är fortfarande klara sedan en tid tillbaka!

Precis. Mem släpps först om ett par månader. Det säger inte dig något? Släpps Zen på Tisdag? Nä. Släpps Zen i Maj? Troligtvis inte. Släpps Zen i samband med moderkorten? Ja troligtvis. Det är därför roadmappen är intressant. Du kan inte avfärda den som irrelevant med argumentet att moderkorten kommer släppas när Zen släpps.

Skrivet av Enigma:

Vad försöker jag vifta bort? Det hade jag endast kunnat göra om jag visste ett lanseringsdatum. Det är moderkorten som väntar på Zen, där du får det att låta som att det är tvärtom. Zen släpps Q1. Har jag någonsin påstått något annat? För att slå huvudet på spiken, visa mig en lansering av en processor från AMD eller Intel där det inte funnits moderkort vid lansering...

Nu är du ful och vrider det jag säger. Ingenstans har jag försökt säga att moderkorten inte är klara i tid eller att Zen väntar på dem. Tvärtom så anpassas ju roadmappen till Zen förväntas vara klar. Moderkorten trollas inte fram ur ett vakuum. Dess produktion planeras.

Skrivet av Enigma:

Ska komma SR3, SR5 och SR7. Kan nog bespara oss resten innan man vet mer om dess IPC och frekvensmarginal. SR3 är motsvarigheten till Intel quad SMT. Ang priser så står jag fast vid att Intel inte kommer reglera dom något avsevärt. Bara att titta på P4 tiden där Intel fortsatte ta ofantliga pengar för sina processorer. Fabrikerna och alla risker dom tar där suger ut mycket på deras marginal.

Vi vet ganska tillräckligt för att veta att SR7 inte kommer bli direkt konkurrent till Intels vassaste.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Känns lite SR3, SR5 och SR7 lite väl matchat mot i3, i5 och i7 för att vara en slump?

Tror det rätt bra beskriver vilket segment man siktar mot.

Ska ändå bli spännande att se hur Intel beter sig på E-serien. För om Ryzen blir bra och inget pekar på motsatsen, så har Intel absolut ett problem med E-serien då de som faktiskt har nytta av många kärnor har då en klart billigare produkt i SR7 (Lisa Su har sagt att priset på i7-6900K är orimligt högt, så SR7 måste hamna en bra bit under $1000).

Ska bli spännande att se hur AMD tänker tackla marknaden för bärbara. 4-kärnor + SMT är för mycket där, trenden går allt mer mot dyra ultratunna. ~15 W TDP med 4-kärnor kommer ge usel enkeltrådprestanda.

Frågan är hur mycket av en atom CCX är? Från presentationerna får man mycket intrycket att en CCX med 4-kärnor är det fundamentala byggblocket. Intel skalar ju sina designer via den ring-buffer man införde i Sandy Bridge, så finns ingen hård gräns på antal kärnor.

Tidigare Intel designer och Ryzen har ju någon form av x-bar som håller ihop kärna/L2 med L3/RAM/IO, inte självklart att den enkelt och effektivt kan delas upp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen + Vega:

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gambit_2K:

Kanske nämts tidigare men i CES var basfrekvensen 3,6 GHz och turbo var 3,9 GHz för F3 steppingen.

http://wccftech.com/ryzen-ces-2017-3-6-ghz-base-clock-f4-step...

Ah! Och detta är en långt mer tillförlitligt källa "1D3601A2M88F3_39/36_N", d.v.s. namnet på kretsen.

Imponerande att man kan hålla detta inom 95 W TDP. I.o.f.s. verkar wall-power mellan i7-6900K (140 W TDP) och Ryzen (som då körde på 3,3 GHz) skilja rätt lite när man körde Blender.

Om vi utgår från att SR7 inte drar mer än TDP så måste i så fall i7-6900K av någon anledning ligga rätt långt från TDP även under full last. I.o.f.s. inte speciellt ovanligt, hela E-serien har 140 W TDP och det kanske är satt med toppmodellen i åtanke.

TDP är trots allt bara den kapacitet kyllösningen minst måste ha för att tillverkaren garanterar att kretsen uppför sig som specificerat. Så i praktiken kan en krets dra både mer (Core M drar långt mer än TDP och med tillräckligt kylning gör det i princip hur länge som helst) och mindre (vilket är fallet för de flesta desktopmodeller) än TDP utan att det i sig är fel.

Oavsett, 8-kärnor och dessa frekvenser inom 95 W TDP är imponerande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se hur AMD tänker tackla marknaden för bärbara. 4-kärnor + SMT är för mycket där, trenden går allt mer mot dyra ultratunna. ~15 W TDP med 4-kärnor kommer ge usel enkeltrådprestanda.

Frågan är hur mycket av en atom CCX är? Från presentationerna får man mycket intrycket att en CCX med 4-kärnor är det fundamentala byggblocket. Intel skalar ju sina designer via den ring-buffer man införde i Sandy Bridge, så finns ingen hård gräns på antal kärnor.

Tidigare Intel designer och Ryzen har ju någon form av x-bar som håller ihop kärna/L2 med L3/RAM/IO, inte självklart att den enkelt och effektivt kan delas upp.

Man har ju köpt sig lite tid att hitta ett svar på den frågan genom att utveckla Carrizo/Bristol Ridge och kanske framförallt Stoney Ridge med bärbara som fokus. Stoney Ridge verkar ha fått ganska bra recensioner för att vara en 2-kärnig processor.

Om Zen visar sig fullkomligt omöjlig att få ner till 15 watt med acceptabel prestanda så har AMD fortfarande sina cat cores, som Microsoft/Sony betalat för att porta till FinFET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Transcoding är ett annat exempel som nämnts. Visst, gör man det är det absolut bra med många kärnor. Det om man nu inte har en Intel iGPU, i Kaby Lake stöds ju även 10-bitars HEVC och man får har bra många kärnor för att spöa QuickSync i hastighet.

Det behövs dock inte mycket för att spöa quicksync i videokvalitet. x264 med preset ultrafast (vilken är den snabbaste/sämsta av 10 preset i x264) brukar generera bättre bildkvalitet än quicksync (AVC) vid en given bitrate. Det är möjligt att det här kommer ändra sig i och med HEVC då cpu encoding med HEVC fortfarande är löjligt långsamt. Men jag som är jobbar i ett extremt nishat områden har definitivt behov av både en 8cores och 16cores cpu för realtidskonverting av video.

Fast som sagt, det är ett mycket nishat område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ah! Och detta är en långt mer tillförlitligt källa "1D3601A2M88F3_39/36_N", d.v.s. namnet på kretsen.

Imponerande att man kan hålla detta inom 95 W TDP. I.o.f.s. verkar wall-power mellan i7-6900K (140 W TDP) och Ryzen (som då körde på 3,3 GHz) skilja rätt lite när man körde Blender.

Om vi utgår från att SR7 inte drar mer än TDP så måste i så fall i7-6900K av någon anledning ligga rätt långt från TDP även under full last. I.o.f.s. inte speciellt ovanligt, hela E-serien har 140 W TDP och det kanske är satt med toppmodellen i åtanke.

TDP är trots allt bara den kapacitet kyllösningen minst måste ha för att tillverkaren garanterar att kretsen uppför sig som specificerat. Så i praktiken kan en krets dra både mer (Core M drar långt mer än TDP och med tillräckligt kylning gör det i princip hur länge som helst) och mindre (vilket är fallet för de flesta desktopmodeller) än TDP utan att det i sig är fel.

Oavsett, 8-kärnor och dessa frekvenser inom 95 W TDP är imponerande.

Jag skulle kunna tänka mig att det vi ser är en positiv effekt av att AMD har legat så mycket efter Intel när det gäller tillverkningen. AMD har behövt fokusera mycket på att kompensera med bra energihantering, vilket de sedan kan ta med sig till Ryzen.

Skrivet av The Stilt:

I haven't worked too much on recent Intel designs, but I would say AMD has better power management than the most recent Intel designs do. That's the result of being so far behind in both the process technology and the design itself, however that's definitely not a bad thing.

Once AMD has access to smaller manufacturing process (such as the 14nm LPP) their power efficiency will be pretty hard to compete with. Let's just hope the new architechture lives up to the expectations.

https://forums.anandtech.com/threads/amd-carrizo-pre-release-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Trenden med svindyra ultrabärbara är bara lite större än trenden med Xeons i bärbara jobbdatorer.

Jag skulle säga att trenden i laptops går emot riktigt billiga system och det är viktigt att AMD kan göra dessa. Alltså en laptop för runt 4-6000kr är nog det som säljs mest. Högt klockad 2 kärning, plus en billig ssd och fullhd och typ 90% av befolkningen får den bästa datorn för dem. Så amds SR3 och SR5 är otroligt viktiga, hoppas de levererar.

Skrivet av OldComputer:

Så otroligt grymt så det ej är klokt! Jag kan inte minnas när jag var så köpsugen sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En väsentligt skillnad mellan dessa två fall. 7700K ger 35 % mer prestanda i alla fall som är CPU-bundna.

Ryzen ger upp till 115 %, men det kommer finnas en hel del fall som inte alls skalar med CPU-kärnor. I dessa lägen blir enkeltrådprestanda helt kritiskt. Om Ryzen får IPC motsvarande Ivy Bridge så får man ju en lägre prestanda i rätt många fall om man sitter på Haswell eller senare (är bara byta ut IVB och HSW mot vad man själv tror att IPC för enkeltrådprestanda hamnar).

Tyvärr har du inte helt rätt, du skriver att 7700k skulle vara 35% snabbare i alla cpu bundna fall och så är det tyvärr inte. I en del fall kommer det vara ännu fler procent men i en del kommer det vara ännu färre, på en del specifika operationer så utpresterar min gamla slitna 2600k i 4.5GHz till och med en 6700k i stock ( bild ) så att säga som du gjorde nu blir lika om inte mer missvisande än vad jag skrev. Poängen är dock att i alla lägen där du faktiskt nyttjar alla trådar så kommer ryzen oavsett ge extremt mycket mer för pengarna än en 7700k för över 4000kr vilket är snuskigt mycket pengar för en quadcore och i lägen där få trådar nyttjas så ger 7700k rätt kass ökning för pengarna. Min 2600k flaskar inte mitt överklockade 1080 i 2560x1080 i något spel förutom forza horizon 3 men i det fallet mest beroende på pissdålig optimering så enda anledningen för mig att byta ligger utanför spel och i program där jag vet att alla trådar kan nyttjas. Med andra ord för min del sitter en Ryzen som ett smäck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av petabyte:

Det behövs dock inte mycket för att spöa quicksync i videokvalitet. x264 med preset ultrafast (vilken är den snabbaste/sämsta av 10 preset i x264) brukar generera bättre bildkvalitet än quicksync (AVC) vid en given bitrate. Det är möjligt att det här kommer ändra sig i och med HEVC då cpu encoding med HEVC fortfarande är löjligt långsamt. Men jag som är jobbar i ett extremt nishat områden har definitivt behov av både en 8cores och 16cores cpu för realtidskonverting av video.

Fast som sagt, det är ett mycket nishat område.

Är i princip omöjligt att hitta några tester på videokvalité med QS efter Sandy/Ivy Bridge, dessa implementerar mycket riktigt bara motsvarande "ultrafast" nivån. Och det är det ENDA dessa stödjer (i Sandy Bridge är det till och med en iGPU+GPU kombination, så inte "ren" QS).

Men tittar man i SDK för QuickSync (har aldrig använt den själv för programmering dock) så verkar ju Haswell stödja en lång rad nivåer, sju stycken enligt detta white-paper. Skylake verkar stödja än fler.

Så verkar lite som många testade QS när det lanserades och sedan avfärdade som för låg kvalité (vilket var sant i SNB/IVB).

För SweClocker användare gissar jag att den stora frågan är: är det rimligt att idag använda QuickSync för "streaming" av spel. Om svaret är "nej" finns ju en klar fördel för dessa personer i att välja SR7 eller E-serien. Om svaret är däremot är "ja" så blir i stället fyrkärninga i5/i7 ett bättre val än SR7/E-serien för just detta användningsområde.

Nästan så jag måste testa att "streama" lite själv för att få klarhet i detta

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Jag är övertygad om att Intel och Apple gjort rätt val i att gå all-in på maximal enkeltrådprestanda. Titta hur Apple totalt demolerar sina konkurrenter som har både fyra och åtta kärnor. Qualcomm har själva fattat att man tog fel spår och de har nu ändrat strategi till att göra snabbare med färre kärnor.

Skaffades inte så många kärnor på mobilen med tanken att behovet är så olika?
Där man i en majoritet av tiden ej har något prestandabehov och kunde köra med strömsnåla kärnor och när behovet kommer så kopplas de bättre på. Jag ser inte tanken som fel, även om det är svårt att implementera i verkligheten. Vilket har lett till att det har varit bättre att enbart stänga ner klockfrekvensen, det borde väl gå att inaktivera delar i cpun också

Min mobil från 1997 hade 300h standbytid, varför ska inte dagens kunna ha snarlika? Behöver man ha tjänster som pollar webmailet 500 gånger per sekund eller liknande för att se om något mail har kommit in? (visst överdrivet, men min poäng är att man skulle kunna köra mobilen på snåläge)

*edit*

Min poäng är att det är helt fel att jämföra med mobiler då tanken med antal kärnor var olika. Ingen desktop maskin vad jag vet har många kärnor för att datorn ska dra lite ström vid standby. Så det är två helt olika syften med konstruktionerna.

Skrivet av Yoshman:

Enkeltrådprestanda är och kommer antagligen förbli kung på skrivbordet.

Enkeltrådprestanda kommer alltid vara kung, men som med allt behöver det kompliceras. Hög enkeltråd med hdd blir skit, lika få kärnor för datatekniker som gör lite grejer samtidig på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Siffran som står där är den maxfrekvens som CPUn rapporterar till OS. Finns alltså ingen "lag" som säger att det är vare sig basfrekvens, maxturbo eller något annat.

Här är en artikel där författaren säger detta

"Before we get into the numbers, it’s important to note that the AMD chip tested is what is known as an engineering sample, which means that it’s slightly less powerful than we’d assume the final version will be. AMD has claimed boost clocks on its high-end Ryzen chips will reach 3.6GHz, but the sample chip was limited to a boost of 3.3GHz."

Frågan är: hur "vet" artikelförfattaren det fetmarkerade? Förstahandsinformation? Något rykte från t.ex. Redit? Hitte-på?

Oavsett så har AMD absolut uppfyllt det Lisa Su sa: d.v.s. 3,4+ GHz!

Demot som är på CES har följande sample ID:
1D3601A2M88F3_39/36_N

Sägs att 39/36 är boost/base. Men vem vet.

Det som visas i Windows är väl basfrekvensen? Min 4770k visas alltid som @3,5ghz trots turbo på upp till 3,9ghz.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Demot som är på CES har följande sample ID:
1D3601A2M88F3_39/36_N

Sägs att 39/36 är boost/base. Men vem vet.

Det som visas i Windows är väl basfrekvensen? Min 4770k visas alltid som @3,5ghz trots turbo på upp till 3,9ghz.

Ja, jag har aldrig varit med om att windows visar något annat än basfrekvensen. Min 4930k visar 3.4GHz t.ex.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg för ett bra tag sen:

Skrivet av Enigma:

Det skulle typiskt kunna se ut såhär vid release: Ryzen SR7 Octa-Core 3.6Ghz/4Ghz+ Turbo

Senaste ES av F4 stepping levererar nu 3.6GHz basblock och 4.0GHz turbo ~100w förbrukning och XFR håller på att finjusteras. Efterskommande ser ut att bli QS och sen retail

Antaligen kommer en SKU med högre TDP och högre frekvenser.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

@Yoshman m.fl

Hur kan ni säga att i3:an är snabbare än de med färre kärnor då AMD verkar ha samma problem som Intel har nämligen ju fler kärnor ju lägre bas klock. Om vi nu leker med tanken att deras 8C tar 4Ghz med sin dynamiska klockning, vad är det som säger att deras 4C inte skulle ha en lika hög bas som 7700 eller 7600k?

Har ni sett basfrekvensen för 6800 och uppåt?

Kan ni som gapar över IPC svara på detta eller har ni inget att komma med?
Tragiskt hur ni säger att 6700/7700k smiskar 6800k och uppåt, vad är det som säger att AMDs 4C inte gör samma sak då deras 8C tar 4ghz+ via XFR?

Tror definitivt att 4C får bas på minst 4Ghz då de saknar iGPU plus mindre värme som ska kylas.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är i princip omöjligt att hitta några tester på videokvalité med QS efter Sandy/Ivy Bridge, dessa implementerar mycket riktigt bara motsvarande "ultrafast" nivån. Och det är det ENDA dessa stödjer (i Sandy Bridge är det till och med en iGPU+GPU kombination, så inte "ren" QS).

Men tittar man i SDK för QuickSync (har aldrig använt den själv för programmering dock) så verkar ju Haswell stödja en lång rad nivåer, sju stycken enligt detta white-paper. Skylake verkar stödja än fler.

Så verkar lite som många testade QS när det lanserades och sedan avfärdade som för låg kvalité (vilket var sant i SNB/IVB).

För SweClocker användare gissar jag att den stora frågan är: är det rimligt att idag använda QuickSync för "streaming" av spel. Om svaret är "nej" finns ju en klar fördel för dessa personer i att välja SR7 eller E-serien. Om svaret är däremot är "ja" så blir i stället fyrkärninga i5/i7 ett bättre val än SR7/E-serien för just detta användningsområde.

Japp jag är en av dem som avfärdade det :). Erkänner att jag inte kände till att det var skillnad på implementationerna så jag gjorde en snabbt ovetenskapligt (helt min subjektiva bedömning på vad som ser bäst ut) test på en haswell (E3-1275-V3) ikväll .

En klar förbättring får man definitivt säga. Jag provade en video som var 1080p 50fps med en målbitrate på 3.5mbit/s, dvs ungefär det twitch streamers vill ha? skulle säga att är duglig kvalitet på det. Den klår fortfarande inte x264 men det är med inställningar som en dedikerad 6700k inte klarar av att koda i realtid så för en gamers hjälper det nog inte med en SR7 i de fallen om det ska finnas cpu kraft kvar till spelandet.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara den mest intressanta tråd jag har läst på länge, om något ämne överhuvud taget. Det var länge sen jag byggde mina egna burkar. Mest för att jag vill använda maskinen till det jag vill använda den till. Eftersom jag växte upp i en maskinpark reda sent 70-tal. Farsan jobbade som programmerare redan på 50-talet. Tio år innan jag föddes. Jag är säkert äldre än dom flesta av er här. Poängen är att sådana här diskussioner om tekniska lösningar egentligen inte spelar någon roll. Om Zen eller Ryzen kommer funka eller inte vet ingen av oss förrän ett tag efter att den har släppts. Det viktiga och det som jag gillar med Enigmas initiativ och entusiasm med den här diskussionen är vad det egentligen handlar om. Att AMD fått tillbaka det självförtroende som fanns i slutet av 90-talet. Det behövs ju flera spelare än en. Fler OS en ett och fler hårdvarutillverkare än en. Jag är rätt säker på att AMD själva är övertygade om att dom kommer ta ledningen för första gången sen det halvår innan 2000 då man faktiskt hade det. Dom lär fatta att det inte går att blåsa upp förväntningar och inte leverera. Tekkföretag som inte levererar kan gå från att vara störst i världen till att knappt finnas kan gå på mindre än ett halvår. Var är IBM och Nokia idag? Men jag hoppas verkligen på Ryzen och tycker att det är det mest spännande sen Cubase Audio. Hoppas processorn levererar för oss som gör musik eller redigerar video och inte bara är spelprodukt. Att köra en studio kräver CPU-muskler. Intel behöver konkurrens. Det tjänar vi alla på. Över och Ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr B:

Tekkföretag som inte levererar kan gå från att vara störst i världen till att knappt finnas kan gå på mindre än ett halvår. Var är IBM och Nokia idag?

IBM och Nokia ångar på fortfarande.
IBM:s omsättning är 47% högre än Intels (81 miljarder USD mot 55 miljarder USD) och har nästan 380000 anställda.
Noka hade en omsättning på 12,5 miljarder EUR 2015 och finns på Forbes 2000-lista.
Men visst, Nokia har sjunkit rejält från toppen.
IBM:s omsättning var större än Microsofts tills för några år sedan.

Men jag håller med om att man knappt hör om dem längre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du ska testa glöm inte att testa med snabba spel där mycket information kan skickas på en kort tid, några exempel är CS:GO, Overwatch, Rocket League. På andra sidan finns ju spel där inte mycket information så som LoL och Dota 2, dessa kan streamas ganska bra även på lägre inställningar.

Är ju bara att kolla in någon som streamar CS:GO, Overwatch eller Rocket League, om du sänker kvaliteten till high kommer strömmen vara ganska pixligt jämfört med source, för LoL och Dota 2 är videoströmmen inte ens i närheten av att vara lika pixligt vid high.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag sådär jättepåläst om Zen så jag tänkte se om nån kunde svara på dessa frågor lite snabbt Då jag tänkte bygga ny dator till sommaren då skatteåterbäringen kommer.

1. Har AMD visat upp Zen på CES, om inte, kommer dom göra det?

2. När beräknas Zen att släppas?

3. Vilken grupp riktas Zen mot? Kommmer det att konkurrera med Intel's entusiastplattform s2011 eller mot de mer konsumentvänliga processorna i s1151?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Asssor: 1. Vi vet inte då vi inte är där, men eftersom SweClockers inte har någon artikel om det än så lär det inte ha hänt. 2. Q1 är det enda vi vet, dvs. innan den 31 mars. 3. Vi vet inte. Kärnorna verkar vara lika starka som en 6900K men, vi för att den ska mäta sig med 7700K i enkeltrådad beräkningskraft har jag uppfattat det som att klockfrekvenserna behöver komma upp en bit högre än de 3.4-3.6GHz det just nu lutar åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Nu är inte jag sådär jättepåläst om Zen så jag tänkte se om nån kunde svara på dessa frågor lite snabbt Då jag tänkte bygga ny dator till sommaren då skatteåterbäringen kommer.

3. Vilken grupp riktas Zen mot? Kommmer det att konkurrera med Intel's entusiastplattform s2011 eller mot de mer konsumentvänliga processorna i s1151?

Nordichardware testspelade DOOM på en 4K skärm med Ryzen + Vega

Edit:
Glömde bort att Oldcomputer redan länkat videon. Men folk orkar ju ändå inte läsa alla inläggen så en repris kanske inte skadar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

@Asssor: 1. Vi vet inte då vi inte är där, men eftersom SweClockers inte har någon artikel om det än så lär det inte ha hänt. 2. Q1 är det enda vi vet, dvs. innan den 31 mars. 3. Vi vet inte. Kärnorna verkar vara lika starka som en 6900K men, vi för att den ska mäta sig med 7700K i enkeltrådad beräkningskraft har jag uppfattat det som att klockfrekvenserna behöver komma upp en bit högre än de 3.4-3.6GHz det just nu lutar åt.

Okej, tack för snabbt och bra svar.

Tror jag kommer köra på det blåa laget igen, för att safea lite. Intel har alltid funkat bra för mig i alla år och jag ser heller ingen större anledning att byta. Men jag hoppas självklart på att AMD levererar en bra prolle nu som kan övertyga många att byta sida.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr B:

Tekkföretag som inte levererar kan gå från att vara störst i världen till att knappt finnas kan gå på mindre än ett halvår. Var är IBM och Nokia idag?

Ja, du har inte koll iaf.

IBM mår bra och väl och räknas fortfarande som ett av världens största techbolag.

Har ett market cap som är mer än 3 ggr så stort som nVidia. Större än Qualcomm, HP och Dell tillsammans.

Varför du inte hör om dem? Jo de valde strategiskt att sälja av sina verksamheter mot konsumenter när de märkte att marknaden blev mättad. De har sålt alltid i rätt tid, kolla bara när de gjorde av sig med laptops.

Nu är de mest ett B2B företag med enorm R&D och räknas fortfarande som ett av de mest innovativa företagen i världen sett till registrerade patenter per år.

Men hej! De glömde väl visa en produkt för dig

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag är övertygad om att Intel och Apple gjort rätt val i att gå all-in på maximal enkeltrådprestanda. Titta hur Apple totalt demolerar sina konkurrenter som har både fyra och åtta kärnor. Qualcomm har själva fattat att man tog fel spår och de har nu ändrat strategi till att göra snabbare med färre kärnor.

Enkeltrådprestanda är och kommer antagligen förbli kung på skrivbordet.

Jag kommer i håg en tid när man extrapolerade till 10 GHz, men att det aldrig kom. Man fastnade på 4-5 GHz för luftkylning, trots mindre och mindre teknik. Min Klamath var ju på 350 nm.

Kommer du ihåg varför det inte gick? Var det värmeutveckling per yta som satte begränsningen? Men, det låter ju som den mindre tekniken borde kunna hantera det.

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_device_fabricatio...

10 µm – 1971
6 µm – 1974
3 µm – 1977
1.5 µm – 1982
1 µm – 1985
800 nm – 1989
600 nm – 1994
350 nm – 1995
250 nm – 1997
180 nm – 1999
130 nm – 2001
90 nm – 2004
65 nm – 2006
45 nm – 2008
32 nm – 2010
22 nm – 2012
14 nm – 2014
10 nm – 2017
7 nm – ~2018
5 nm – ~2020

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

1. Ja de har visat upp system med Ryzen och Vega. Där såg man bland annat att Engineering Samples av processorn är uppe i 3.6GHz på 8 kärnor vilket är lovande.

2. Det som skrivs av hårdvarusidor som besökt CES är Mars.

3. De vassaste Ryzen kommer antagligen kunna möta s2011 på flera områden. Men i andra områden inte. I fall som inte använder flera trådar så kan s1151-processorer vara snabbare då de har högre frekvens. Men förhoppningsvis kommer 4-kärniga Ryzen att få höga frekvenser med.