Permalänk
Medlem

Android TV Box

Hallå alla! Sitter och försöker lista ut vilken Android TV box som fungerar bäst för Kodi/Netflix/viaplay osv, har kikat in denna och verkar väl mest intressant: http://www.prisjakt.nu/konsument/xiaomi-mi-box/

Någon som har köpt någon sån här android tv box som kan rekommendera någon?

Permalänk
Medlem

Nvidia shield TV är det rätta svaret tyvärr, relativt dyr.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Inget slår Nivida Shield TV enheterna när det kommer till set top boxar. Om man föredrar plugg än play till tv och inte föredrar inbyggt i själva TV OS.

Permalänk
Medlem

Jag har en Mi box, köpt i USA, och är grymt nöjd. Kör alla vanliga playtjänster som SVT, dplay, tv4, och kodi, spmc, med retrospect addon och allt funkar fint. Gillar att kunna prata in alla sökningar i stället för att knappa in. Fjärren har mikrofon. Det är som en Nvidia shields lillebror ungefär. Exakt samma OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joalin: vart kan man få tag i en sån från sverige?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Nvidia Shield TV jag med. Dock är den en aningen dyr, men värt det i min mening.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag tvekar ju inte på att Nvidia Shield är snuskigt bra, säkerligen det bästa köpet. Men har inte lust att lägga ut 2k på en mediaspelare. Mi Box kostar ju typ 900kr och fungerar säkert också bra som han här ovan skrev

Finns det inga andra bra alternativ? Finns ju tusen boxar på amazon, såna här typ https://www.amazon.com/WELLWIN-Quad-core-Android-Internet-Mir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Jag har en Mi box, köpt i USA, och är grymt nöjd. Kör alla vanliga playtjänster som SVT, dplay, tv4, och kodi, spmc, med retrospect addon och allt funkar fint. Gillar att kunna prata in alla sökningar i stället för att knappa in. Fjärren har mikrofon. Det är som en Nvidia shields lillebror ungefär. Exakt samma OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Följde det med någon adapter för strömmen eller är det något du köpt själv?

Permalänk
Medlem

Jag fick använda en adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Köp en Chromecast och använd din mobil istället.

Permalänk
Medlem

De finns för 70 dollar fraktfritt på geekbuying. Nu är som sagt också chromecast grymt bra, och jag har två själv. Iofs finns chromecast, eller egentligen motsvarande chromecast HD inbyggt i Mi boxen, så det är oslagbart i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan: Nejtack, har två och vill ha en mediaspelare, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobby89:

@trollhattan: Nejtack, har två och vill ha en mediaspelare, som sagt.

Det som kan vara ett problem är att inte alla appar klarar leanback speciellt bra. Alltså de kräver en mus. De som är optimerade klarar att köra endast pilar. Upp ned, ok, etc. Det börjar bli bättre iofs, och jag kör med en airmouse för dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra fråga, i väntan på den perfekta boxen så köpte jag en par apple tv 4.
Där funkar Netflix, HBO Nordic och viaplay dock inte Kodi (går att installera via Mac) så jag kör Plex istället.

Funkar nvidia shield med ovan ink Kodi? Då ska det okynnes köpas en sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Bra fråga, i väntan på den perfekta boxen så köpte jag en par apple tv 4.
Där funkar Netflix, HBO Nordic och viaplay dock inte Kodi (går att installera via Mac) så jag kör Plex istället.

Funkar nvidia shield med ovan ink Kodi? Då ska det okynnes köpas en sån

På Nvidia Shield fungerar Kodi väldigt bra, inklusive HD-ljud och 4K HDR, Netflix fungerar med 4K och HDR, Viaplay kommer med en app snart, förhoppningsvis redan denna vecka. HBO Nordic finns dock inte.

Man kan installera vanliga Android-appar på Shield även om det ibland är lite svårt att navigera i dem.

Permalänk
Medlem

Köpte precis min andra Mi Box från AliExpress. Riktigt nöjd med den första så blir en till sovrummet också.
Se till att köpa Global/international versionen eftersom det finns massvis av den kinesiska versionen på AliExpress, de ser identiska ut, men endast en av dem är officiell Android TV.
600kr med frakt just nu.

Shield är säkert bättre och snabbare, men för 600kr är Mi Box svårslagen.

Permalänk
Medlem

Amazoon fire TV stick säger jag bara, fungerar toppe

Edit: finns även en box med lite bättre hårdvara om du ska streama från NAS eller spela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

På Nvidia Shield fungerar Kodi väldigt bra, inklusive HD-ljud och 4K HDR, Netflix fungerar med 4K och HDR, Viaplay kommer med en app snart, förhoppningsvis redan denna vecka. HBO Nordic finns dock inte.

Man kan installera vanliga Android-appar på Shield även om det ibland är lite svårt att navigera i dem.

Typiskt.
Svårt att hitta ngt som klarar allt man vill ha.
Får vänta ännu mer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Typiskt.
Svårt att hitta ngt som klarar allt man vill ha.
Får vänta ännu mer då.

Jo men Shield kan också köra Plex Server

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plexapp.med...

Vilket gör att du inte ens behöver en dator eller liknade för bygga upp ett bibliotek, ska man ha en under TV och lagra dessutom flera TB med filer gömda under tv bäcken så har ju plex plats för 2 USB, plus möjlighet och köra serverna direkt på plex vilket normalt bruka inte stödas av lägre plattformat och är beroende och ha andra fysiska datorer som håller serverna öppna åt dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jo men Shield kan också köra Plex Server

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.plexapp.med...

Vilket gör att du inte ens behöver en dator eller liknade för bygga upp ett bibliotek, ska man ha en under TV och lagra dessutom flera TB med filer gömda under tv bäcken så har ju plex plats för 2 USB, plus möjlighet och köra serverna direkt på plex vilket normalt bruka inte stödas av lägre plattformat och är beroende och ha andra fysiska datorer som håller serverna öppna åt dessa.

Plex kan man redan köra på Apple TV, server delen kör jag på min NAS.
Det enda som saknas på Apple TV är Kodi, som jag föredrar gentemot Plex.

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Nackdelen med Amazon fire är väl att det är begränsat med appar då gooles app-store inte finns till den out of the box..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@swetox: Nackdelen med Amazon fire är väl att det är begränsat med appar då gooles app-store inte finns till den out of the box..

Nja, jag kör endast kodi med exodus på den och det funkar den riktigt bra till
Har faktiskt aldrig ens letat efter SVT-play osv då jag använder tvn's inbyggda smart till de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar man play-kanalerna, och har Kodi eller SPMC installerat (SPMC är designat specifikt för Android och fungerar kanon), så rekommenderar jag ett addon som heter Retrospect. Det är helt lagligt, och tar kanalernas egena länkar direkt, och det fungerar med alla nordiska play-kanaler. Tyvärr missar man reklamen, som den inte lyckas få med På vissa kanaler läggs programmen ut samtidigt med live-sändningen, och på vissa efter att den är slut.

Permalänk
Inaktiv

@joalin: på xiaomi boxen, kan man stänga av android tv och köra någon annan launcher? typ nova eller nåt?

// nästan-namne

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Köpte precis min andra Mi Box från AliExpress. Riktigt nöjd med den första så blir en till sovrummet också.
Se till att köpa Global/international versionen eftersom det finns massvis av den kinesiska versionen på AliExpress, de ser identiska ut, men endast en av dem är officiell Android TV.
600kr med frakt just nu.

Shield är säkert bättre och snabbare, men för 600kr är Mi Box svårslagen.

Länk till Ali?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon107085:

@joalin: på xiaomi boxen, kan man stänga av android tv och köra någon annan launcher? typ nova eller nåt?

// nästan-namne

Tjena!

Jag har inte provat själv men tydligen har folk provat. Det verkar inte fungera något vidare. Man kan inte byta default tex. Iofs är jag rätt nöjd med originalet. Byter man launcher kan man nästan lika gärna köpa en vanlig Android box. Jag har provat rätt många. Har faktiskt Xiaomi mi box enhanced sedan innan, och den är mycket kraftfullare. Iofs lider den av att man inte helt och hållet kan bli av med det kinesiska gränssnittet, och även där är man fast med deras launcher. Den boxen är grymt mycket snyggare också. Synd att Xiaomi inte tog samma hårdvara i sin Android TV-satsning.
Hittade en video från ett försök med Nvidia shield tv...
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa mig en sådan
http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_487806.html?
och installera Viaplay och Boxer-appen. Tanken va att få tillgång till Viplay ToGo och Boxers utbud på sovrumstvn, kommer detta att fungera? Om inte, finns någon annan lösning? Är dessa boxar av sk "Android TV"-typ som finns på tex Philips och Sony tv apparater?
Innehåller dessa android tv boxar likt ovan en "klassisk" Google play store eller är den anpassad för Andoid tv?

Permalänk
Medlem

@ice cube: Den boxen du länkar till är inte av typen "Android TV". Den har vanlig Android 6.0, alltså precis som en mobil eller platta. Android TV däremot är mer likt en Apple TV i gränssnittet, eller som en TV med Android TV.

Beelinken har vanliga Google play, medan Android TV endast har vissa dedikerade appar, men man kan sideloada de man önskar med lite pill.
Det borde inte vara några problem med apparna du nämner, men har inte detaljkunskap om dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

@ice cube: Den boxen du länkar till är inte av typen "Android TV". Den har vanlig Android 6.0, alltså precis som en mobil eller platta. Android TV däremot är mer likt en Apple TV i gränssnittet, eller som en TV med Android TV.

Beelinken har vanliga Google play, medan Android TV endast har vissa dedikerade appar, men man kan sideloada de man önskar med lite pill.
Det borde inte vara några problem med apparna du nämner, men har inte detaljkunskap om dom.

Ahh, det låter ju lovande! Bara hoppas på att Beelinken stödjer Boxer/Viaplay apparna. Min förra surfplatta av märket Onda (import fr kina) ville inte Boxer play fungera på.

Permalänk
Medlem

@ice cube:

Den kanske var rootad? En del kinesiska plattor är det från början, och det brukar inte vara populärt hos upphovsträttsfolket...