Permalänk
Medlem

Det officiella stödet för t.ex X99 är 64 GB, finns dock flera rapporter på hur 128 GB funkar fint. Varför skulle inte detta gälla för Ryzen?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

Själv har jag bestämmt mig att gör nåt helt nytt och har nu beställt redan chassi och kylaren för detta bygget.

För min del blir det helt nytt bygge med vega och Ryzen, mitx i ett Ncase, i min vanliga anda blir det vattenkylt och ska pressas till max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Själv har jag nu vald ett Cooler Master HAF XB Evo (gilla horisontellt placerade moderkort men min nuvarande Corsair Carbide Air känns lite små och se lite tunt ut med mITX stöd i början) och en Noctua NH-D15.
Valde NH-D15 då jag har tröttnat lite på AiO's men vill har det bra kylt och tyst. plus chassin har ju tillräckligt med stöd för det.
Kommer återanvända mina diskar och R9 Nano. har ännu inte bestämt mig om jag kommer sälja mina nuvarande skylake prylar eller kommer använda det för nåt annat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

Själv har jag bestämmt mig att gör nåt helt nytt och har nu beställt redan chassi och kylaren för detta bygget.

Det blir ett helt nytt system för min del. Det är längesedan nu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon78208:

Att ange en CPU till en viss TDP är inga problem, då värdet faktiskt betyder något.

TDP har faktiskt rätt lite med hur mycket en CPU kommer dra under last.

Ta mobila CPUer och även Core M. Dessa har en maxeffekt som är långt högre än TDP, Core M kan dra >10 W trots 4 W TDP.

Omvänt så dra de flesta Intel desktop-modeller under TDP, under full last i normalfallet. Haswell och senare drar under 1 W i "idle", så effekten från CPUn kan i SweClockers tester rätt bra uppskattas genom att subtrahera "idle" förbrukning med maxeffekt för hela systemet. Så i7-6900K drar runt 90 W i blender-testet, vilket nog rätt bra förklarar varför förbrukning för hela systemet var rätt lika för Ryzen och i7-6900K när de körde blender (skilde bara några Watt).

Så vad är definitionen av TDP då?

Det är den minsta kapacitet kylaren måste ha för att tillverkaren av kretsen ska garantera att kretsen alltid kommer fungera korrekt och hålla sig under specificerade temperaturer (länk).

Att Intel har 140 W TDP på hela E-serien säger bara en sak: Intel har bara validerar dessa produkter med en kylare där kapacitet är just 140 W. Det finns garanterat fall när CPUn utnyttjar hela sin TDP, skulle t.ex. gissa att AVX-intensiv kod kommer väldigt nära 140 W även med standardklockning men 140 W är inte normalfallet vid 100 % last.

Att Core M och mobil CPUer kan dra mer än TDP säger egentligen bara: kretsen kommer anpassa sin effekt och fungera korrekt om kylaren har en kapacitet på minst TDP. Mer än så lovar man inte.

Ryzen verkar med XFR göra något liknande som Core M/mobil CPUer fast i ett annat syfte (mobil CPUer gör det för att på bästa sätt hantera I/O-intensiva laster som består av en kort krevad av CPU-last följt av en lägre tids vila). Om AMD säger att TDP är 95 W betyder det att man validerat att kretsen kommer fungerar korrekt med en kylare som hanterar just 95 W.

Fast man säger också att om XFR noterar att kylaren kan hanterar en högre effekt så kan kretsen utnyttja detta till att köra högre frekvenser. Det betyder att om XFR gör sitt jobb så borde det finnas lägen när kretsen drar >95 W.

Skrivet av superapan:

Det officiella stödet för t.ex X99 är 64 GB, finns dock flera rapporter på hur 128 GB funkar fint. Varför skulle inte detta gälla för Ryzen?

Det gäller absolut både Ryzen och Intels icke E-serie modeller.

Problemet är att konsumentmodeller tenderar inte stödja DIMM-typer som kan tillverkas med väldigt hög kapacitet.

Har pratats om ECC, det är absolut en axel för RAM. Endera har minnet ECC stöd eller så har den inte det. För maximal kapacitet är ECC irrelevant.

Den andra axel är huruvida minnet är buffrat eller ej, d.v.s. om det är RDIMM (registered DIMM) eller UDIMM (un-registered DIMM). "Vanligt" DRAM är UDIMM.

Tittar man i backspegel så är största kapacitet UDIMM som tillverkades för DDR3 8 GB medan det är 32 GB för RDIMM. Man försökte tydligen göra 16 GB DDR3 UDIMM men gick inte att få stabilt.

För DDR4 har man lyckats tillverka 16 GB UDIMM, man är redan uppe på 128 GB för RDIMM.

Vidare finns en till begränsning: hur många DIMMs kan man ha per minneskanal. Vad jag vet stödjer ingen CPU mer än två UDIMMs per minneskanal idag medan E-serien/Xeon E5 stödjer tre RDIMMs per kanal.

Anledningen till att t.ex. i7-5960X sägs stödja 64 GB i ARK är för att Intel inte officiellt testat med mer RAM, de jag sett köra 128 GB har alla gemensamt att de har ett moderkort som stödjer RDIMM. Den praktiska gränsen idag är 3 (antal DIMMs per kanal) * 4 (antal kanaler) * 128 GB -> 1,5 TB RAM (detta är också den officiella gränsen för Xeon E5 men Intel har inte testat E-serien så långt, är dock samma minneskontroller i dessa kretsar).

Ovan är med RDIMM, med UDIMM är gränsen idag 128 GB både för E-serien och Xeon E5, 2 (antal DIMMs per kanal) * 4 (antal kanaler) * 16 GB = 128 GB.

RDIMM har lite högre latens än UDIMM när man har en DIMM per kanal. Dock är latensen konstant för RDIMM när man adderar DIMMs till en kanal medan den ökar för UDIMM. Så vid två DIMMs per kanal har UDIMM högre latens än RDIMM, kanske är ännu en orsak (utöver stabilitet) till att gränsen för UDIMM är två per kanal.

Så frågorna man måste kunna besvara för att veta om 64 GB är en hård gräns för Ryzen är

  • kommer man lyckas tillverka DDR4 UDIMM med högre kapacitet än 16 GB, idag är svaret nej (varken Samsung eller Hynix har UDIMMs med högre kapacitet)

  • stödjer Ryzen och något moderkort RDIMM (både CPU och moderkort måste ha det stödet)

Finns en annan typ av DDR4 som går under namnet LR-DIMM. Dessa finns också upp till 128 GB per DIMM, men är rätt liten sannolikhet att dessa kommer stödjas då moderkort som stödjer LR-DIMM inte stödjer UDIMM/RDIMM. Moderkort kan samtidigt stödja både UDIMM och RDIMM, alla DIMMar i ett visst system måste dock vara av samma typ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Helt nytt, ska börja sälja av systemet i min signatur nästa vecka tänkte jag. Jag skulle redan börjat beställa grejer som chassi, nätagg etc. men har svårt att välja färgtema när jag inte vet hur moderkortet kommer se ut än.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Asrock hade ddr4 2667 max i sitt moderkort på ces

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman: En orsak till att vi pratat om ECC för stora mängder minne, är nog helt enkelt det att det är då som ECC är som mest intressant, den som tex gör en våldsamt krävande rendering, vill undvika minnesfel så gott det går.

Detta att det är buffrat minne som möjliggör stora minnen i dag visste jag inte, AMD FX stödjer ECC men inte buffrade, mina minnen är alltså ECC men inte buffrade och är mycket riktigt på 8 GiB styck.

Jag har noterat att de 32 GiB stickor som finns, är både ECC och buffrade, det verkar som att om Ryzen skall stödja ECC, bör den också stödja buffrade, annars är det inte speciellt intressant.

edit snyggade till lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: haha sant. just med chassin med ett stort fönster vill man just har ett enhetligt färgsättning i hela datorn. kommer nog också försöka få en jämn fördelning men det kommer inte var prio 1 då jag vill satsa helt på Noctua fläktar och det blir lite sort och färgsätta ihop med dem

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

@Yoshman: En orsak till att vi pratat om ECC för stora mängder minne, är nog helt enkelt det att det är då som ECC är som mest intressant, den som tex gör en våldsamt krävande rendering, vill undvika minnesfel så gott det går.
Detta om att det är "reg" (heter det buffrat på svenska?) som möjliggör stora minnen i dag visste jag inte, AMD FX stödjer ECC men inte reg, mina minnen är alltså ECC men inte reg och är mycket riktigt på 8 GiB.
Jag har noterat att de 32 GiB stickor som finns, har både ECC och reg, det verkar som att om Ryzen skall stödja ECC, bör den också stödja reg, annars är det inte speciellt intressant.

Är helt med på fördelarna med ECC. I praktiken så har RDIMM nästan alltid ECC (gissningsvis för RDIMM nästan bara används i servers och när man vill ha massor med RAM).

Fast varför rendera på CPU år 2017? Även rätt enkla GPUer (typ GTX1060) är ju 2-2,5 gånger snabbare än SR7/6900K.

Kan förstå poängen tidigare: mängden VRAM var en begränsning. Men Pascal och nu Vega har möjlighet att jobbar mot "vanligt" RAM. Sedan sommaren 2016 har Blender stöd för detta i sin CUDA-render (kräver Pascal).

Edit: "buffered memory" är en äldre benämning på RDIMM. Tycker "reggat minne" blir lite väl mycket svengelska då "registered" refererar till maskinvaruregister (en form av buffert) och inte till att man på något sätt registrerat något. Är ingen elektronikingenjör, men denna buffert avlastar tydligen minnesbussen (minskar den kapacitiva lasten) vilket gör det möjligt att ha mer minne per DIMM och fler DIMMar utan att signal blir så förvanskad att man börjar läsa fel värde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med, samttidigt finns det mindre bra alternativ som dubbla Samsung 960 Pro SSD.

Intressant tanke, två stycken Samsung 960 pro RAID 0 skulle ge 4 - 6 GB/sek vilket börjar likna ramminne i hastighet. (Corsair 32 (4*8) GB 1866MHz ger c:a 6 GB/sek på en ramdisk i benchmarks.)

Den stora skillnaden med mycket ram, vilket speciellt syns i linux-os är att all filhantering blir snabbare då oanvänt ram i linux är cache för filsystemet, med andra ord så går det att kopiera filer rysligt fort även på vanliga 7200 RPM-diskar.

Provade själv i går när jag synkade några diskar mot varandra, första kopian gick i normalhastighet runt 90-190 MB/sek. När man sedan kopierade till disk tre och fyra för att synka alla fyra diskar så gick hastigheten upp till 400-600 samt 900-2000 MB/sek. Antagligen för att linux just hanterar diskarna genom sin interna cache och avlastar i RAM så att kopieringsprogrammet "går fortare" och skrivningen sedan hamnar i bakgrunden, då en vanlig HDD inte skriver så snabbt, även om en disk i dag klarar runt 200 MB/sek.

Observera att detta var vanliga snurrdiskar, och inte SSD:er
Fördelen för M.2 där är att dom inte glömmer bort innehållet mellan omstarter.

Skrivet av Thomaseron:

Fördelen med två minnen är att det blir lätt att peta i fler om man vill ha det.
Förutsatt att det finns plats då... Jag har fått lära mig att det annars är bättre med två större minnen är fyra mindre.
Vet inte om det stämmer dock, det får någon som kan mer bekräfta eller dementera.

Två stickor är bättre än fyra ... Just för att du oftast kan köra i högre hastighet (Mhz) med två jämfört med fyra. Däremot är det numera ointressant då skillnaden är ytterst liten och mer minne ger bättre prestanda än högre hastighet samt att dom flesta moderkort värda namnet inte längre har den begränsningen nu när minneshanteringen sitter på processorn.

Jag kör som regel den största storlek som moderkortet klarar, ger alltid bäst resultat. (Vilket oftast är max storlek på sticka * platser) Du vill inte ha väntetider från hårddiskar så allt oanvänt ram kan agera cache till disken eller en ramdisk när du behöver det.

I vissa extrema fall skulle det kunna innebära att det räcker med två stickor just för att moderkortets maxstorlek är lägre än vad största stickan * plaster är, men oftast så är det jämt ut. Dessa extrema fall är oftast lågbudget-kort som kan ha vissa begränsningar just för att dra ner på priset eller andra lösningar som att rampriset är extremt dyrare i jämförpriset för större stickor.

Åter till AMD Ryzen så funderar jag på ett nytt system med 8(16) kärnor, 64 GB RAM, M.2 och något lämpligt grafikkort, kanske ett kort mer avsett för bild/videoredigering snarare än spel. Samt några SSD:er för primärlagring och låta några 10TB-diskar agera backup.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Omvänt så dra de flesta Intel desktop-modeller under TDP, under full last i normalfallet

Det är omöjligt enligt termodynamikens första huvudsats att få ut mer energi än vi stoppar in.

Fast du tänker bara på TDP-värdet som står i specifikationen antar jag? I verkligheten så varierar TDP beroende på last, spänning och frekvens. Värdet du läser av i specifikationerna för en CPU är bara ett maxvärde. Belastar du processorn fullt så kommer du dock nå upp till, eller iallafall komma nära detta värde, såvida inte tillverkaren har avrundat rejält uppåt vilket vi har sett några exempel på.

TDP kan alltså enligt termodynamikens första huvudsats aldrig vara högre än den effekten vi stoppar in i processorn. Däremot kan den vara något lägre eftersom kylaren inte tar upp all energi vi stoppar in. Den energi kylaren inte tar upp går delvis ut som värme i sockeln och PCB'n, och en liten del blir också elektromagnetisk strålning.

Skrivet av Yoshman:

Ta mobila CPUer och även Core M. Dessa har en maxeffekt som är långt högre än TDP, Core M kan dra >10 W trots 4 W TDP.

Ja, med mobila CPU'er och så låga effekter blir TDP missvisande i hänsyn till ren strömförbrukning. Med så låg effekt så behövs inte så kraftig kylare, och mycket av värmen kan tas upp direkt utav PCB'n.

Permalänk
Medlem

Finns de nån risk ryzen blir försenad till Q2 fast lisa su lovade Q1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Finns de nån risk ryzen blir försenad till Q2 fast lisa su lovade Q1?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är väl inte om det finns en risk, utan hur stor den är.
Finns ju alltid en risk för allt, oavsett vad det gäller.. Däremot så kan den risken vara så pass liten så den inte ses som réel.

Nej, jag tror AMD kommer hålla sin tidsplan med release i mars.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

@SectionX2: tror inte det då allt verka var på plats och AMD vill se till att grejerna finns också ute direkt vid lanseringen och inte nån papperslansering.
men det slutgiltiga svaret få vi väl troligen på GDC.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@SectionX2: tror inte det då allt verka var på plats och AMD vill se till att grejerna finns också ute direkt vid lanseringen och inte nån papperslansering.
men det slutgiltiga svaret få vi väl troligen på GDC.

6 more weeks

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är omöjligt enligt termodynamikens första huvudsats att få ut mer energi än vi stoppar in.

Fast du tänker bara på TDP-värdet som står i specifikationen antar jag? I verkligheten så varierar TDP beroende på last, spänning och frekvens. Värdet du läser av i specifikationerna för en CPU är bara ett maxvärde. Belastar du processorn fullt så kommer du dock nå upp till, eller iallafall komma nära detta värde, såvida inte tillverkaren har avrundat rejält uppåt vilket vi har sett några exempel på.

TDP kan alltså enligt termodynamikens första huvudsats aldrig vara högre än den effekten vi stoppar in i processorn. Däremot kan den vara något lägre eftersom kylaren inte tar upp all energi vi stoppar in. Den energi kylaren inte tar upp går delvis ut som värme i sockeln och PCB'n, och en liten del blir också elektromagnetisk strålning.

Ja, med mobila CPU'er och så låga effekter blir TDP missvisande i hänsyn till ren strömförbrukning. Med så låg effekt så behövs inte så kraftig kylare, och mycket av värmen kan tas upp direkt utav PCB'n.

Det stora problemet med TDP är väl snarare hur vi konsumenter förstår påståendet och oftast gör en direkt koppling mellan en glödlampa eller en elräkning, vilket oftast är något hel annat. Med andra ord så säger TDP egentligen ingenting då det bara är ett mått på hur mycket en kylare skulle klara av att förflytta. Resultatet här är att om kylaren inte kan hantera en viss watt kommer det ligga kvar och orsaka högre värme för processorn än om den vore utan kylare. Sedan kommer självklart ett lägre TDP-värde som oftast att ge en lägre elförbrukning och lägre värmeproduktion.

Däremot måste man vara medveten om att TDP-värdet snarare är ett mått på hur stor/effektiv kylaren skall vara rent fysiskt. Problemet här är att man oftast behöver en kylare just för att processorn presterar mer värme än luften klarar av att hantera.

Det vanligaste jag ser när man snackar om TDP är att man oftast pratar om det som om det vore en elräkning vilket känns helt fel för sammanhanget och inte alls har med saken att göra. Så kom ihåg att TDP säger ingenting om hur mycket din processor drar i uttaget, snarare vilken kapacitet din kylare skall ha för att hålla rätt temperatur.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Är det inte idag som AMD ska gå ut med hur snabb processorn verkligen kommer att bli?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det inte idag som AMD ska gå ut med hur snabb processorn verkligen kommer att bli?

Jaså? Var har du sett det?

Om detta är sant kanske denna dag också blir bra! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad ska du ha så mycket minne till? ^^ Hälften är ganska mycket i min mening. Frågan är vilket som är bäst, 2 eller 4 minnen

Skrivet av Thomaseron:

Fördelen med två minnen är att det blir lätt att peta i fler om man vill ha det.
Förutsatt att det finns plats då... Jag har fått lära mig att det annars är bättre med två större minnen är fyra mindre.
Vet inte om det stämmer dock, det får någon som kan mer bekräfta eller dementera.

Skrivet av lowngcawt:

Ja minnen är så billigt att jag kommer nog kasta in 32GB jag också, har förvisso 2x8GB 2133mhz DDR4 liggandes hemma av någon anledning. Vi får väl se vad Corsair vengeance rgb landar på i pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som det är ett missförstånd vad Ryzen är för typ av platform. Stora mängder ram hänger (ofta) ihop med workstation eller server uppgifter. Men Ryzen är inte tänkt till det enda målet (visst funkar det men det är i grund och botten en mainstream platform).

Ni som tittar på >32GB ram och rendrering skulle nog se mera mot AMD Naples som kommer Q2 och är den nya workstation/server platformen.

Highlight:
32C/64T
8-Channel DDR4 (Ni RAM fantaster kan börja dräggla nu )
128 PCI Express Gen 3.0 lanes

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Verkar som det är ett missförstånd vad Ryzen är för typ av platform. Stora mängder ram hänger (ofta) ihop med workstation eller server uppgifter. Men Ryzen är inte tänkt till det enda målet (visst funkar det men det är i grund och botten en mainstream platform).

Ni som tittar på >32GB ram och rendrering skulle nog se mera mot AMD Naples som kommer Q2 och är den nya workstation/server platformen.

Highlight:
32C/64T
8-Channel DDR4 (Ni RAM fantaster kan börja dräggla nu )
128 PCI Express Gen 3.0 lanes

From https://www.wired.com/1997/01/did-gates-really-say-640k-is-en...

Citat:

Did Gates really say 640k is enough for-anyone? [...]

QUESTION: "I read in a newspaper that in l981 you said '640K of memory should be enough for anybody.' What did you mean when you said this?"

ANSWER: "I've said some stupid things and some wrong things, but not that. No one involved in computers would ever say that a certain amount of memory is enough for all time."

Man bör undvika att säga till någon att de har för mycket RAM-minne.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det inte idag som AMD ska gå ut med hur snabb processorn verkligen kommer att bli?

Kan ej stämma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jaså? Var har du sett det?

Om detta är sant kanske denna dag också blir bra! =D

Skrivet av SectionX2:

Kan ej stämma

Skickades från m.sweclockers.com

Då har jag väl drömt igen då

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Verkar som det är ett missförstånd vad Ryzen är för typ av platform. Stora mängder ram hänger (ofta) ihop med workstation eller server uppgifter. Men Ryzen är inte tänkt till det enda målet (visst funkar det men det är i grund och botten en mainstream platform).

Ni som tittar på >32GB ram och rendrering skulle nog se mera mot AMD Naples som kommer Q2 och är den nya workstation/server platformen.

Highlight:
32C/64T
8-Channel DDR4 (Ni RAM fantaster kan börja dräggla nu )
128 PCI Express Gen 3.0 lanes

Själv kör jag mina riggar som både Workstation och Gaming, kör en del Virtuella burkar för jobb. Passar perfekt med många trådar och mycket RAM då.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om ja köper ddr4 3000mhz och sedan så stöder inte ryzens moderkort det. Är minnena obrukbara då eller kan man klpcka ner dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

@SectionX2: Det går. Däremot ser jag det som helt onödigt då mer minne är roligare än oanvänd hastighet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Om ja köper ddr4 3000mhz och sedan så stöder inte ryzens moderkort det. Är minnena obrukbara då eller kan man klpcka ner dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns flera lägen minnena kan köras i, bara att välja något lägre. Viktigare är att pricka in minnen som är kompatibla med det moderkort (och CPU) man väljer.

Är skillnaden i pris liten så skadar det inte att välja minnen som är högre specad. Absolut bästa är att invänta lanseringen, men har man hittat något bra erbjudande så kan det förstås vara svårt att låta bli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Om ja köper ddr4 3000mhz och sedan så stöder inte ryzens moderkort det. Är minnena obrukbara då eller kan man klpcka ner dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på latency ochså (cl).
Då 2400MHz minnen med cl14 nästan är lika snabba som 3200MHz minnen med cl16.

Latency in seconds = (1/(clockspeed))*(CAS latency)

(1/2400000000)*14 = 5.83 nanoseconds latency. (2400Mhz DDR4 with 14 CAS)
(1/3000000000)*15 = 5 nanoseconds latency. (3000Mhz DDR4 with 15 CAS)
(1/3200000000)*16 = 5 nanoseconds latency. (3200Mhz, 16 CAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns flera lägen minnena kan köras i, bara att välja något lägre. Viktigare är att pricka in minnen som är kompatibla med det moderkort (och CPU) man väljer.

Är skillnaden i pris liten så skadar det inte att välja minnen som är högre specad. Absolut bästa är att invänta lanseringen, men har man hittat något bra erbjudande så kan det förstås vara svårt att låta bli.

letar för närvarande bra DDR4 erbjudanden, ngt tips? tyvärr sitter ja på ett DDR3 system så lär ju sälja minnena.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SolidReactor:

"Don't mistake a clear view for a short distance"

När det väl kommer så tror jag att det blir en stark transaktion, det som kommer behövas först tror jag är att datorspelare går över till Linux.
Jag tror att om Vulkan blir en succé så blir det vad som (åtminstone jag) skulle kalla för "killer app" eller snöbollseffekten, den händelse som får Linux att komma över tröskeln.
Därefter kommer marknaden att naturligt tillgodose Linuxplattformen i övrigt och då kan "vanliga" desktop användare och företag gå successivt över.

Spekulationer... vi får helt enkelt se

Frågan är vad som skulle få något sådant att ske. Den dagen alla spel går att spela på Linux? Tveksamt, folk vill nog fortfarande spela genom Windows efter att de insett hur mycket ansvar som faktiskt läggs på användaren.

Det finns redan en hel del spel som fått stöd för Linux-baserade OS men det verkar inte dra några nya användare. Valves egna siffror pekar på att Linux-skaran till och med sjunker. Inte för att jag anser att deras siffror är värt speciellt mycket ändå, alla tillfrågas inte ens på Steams egna plattform vilket gör resultatet väldigt tveksamt.

Men spel är viktigt för att någon vanlig användare ens skulle överväga det som OS. Men det måste också till annan mjukvara, speciellt kommersiell sådan. Adobes mjukvaror, Microsofts och speciellt då Office-paketet, CAD och liknande. Rätt svårt för företag att gå över då så mycket av den mjukvara som behövs i produktionen helt saknas.
På mitt jobb har övergången från Windows 7 till Windows 10 pågått ett tag, med överlag lyckat resultat. Nu är det Enterprise-utgåvor vi kör, 64-bitars och i mitt egna fall så används främst Solidworks. Jag hade gärna provat, på en extra dator, att köra ett Linux-system om alla nödvändiga mjukvaror gick att köra (det är en hel del).

Men många bäckar små, det faktum att Valve inte lagt ner Linux-satsningen hintar om att det fortfarande är värt att kosta på den. Vilket är bra.

Skrivet av Ratatosk:

Och skulle man köpa tex 256 GB, kostar det mycket mindre att gå från Home till Pro, än vad minnena kostar.
Nej jag tänkte mer på att gränsen på 128 GB känns onödig och meningslös.
Kör själv med ECC minnen fast jag bara har 32 GB.
Kommer nog att satsa på 64 GB, så detta berör mig inte personligen.

Värt att tänka på är att begränsningarna ändras för varje version. Windows 7 Home-licenserna var det max 16GB RAM. Vilket fortfarande var okej vid den tidpunkten det operativsystemet var som mest aktuellt. 128GB i Windows 10 Home är rätt generöst jämfört med det.

Skrivet av Bernd_P1:

bara för att dra igång lite småsnack. för dem som har redan bestämmt sig att köpa RyZen, har ni bestämmt er att bara bygga in det i erat nuvarande system eller kommer ni göra ett helt nytt bygge för RyZen?

Själv har jag bestämmt mig att gör nåt helt nytt och har nu beställt redan chassi och kylaren för detta bygget.

Nu blev det att klämma in en Nintendo Switch samt Zelda: Breath of the Wild Limited Edition så mina RyZen-planer försenas nog iallafall en månad. De släpps ungefär samtidigt. Jag har högre prioritet på ett Vega dock, blir ett bara de säljs och inte kostar en halv förmögenhet.

Men jag kommer uppgradera mitt sekundära system med något nytt. Vilket system som blir huvudsystem beror på vilket som är bäst för för det mesta, och då finns det god chans att det blir RyZen framöver och 6700K för spel och annat.

Skrivet av Gambit_2K:

@Bernd_P1: Helt nytt, ska börja sälja av systemet i min signatur nästa vecka tänkte jag. Jag skulle redan börjat beställa grejer som chassi, nätagg etc. men har svårt att välja färgtema när jag inte vet hur moderkortet kommer se ut än.

Du har ju fortfarande rätt bra grejer, någon speciell anledning du vill byta? Få nya saker helt enkelt?