Permalänk
Medlem

x-plane 10 och usel fps

Provar att se om nån har koll här då...

Har X-plane 10, helt uppdaterat. Problemet: Får det inte det att flyta på längre, som jag minns att det gjorde förr i tiden.

Jag har provat alla möjliga åtgärder, nu senast installerade jag det på nytt, på en ssd och uppdaterade så mycket som gick.
Sen starade jag det, satte upplösningen på 1920x1080 och grafikinställningarna på "minimum". Det ser ut som skit, trots det får jag ett medel på 25fps. Undrar vad jag gör för fel? Skulle vilja se 45+.

Tidigare åtgärder jag provat var bland annat att byta både processor och grafikkort. Men jag tycker inte mig märka någon skillnad jämfört med hur det var innan byten.

Såhär ser det alltså ut nu med ovan nämnda ~25fps. Kollar man på siffrorna, om jag inte tolkar det fel, så är det grafikkortet som flaskar? Hur kan det göra det när grafikinställningarna är på minimum och allt ser förjävligt ut??

Är det så att de senaste uppdateringarna laminar släppt försämrar funktionen, så att fler ska köpa x-plane 11?
Det känns verkligen som det..

Om någon vill veta hårdvaran det körs på just nu:
i7-2600K (4.4GHz), 12GB DDR3 (1600MHz), RX 480 8GB (1.35Ghz)
Tidigare var det Xeon E5-1620 v2, 16GB DDR3 (1866MHz) och GTX 770 4GB
märkte ingen skillnad mellan dessa konfigurationer

Behöver jag verkligen ett ännu bättre grafikkort? Läser överallt att det viktigaste är processorn och dess prestanda per kärna men den nyttjas ju knappt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har det skett någon stor grafisk uppdatering nyligen?

Har inte kört X-plane 10 på ett tag, men för några månader sen flöt det på bra. Kör en bra bit över minimunm med 3 x 1080p.

Har en 2500k på 4.4 och 970SLI 8 GB ram.

Har du samma problem med alla flygplan och helikoptrar?

Hade grafikkortet flaskat så hade nog gpu-usage legat på 99% konstant, verkar vara något under huven som strular rätt rejält.

Kör du 64 bitars .exe?
Är det någon skillnad på fullscreen och fullscreen windowed?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Har det skett någon stor grafisk uppdatering nyligen?

Inget jag har hört talas om eller märkt av.

Skrivet av Ceogar:

Har du samma problem med alla flygplan och helikoptrar?

Det är lika med de få jag provat, av de som medföljer.

Skrivet av Ceogar:

Hade grafikkortet flaskat så hade nog gpu-usage legat på 99% konstant, verkar vara något under huven som strular rätt rejält.

Blev lite osäker på afterburner-bilden jag postade först, den är några veckor gammal. Så jag gjorde om det,

GPU eller CPU borde ju ligga på 90-100% tycker jag, men inget utav det gör ju det? Vad annars kan flaska?

Skrivet av Ceogar:

Kör du 64 bitars .exe?
Är det någon skillnad på fullscreen och fullscreen windowed?

Kör den som inte heter 32bit.

Tittar man rakt ner i marken så kommer jag upp i hela 43fps, går jag ur fullscreen så verkar allt bli helt låst till 30fps, enda skillnaden jag kan se.

Kan köra GTAV på samma dator och ha 55-60fps konstant (60hz), samtidigt som det är mycket mer detaljerad grafik. Märkligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Börja med att ta bort overlay informationen du fyllt skärmen med. De tar kraftigt på prestandan. Xplane 10 är mycket cpu tungt så det är nog inte din gpu som är felet. Överklocka gärna din cpu så mycket det går.

Skrivet av Udihow:

GPU eller CPU borde ju ligga på 90-100% tycker jag, men inget utav det gör ju det? Vad annars kan flaska?

Kör den som inte heter 32bit.

Tittar man rakt ner i marken så kommer jag upp i hela 43fps, går jag ur fullscreen så verkar allt bli helt låst till 30fps, enda skillnaden jag kan se.

Kan köra GTAV på samma dator och ha 55-60fps konstant (60hz), samtidigt som det är mycket mer detaljerad grafik. Märkligt.

Xplane kräver hög enkeltrådad prestanda vilket är varför du inte ser siffror nära 100 %. Du kan inte jämföra xplane med gtav. Det är helt olika typer av applikationer.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Börja med att ta bort overlay informationen du fyllt skärmen med. De tar kraftigt på prestandan.

Det är bara text, och utan det har jag ingen aning om vad som händer. Förr hade jag ännu fler än såhär, på båda sidor. Inga problem då.
Ja jag har provat utan, det är ingen skillnad.

Skrivet av Equadex:

Överklocka gärna din cpu så mycket det går.

Redan gjort, har den i 4.44GHz

Skrivet av Equadex:

Xplane kräver hög enkeltrådad prestanda vilket är varför du inte ser siffror nära 100 %.

Som jag sa ovan så vet jag redan om det, och jag bör se nära 100% användning på en utav kärnorna om det är som det ska. Det hade jag nämligen förr.

Med "förr" så menar jag cirka 2013 när jag satt med win 7 och en xeon x5690
(som har ~1520 i "Single Thread Performance", jämfört med de ~2350 jag fått nu)

Som det ser ut nu så arbetar ingen kärna på max, alltså är det ju något som hindrar någonstans?

Skrivet av Equadex:

Du kan inte jämföra xplane med gtav. Det är helt olika typer av applikationer.

Olika användningsområden för användaren ja, men det använder ju datorns hårdvara på samma vis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Udihow: Vad det låter som på de andra kan inte x-plane använda flera trådar. Medans GTA V ska kunna köras flertrådat riktigt bra.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det är bara text, och utan det har jag ingen aning om vad som händer. Förr hade jag ännu fler än såhär, på båda sidor. Inga problem då.
Ja jag har provat utan, det är ingen skillnad.

Det gör skillnad för mig men om det inte gör skillnad för dig så är det kanske inte felet.

Skrivet av Udihow:

Som jag sa ovan så vet jag redan om det, och jag bör se nära 100% användning på en utav kärnorna om det är som det ska. Det hade jag nämligen förr.

Med "förr" så menar jag cirka 2013 när jag satt med win 7 och en xeon x5690
(som har ~1520 i "Single Thread Performance", jämfört med de ~2350 jag fått nu)

Som det ser ut nu så arbetar ingen kärna på max, alltså är det ju något som hindrar någonstans?
http://zufall.nu/upload/IMG_20170122_011828.jpg

Om varken processorn eller grafikkortet är fullt belastat så kanske det är drivrutinerna? Amd opengl drivrutiner är kända för att vara sämre än Nvidias. Har du testat med ditt gamla Nvidia grafikkort igen?

Skrivet av FlygarStenen:

@Udihow: Vad det låter som på de andra kan inte x-plane använda flera trådar. Medans GTA V ska kunna köras flertrådat riktigt bra.

Xplane kan använda många trådar ibland men mestadel av tiden är den begränsad av en tråd.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte det beror på avsaknad av processor kraft. Jag har spelat x-plane i flera år med en 2500k på 4.2-4.4 i 5760 x 1080 utan problem. Långt ifrån lägsta-inställningarna.
Spelar dessutom med hemgjord track-ir som drar en del cpu-kraft men det räcker ändå.

Hur ser dina grafikinställningar ut i spelet? Skulle du kunna lägga upp en bild på det?

Min mekaniska hårddisk krashade nyligen så kan inte spela eller testa längre. Har inte plats för 150 gb installation på ssd.. tyvärr.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Redan gjort, har den i 4.44GHz

Långsökt, men testa utan överklockningen. Kanske du slår i nått tak som gör att cpu:n klockar ner?

Kolla om vsync är på...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Om varken processorn eller grafikkortet är fullt belastat så kanske det är drivrutinerna? Amd opengl drivrutiner är kända för att vara sämre än Nvidias. Har du testat med ditt gamla Nvidia grafikkort igen?

kan det helt enkelt vara så att RX 480 är dåligt på just opengl? Gamla kortet är borta sedan länge då det var en annan som var i större behov av det. Kan ordna fram ett Quadro 4000 att testa med men jag är tveksam att det skulle vara bättre..

Skrivet av Ceogar:

Jag har spelat x-plane i flera år med en 2500k på 4.2-4.4 i 5760 x 1080 utan problem. Långt ifrån lägsta-inställningarna.

Hur ser dina grafikinställningar ut i spelet? Skulle du kunna lägga upp en bild på det?

Med vilket grafikkort? nvidia?

Har provat med alla möjliga inställningar, senast var det förinställningen "minimum".

Råkade hitta en skärmdump från augusti 2016 där jag har betydligt högre inställningar, fullt med datarutor, polygontung 3dmodell och ändå 45fps. Detta var alltså med det förra kortet, gtx 770.

Känns som att jag vill prova ett nvidia-kort igen.

Skrivet av Roger W:

Långsökt, men testa utan överklockningen. Kanske du slår i nått tak som gör att cpu:n klockar ner?

Kolla om vsync är på...

Vsync är på. När jag fixade med klocken så körde jag occt i över 20 timmar för att se så det var stabilt och fungerande. Tempen går aldrig över 58°C på någon kärna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

kan det helt enkelt vara så att RX 480 är dåligt på just opengl?

Kan finnas sanning i det! Såvitt jag vet har AMD generellt halkat efter i OpenGL-prestanda.
Har du möjlighet att testa ett Nvidiakort vore det nog värt att prova det..

Skrivet av Udihow:

Vsync är på.

Testat utan? (om inte annat bara för att kolla...)

Skrivet av Udihow:

När jag fixade med klocken så körde jag occt i över 20 timmar för att se så det var stabilt och fungerande. Tempen går aldrig över 58°C på någon kärna.

Låter som en stabil klock
... men kanske ändå värt att prova utan den, bara för att eliminera en potentiell felkälla...?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du möjlighet att testa ett Nvidiakort vore det nog värt att prova det..

Gick och impulsköpte ett 1060 (gigabyte, 6gb), som ska ligga på samma prestandanivå som 480. Installerade det och startade xplane, la sig direkt på 60fps och stannade där. Tror jag hittat problemet...

Men herrej*vlar vad onödigt stort kort, fick klippa av massor för att det skulle gå in i chassit. Kylaren är längre än kortet.
Gillar formen på XFX RX 480 betydligt mer.

Tillägg:
Stötte på ett problem.. denna knapp är inaktiv vad man än gör. Vad är fel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är fortfarande något jag inte förstår. På vissa platser får jag inte mer än 15-25fps, trots att ingenting begränsar; CPU och GPU-användning ligger då på 30-50%. Hur är det möjligt och vad kan orsaken vara?

Ett annat halvrelevant problem är detta studsande

I videon ser man också att jag har 15-20fps, som jag nyss beskrev ovan.

Visa signatur