Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nyinstallation av Windows 2016 på NVMe - driverfel?

Permalänk

Nyinstallation av Windows 2016 på NVMe - driverfel?

Min första installation av Windows 2016 - går inte helt bra så här långt. Jag inbillar mig att det borde vara mycket likt Windows 10, men kanske inte ändå?

Moderkort: Gigabyte GA-Z170N-WIFI rev 2.0
BIOS: FA
SSD: Samsung 950 Pro, 256 GB
Original ISO (förstås) på DVD med serienummer från Technet/MDSN.

Jag har läst runt en del och har förstått att jag måste ha "Storage Boot Option" = UEFI snarare än Legacy, men för säkerhets skull har jag provat bägge.
Det finns även en inställning som heter "Windows 8/10 features" som enligt hjälptexten ska ha med bl.a. Secure Boot att göra. Om jag slår på den så finns även alternativet CSM, vilket enligt en del texter på nätet måste vara aktiverat.

Jag har provat med alla varianter av det ovanstående, mend samma resultat: Installationsprogrammet hittar ingen disk att installera från, och frågar efter drivrutiner. Samsung har bara "post-installation" drivrutiner, d.v.s. en EXE-fil att köra (den går heller inte att packa upp med 7-zip för att komma åt filerna). Gigabyte har inga drivrutiner alls.

Jag har testat med en Windows 10 USB-installationspinne, och då hittas SSD:n direkt.

Någon idé?

Permalänk

Hej

Det är nog drivrutinen till den sydbrygga som inte finns i 2016 men finns i 10an.

Den drivrutinen ska gigabyte ha på sin hemsida.
// Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk

Jag kan nog ha dessa NVMe drivers liggande nånstans då jag hade samma problem för ett tag sen. Behövde bara "loada" och sen dök disken upp. Återkommer imorgon ifall du inte löst det tills dess.

Permalänk

Jag provade med drivrutinerna "Intel INF installation"(borde vara chipset inkl sydbrygga?) och "Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) Note: Windows setup to read from USB thumb drive" från Gigabytes supportsida på http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5982#driver

Med "SATA Preinstall driver" så hittar Windows Server 2016 drivrutinen i alla fall, men säger "no new device drivers were found" bär jag försöker installera den.
Med "Intel INF Installation" så identifierar den inga drivrutiner utan säger direkt "no device driver found".

Permalänk

Nytt försök med chipset-drivrutiner från Intel. Tyvärr kommer de i en setup.EXE-fil som inte går att packa upp.

Förs skojs skull provade jag med Intels egna SSD-drivrutiner; även om de är avsedda för deras egna diskar så tänkte jag att det kanske kunde fungera, men icke - samma resultat som "SATA Preinstall drivers" ovan.

Jag hittade också en BIOS-uppdatering från November som jag lagt in - det gör ingen skillnad heller.

Permalänk
Skrivet av Artoodeetoo:

Jag kan nog ha dessa NVMe drivers liggande nånstans då jag hade samma problem för ett tag sen. Behövde bara "loada" och sen dök disken upp. Återkommer imorgon ifall du inte löst det tills dess.

Det skulle vara enormt uppskattat - nu har jag suttit i bra många timmar och provat och googlat olika varianter.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Artoodeetoo:

Tack för filerna jag fick skickade till mig privat. Här är resultatet:
Tyvärr gick det inte med dem heller. Windows Server 2016-installationsprogrammet kände igen dem som drivrutiner kompatibla med min hårdvara, men precis som med SATA Preinstall driver blir det bara "no new devices drivers found".

Vad är källan till filerna? Inlägg #7 på den här sidan [hoppsan - länken försvann] beskriver en metod där man kan installera NMVe SSD:n som andra disk i ett system och extrahera filerna från den installationen. Är det en liknande källa? I så fall kan jag bespara mig de timmarna det lilla äventyret skulle ta...

Till slut löste jag det i alla fall (se nedan). När jag efter det började dribbla med resten av drivrutinerna så förstår jag nu varför det inte fungerade att ladda drivrutinerna från disk under installationen: de är antagligen endast signerade för Windows 10, och inte Server 2016.

Men lösningen var, och håll i er, det här är långsökt.

  1. Ställ in BIOS så att Storage Boot Option Control = Legacy och Other PCI Devices = UEFI

  2. Installera från USB-minne (det är mycket möjligt att det gått lika bra med DVD, men jag hade precis skapat en USB-install så jag använde den).

  3. Ha en USB 3 hårddisk inkopplad i en av USB-portarna. Det här är det märkliga - utan den fick jag samma resultat som tidigare, men med den på plats gick allt smärtfritt. Tanken var att jag skulle göra en provinstallation till den i stället, men det behövdes inte - min NVMe SSD kom upp i listan över platser att installera på och det var bara att köra! Det går också bra att köra datorn utan USB3-disken inopplad, det var bara vid installation den behövdes.

Nu återstår "bara" att hitta drivrutiner till allt annat på moderkortet. Intel och Microsoft vill verkligen inte att man ska köra Server 2016 på icke serverhårdvara visar det sig :-(.

Permalänk

@peterhjalmarsson: Haha där ser man, skönt att det löste sig! Resten borde väl gå lättare, vill jag gärna tro iaf.
Teknikens vägar är outgrundliga minst sagt.