Permalänk
Medlem

Verkar som alla processorer ska släppas från dag 1, m.m.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker en stor del av kritiken påminde om när Intel lanserade Pentium Pro. Alla barn sa att processorn var kass enbart för att den ej presterade i spel. Och de flesta spel är bara 16bitars och det är mest business programvara som är 32bitars som var det stora med den nya processorn.
Här har ni en tråd som visserligen är några dagar gammal om detta: https://groups.google.com/forum/#!topic/comp.sys.ibm.pc.games...

Detsamma upprepar sig nu igen, gammal skitprogramvara som ej kan utnyttja fler trådar används som argument för att stanna kvar på få kärnor. Dock är som sagt hög IPS viktigt, bulldozerns låga var ett problem.

Nu ser Ryzen ut att prestera bra enkeltrådat, men folk får dessutom sluta att använda gammal dritt. Likaså sitta med en sak i taget, visst är man van med slöa desktopmaskiner kanske man jobbar så, men med Ryzen kanske man får workstationkraft till vanliga konsumenter och de kan jobbar mer professionellt och göra fler saker samtidigt.
Alltså under tiden ni spelar så gör datorn extremt mycket annat, där ni kan lägga till ljudeffekter så ni vet när ni ska pausa spelet för att datorn är klar med sitt ordinarie arbete. Detta med att enbart spela, sedan enbart jobba är förbi nu när vanligt folk får lite datakraft under huven.

Permalänk
Inaktiv

'Nuff Said

Sorry om det blev lite off topic.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Aaahh Pentium Pro, jag har en kvar!

OffTopic? Ja absolut!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Blev riktigt taggad med de nya bilden på Ryzen på 4Ghz (Boost).

Tar man den franska review på en lågt clockad Ryzen (3.15ghz base, 3.4 boost) och räknar ut vad den borde prestera vid 4ghz så blir det några procent efter i7 6700k i singel core prestanda.

Lika så borde det gå upp till och förbi 6900k i multicore prestanda.

Är kanske fel att anta det skalar linjärt men va fan :).

Får man enkeltrådig prestanda mellan 6600k och 6700k plus multicore prestandan av 6900k (en 12000kr CPU) så är jag game!

Som alltid är priset frågan. Men är det runt 7700k (<4000kr) och moderkorten är billigare än Intel så är det en fin deal!

Till det ska alla Ryzen var Olåsta!

Någon som sett om Mini-ITX moderkort är något som ska dyka upp?

Senaste stepping @ 4Ghz på alla kärnor är inte långt ifrån 10-core 6950X

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Från http://www.pcworld.com/article/3155129/components-processors/...

Citat:

Jim Anderson, senior vice president and general manager of AMD’s Computing and Graphics business, told PCWorld that Ryzen chips will be available from day one. “We’re not going to do a paper launch,” he said, referring to a “launch” where customers have to wait weeks or months for the products to actually arrive. “We’ve done that before. We’re not going to mess with it.”[...]

When asked how long Zen would last, compared to Intel’s two-year tick-tock cadence, Papermaster confirmed the four-year lifespan and tapped the table in front of him: “We’re not going tick-tock,” he said. “Zen is going to be tock, tock, tock.”

Skarpt läge, snarare än man kanske vågar tro.

Tock, tock, tock, tock beror naturligtvis på att det börjar bli svårare att utveckla mindre teknik. 7 nm kanske dröjer mer än vad man vill.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns sannolikt inte så mycket mer att hämta från ny litografi förrän om 4 år i alla fall, så det kan vara strategiskt att optimera 14nm till max med Zen-arch innan man börjar fundera på nästa. Kan vara en lämplig strategi att lägga fast det målet från dag 1, i det här läget.

Permalänk
Inaktiv

Herre jösses 600pund för 8 vore Ryzen, blir en 7700K

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Varför trodde du att åttakärniga Zen skulle konkurrera med 7700K i pris när den konkurrerar mot 6900K (kostar nästan dubbelt så mycket som Zen!!!) i prestanda om man får fråga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Varför trodde du att åttakärniga Zen skulle konkurrera med 7700K i pris när den konkurrerar mot 6900K (kostar nästan dubbelt så mycket som Zen!!!) i prestanda om man får fråga?

Jag som trodde fel

Permalänk
Inaktiv

@anon200632: Förresten, var kommer prisuppgiften ifrån? Kan man lita på den? Vad jag vet så har inget sagts om pris på Zen än.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

7700k har fyra kärnor.
Kommer att släppas fyrkärniga Ryzen också, troligtvis till ganska trevliga priser.

edit Vi spekulerar ju en hel del, men om Ryzens åttakärniga presterar som Intels åtta i singeltråd och i multitrådat, kommer den inte att kosta mindre än Intels fyrkärniga, glöm sådant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

AMD Ryzen vs Intel Core i7-6900K i Battlefield 1 – förhandstitt på CES 2017

http://www.nordichardware.se/massor/ces-2017/amd-ryzen-vs-int...

Kan någon dra några slutsatser av det här tillsammans med klippet från NordicHardware hur processorn i burken kommer prestera i andra spel ungefär, i typ 1080p? Tror ni det kommer bli som resultaten i de här graferna?
1080p

4k

http://techbuyersguru.com/battlefield-1-benchmarked-6600k-670...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

7700k har fyra kärnor.
Kommer att släppas fyrkärniga Ryzen också, troligtvis till ganska trevliga priser.

edit Vi spekulerar ju en hel del, men om Ryzens åttakärniga presterar som Intels åtta i singeltråd och i multitrådat, kommer den inte att kosta mindre än Intels fyrkärniga, glöm sådant.

Det är i alla fall mycket billigare än Intels 6900. Förstår inte varför folk klagar

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Här är min pris spekulation iallafall :). Suttit och funderat ett par dagar vad jag skulle sätta för priser om man var the big boss på AMD.

Intel MRSP:

i7 7700k - $339
i5 7600k - $242
i3 7350K - $168

AMD MRSP (min gissning).

Ryzen 8 Core - $429
Ryzen 6 Core - $339
Ryzen 4 Core - $249

Går rykten om två versioner av 8 core ryzen men inget bekräftat så spekulerar inte på det.

Vad tror ni?

Detta är ju MRSP så räkna med *10 på priset +500kr launch överpris.

Så i Sverige blir det på lanseringsdagen:

Ryzen 8 Core - 4790kr
Ryzen 6 Core - 3890kr
Ryzen 4 Core - 2990kr

Inom 2 månader så lär vi se prisdropp på ~500kr

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

@Implor: Tror också att det hamnar där någonstans, kan givetvis hoppa en femhundring hit eller dit, vi gissar ju bara.
Skulle själv gissa på aningen mer för åtta kärnor och lite mindre för fyra.

Intels åttakärniga är visserligen asdyr, men deras sexkärniga kostar under fem tusen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Implor: Tror också att det hamnar där någonstans, kan givetvis hoppa en femhundring hit eller dit, vi gissar ju bara.
Skulle själv gissa på aningen mer för åtta kärnor och lite mindre för fyra.

Intels åttakärniga är visserligen asdyr, men deras sexkärniga kostar under fem tusen.

Jepp. +/- 500kr absolut.

Men en fördel till ryzen är att Intel har egentligen inget att konkurrera med direkt. Visst finns 6800k/6900k men det är ju en helt annan plattform mot vad folk sitter på.

AMD kommer ha minst två steg över i7 7700k. Detta fuckar up Intels roadmap. De kommer inte ha något att konkurrera med på deras mainstream platform närmaste tiden.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ja, den har dålig energieffektivitet, men inverkan på elräkningen är väldigt marginell (tar många åratal innan man kommit upp i mellanskillnaden om man jämför med en dyrare och effektivare Intel i motsvarande prestanda) och med en bra CPU-kylare hanterar man enkelt värmeutvecklingen utan speciellt mycket oväsen.

Tycker faktiskt inte den har så dålig energieffekivitet, 8 kärnor på 32nm och rätt hög klockfrekvens, då skulle jag säga att 125W TDP är rätt bra.
Har också kvar min 8350 maskin som jag köpte för många år sedan och kör en drös virtuella maskiner på och det hanterar den bra.

Permalänk
Inaktiv

@ddelin:
Jo, visst, men för att den ska prestera någorlunda bra krävs att man utnyttjar dess goda överklockningspotential, och tyvärr så sticker effektförbrukningen iväg ordentligt då. När man närmar sig 5GHz ligger TDP närmare 220W på dessa processorer!

Annars tycker jag man kan lägga den på 4,4 - 4,6GHz vilket ger en ganska bra kompromiss mellan energieffektivitet och prestanda om man ställer in spänningen korrekt, det vill säga så lågt som möjligt utan att det blir ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Här är min pris spekulation iallafall :). Suttit och funderat ett par dagar vad jag skulle sätta för priser om man var the big boss på AMD.

Intel MRSP:

i7 7700k - $339
i5 7600k - $242
i3 7350K - $168

AMD MRSP (min gissning).

Ryzen 8 Core - $429
Ryzen 6 Core - $339
Ryzen 4 Core - $249

Går rykten om två versioner av 8 core ryzen men inget bekräftat så spekulerar inte på det.

Vad tror ni?

Detta är ju MRSP så räkna med *10 på priset +500kr launch överpris.

Så i Sverige blir det på lanseringsdagen:

Ryzen 8 Core - 4790kr
Ryzen 6 Core - 3890kr
Ryzen 4 Core - 2990kr

Inom 2 månader så lär vi se prisdropp på ~500kr

det är någ redan tänkt åt rätt håll men skulle finjustera priser lite.

Ryzen 8 Core - $400 - 750
Ryzen 6 Core - $300 - 330
Ryzen 4 Core - $200 - 230

som förklaring hur jag kommit fram till det. så som jag tänker kommer man kanske sikta sig in med Ryzen 4C eller 4C/8T som en motsats till Intels i5. framförallt om man väljer att släppa det med SMT. och kanske varianter utan SMT i klassen under 200$.
Sen Ryzen 6C/12T som en motsats till i7:an åter igen strax eller jämt med Intel's priser men man ge det bättre erbjudande för dem som kanske gör lite mer än bara spela och gör också lite mer produktiva saker där dem 2 extra kärnor hjälper till.
Stor Ryzen sen skulle jag uppskatta till ungefär halva priset av Intel's 8C/16T processor i bästa fallet och om AMD verkligen vill slå till mot Intel eller runt 70 till 80% av Intel's pris vid liknande prestands om man vill ända försöka att gör marginaler som gör en större vinst för AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det är någ redan tänkt åt rätt håll men skulle finjustera priser lite.

Ryzen 8 Core - $400 - 750
Ryzen 6 Core - $300 - 330
Ryzen 4 Core - $200 - 230

som förklaring hur jag kommit fram till det. så som jag tänker kommer man kanske sikta sig in med Ryzen 4C eller 4C/8T som en motsats till Intels i5. framförallt om man väljer att släppa det med SMT. och kanske varianter utan SMT i klassen under 200$.
Sen Ryzen 6C/12T som en motsats till i7:an åter igen strax eller jämt med Intel's priser men man ge det bättre erbjudande för dem som kanske gör lite mer än bara spela och gör också lite mer produktiva saker där dem 2 extra kärnor hjälper till.
Stor Ryzen sen skulle jag uppskatta till ungefär halva priset av Intel's 8C/16T processor i bästa fallet och om AMD verkligen vill slå till mot Intel eller runt 70 till 80% av Intel's pris vid liknande prestands om man vill ända försöka att gör marginaler som gör en större vinst för AMD.

Förstår tanken på 8C/16T men jag hoppas verkligen att AMD förstår att det vore ett misstag. Om man tar 6000kr en 8C/16T så kommer intel bara justerna ner 6900k till den prislappen. Priset på 6900k är helt artificiellt och har inget med kostnaden att tillverka kretsen att göra. Även om de går ner på 4000kr för en 6900k så skulle de göra fin vinst till intel.

Visst får det ta lite extra pris för sitt flaggskepp men jag anser den kritiska gränsen är <5000kr och optimalt <4000kr.

Nästa som vi skulle starta en betting pool för AMD priser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Implor: sen få vi väl se hur mycket svenska marknaden lägger på i sina "hitta på" skatter osv. det har ju fördärvad saker för AMD tidigare genom att svenska marknaden tar priser som inte stämmer överens med hur AMD hade tänkt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Så sant. Blev ju så med RX 480. Tog nästan ett halvår innan priserna blev rimliga.

Om det blir samma visa igen så kanske man väntar in skatteåterbäringen kring midsommar innan man uppgraderar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Verkar som alla processorer ska släppas från dag 1, m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=9hHjhkvsPDE

Hoppas verkligen att detta stämmer. För egen del räcker nog en prolle på antingen fyra eller sex kärnor. Så hade varit riktigt kul om alla modeller hade släppts samtidigt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Jepp det stämmer. Är bekräftat av AMD. Flertalet modeller ska släppas dag 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fint att AMD använder Nvidia kort i sina demo burkar

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Swedish Berserk: Jepp det stämmer. Är bekräftat av AMD. Flertalet modeller ska släppas dag 1.

Var har ni läst det? Riktigt gött att höra för nu blir man riktigt taggad!

EDIT:

Hittade själv här: https://www.techpowerup.com/229394/amd-confirms-full-spectrum...

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hoppas verkligen att detta stämmer. För egen del räcker nog en prolle på antingen fyra eller sex kärnor. Så hade varit riktigt kul om alla modeller hade släppts samtidigt.

Det vore nog bäst så. Alla har ju inte råd att slänga ut så mycket pengar som en 8C/16T kostar

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Testade precis köra ett bilspel med 48bilar på banan.. ja du en skylake i7 får det svårt, stuttering så man blir yr... 8kärnor next.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx