är HILTI verkligen slöseri med pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Ryobi är väl bra om man vill ha hela serien med batteriverktyg för bra pris... Men räkna med att slita ut batterier....
Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med slita ut batterier är deras batterier sämre än andra tillverkares? Hur länge kan man förvänta sig att de håller? Äger inga själv men min pappa kör med ryobis serie (vad jag vet har han ett 1,5AH och ett 4AH batteri)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så att jag i framtiden kommer fokusera på att spara till hilti som är ett märke jag intresserar mig för och blivit sugen på att köpa deras sfc 22 skruvdragare med 22 volt. För över 3000 kr men någon youtuber argumenterar om att det finns elverktyg från andra företag som är lika stark men billigare och drar slutsatsen om att hilti är överprisade.
https://youtu.be/vPGyUyLaVrE

Är det verkligen bortkastat med pengar att köpa hilti och är makita verkligen den bäsya valet bland allamärken?

Min filosofi är att kolla på vad de som hyr ut utrustning väljer för märke, de är oftast slitstarka och kostnadseffektiva. Min röst hamnar således på Hitachi eller Makita.

Vill man hitta någon som recenserar verktyg och verktygstillbehör och är väldigt kunnig samtidigt som han är underhållande att se på kan jag rekommendera AvE på tuben. Tar isär och analyserar individuella komponenter osv.

Eftersom jag inte orkar leta efter en mer relevant video, och 18v / 20v har varit framme i tråden tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med slita ut batterier är deras batterier sämre än andra tillverkares? Hur länge kan man förvänta sig att de håller? Äger inga själv men min pappa kör med ryobis serie (vad jag vet har han ett 1,5AH och ett 4AH batteri)

Det är ju samma som för alla batterier, de har ju ett visst antal laddcykler.... Har man tio olika maskiner med samma batteri så slits dom ut snabbare, än om man har några med sladd, några olika märken med batteri etc....

Jag har en salig blandning, tre olika märken på batterimaskiner, många med sladd, och en del som går på tryckluft.... Beror på användningsområde, tycker jag....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det är ju samma som för alla batterier, de har ju ett visst antal laddcykler.... Har man tio olika maskiner med samma batteri så slits dom ut snabbare, än om man har några med sladd, några olika märken med batteri etc....

Jag har en salig blandning, tre olika märken på batterimaskiner, många med sladd, och en del som går på tryckluft.... Beror på användningsområde, tycker jag....

Aha det var så du tänkte Men han kör serien mest för att slippa ha många olika batterier. Får la se när de börjar slitas ut blir kanske en återkommande födelsedags present till honom med ett 5AH batteri varje år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Hur hållbar är ryobis maskiner jämfört med bosch blå?

Vad tycker du om AEG och metabo?

Jag har aldrig använt ryobi, men de verkar ju stora i USA.. Ofta man ser dem på Youtube-videos därifrån etc...

AEG tycker jag själv har riktigt bra pris/kvalitet-läge för konsumenter, de två skruvdragare jag har själv har jag använt rätt hårt under en (pågående) husrenovering... Ofta har dom prisvärda "kit" där man får skruvdragare och något mer verktyg (typ multislip) och ett eller två batterier för 2-2,5 tusen..... Kolla Bauhaus som har hela sortimentet...

Metabo är lite lika som bosch, de har modeller som ligger lägre i prisklass, men som inte alls håller samma kvalitet som dyrare...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Aha det var så du tänkte Men han kör serien mest för att slippa ha många olika batterier. Får la se när de börjar slitas ut blir kanske en återkommande födelsedags present till honom med ett 5AH batteri varje år

Extra batterier är ju en ypperlig gåva! Rätt gött att ha olika storlekar på dem också, det är bra tex när man skruvar trall på altanen, att ha lättare batterier... Även om 5AH skruvar mååånga fler skruv blir den extra tyngden mot små batterier jobbigare när man tar upp och lägger ner verktyget ofta....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@fizzdan: Nja, Ryobis batterier är ganska ökända för att tappa balansen mellan celler, vilket leder till att de antingen laddar ut snabbare och snabbare eller slutar fungera helt och hållet. Det är dock inget som är isolerat till Ryobi, utan återfinns hos många märken, och särskilt de som tillverkas av TTI.

Permalänk
Medlem

Så här bra är min blå bosch efter ett par år av användning, som konsument...
https://youtu.be/QBH3XJhEmHo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@fizzdan: Nja, Ryobis batterier är ganska ökända för att tappa balansen mellan celler, vilket leder till att de antingen laddar ut snabbare och snabbare eller slutar fungera helt och hållet. Det är dock inget som är isolerat till Ryobi, utan återfinns hos många märken, och särskilt de som tillverkas av TTI.

Jag har ingen aning om de är bra eller dåliga generellt.. Men det är ju ett konsumentmärke, vilket brukar betyda sämre kvalitetskontroll och halvbra garantier istället... Det är ju skitsamma när man inte har en deadline...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Så här bra är min blå bosch efter ett par år av användning, som konsument...
https://youtu.be/QBH3XJhEmHo

Vad jag kan se så är skruvdragaren inte i så bra skick som innan men du kunde också visat om den borrar like effektivt som den gjorde när den var ny.

Permalänk
Medlem

Borrar gör den ju säkert, men den varianten ska väl ha en avtryckare med varvtalsreglering, inte bara on /off?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå batterier så väljer man ofta minsta möjliga om man ska ha batterimaskiner i industrin, maskinvikten är ofta ett stort problem men att ha många batterier på laddning och kunna byta är oftast inget problem och man byter också ofta batteri schemalagt typ vid varje rast oavsett laddningsgraden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Vad jag kan se så är skruvdragaren inte i så bra skick som innan men du kunde också visat om den borrar like effektivt som den gjorde när den var ny.

Jaja, borrar gör den bra.... Om man nöjer sig med två varvtal... Drar skruv bra med.. Men glapp som sören.... Så ska det ju inte vara för två tusen spänn... Hade en Panasonic på ett tidigare jobb som bokstavligen gick 6-8 timmar om dagen, den var inte glapp efter fem år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har haft alla möjliga märken på Snickeriet. Dom som har utmärkt sig ur högen är Festool Hilti Panasonic och Makita.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Använder skruvdragare dagligen i jobbet och har avverkat det mesta. Om jag ska ranka maskiner i hur mycket stryk dem tål så skulle jag listat såhär

1. Panasonic
http://panasonictools.se/index.php?id_product=102&controller=...
Enda märket som jag vet som faktiskt är IPklassad, har hört att Hilti ska komma med IP klassning. Har 2st i bilen med 2 Vinkelslipar i batteriutföranden

2. Milwaukee.
Har 2 i arbetsbilen och enda som behövts bytas är chuckarna. Dock bara i 4.0Ah.

Alla andra:
Har testat DeWalt, Festool, Ryobi, Makita, Hilti, Hitachi, Bosch och Flex. Alla i "high-end" utföranden. Har arbetat ute i 15år och avverkat en jävla massa Skruvdragare, Slagborr, Vinkelslipar, popnitare och Tigersågar.

Permalänk
Skrivet av MrQke:

@Miniklumpen: En elektriker har jag inte mycket för, borra i lite 0.7 rostfria skåp + lite plastdosor? "skämtar"

Elditributionstekniker, mina maskiner används hårt i alla väder, dygnet runt, året runt.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Jaja, borrar gör den bra.... Om man nöjer sig med två varvtal... Drar skruv bra med.. Men glapp som sören.... Så ska det ju inte vara för två tusen spänn... Hade en Panasonic på ett tidigare jobb som bokstavligen gick 6-8 timmar om dagen, den var inte glapp efter fem år...

Om jag inte har fel så använder panasonics skruvdragare sig av Samma design som hilti så det är inte så konstigt varför deras maskiner håller länge.

Dock vet jag inte hur hållbar makita eller hitachi är men ska hört att dem anses vara bland de bästa elverktygsmärken där ute tillsammans med festool, dewalt och black & decker. Minns när min far köpte en black & decker borrskruvdragare som tog mycket stryk i flertals år och fortfarande fungerar utan problem. Tråkigt nog så han tappat bort den så han fick köpa makita som han också är nöjd med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasmussen:

Du har inte funderat på att välja en mindre skruvdragare? Kör själv med en 10.8V dewalt och har aldrig upplevt den som för klen, samtidigt som den är mycket smidigare jämfört med dem dem du länkar. Se dock till att välja en variant med dubbla batterier och en kapacitet på runt 2.0 Ah. Min har en kapacitet på 1.3 Ah och det tar slut lite väl fort om man t.ex. skruvar upp väggskivor.

Som jag sa så vill jag satsa på en skruvdragare som nybörjare och dewalt är knappast något man startar med som nybörjare. Dessutom så är jag ingen byggarbetare utan jag behöver elverktygen inom hemmabruk så jag ser inget fel med att välja mellanpris skruvdragare som stanley fatmax som verkar mer perfekt för nybörjare eller de som behöver för hemmabruk.

Dessutom så avskyr jag när skruvdragaren är för liten eftersom jag trivs mycket mer med mellan stora och stora skruvdragare då det känns bättre i handen än med liten skruvdragare.

Permalänk
Medlem

Nej, det är det inte.
Jag kan inte sluta tänka FESTOOL varje gång jag ser en skruvdragare - DET är slöseri med pengar såvida du inte kan dra momsen och har nytta av superduperoverkill garantin du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Som jag sa så vill jag satsa på en skruvdragare som nybörjare och dewalt är knappast något man startar med som nybörjare. Dessutom så är jag ingen byggarbetare utan jag behöver elverktygen inom hemmabruk så jag ser inget fel med att välja mellanpris skruvdragare som stanley fatmax som verkar mer perfekt för nybörjare eller de som behöver för hemmabruk.

Dessutom så avskyr jag när skruvdragaren är för liten eftersom jag trivs mycket mer med mellan stora och stora skruvdragare då det känns bättre i handen än med liten skruvdragare.

Varför inte ? Bra verktyg är väl inte fel, skulle själv satsat på Panasonic eller DeWalt om jag tycke att jag behövde en skruvdragare.

Hade något billigt skit som åkte runt några var extra efter man släppt knappen..
känns mindre roligt efter man har använt riktiga verktyg på jobb.

Permalänk
Medlem

Åk till Bauhaus (eller liknande) och kläm och känn! För mig låg sweetspot på 14,4 volt, när jag köpte dom två aeg-maskinerna sist.... Det är mest när man borrar i större dimensioner som högre volt är bäst.... För att skruva funkar lägre lika bra...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Varför inte ? Bra verktyg är väl inte fel, skulle själv satsat på Panasonic eller DeWalt om jag tycke att jag behövde en skruvdragare.

Hade något billigt skit som åkte runt några var extra efter man släppt knappen..
känns mindre roligt efter man har använt riktiga verktyg på jobb.

Varför ska jag lägga 3000 eller 2000 spänn på en skruvdragare som jag ofta inte kommer använda så ofta och har en låg inkomst? läser du min text innan du kommenterar för du verkar inte har gjort det utan du verkar ha målat upp en bild om att jag är någon vanlig man med välbetald jobb och som bor på villa när jag inte är det. Att lägga 2000 mellan 3000 spänn på en skruvdragare som man ofta inte ska använda om man bor i liten lägenhet samt lever på bidrag är lika korkat som att lägga hundra tusen kr på en bil när man är helt nära jobbet och tar bara 30 minuter att ta sig dit med buss som är mycket mer billigare. Jag har ingen behov av att köpa dyrare borrmaskin tills jag flyttar till större lägenhet där jag kommer behöva sätta upp en massa saker för varför ska jag lägga en massa pengar på en maskin jag inte kommer använda så mycket under tiden då jag bor i en liten och ful lägenhet som jag inte vill slösa pengar på att snygga till. Att köpa proffs verktyg i nuläget är slöseri med pengar men när jag flyttar till en mer större lägenhet där jag kommer borra mycket så kan jag tänka mig lägga pengar på hilti eller makita men i nuläget får det bli Stanley eller ryobi.

Det är irriterande att människor som dig ska börja snacka ner på något så fort det händer att den saken kostar mindre än 2000 kr. Bara för att något är lite mer billigare så innebär inte det att det är kass.

Bara för att något kostar mindre än dewalt, makita, Panasonic eller hilti så innebär inte det att det är kass så länge vi inte snackar om elverktyg som kostar 100 till 500 kr som cocraft eller om man behöver arbeta med dem oftare.

Permalänk
Avstängd

Hilti är super topp, det finns inget som jämför i min värld.
Till skruvdragare har jag en DeWalt, som fungerar helt ok

Mvh

Permalänk
Medlem

Är maskinist i ett handelsfartyg, och kör helst Panasonics batteridrivna maskiner. Den sortens misshandel verktygen får utstå ombord, allt från att borra hål i något 18-millimetersskott där det inte råkar finnas ett uttag i närheten, till att tappas i ävjan på tanktaket, eller att vara ute i pissväder på däck, har de klarat absolut bäst av alla märken jag testat genom åren. Om vi bortser från de där extremsituationerna, så upplever jag också att de är allmänt slitstarka. Även en maskin som varit med några år känns fortfarande tight och exakt, inte en massa spel hit och dit, rasslande lager, etc. Inbillar mig också att batterierna är av mycket god kvalitet, även en fem år gammal maskin känns rapp.

Många verkar höja DeWalt till skyarna. De var bra en gång i tiden, men så är det inte längre, sedan Black & Decker köpte upp dem eller vad det nu var. Jag kan dock sträcka mig till att de håller tillräcklig "svennekvalitet", och ändå klarar rätt intensivt hemanvändande. Det är dock inget jag skulle beställa för professionellt bruk.

Ovanstående gäller även Bosch, även om jag själv ledsnat totalt på dem efter att ha köpt för hemmabruk, och konstaterat att borret inte blir centrerat i chucken. Det tycker jag i alla fall man ska kunna kräva av en maskin i den prisklassen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Är maskinist i ett handelsfartyg, och kör helst Panasonics batteridrivna maskiner. Den sortens misshandel verktygen får utstå ombord, allt från att borra hål i något 18-millimetersskott där det inte råkar finnas ett uttag i närheten, till att tappas i ävjan på tanktaket, eller att vara ute i pissväder på däck, har de klarat absolut bäst av alla märken jag testat genom åren. Om vi bortser från de där extremsituationerna, så upplever jag också att de är allmänt slitstarka. Även en maskin som varit med några år känns fortfarande tight och exakt, inte en massa spel hit och dit, rasslande lager, etc. Inbillar mig också att batterierna är av mycket god kvalitet, även en fem år gammal maskin känns rapp.

Många verkar höja DeWalt till skyarna. De var bra en gång i tiden, men så är det inte längre, sedan Black & Decker köpte upp dem eller vad det nu var. Jag kan dock sträcka mig till att de håller tillräcklig "svennekvalitet", och ändå klarar rätt intensivt hemanvändande. Det är dock inget jag skulle beställa för professionellt bruk.

Ovanstående gäller även Bosch, även om jag själv ledsnat totalt på dem efter att ha köpt för hemmabruk, och konstaterat att borret inte blir centrerat i chucken. Det tycker jag i alla fall man ska kunna kräva av en maskin i den prisklassen.

Minns att min pappa har en bosch borrhammare som han köpte under 80 talet som har tållit en massa stryk i 30 år när han har renoverat en massa och använt den många gånger i väggen och fungerar även idag. enligt han så var elverktygen under 70 till 90 talet mycket mer kraftfullare än dagens och tål även ännu mer stryk och det märks tydligt på den gröna bosch han fortfarande har kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Ska man borra i riktig betong ska man ha en borrhammare och inte en slagborrmaskin. Hilti SF 151 är betydligt kraftigare än SFC 22 A om jag minns rätt.

Hilti håller generellt hög klass, men är inte bäst på allt. Ska man ex. köpa vinkelslip är vissa av Makitas vinkelslipar extremt tåliga och högkvalitativa.

Jag valde Makitas 18V LXT-serie då det finns allt mellan himmel och jord. Som alltid bör man dock hålla sig från bottennappen. Vissa av Dewalts verktyg är B&D-maskiner med ett annat kjolpaket och både Makita och Bosch har riktigt tråkiga skruvdragare som man hittar hos Harald-Nyborg, Jula, Maxi m.fl.

Hur som helst ska man inte räkna med att en batteriskruvdragare håller i 15 år, batterierna lär att dö betydligt tidigare och är oftast hutlöst dyra.

Mjo, det går att göra riktiga kap på både Ebay och Tradera. Man kan även fynda på Axminster,Toolstop UK och danska Prishammeren.dk om man inte vill riskera tull- och momspåslag.

Smart, fast lite fult marknadsföringsknep av Dewalt att kalla det 20V.

Ryobi är ganska ok, motsvarar Black & Decker fast lite billigare. Dvs. håller absolut inte samma klass som bra blå Bosch-verktyg. Ryobi ägs av Techtronic Industries (Milwaukee/AEG) .

AEG var bra för en del år sedan, men har nu blivit Milwaukees snikserie. Vissa av deras nätanslutna skruvdragare är dock riktigt bra (lite lustigt design bara).

Metabo är en udda fågel, men är klart bättre än Ryobi, B&D, AEG och grön Bosch. Jag skulle likaväl kunna köpa en Metabo som blå Bosch.

Nja jag tvivlar på att grön bosch är så dåliga jämfört med makita eller hilti så vida man inte talar om dagens gröna bosch men under 80 och 90 talet så var de gröna bosch maskinerna rena monstret då min pappa har en borrhammare från bosch som han köpte under 80 talet och använt den rejält under den tiden samt under 90 talet och fortfarande klarade av en massa renoveringar under min barndom under 2000 talet.

Jag kan hålla dock med dig om att vissa av märken är inte lika bra som dem var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Minns att min pappa har en bosch borrhammare som han köpte under 80 talet som har tållit en massa stryk i 30 år när han har renoverat en massa och använt den många gånger i väggen och fungerar även idag. enligt han så var elverktygen under 70 till 90 talet mycket mer kraftfullare än dagens och tål även ännu mer stryk och det märks tydligt på den gröna bosch han fortfarande har kvar.

Kraftfullare var de nog inte, snarare tvärtom, motorerna i eldrivna handverktyg var generellt sett klenare på den tiden. Kanske är därför de överlever bättre? Håller dock med om att man inte kan jämföra 30 år gamla verktyg med nytillverkade, oavsett om det är av samma fabrikat. Mycket kan hända med marknadspositionering, kvalitet, etc, under så lång tid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du fick några tips på butiker tidigare i tråden, här är en till http://www.proffsmagasinet.se/

Jag handlade mitt DeWalt paket där när de hade kampanj, fick ca 47% billigare än deras normalpris.

De har kampanjer för fler märken under året, och eftersom du inte verkar ha brottom så anmäl dig till deras nyhetsbrev så ser du vilka kampanjer som kommer.

Hade jag handlat idag när jag bor i huset (handlade ca 3 månader innan jag flyttade in) så hade jag nog valt ett märke/serie som har mer trädgårdsredskap för att kunna dela batterier mellan alla maskinerna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jobbar i byggbranschen och hilti slår allt när det gäller bilmaskiner, övriga produkter nej.
Jag hade en sticksåg hilti som var helt värdelös. Förövrigt använder vi bara festool på det mesta, vissa fall makita i skruvdragarväg och små bilmaskiner. Milwakuee kör vi på tigersågar.
Festool har överlägsna batterier, men skulle aldrig köpa det hem.
Festool är i mina ögon bättre än hilti på allt utom bilmaskiner.
Mitt eget hemsortiment med grästrimmer, häcksax, 2 skruvdragare, proppmaskin består av makita.
Som jag anser är det bästa märke man kan ha i relation till kostnad och ej företagare.

Permalänk

Tjena Hilti är som sagt ett superbra märke. Jag själv har enbart använt deras mejselhammare flertal gånger ( TE 700 AVR). Grym maskin men inte för hemmapul i mina ögon. Jag hade börjat med att satsa på en fin skruvdragare som inte kostar skjortan. Jag själv är supernöjd med min Makita ( https://www.bauhaus.se/skruvdragare-makita-ddf456m3wj-18v-uta... ) Så har jag även utvidgat med makita och är supernöjd. Här får du även med 3 batterier som ger dig en bra utvidgningsmöjligheter. Blå bosch är också fina grejor. Du ska använda det till hemmabruk? Då behöver du inga superdyra proffsmaskiner. Men en fin skruvdragare är riktigt mycket värt!

Johan

Visa signatur