är HILTI verkligen slöseri med pengar?

Permalänk
Avstängd

är HILTI verkligen slöseri med pengar?

Det är så att jag i framtiden kommer fokusera på att spara till hilti som är ett märke jag intresserar mig för och blivit sugen på att köpa deras sfc 22 skruvdragare med 22 volt. För över 3000 kr men någon youtuber argumenterar om att det finns elverktyg från andra företag som är lika stark men billigare och drar slutsatsen om att hilti är överprisade.

Är det verkligen bortkastat med pengar att köpa hilti och är makita verkligen den bäsya valet bland allamärken?

Permalänk
Medlem

Hilti är i en helt egen kvalitetsklass, svårt o jämföra med andra märken.
Jag skulle dock enbart införskaffa en hiltimaskin om den regelbundet skulle användas inom ett yrke. Inget för hobbyfixaren precis.

Permalänk

Precis som föregående talare säger är Hilti en egen kvalitetsklass. De är väldigt robusta och funkar därmed inom yrken där de används frekvent. Själv använder vi Makita på jobbet medan jag själv använder Milwaukee hemma vid. Är inte hel nöjd med min Makita skruvdragare då den pajat två gånger, samtidigt som den modellen jag har inte är riktigt stark. Deras batteridrivna slagborr med batteri är jag däremot helt nöjd med.

Visa signatur

Om du inte hittat idioten på jobb inom två veckor är du idioten själv.

Permalänk
Medlem

Hilti håller för evigt och har reservdelar.

Min första Makita skruvdragare år 1999 gick itu nästan exakt 1 år senare(fortfarande under 1 år så hade garanti kvar på den), och flera kollegor på arbetsplatsen som fått sina samtidigt(och vi jobbade i princip lika mycket per år). Växellådorna gick itu.

Idag är det mindre maskiner(batteridrivna) för min del och då är det enbart Panasonic sedan år 2010 via olika firmor. Aldrig haft en skruvdragare eller hammarborrmaskin gå itu, eller deras lithiumbatterier eller laddare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Hilti har väldigt bra kvalitet, men visst kan säkert finnas liknande maskiner billigare.
Köper man Hilti behöver man inte chansa (om man nu inte läst recensioner eller fått testa nån kollegas märke x)

Minns en rolig historia om en kollega som köpte en billig sticksåg på biltema för bygga en veranda eller dylikt. De höll i några timmar var så med garanti så avverkade han ett antal såna sågar för att bli klar med sitt projekt. (blir ju mycket fram och tillbaka till biltema förstås )

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

För hemmafixaren så skulle jag säga för dyr, om man inte ska bygga ett hus/stuga eller renovera väldigt mycket. För proffsen är det ju en helt annan sak, där är stillestånd dyra och en hilti kan helt klart vara värt det.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur hilti står sig mot andra märken, men uppemot 2000-2500 får man räkna med att lägga för att få något av bättre kvalitet... Köp inte den billigare varianten av "blå bosch" bara, det misstaget har jag gjort..

Borstlös motor ska det vara med... Milwaukee är bra, men tillverkas av AEG... Deras skruvdragare har jag själv misshandlat i över fem år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Köper du de mer påkostade modellerna av Makita, Milwaukee Bosch eller Dewalt så kommer du inte att få någon längre livslängd med Hilti. Alla de apparaterna är gjorda för dagligt arbete. Där jag jobbar köper de den som de tycker passar dem med ergonomi eller vikt. Det enda vi har av Hilti är någon borrhammare.

Är du installatör av kök eller inredningar ska du kolla in Festool. De har kvalitet utöver det mesta och därav priset. Ergonomin hos Festool är outstanding.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns industriella skruvdragare som håller enormt bra kvalitet och kan ge mycket hög precision på åtdragningsmomentet men priset blir inte några tusen utan många många tusen men visst finns det bättre maskiner om man har ett verkligt behov av precision.
Jag har använt maskiner från Georges Renault som både dragit och mätt momentet och loggat resultatet men det är kabelanslutna eldragare för batteriverktyg duger inte när kraven är höga.
Man ska välja maskin efter verkligt behov men visst finns det maskiner som är mycket bättre än "billiga batterimaskiner" men det är få som köper industrimaskiner för hemmabruk men vill man verkligen göra det så kan man, kostnaden per dragen skruv blir däremot astronomiskt hög.
http://www.desouttertools.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, räkna med att du har en kvalitetsdragare i 10år, vill du ha en hilti så köp en hilti. Visst, du får en riktigt bra dewalt eller bosch blå för en något mindre slant. Men vafan, skruvdragare är ju det man använder överlägset mest så en tusenlapp hit eller dit är ju inget du kommer bry dig om i långa loppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Vet inte hur hilti står sig mot andra märken, men uppemot 2000-2500 får man räkna med att lägga för att få något av bättre kvalitet... Köp inte den billigare varianten av "blå bosch" bara, det misstaget har jag gjort..

Borstlös motor ska det vara med... Milwaukee är bra, men tillverkas av AEG... Deras skruvdragare har jag själv misshandlat i över fem år...

Skickades från m.sweclockers.com

Bosch blå är knappast billig och är riktade för proffesionella yrken så jag tror du blandar ihop blåa bosch med den gröna bosch som är mer billigare och inte lika hållbar.

Permalänk
Medlem

Arbetat som rörläggare sedan 2010 på större byggen, vi hade lite blandade verktyg på vårt företag men föredrog Hilti alltid mer eller mindre förutom deras tigersåg för den vart klumpig hade sfc 22 (kombi settet där man får mutterknackare också) RIKTIGT bra skruvdragare med bra kraft och bra kvalitet, råkade tappa den 5 våningar på hårt packad grus och det ända som hände var att batteriet trillade ut

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Haft Milwaukee båda på jobbet och privat, vilken jävla överskattad dynga. Äldre Bosch´s funkar utmärkt.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

Milwaukees 18v serie är riktigt bra. Jag har både på jobbet och hemma. Rekommenderar skarpt! Jag har även använt makita och bosch och dom håller inte samma mått enligt mig!

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

@Miniklumpen: En elektriker har jag inte mycket för, borra i lite 0.7 rostfria skåp + lite plastdosor? "skämtar"

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Festool eller Hilti, annars får det vara.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd

Har en ledsagare som är målare och har en hilti sf 151 som han har haft i 15 år om jag minns och brukar fortfarande använda den utan problem och ger samma effekt som den gjorde när den var ny. Han säger att den är så kraftfull att den även kan borra i betong och han har gjort det flertals gånger.

Jag försöker inte propagera för hilti eller något men hade tänkt mig en skruvdragare som räcker nästan hela livet och klarar av att borra i både betong, trå, gips och kakel som den min ledsagare har men vad jag vet så hittar jag inte den på deras sida utan den enda som liknar sf 151 är sfc 22 a med 22 volt men är den lika stark som sf 151 och lika hållbar så är den garanterat värd 3 970 kr

https://www.hilti.se/batteriteknik/batteridrivna-borrmaskiner...

Tänkte spara ihop och köpa den om 2 år när jag kanske flytta till större hem men i nuläget så hade jag tänkt mig införskaffa ryobi eller bosch blå och jag undrar om borrskruvdragare 1300 till 1800 kr är värt om man ska inte använda så ofta?

Har också kollat upp stanleys skruvdragare fatmax som har erbjundande på 999 kr från 1399 på clas ohlson och jag undrar om den är värt pengarna för nybörjare?

Permalänk
Medlem

Som alltid är det en fråga om vad man ska ha saker till. Det finns alltid någon pryl som är av bättre kvalitet/effektivare/snabbare osv, frågan är om det är värt det för det man kommer att använda den till. Eftersom detta är ett datorforum kan man dra paralleller med processorer: En i7 är snabbare än en i3, men det är knappast alltid så att en i7 är det bästa valet av de två. Ska du använda datorn till att surfa, betala räkningar osv så kommer nog de flesta att hålla med om att det inte är värt pengarna att köpa en i7. Samma sak här: såklart det finns skruvdragare som är bättre/mer hållbara än andra, men är det värt det för alla att köpa det bästa? För någon som bor i lägenhet och använder skruvdragaren ett par ggr/år så skulle jag tro att det mesta som diskuterats här i tråden är overkill. Allt är som sagt en fråga om hur man kommer att använda den.

Permalänk
Medlem

För mig som hemmafixare och efter lite montage/renovering så har jag kommit väldigt långt med mina 18v makita borrskruvdragare och borrhammare.

Om dollarn skulle sjunka kan du köpa Dewalts monstermaskiner billigt på ebay. Köpte en 20v borrskruvdragare åt farsan. Gav 1800:- när dollarn stod i 6:-. Samma kit med väska o batterier Kostar 7800:- +moms på Ahlsell

Permalänk
Inaktiv

Man kan säga att på verktygsmarknaden är det som det brukade vara på fler marknader i förr. Allt i en Hilti är överdimensionerat så det ska hålla, ingen lättmetall i den.

Om en blå Bosch kunde innehålla plast kuggar så skulle den det, medans hiltins skulle vara i titan.

Sedan arbetar Hilti mycket med ergonomi, bilmaskiner tex, där får man i regel arbeta 5 minuter per dag med en odämpad, medans hilti's AVR maskiner klarar hela dagen för kroppen (vibrationsskador).

(Man får nog hålla ögona på detta framöver dock, då flera fabriker ska flyttas, tyvärr. När det begav sig var detta sant inom vitvaruvärlden med, en maskin som hette Bosch 10 hade metall skruvar, medans Bochs 11 som såldes hos ladorna hade plast skruvar.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Man kan säga att på verktygsmarknaden är det som det brukade vara på fler marknader i förr. Allt i en Hilti är överdimensionerat så det ska hålla, ingen lättmetall i den.

Om en blå Bosch kunde innehålla plast kuggar så skulle den det, medans hiltins skulle vara i titan.

Sedan arbetar Hilti mycket med ergonomi, bilmaskiner tex, där får man i regel arbeta 5 minuter per dag med en odämpad, medans hilti's AVR maskiner klarar hela dagen för kroppen (vibrationsskador).

(Man får nog hålla ögona på detta framöver dock, då flera fabriker ska flyttas, tyvärr. När det begav sig var detta sant inom vitvaruvärlden med, en maskin som hette Bosch 10 hade metall skruvar, medans Bochs 11 som såldes hos ladorna hade plast skruvar.)

Så du menar att bosch blå är ett dåligt val som första hand?

Har hittat en bosch GSR 1440 LI som jag intresserar mig för och anser vara ett passande nybörjar borrskruvdragare. Nu är jag inte säker på priset men den kostar lite över 1190 spänn på netto och vad jag kollat upp på nätet så ska den ha kostat mellan 1500 och 1600 kr tidigare.

Här hittade jag också en ryobi R18DDP-L13S som kostar 1495 men har erbjudande nu på 749 kr på Bauhaus.

Sedan har jag också kollat up Stanleys skruvdragare som säljs på clas ohlson som jag också är intresserad av och har nu erbjudanden för 999 kr då den egentligen kostar 1399.

Vilken av dessa borrskruvdragare tycker du är bättre val som nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Bosch blå är knappast billig och är riktade för proffesionella yrken så jag tror du blandar ihop blåa bosch med den gröna bosch som är mer billigare och inte lika hållbar.

Japp, det är precis vad bosch vill att du ska tro... Titta på den här till exempel: http://www.kungsholmensjarn.se/Bosch-Skruvdragare-GSR-18V-2-L...

Betydligt sämre kvalitet än de "riktiga" proffsverktygen... Har slitit ut lagren som sitter precis innanför chucken, knappen för att sätta på den är numera on/off istället för steglös... Enda fördelen är att den är ganska lätt för att vara en 18v-maskin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Japp, det är precis vad bosch vill att du ska tro... Titta på den här till exempel: http://www.kungsholmensjarn.se/Bosch-Skruvdragare-GSR-18V-2-L...

Betydligt sämre kvalitet än de "riktiga" proffsverktygen... Har slitit ut lagren som sitter precis innanför chucken, knappen för att sätta på den är numera on/off istället för steglös... Enda fördelen är att den är ganska lätt för att vara en 18v-maskin...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tycker du om de tre skruvdragare jag listade? tror du de är värda pengar om man är nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Så du menar att bosch blå är ett dåligt val som första hand?

Har hittat en bosch GSR 1440 LI som jag intresserar mig för och anser vara ett passande nybörjar borrskruvdragare. Nu är jag inte säker på priset men den kostar lite över 1190 spänn på netto och vad jag kollat upp på nätet så ska den ha kostat mellan 1500 och 1600 kr tidigare.

http://images.bosch-professional.com/om/productimages/stageprodimg/cordless-drill-driver-gsr-1440-li-gsr-1440-li/105402-70761-660x350.jpg

Här hittade jag också en ryobi R18DDP-L13S som kostar 1495 men har erbjudande nu på 749 kr på Bauhaus.
https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product//1/1/1168394A.jpg

Sedan har jag också kollat up Stanleys skruvdragare som säljs på clas ohlson som jag också är intresserad av och har nu erbjudanden för 999 kr då den egentligen kostar 1399.
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9448223211550.jpg

Vilken av dessa borrskruvdragare tycker du är bättre val som nybörjare?

Den där blå boschen är totalt värdelös. Kasta inte pengar på den... Ryobi är väl bra om man vill ha hela serien med batteriverktyg för bra pris... Men räkna med att slita ut batterier....

Stanley ser vettiga ut, man kan ana att det är deWalt som gör dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Den där blå boschen är totalt värdelös. Kasta inte pengar på den... Ryobi är väl bra om man vill ha hela serien med batteriverktyg för bra pris... Men räkna med att slita ut batterier....

Stanley ser vettiga ut, man kan ana att det är deWalt som gör dem...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur hållbar är ryobis maskiner jämfört med bosch blå?

Vad tycker du om AEG och metabo?

Permalänk

Du har inte funderat på att välja en mindre skruvdragare? Kör själv med en 10.8V dewalt och har aldrig upplevt den som för klen, samtidigt som den är mycket smidigare jämfört med dem dem du länkar. Se dock till att välja en variant med dubbla batterier och en kapacitet på runt 2.0 Ah. Min har en kapacitet på 1.3 Ah och det tar slut lite väl fort om man t.ex. skruvar upp väggskivor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yusuke40:

Har en ledsagare som är målare och har en hilti sf 151 som han har haft i 15 år om jag minns och brukar fortfarande använda den utan problem och ger samma effekt som den gjorde när den var ny. Han säger att den är så kraftfull att den även kan borra i betong och han har gjort det flertals gånger.

Jag försöker inte propagera för hilti eller något men hade tänkt mig en skruvdragare som räcker nästan hela livet och klarar av att borra i både betong, trå, gips och kakel som den min ledsagare har men vad jag vet så hittar jag inte den på deras sida utan den enda som liknar sf 151 är sfc 22 a med 22 volt men är den lika stark som sf 151 och lika hållbar så är den garanterat värd 3 970 kr

https://www.hilti.se/batteriteknik/batteridrivna-borrmaskiner...

Tänkte spara ihop och köpa den om 2 år när jag kanske flytta till större hem men i nuläget så hade jag tänkt mig införskaffa ryobi eller bosch blå och jag undrar om borrskruvdragare 1300 till 1800 kr är värt om man ska inte använda så ofta?

Har också kollat upp stanleys skruvdragare fatmax som har erbjundande på 999 kr från 1399 på clas ohlson och jag undrar om den är värt pengarna för nybörjare?

Ska man borra i riktig betong ska man ha en borrhammare och inte en slagborrmaskin. Hilti SF 151 är betydligt kraftigare än SFC 22 A om jag minns rätt.

Hilti håller generellt hög klass, men är inte bäst på allt. Ska man ex. köpa vinkelslip är vissa av Makitas vinkelslipar extremt tåliga och högkvalitativa.

Jag valde Makitas 18V LXT-serie då det finns allt mellan himmel och jord. Som alltid bör man dock hålla sig från bottennappen. Vissa av Dewalts verktyg är B&D-maskiner med ett annat kjolpaket och både Makita och Bosch har riktigt tråkiga skruvdragare som man hittar hos Harald-Nyborg, Jula, Maxi m.fl.

Hur som helst ska man inte räkna med att en batteriskruvdragare håller i 15 år, batterierna lär att dö betydligt tidigare och är oftast hutlöst dyra.

Skrivet av pwntato:

För mig som hemmafixare och efter lite montage/renovering så har jag kommit väldigt långt med mina 18v makita borrskruvdragare och borrhammare.

Om dollarn skulle sjunka kan du köpa Dewalts monstermaskiner billigt på ebay. Köpte en 20v borrskruvdragare åt farsan. Gav 1800:- när dollarn stod i 6:-. Samma kit med väska o batterier Kostar 7800:- +moms på Ahlsell

Mjo, det går att göra riktiga kap på både Ebay och Tradera. Man kan även fynda på Axminster,Toolstop UK och danska Prishammeren.dk om man inte vill riskera tull- och momspåslag.

Smart, fast lite fult marknadsföringsknep av Dewalt att kalla det 20V.

Skrivet av yusuke40:

Hur hållbar är ryobis maskiner jämfört med bosch blå?

Vad tycker du om AEG och metabo?

Ryobi är ganska ok, motsvarar Black & Decker fast lite billigare. Dvs. håller absolut inte samma klass som bra blå Bosch-verktyg. Ryobi ägs av Techtronic Industries (Milwaukee/AEG) .

AEG var bra för en del år sedan, men har nu blivit Milwaukees snikserie. Vissa av deras nätanslutna skruvdragare är dock riktigt bra (lite lustigt design bara).

Metabo är en udda fågel, men är klart bättre än Ryobi, B&D, AEG och grön Bosch. Jag skulle likaväl kunna köpa en Metabo som blå Bosch.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Är det verkligen bortkastat med pengar att köpa hilti och är makita verkligen den bäsya valet bland allamärken?

Man kan alltid få ett dåligt exemplar, men, generellt sett är det aldrig "fel" att köpa en kvalitetsprodukt.
Jag har en gammal (sladdkopplad) Hilte TE14, från sent 80, tidigt 90 tal, som jag fick 99-00 någon gång, för att elkontakten glappade, och väskan försvunnit. Ny stickpropp inhandlades och monterades, och den har fungerat ypperligt sedan dess. I verkstan har vi ett DeWalt-kit med borr/skruvdragare, ficklampa, tiger, stick, och cirkelsåg, laddare, och 2 batterier. Det här kittet närmar sig nog 15 år i alla fall, och boor/skruvdragaren ser daglig användning, även om resten av kittet inte är så flitigt använt.
Det enda som har behövt bytas ut, är ett batteripack.

Och det är väl där min enda egentliga kommentar kommer in. Det finns i dag ingen som helst anledning att köpa en enhet med NiMH batterier. Köp Li-ion, LiPo, eller LiFe.
En kvalitetsmaskin med batteripack kommer du ha så länge att det är batteripacken som kommer vara den svaga punkten. Håll efter ditt batteripack på ett vettigt sätt, med andra ord, 30-80% laddat, alltid, kör aldrig det tomt, ladda det aldrig fullt, lagra det "alltid" med runt 80% laddning, så kommer det hålla i åratal.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Hur som helst ska man inte räkna med att en batteriskruvdragare håller i 15 år, batterierna lär att dö betydligt tidigare och är oftast hutlöst dyra.

Nja, vi har haft en gammal milwaukee i över 10 år professionellt arbete nu. Batterierna är sedan länge kasserade men nya på ebay kostade inte många kronor och fungerar bra även om dom kanske har lite sämre drifttid än original.

En bra maskin räcker väldigt många år så det är utan tvekan värt att lägga ner pengar på en dyrare maskin.

Permalänk
Medlem

Hej som hemmapulare så rekommenderar jag att du hyr din stora borthammare när behov finns, mycket billigare då du nyttjar den väldigt sällan.
Som skruvdragare rekommenderar jag ryobin. Funkar jättebra. Och batteriet kan användas till de andra maskinerna. Sen brukar det vara rabatt med jämna mellanrum. Angående kvalitet så höll den en hel terrass tillsammans med en meec billig 18v.
Kompletterat med en liten mink i skruvdragare för ikea montage bara.

Proffesionelt så rekommenderar jag hiltis fleet Dvs hyr. För jag sitter som PL på en rörfirma och det är en del reparationer på grejerna men det fixar hilti på 1dag. Överlägset.