Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack. Ibland finns svaret mitt framför näsan utan att man ser det.

Jag beställde denna förra veckan: https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-XiaoMi-Mi-tv-bo...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Ser att många rekommenderar Nvidia Shield TV vilken jag är sugen på att köpa. Jag har mängder med TV-serier och filmer i form av .mkv på hårddisken. Undertext som .srt i samma mapp som filmen. Funkar det så enkelt som att koppla in en extern hårddisk i Shield TV och spela upp genom Plex? Får jag 5.1-ljud när jag kopplar Shielden in i min förstärkare via HDMI? Kan jag även nå nätverksdiskar genom Shielden?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Zache_:
En begränsning med Plex är att den måste lägga sin meta data på den interna disken.
Så om du skall använda Plex skaffa 500GB varianten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Zache_:
En begränsning med Plex är att den måste lägga sin meta data på den interna disken.
Så om du skall använda Plex skaffa 500GB varianten.

Tack för den infon, det hade jag aldrig upptäckt genom de recensioner och produktsidor jag läser! Synd bara att den varianten är så fasansfullt dyr...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tack för den infon, det hade jag aldrig upptäckt genom de recensioner och produktsidor jag läser! Synd bara att den varianten är så fasansfullt dyr...

Köp 16GB och ett snabbt USB3/SDXC minne och kör extended memory.

Nu har jag dock två frågor på mitt eget svar:
1. Har nya Shield sdkort?
2. Funkar extended memory featuren från Android på Shield?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Köp 16GB och ett snabbt USB3/SDXC minne och kör extended memory.

Nu har jag dock två frågor på mitt eget svar:
1. Har nya Shield sdkort?
2. Funkar extended memory featuren från Android på Shield?

/Knight

1. Pro varianten har men inte 16GB
2. Ja (inte så mycket extended som att man "byter ut" det interna mot det externa, de läggs inte ihop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Ser att många rekommenderar Nvidia Shield TV vilken jag är sugen på att köpa. Jag har mängder med TV-serier och filmer i form av .mkv på hårddisken. Undertext som .srt i samma mapp som filmen. Funkar det så enkelt som att koppla in en extern hårddisk i Shield TV och spela upp genom Plex? Får jag 5.1-ljud när jag kopplar Shielden in i min förstärkare via HDMI? Kan jag även nå nätverksdiskar genom Shielden?

Du får 5.1-ljud. Har min kopplad till min förstärkare och får 5.1 i Kodi, Netflix och Google play movies. Inte testat plex men ser ingen orsak att det inte skulle fungera där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne:

Du får 5.1-ljud. Har min kopplad till min förstärkare och får 5.1 i Kodi, Netflix och Google play movies. Inte testat plex men ser ingen orsak att det inte skulle fungera där också.

Tack för ditt svar.
En liten fråga till. Spelar du upp lokal media också? .mkv till exempel. Hur har du det lagrat i så fall? Optimalt skulle jag vilja koppla Android TVn till min receiver och samtidigt ha tillgång till dess lagring via nätverket. Så jag slipper koppla om min externa hårddisk mellan mediaspelare och PC vid uppspelning respektive övergöring av filer. Fast för det ändamålet behöver jag kanske en NAS, vilket jag vill undvika för att hålla nere kostnaden.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jo har titta på den och den är nog det bästa alternativet efter Shielden.
En klar fördel att den kör Android TV och klarar av HDCP 2.2 vilket ju ett måste om man vill ha Netflix 4K.
Men jag vill ha Dolby Vision så hoppas att det kommer nåt baserat på S912 chippet snart.

Du har ju nya nVidia Shield Android TV 16GB V2 för 2290:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4112698

(Alternativt om du kan tänka dig en annan konsol/mediaenhet så har du XB1S, som jag själv kör som främst mediacenter, för 2199: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3863738).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tack för ditt svar.
En liten fråga till. Spelar du upp lokal media också? .mkv till exempel. Hur har du det lagrat i så fall? Optimalt skulle jag vilja koppla Android TVn till min receiver och samtidigt ha tillgång till dess lagring via nätverket. Så jag slipper koppla om min externa hårddisk mellan mediaspelare och PC vid uppspelning respektive övergöring av filer. Fast för det ändamålet behöver jag kanske en NAS, vilket jag vill undvika för att hålla nere kostnaden.

Ett alternativ till NAS är att du kör Plex Serverdelen på din PC så har du enkelt löst alla syncproblem och omflyttningar av diskar (verkar stökigt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

skulle man med en Android TV box kunna få filmer och serier samlade oberoende om dom ligger på Viaplay eller Netflix
Typ om man väljer filmer så listas alla filmer och lika med serier. Samma om man följde barnfilmer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micksel:

skulle man med en Android TV box kunna få filmer och serier samlade oberoende om dom ligger på Viaplay eller Netflix
Typ om man väljer filmer så listas alla filmer och lika med serier. Samma om man följde barnfilmer?

Öhm va

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trollhattan:
Ibland skall man inte skriva och tänka samtidigt.
Söker en lösning som möjliggör att man kan använda netflix m.m. som videodatabas i t.ex kodi eller annan app.

Så följer man "filmer" så listar den allt från netflix och den lokala nasen

Permalänk
Medlem

Har för mig att Samsung-TVs söker igenom netflix och plex (om man har appen installerad) när man gör sökningar. Så om du söker efter Top Gun så hittar den filmen om den finns antingen på plex eller netflix.

Men oklart om det finns en generell lösning i en app.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |