LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Permalänk
Medlem

Jag gillar också 3d på tv hemma. Ej bio.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninjaflipp:

Fanns ju många olika varianter av 3D också. Min egna Philips-tv har sämst 3d, men jag testade en 3D-TV på elgiganten för många år sen som faktiskt hade riktigt bra 3D. Blev riktigt impad av det. Tror det var en LG.

Inget jag känner att jag kommer sakna dock

Mina föräldrars Samsung-TV hade riktigt trevlig 3D men lite för små glasögon tyvärr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot

Trodde inte det skulle försvinna, tycker inte att aktiv 3D på en topp-modell borde tillföra några stora extrakostnader, skärmen är ju redan tillräckligt snabb för att visa alternerande bilder så det enda man behöver lägga till är väl IR-sändaren för att glasögonen ska synka.

Har en några år gammal 3DTV och tycker det är rätt najs att titta på animerade filmer i 3D men visst utbudet är väl inte jättestort kanske. Till min TV följde det inte med några glasögon utan det fick man snällt köpa till för 700 kr styck

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Dom satsar väl även på 10-bit och högre refresh rate hoppas jag?
När kommer 8K stöd då?
Finns någon TV med stöd för USB Type-C än?

Tänk om dom hade en modulär TV där man kunde byta ut SoC så att SoC och panel var fristående. Då kanske man bara kunde uppgradera SoC genom att köpa en Raspberry Pi eller något och behålla sina paneler?

Kan dom inte släppa en modulär TV och sälja den utan en valfri TV-modul, så att jag kan äga en TV utan att Radiotjänst kommer och ska utpressa mig på pengar.
Jag har ingen TV och tänker heller inte köpa någon då jag inte vill bli utpressad på pengar av Radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu får vi hoppas VR går samma öde. Dessa dumma gimmicks!

Vr är ingen gimmick jag använder det nästan varje dag.

Permalänk
Medlem

Till bakgrund av att det startats en namninsamling som gav lite medieutrymme, har LG svarat med detta:

"While LG’s Cinema 3D was very well received and is still appreciated by consumers, 3D capability was not recognized as a key buying factor when selecting a new TV. We decided to drop 3D support for 2017 in order to focus our efforts on new capabilities such as HDR, which have much more universal appeal."
och
"As said, 3D has been removed but that decision was not driven by engineering concerns. It has not affected the pixel layout or brightness in any significant way. 3D is just no longer a big selling point, says LG."

Beslutet är alltså grundat i låg prioritet hos konsumenterna, och fokus på nya säljbara funktioner. Fullt förståeligt. Det tråkiga är att det inte ens finns 1 modell att köpa ur årets uppsättning, vilket jag anser vara ett misstag när det faktiskt finns en liten marknad för det. Förhoppningsvis läggs det till nästa år, att möjligheten åter erbjuds till oss som ser fördelarna med 3D, som med rätt material är helt fenomenalt på just 4K OLED. Exempelvis undviker jag så gott det går att se animerade filmer i 2D, och material som är inspelade med rätt teknik vill man såklart nyttja till fullo.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nice! skulle den tekniken innebära 1kr i merkostnad skulle jag väl kunna tänka mig att betala extra för det. har 3d tv idag och har inte ens testat funktionen
3d bio ogillas skarpt om det inte är IMAX, för oskarp bild.

Tror 3D bio behöver högre bildfrekvens 48fps eller högre.
Men kanske för dyrt ?? Var ju bara Hobbit som fanns som 3D HFR.

Permalänk
Medlem

Inväntar 4D.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Får man hoppas biografer gör det också. Bort med det!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fuck! Jag älskar 3D... fattar inte varför det blivit allan att hata 3D?! Gissar att folk som hatar 3D är de som sitter 7 meter från tvn och ställt tvn på en möbel 2 meter upp från golvet. 4K och passiv 3D hade varit grymt. Jag tror 3D kommer göra comback när alla redan köpt 4K HDR apparater och tillverlarna vill hitta nygamla skäl för konsumenter att uppgradera. Att ta bort 3D när tv-apparater börjar bli stora nog för att dra nytta av det hade bara varit dumt annars. Själv får jag hålla hårt i 3D-projektorn sålänge

Håller med...bara "hill-billys" här med taskig kunskapsnivå?
Har man bra källmaterial så är 3D grymt. Har en LG 65" 4K TV som är 2 år gammal och när jag kör Avatar, Tintin eller Up med passiva brillorna så får jag slita folk från TV:n...mycket bättre än på bio! Kommer sakna det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Vr är ingen gimmick jag använder det nästan varje dag.

Visste inte att det var så roligt att spela tech-demos

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Du vet att du är gammal när du upplevt 2st 3d på tv bubblor.
Undrar om jag hinner med en tredje?

3dje är redan här , fast det stavas VR numera

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att det bara dumpas så där, men finns det ingen efterfrågan så är det ju ganska väntat.

Den största anledningen är nog antagligen tekniska begränsningar i 4K och högre skärmar. När skärmarna får jobba fullt ut för att klara av upplösningen så går det ju liksom inte att dubbla det för varje öga.
Sen har vi ju VR som tar över 3D flaggan, så det är ju ytterligare en anledning.

Det lär dröja ett tag innan vi börjar se skärmar med lenticular lens teknik, men det kanske hinner komma innan man dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fuck! Jag älskar 3D... fattar inte varför det blivit allan att hata 3D?! Gissar att folk som hatar 3D är de som sitter 7 meter från tvn och ställt tvn på en möbel 2 meter upp från golvet. 4K och passiv 3D hade varit grymt. Jag tror 3D kommer göra comback när alla redan köpt 4K HDR apparater och tillverlarna vill hitta nygamla skäl för konsumenter att uppgradera. Att ta bort 3D när tv-apparater börjar bli stora nog för att dra nytta av det hade bara varit dumt annars. Själv får jag hålla hårt i 3D-projektorn sålänge

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det var ju dö-gö att slå på det på PS3an eller 360n och lira sönder. Filmer var också kul att se i 3D. Okej om det blir en kostnadsfråga för LG, men då kan dom ju skita i det på bas och mellansegmentet, ge det till vissa dyrare LCD och slutligen ha det som standard på sina Oled där man ändå får punga ut 20-80000:- för att få en bra apparat. Jag skulle lätt kunna häva på 2-4000:- på en apparat om den bara hade det. Jag bär glasögon så 3D glajor anpassade för glasögon hade ju varit något också.

Men det är ju populärt att hata 3D, Apple och Samsung. Att sedan folk som "hatar" ändå köper sakerna är ju dubbelmoral i bott.

Hat är vad som finns när kärlek glöms bort.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fuck! Jag älskar 3D... fattar inte varför det blivit allan att hata 3D?! Gissar att folk som hatar 3D är de som sitter 7 meter från tvn och ställt tvn på en möbel 2 meter upp från golvet. 4K och passiv 3D hade varit grymt. Jag tror 3D kommer göra comback när alla redan köpt 4K HDR apparater och tillverlarna vill hitta nygamla skäl för konsumenter att uppgradera. Att ta bort 3D när tv-apparater börjar bli stora nog för att dra nytta av det hade bara varit dumt annars. Själv får jag hålla hårt i 3D-projektorn sålänge

Håller med...bara "hill-billys" här med taskig kunskapsnivå?
Har man bra källmaterial så är 3D grymt. Har en LG 65" 4K TV som är 2 år gammal och när jag kör Avatar, Tintin eller Up med passiva brillorna så får jag slita folk från TV:n...mycket bättre än på bio! Kommer sakna det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Visste inte att det var så roligt att spela tech-demos

Finns en hel del riktiga spel. Arizona Sunrise, Oduction, Surgeon simulator, Cloud lands minigolf, Vanishing Realms och Arcade saga till exempel. Sen finns det annat än spel som Altspace Vr som är en social plattform där man kan prata med folk från hela världen och känna att man är i samma rum. Det finns virtuella museum där man interaktivt kan kolla på saker som atomers uppbyggnad, eller uppleva hur stor en triceratops verkligen är på ett sätt som man inte kan göra i verkligheten. Tilt brush som är ett program där vem som helst kan skapa 3d konst genom att bara rita med en pensel i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det var ju dö-gö att slå på det på PS3an eller 360n och lira sönder. Filmer var också kul att se i 3D. Okej om det blir en kostnadsfråga för LG, men då kan dom ju skita i det på bas och mellansegmentet, ge det till vissa dyrare LCD och slutligen ha det som standard på sina Oled där man ändå får punga ut 20-80000:- för att få en bra apparat. Jag skulle lätt kunna häva på 2-4000:- på en apparat om den bara hade det. Jag bär glasögon så 3D glajor anpassade för glasögon hade ju varit något också.

Men det är ju populärt att hata 3D, Apple och Samsung. Att sedan folk som "hatar" ändå köper sakerna är ju dubbelmoral i bott.

Hat är vad som finns när kärlek glöms bort.

/Lifooz

Håller med i det du säger. Du glömde dock Microsoft på din lista skulle jag säga, en del ska såga allt dom gör och säger tydligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det gäller bara för aktiv 3D, med passiv 3D så visas två bildrutor samtidigt, fast med olika polarisering. Det gör att man tappar halva den horisontella upplösningen eftersom varje öga bara ser varannan pixelrad, vilket är orsaken till att 4K och passiv 3D passar så bra ihop.

Det var därför jag skrev "för aktiv 3D" i mitt första inlägg.

Permalänk

Bra!, bort med skiten och ta VR skräpet med er också!

Permalänk
Medlem

Jag tycker passiv 3d tillsammans med en curved 4k tv blev bra vid 3dfilmtittande. Jag gillade även funktionen på vissa LG modeller som gjorde att man fick en hel bild var vid splitscreen i spel även fast den bilden ibland blev lite utdragen kommer inte ihåg vad funktionen heter.

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C | Intel Core i5-6600K Skylake 4.4GHz| Noctua D14| Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming| GIGABYTE GA-Z270X-Ultra Gaming| Corsair Force LE 240GB| Samsung 850 EVO Series 500GB| Corsair Vengeance LPX 2666mhz 4x4GB|

Permalänk
Medlem

Biosalonger borde verkligen bli certifierade för 3d. Trots bättre vetande gick jag på senaste Star Wars i 3D på lokala SF-biografen. Missade halva filmen (50 % av detaljerna) på grund av för dålig kräm i bakgrundsbelysningen.

Bort med 3d på bio (såvida det inte används korrekt och att filmen i sig har 3d-effekter som stäcker sig över en period på mer än en halv minut totalt) Djävla skräp.

Däremot tycker jag det fungerat relativt bra hemma i soffan. Då har jag trots allt en gammal 46-tummare (Sony W905). Men det är ju mest animerade filmer som varit värda att se i 3d kan jag tycka.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tråkigt att 3D försvinner. Efter en invänjningsperiod tyckte jag det fungerade riktigt bra till animerade filmer.

Permalänk
Medlem

Hur många av er som har en tv med 3D har inte kopplat er dator till den och spelat?

Ni borde göra en sökning på spel som funkar som det är tänkt med 3D och prova.

Samt se en animerad film eller två som kan vara av intresse i 3D.
Detta brukar få folk att ändra uppfattning.

Tycker det är trist men samtidigt rätt komiskt med hur vissa är helt emot 3D.
Er egna inställning som på något magiskt vis ska gälla alla andra.
Det är som att säga att "vad ska vi med snabbare grafikkort till? Jävla trams, jag spelar ju bara spel från 1999"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

Hur många av er som har en tv med 3D har inte kopplat er dator till den och spelat?

Ni borde göra en sökning på spel som funkar som det är tänkt med 3D och prova.

Samt se en animerad film eller två som kan vara av intresse i 3D.
Detta brukar få folk att ändra uppfattning.

Tycker det är trist men samtidigt rätt komiskt med hur vissa är helt emot 3D.
Er egna inställning som på något magiskt vis ska gälla alla andra.
Det är som att säga att "vad ska vi med snabbare grafikkort till? Jävla trams, jag spelar ju bara spel från 1999"

Har en 3D Tv, men jag vet uppriktigt inte vilka glasögon som passar.
Det är en Phanasonic Plasma, så det måste var aktiva, det är så långt jag vet.
Äger även en Epson 3200 någonting prolle, Epsons glasögon kostar nästan 1000 kr styck.

Antar att min gamla 24" Dell IPS inte klarar 3D.

Orsaken till att 3D inte slagit, är att tillverkarna marknadsfört tekniken som fullständiga idioter.

Hur väl hade CD slagit, om man varit tvungen att ha Sony skivor till en Sony-spelare och Philips-skivor till en Philips osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

3D på tv´n blir för litet. Iofs blir film i 2D också för litet på tv´n för min smak.

På en bra 3D projektor däremot kommer 3D till sin rätta.
Jag köper uteslutande 3D Blu-Ray om det finns som alternativ.

Sen håller jag med om att aktiva glasögon inte är optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

Sen håller jag med om att aktiva glasögon inte är optimalt.

Nope, jag har haft båda alternativen och köpte nyligen den sista "Top Of The Line" TV:n som har 3D funktion delvis pga att de tog bort stödet i årets modeller.

Det är en Oled-TV med passiv 3D funktion och det är fantastiskt bra

Misstänker att det är precis så bra som det var tänkt från början, och när man sett den bilden inser man hur tråkigt det är att de lägger ned 3D.

Hamstrar nu filmer så att man har ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Jag har passiv 3D på min LG OLED och gillar det. Synd att de dödar 3D. Visst, majoriteten av det jag ser är 2D men sedan ser jag också mest på serier. Allt passar inte heller för 3D. T.ex. när jag såg om The Martian så bytte jag till 2D efter stormen.
Några filmer som jag verkligen älskade att se i 3D på TVn var: Avatar, Mad Max: Fury Road och dokumentären Enchanted Kingdom

Om man har glasögon så skaffa "clip on", jag har dessa: https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005574B9E/

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SCORPIUS:

Hur många av er som har en tv med 3D har inte kopplat er dator till den och spelat?

Ni borde göra en sökning på spel som funkar som det är tänkt med 3D och prova.

Det tråkiga med iallafall min TV:n är att man får välja mellan 1080p24 eller 720p60, full upplösning och bildfrekvens är inte möjligt.

I HDMI 1.4b ska det gå att köra 1080p60 men jag vet inte om det stöds av nått grafikkort, har du testat?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Jag antog att 3D bara var en tillfällig fluga när det kom så jag räknade med att det skulle dö ut inom kort. Det hade dock kunnat leva väldigt mycket längre om de hade kunnat enas om passiv 3D som standarden. Tekniken var mycket billigare att tillverka och glasögonen var väldigt billiga.

Permalänk
Medlem

Hela iden med 3D i film faller då det liksom gör allt helt overkligt.

Människan ser i 3d ungefär mellan 1.7 till 2 meter framför oss. Sedan är avståndet för långt för att vi ska kunna se i 3D mer (ögonen sitter för tätt).

Och hur många filmer är det inspelade materialet taget så att det ser ut som objekten är max 2 meter ifrån oss?
Det är ju inte ovanligt att dom sätter 3D på något rymdskepp som ska se ut som det flyter utanför skärmen.
Men skeppet är stort och kameran (dina ögon) är flera 100 meter ifrån.

Hjärnan ser att skeppet är långt ifrån dig, men ögonen ger dig en 3D-bild.
Hjärnan får svårt att tolka intrycken. Och snart kommer huvudverken krypande.

3D är ett totalt fjomperi som enbart är en kul sak. Det ger INTE mer verklighetstrogen film i alla fall.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |