Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Skulle vilja veta om sånt där faktiskt säljer, och hur mycket.. Känns ju nästan lite frestande att greja en kabel per år och ha lönen avklarad..

Permalänk
Medlem

@MadMantiz: Se så, posta gärna din nya fina leksak här också.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Självklart! Det blir ett mobilkort, lite för dålig belysning i rummet så det är svårt att ta ett värdigt foto.

Här är min nya SPL Phonitor 2 tillsammans med en Cambridge Audio DacMagic och ett par AKG K812. En bild gör den helt enkelt inte rättvisa. Jag har för avsikt att skriva en liten recension när jag lärt mig hur alla finesser fungerar och kunnat testa den med flera olika lurar.

Jag har förresten blivit lovad av en på jobbet att få låna hem hans Naim DAC. Det ska verkligen bli spännande. Tyvärr har jag inte riktigt ekonomin för något i den klassen, helst inte efter att jag köpt både lurarna och förstärkaren så tätt inpå varandra. Men drömma kan man ju alltid...

Så här ser det ut idag. I bakgrunden syns en Little Dot MK III.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Oooh, en Phonitor 2
Den är en riktig bjässe! Tar en del plats på skrivbordet... Men känns väl bättre när man ser var pengarna gått

Skulle vara kul att höra en nån gång. Crossfeed låter alltid som ett vettigt rimligt koncept, men har inte hört någon variant som låter riktigt naturlig hittills. (kan ju bero på att man är så himla van vid hörlurar också!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ni som har många lurar, känner ni att ni har för många? Jag menar, speciellt flera mid-range lurar.

Någon som har sålt av alla sina lurar och istället köpt en eller två riktigt bra?

Permalänk
Medlem

Vad tycker folket i tråden om audioquest nighthawk förresten?

Har ett par hd700, x2 som jag funderar på att komplettera. hd700 får mycket mer ear-time främst pga komforten, och tydligen ska nighthawk vara extremt bekväm också.

Permalänk
Medlem

Varit rätt nyfiken på nighthawk faktiskt, men man ska nog inte inbilla sig finlyssning utan snarare myslyssning. Troligtvis därför jag funderade på dem en gång i tiden.

Angående din andra fråga: jag hade väl inte jättemånga lurar förut (jämfört med folk på reddit/HF iaf) men sålde allt inklusive förstärkare och DAC:ar och köpte min nuvarande anläggning istället. Lätt värt det tycker jag i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Varit rätt nyfiken på nighthawk faktiskt, men man ska nog inte inbilla sig finlyssning utan snarare myslyssning. Troligtvis därför jag funderade på dem en gång i tiden.

Angående din andra fråga: jag hade väl inte jättemånga lurar förut (jämfört med folk på reddit/HF iaf) men sålde allt inklusive förstärkare och DAC:ar och köpte min nuvarande anläggning istället. Lätt värt det tycker jag i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som ett klokt val att satsa på en high-anläggning direkt. Eftersom jag själv precis dragit igång har man fortfarande new-toy känslan och man vill testa alla lurar. Nåväl, kan väl justifiera 2-3 lurar iallafall. Helst skulle jag bara ha en, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Låter som ett klokt val att satsa på en high-anläggning direkt. Eftersom jag själv precis dragit igång har man fortfarande new-toy känslan och man vill testa alla lurar. Nåväl, kan väl justifiera 2-3 lurar iallafall. Helst skulle jag bara ha en, men men.

Fast det låter också som ett klokt val. Det tog några år innan jag visste vad jag gillade, så jag körde ju inte fullt ut direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Oooh, en Phonitor 2
Den är en riktig bjässe! Tar en del plats på skrivbordet... Men känns väl bättre när man ser var pengarna gått

Skulle vara kul att höra en nån gång. Crossfeed låter alltid som ett vettigt rimligt koncept, men har inte hört någon variant som låter riktigt naturlig hittills. (kan ju bero på att man är så himla van vid hörlurar också!)

Det tål att sägas, den är helt klart storleksmässigt lite klumpig för skrivbordet och största problemet är att den är så lång. Svårt att placera den så att det ser bra ut och samtidigt är funktionabelt.

Den har väldigt många möjligheter att simulera högtalare genom att ställa ljudkällornas placering och mängden crossfeed. Den biten ska tydligen vara väldigt bra hos denna, men än så länge har jag bara som hastigast provat dessa funktioner och har för lite referens till hur vanliga högtalare ska låta. Precis som i ditt fall så är jag alldeles för van med hörlurar, har ett par enklare studiomonitorer som används väldigt sällan och det blir förmodligen ännu mindre nu...

Nu njuter jag som bäst av vanlig stereo och se de små belysta VU-mätarna dansa.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

https://www.massdrop.com/buy/e-mu-teak-headphones

+ "tull" på ca 1200:-

Jag är sugen...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

@backspace: Det kliar i mina fingrar också...

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av backspace:

53 sålda av 100 nu....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Beställde precis Superlux 668-B har Audio technica 700MK2 va har jag gjort. Jag har en 300 ohm förstärkare tänkte att 56 ohms semi öppna hörlurar skulle låta bättre va kanske lite impulsiv .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Var inne på hifi klubben och letade efter ett par slutna lurar trådlösa med bra brusreducering som jag kan använda när jag cyklar till jobbet och är på jobbet mm.. och fastnade för ett par sony MDR-100ABN.

grymt sköna på skallen och med ett bra mellanregister, vart imonerad över att brusreduceringen på dessa var så pass bra och dom stänger ute allt ljud okså.

köpte dom aldrig för jag tänkte prova lite mer lurar men det lutar verkligen åt att jag köper dom faktiskt.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@KnapptEnHammock: Är det inte lite livsfarligt att cykla med aktiv brusreducering? Har dom medhörning? Man behöver vara medveten om sin omgivning och medtrafikanter om man rör sig i trafiken.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

@KnapptEnHammock: Är det inte lite livsfarligt att cykla med aktiv brusreducering? Har dom medhörning? Man behöver vara medveten om sin omgivning och medtrafikanter om man rör sig i trafiken.

Jag är väldigt medveten om min omgivning och medtrafikanter och cyklar alltid med försiktighet och har respekt för andra.

tror inte dom har medhörning ,men det är lika illa att cykla med in ear lurar för då hör man inte ett skit heller och det gör dom flesta svensson i storstäder nu för tiden.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Beställde precis Superlux 668-B har Audio technica 700MK2 va har jag gjort. Jag har en 300 ohm förstärkare tänkte att 56 ohms semi öppna hörlurar skulle låta bättre va kanske lite impulsiv .

Se upp med korspostning.

Var det någon här i tråden som hoppade på släppet av E-MU? Det tog slut riktigt fort (inom 24h) och jag själv bet mig i tungan för att låta bli.
Jag beställde en ny hörlursförstärkare istället...
Det är lätt att bli prylgalen med den här hobbyn vilket inte kommer som en överraskning för majoriteten av oss här i tråden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Det är lätt att bli prylgalen fram till man är nöjd i alla fall. Jag känner inget behov av att köpa något mer hörlursrelaterat. Bättre att handla smart än att handla mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@backspace: Vad blev det för ny förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnapptEnHammock:

Jag är väldigt medveten om min omgivning och medtrafikanter och cyklar alltid med försiktighet och har respekt för andra.

tror inte dom har medhörning ,men det är lika illa att cykla med in ear lurar för då hör man inte ett skit heller och det gör dom flesta svensson i storstäder nu för tiden.

Fast bara genom att använda brusreducerande lurar visar du precis att du INTE gör allt som du säger.
Lite som att säga att man bryr sig om miljön för att i nästa stund kasta batterier i naturen.

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Efter att ha surfat runt och läst diverse strötrådar och inlägg borta hos http://www.superbestaudiofriends.org/ så blev det en Audio-GD NFB-11.
Jag satt och valde mellan ovanstående och Jotunheim.
Anledningen till valet? Tja, jag har inte hoppat på balanserat dessutom tycker jag att Audio-GD gör snyggare produkter.
Dock är jag fortfarande sugen på en rörenhet, jag tror att en sådan skulle inbringa enorm myspyskänsla i mörkret.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Sir Gaben: Efter att ha surfat runt och läst diverse strötrådar och inlägg borta hos http://www.superbestaudiofriends.org/ så blev det en Audio-GD NFB-11.
Jag satt och valde mellan ovanstående och Jotunheim.
Anledningen till valet? Tja, jag har inte hoppat på balanserat dessutom tycker jag att Audio-GD gör snyggare produkter.
Dock är jag fortfarande sugen på en rörenhet, jag tror att en sådan skulle inbringa enorm myspyskänsla i mörkret.

Kul! Tror det är en utmärkt förstärkare. De har ju rätt mycket trevliga prylar, deras monoblock t.ex..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Ja, det ska bli kul att prova på den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad tycker folket i tråden om audioquest nighthawk förresten?

Har ett par hd700, x2 som jag funderar på att komplettera. hd700 får mycket mer ear-time främst pga komforten, och tydligen ska nighthawk vara extremt bekväm också.

Väldigt bekväma hörlurar och var på vippen att köpa ett par, men ansåg att de låg tämligen nära Sennheiser Momentum 2 OE samt mina OPPO PM3 rent ljudmässigt, så jag snålade och köpte dem inte. De kan väl kännas lite dyra kan jag tycka men som lurar att sitta med på huvudet och lyussna på musik så är grymt bra på allround. Lyssnade på dem på HiFi klubben, så det var genom prylar jag inte själv har, och de kan ju gjort en del. De är ju förtjusta i att dra ljudet genom en Cambridge DAC/AMP.

Permalänk
Medlem

De nya Nightowl ska tydligen vara väldigt bra, slutna dessutom vilket det inte finns en uppsjö av. Kanske borde pallra sig iväg till klubben och lyssna lite

Permalänk

Någon som lyssnat/äger hörlurar av kinesiska märket Bluedio?

Äger själv T3 men är sugen på R+ Legend

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Har haft ett problem med min ODAC sedan jag skaffade mitt Asus Z97 Pro Gamer. När jag har ODAC ikopplad så får jag en lång delay på nästan en minut under POST varje gång jag startar eller startar om datorn. Någon annan som varit med om liknande?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

@Poppu-chan: Vild gissning. En BIOS-inställning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX