MSI visar den externa grafikkortsdockan GUS på CES 2017

Permalänk
Melding Plague

MSI visar den externa grafikkortsdockan GUS på CES 2017

Efter att Intel öppnat upp för extern grafik via Thunderbolt 3 blåser MSI nytt liv i GUS, ett koncept som först visades redan på CES 2012 men som nu ska vara redo för marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, ser fram emot att köpa en Surface Pro 5 med i5 som är kraftig och portabel när man är på språng. Nör man är hemma och vill spela lite dockar man in. Mycket mycket bra!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Härligt, ser fram emot att köpa en Surface Pro 5 med i5 som är kraftig och portabel när man är på språng. Nör man är hemma och vill spela lite dockar man in. Mycket mycket bra!!!

Exakt detta vill jag också göra! Kanske en i7 Surface men samma tanke!

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Förkortningen GUS är ju redan tagen av ljudkortet Gravis Ultrasound
(jepp, jag börjar bli gammal...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förkortningen GUS är ju redan tagen av ljudkortet Gravis Ultrasound
(jepp, jag börjar bli gammal...)

Kanske "Gosh" bättre då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Härligt, ser fram emot att köpa en Surface Pro 5 med i5 som är kraftig och portabel när man är på språng. Nör man är hemma och vill spela lite dockar man in. Mycket mycket bra!!!

Då får du hoppas att dom gjort något magiskt med värmeledningen tills Surface Pro 5. Sitter just nu på en surface pro 4 och den kan flaska totalt av något så enkelt som se video i webbläsaren, än värre av att köra ett krävande program, fläkten går på högvarv tyvärr.

Permalänk

Varför måste alla grafikkortsdockor vara så stora? Skippa tjafset och "gamingdesignen" och he oss en kompakt och enkel docka istället. Annars kan man ju lika gärna köpa en "fullstor" mITX dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Varför måste alla grafikkortsdockor vara så stora? Skippa tjafset och "gamingdesignen" och he oss en kompakt och enkel docka istället. Annars kan man ju lika gärna köpa en "fullstor" mITX dator.

Detta har ändå en poäng ifall det bor mer än en gamer i hemmet, då kan alla ha varsin dator utan ett vanligt grafikkort så kan den som vill spela helt enkelt bara ta dockan; hade ju doc varit mer praktiskt ifall dom gjorde den mindre, men nu vill väl tillverkarna att dockan skall funka med så många kort som möjligt.
Inom en snar framtid så får vi nog se betydligt mindre varianter, hade gärna sett ett vattenkylt grafikkort, hade ju inte bara varit smidigare utan förmodligen rätt välkylt också; och är man lite innovativ så hade man då kunnat ha ett passivt kylt nätagg som ändå får lite fläktkylning genom radiatorfläktarna.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

GUS? Tänker på en sak direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Varför måste alla grafikkortsdockor vara så stora? Skippa tjafset och "gamingdesignen" och he oss en kompakt och enkel docka istället. Annars kan man ju lika gärna köpa en "fullstor" mITX dator.

Hoppas det tar fart i och med usb c. Då lär vi se alla olika varianter. För mig vore det fullt tillräckligt med ett litet chassi som rymmer å ger tillräcklig kylning åt det 1050ti

Permalänk
Medlem

Det vore väl rätt bra om grafikdrakarna släppte externa thunderbolt 3 grafikkort. Typ ett 1080 + ett par tusen, etc. Med inbyggd psu.

Permalänk
Medlem

Vadan detta eGFX jag inte hört talas om? Huruvida bärbara med thunderbolt 3 faktiskt fungerar ordentligt med externt grafikkort verkar ju vara en halv djungel. Är detta en standard som används/kommer användas på riktigt? Eller kommer vi även i fortsättningen ha 10 olika företag som vill promota sin egen lösning och därför inte fungerar med befintliga system?

Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

Varför måste alla grafikkortsdockor vara så stora? Skippa tjafset och "gamingdesignen" och he oss en kompakt och enkel docka istället. Annars kan man ju lika gärna köpa en "fullstor" mITX dator.

Jep, all denna bling bling, pimp my ride a la alienware gamer design stör mig otroligt mycket: Kan de inte byga något diskret, monotont, svart, vitt, silvermetall eller dylikt.

I övrig en kanonide, har väntat länge på att extärna grafikkort skall släppas på allvar. Kör med en MSI GS30 så länge där överföringen går via en PCI port, funkar jättebra, har med datorn överalt - en smidig laptopp på jobbet eller när jag pluggar och ett montersystem hemma men blir så mycket smidigare med en USB kabel istället....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Jep, all denna bling bling, pimp my ride a la alienware gamer design stör mig otroligt mycket: Kan de inte byga något diskret, monotont, svart, vitt, silvermetall eller dylikt.

I övrig en kanonide, har väntat länge på att extärna grafikkort skall släppas på allvar. Kör med en MSI GS30 så länge där överföringen går via en PCI port, funkar jättebra, har med datorn överalt - en smidig laptopp på jobbet eller när jag pluggar och ett montersystem hemma men blir så mycket smidigare med en USB kabel istället....

Både AKiTiO Node och Zotac eGFX verkar ha rätt clean design

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Razers Core ser helt klart mycket mer stilren ut en denna låda. (Vet inte ens om det längre går att kalla det en låda med alla dessa vinklar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Både AKiTiO Node och Zotac eGFX verkar ha rätt clean design

AKiTiOs modell var snygg, lite Lian Li'ish.

Själv dras mer mot ett kompakt mITX-system, det blir överlag rörigare och dyrare med en eGFX-lösning, men det beror ju också på vilket användningsområde man har.

Permalänk
Medlem

Mycket snack och liten verkstad från alla tillverkare och säljare. Var väldigt sugen på en EGD från både ASUS och Razer. Men nej. Inte ett smack om dessa på marknaden. Bara enstaka tester och sidor som säljer dessa. Sen är priset helt bortom rimlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Vadan detta eGFX jag inte hört talas om? Huruvida bärbara med thunderbolt 3 faktiskt fungerar ordentligt med externt grafikkort verkar ju vara en halv djungel. Är detta en standard som används/kommer användas på riktigt? Eller kommer vi även i fortsättningen ha 10 olika företag som vill promota sin egen lösning och därför inte fungerar med befintliga system?

Det är ännu ett hinder för att kunna använda sig av en extern GPU-låda. Såklart räcker det inte med att bara ha en TB3-kontakt, såsom det verkade först, utan varje enskild datormodell måste aktivt supportas av tillverkaren för att ha mjukvarustöd för just externa grafikkort. Det kunde inte bakats in i Windows eller nedladdningsbara drivers såklart. Såvitt jag vet så är Razers datorer dom enda att supporta eGFX än sålänge och det har inte varit mycket snack från andra tillverkare. Minst sagt frustrerande för dom av oss som sett fram emot externa grafiklådor :/