Permalänk
Medlem

Återigen, tusen tack för alla tips! Det är bara att fortsätta med allt ni kommer på. Såväl studenttips, spartips och tips på att bo ensam i egen lägenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

@Kasp Vet inte om någon nämnt det, men se till att spara papper...allt från kvitton på kapitalvaror, utförda hantverkstjänster, försäkringar, deklarationer, myndighetsbeslut etc.

Kapitalvaror? Varför ska man spara alla kvitton? Gör oftast det men har aldrig haft någon användning för dem så det blir att man har en massa papper som sedan slängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Kapitalvaror? Varför ska man spara alla kvitton? Gör oftast det men har aldrig haft någon användning för dem så det blir att man har en massa papper som sedan slängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på om du shoppar online eller inte.
Allt man kan tänkas behöva använda garantin på.
Dator, telefon, diskmaskin (om det inte ingår i lägenhet kan jag varmt rekommendera att skaffa en bänkdiskmaskin om du får in det i budgeten). Även möbler (om du köper nytt).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker folk måste laga mat efter prioritering, ekonomi och tid. Det är jättebra om andra kan laga "bättre" mat. Men att se ned på andras situation tycker jag är mycket tråkigt!

Jag åt nyss till lunch:
Köttbullar (29 kronor för 1 kilo)
Spaghetti (10 kronor för 1 kilo)
Ekologiska krossade tomater (5 kronor för 250 gram).

Vet inte vad portionskostnaden blev (eftersom jag bara tog ex 1/5 av spagghetipaketet), men det blev nog inte så dyrt! Det var inte heller något särskilt ambitiöst recept, men det gjorde jobbet.

Ja men då kan man inte använda argumentet "det är ju jättebilligt att laga mat hemma, kolla bara vad billigt detta recept är". Självklart kan man laga billigt om man utesluter alla dyra ingredienser från originalreceptet men det kan ju varenda kotte räkna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men då kan man inte använda argumentet "det är ju jättebilligt att laga mat hemma, kolla bara vad billigt detta recept är". Självklart kan man laga billigt om man utesluter alla dyra ingredienser från originalreceptet men det kan ju varenda kotte räkna ut.

Lämna den diskussionen nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du spara pengar bör du inte bo i en hyresrätt, du förlorar allt du stoppar i den till skillnad från en bostadsrätt som du ofta kan sälja till vinst - eller åtminstone få en stor del av pengarna tillbaka. Har du svårt att få råd/lån till detta bör du bo hemma och spara tills du kan.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du kan göra en kanonmåltid för under 10 kronor hemma.

Har du möjlighet att ge några exempel (gärna mer än ett exempel) på måltider för 10kr styck?
Kan vara bra om man har extra mycket räkningar någon gång eller om man vill spara till något och nå dit lite fortare.

Kanske kan vara fler som kan ha nytta av sådana tips.

Permalänk
Medlem

är du stökig av dig. så köp inte mer än 4 tallrikar 4 glas 8 bestick.
det jag gjorde fel att köpa 10000 tallrikar glas bestick mm. då fick jag för mycket disk och orkade inte diska på 3-5 dagar och då åt jag ute vilket kostar jätte mycket... DET ÄR ETT BRA TIPS <3

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

kolla vad hemförsäkringen täcker! billigast är inte alltid bäst.
ang elavtal så är det inte så mycket som skiljer när jag tittat. är lite patriotisk av mig och betalar gärna 10-20 kr mer i månaden för att ha dalakraft i stället för att stödja utbyggnaden av kolkraft.
ang internet så har jag 10/10 hemma som räcker gott och väl för att streama netflix och spelande. i min kommun skiljer det 150 kr upp till 100/100. så dåligt tålamod har jag inte. spel på 60GB kan man tanka över natten men det här skiljer sig stort över landet och oftast billigare om man studerar.

det finns marknader i de flesta städer där grönsaker, frukt och bröd är billigt. andra basvaror är ofta såna här orientalaffärer bra på. ris, bönor, kött, kryddor osv.

men den största posten man kan spara på är oftast öl och pizza. ev energidryck och chips. laga mat hemma och dippa i morötter och gurka. gott och nyttigare!

som andra sagt, handla på second hand. finns mycket fräna grejer!

Lycka till med första boendet!
VH
Emrik

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har du möjlighet att ge några exempel (gärna mer än ett exempel) på måltider för 10kr styck?
Kan vara bra om man har extra mycket räkningar någon gång eller om man vill spara till något och nå dit lite fortare.

Kanske kan vara fler som kan ha nytta av sådana tips.

Jag anar en underton av sarkasm här - isåfall bortser jag från den.

1) Pasta med burk färdig tomatsås + viktlök (och smörstekta champinjoner om budgeten tillåter).
2) Grönsakssoppa
3) Potatis- och palsternackssoppa
4) Blomkålsgratäng
5) Omelett
6) Pannkakor/våfflor
7) Tonfiskröra på burk-tonfisk, gräddfil, majonäs, lök, chilisås och vad du väljer att blanda i.
8) Böngryta med ris (burrito utan bröd i princip)
9) Indisk linsgryta
10) Blodpudding med potatisbullar

Så. Samtliga bör ligga runt 10kr, vissa kanske strax över, vissa strax under.

Rekommenderar även att alltid ha ett par tortillabröd hemma - du kan i princip äta vilka rester som helst som en wrap. Kanon om man vill behöva slänga så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag anar en underton av sarkasm här - isåfall bortser jag från den.

1) Pasta med burk färdig tomatsås + viktlök (och smörstekta champinjoner om budgeten tillåter).
2) Grönsakssoppa
3) Potatis- och palsternackssoppa
4) Blomkålsgratäng
5) Omelett
6) Pannkakor/våfflor
7) Tonfiskröra på burk-tonfisk, gräddfil, majonäs, lök, chilisås och vad du väljer att blanda i.
8) Böngryta med ris (burrito utan bröd i princip)
9) Indisk linsgryta
10) Blodpudding med potatisbullar

Så. Samtliga bör ligga runt 10kr, vissa kanske strax över, vissa strax under.

Rekommenderar även att alltid ha ett par tortillabröd hemma - du kan i princip äta vilka rester som helst som en wrap. Kanon om man vill behöva slänga så lite som möjligt.

Nja alltså, det känns lite konstigt att hålla så strikt budget om man inte behöver...

Å andra sidan så börjar jag tänka lite...
Heltidsjobb innebär vanligtvis 5 arbetsdagar med 8 timmars arbete.
Sen raster och ta sig till och från arbetet, kanske inte formellt är arbetstid. Men det är ändå tid som man är ganska låst, du kan inte vara hemma, ligga på stranden, vara i skogen, sitta på ett café eller vad du vill under den tiden.
Så då har vi 9-10 timmar per arbetsdag som går åt för att man har ett jobb. Ännu mer om det blir övertid.
Sen ska man sova ett antal timmar per dygn också. Det är ju inte så att det inte finns tid att göra något annat. Men det är ändå rätt mycket tid som försvinner.

Kan man kapa andra kostnader också så kanske det blir onödigt att ha ett heltidsjobb.
Om man kan leva så billigt att man klarar sig bra på att jobba halvtid och kanske kan ta några veckor obetald ledighet utöver semester och så... Då har man ganska stor frihet vad man gör med sin tid, utan att man behöver vara förmögen.

Är rikedom att ha pengar att köpa massa saker man inte behöver? Eller är det att ha tiden att göra vad man vill ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja alltså, det känns lite konstigt att hålla så strikt budget om man inte behöver...

Å andra sidan så börjar jag tänka lite...
Heltidsjobb innebär vanligtvis 5 arbetsdagar med 8 timmars arbete.
Sen raster och ta sig till och från arbetet, kanske inte formellt är arbetstid. Men det är ändå tid som man är ganska låst, du kan inte vara hemma, ligga på stranden, vara i skogen, sitta på ett café eller vad du vill under den tiden.
Så då har vi 9-10 timmar per arbetsdag som går åt för att man har ett jobb. Ännu mer om det blir övertid.
Sen ska man sova ett antal timmar per dygn också. Det är ju inte så att det inte finns tid att göra något annat. Men det är ändå rätt mycket tid som försvinner.

Kan man kapa andra kostnader också så kanske det blir onödigt att ha ett heltidsjobb.
Om man kan leva så billigt att man klarar sig bra på att jobba halvtid och kanske kan ta några veckor obetald ledighet utöver semester och så... Då har man ganska stor frihet vad man gör med sin tid, utan att man behöver vara förmögen.

Är rikedom att ha pengar att köpa massa saker man inte behöver? Eller är det att ha tiden att göra vad man vill ?

Jag får en härlig morgon och kvällspromenad om 30 min vardera. Det ger skön känsla i kroppen och är nog bra för hälsan. Har gått ned mycket i vid pha detta. Från 90 ned till 78 på 10 månader. Då har jag inte försökt aktivt gå ned. Inte ändrade matvanor etc.

Lyssnar även på musik eller lyssnar till naturen när ajg går. Mkt härligt. Hade dock inge blivit av om jg inte haft jobb.

Sen trivs jag än så länge med att ha ett jobb. Kag ser det inte som någon fasa. Visst ibland blir det kämpigare men ändå. Nog lite som att styrketräna.

Jag mår inte bra av att bara gå hemma och sparka på grus. Nä. Känns faktiskt konstigt att man får betalt för å jobba å må bra. Det var ju kämpigare att plugga och det gav ju bara skulder.

Nåja. Du har rätt i att man måste tänka på vad man gör med din begränsade tid på jorden. Glra något man gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kasp: En sak jag inte sett som nog många missat är att logga alla kostnader. jag har bott i lägenhet och nu villa men vill börja studera om ca ett år. så jag har börjat logga alla kostnader jag har. bil kostnader,lån,räkningar,mat...ja det mesta. det gör jag månadsvis och på så sätt kan jag få fram en ungefärlig snitt kostnad eftersom vissa saker betalar man kvartalsvis eller kanske halvårsvis.
sen när man gjort det ett tag kan man gå in och se vart man kan tjäna lite pengar. kommer du fram till att du äter man för 500kr i månaden så kan du nog inte göra där så mkt MEN om bio,godis,läsk + andra nöjen hamnar på 4000kr i månaden så kan du definitivt ändra dig där.

jag tycker det är lättare när man ser kostnaderna eftersom många 10 och 20 kr dragningar under en månad i pressbyrån för morgon kaffet kan bli rätt dyrt och det kan vara svårt att se att ofta är det dom där små dragningarna som drar i väg eftersom 10-50kr är ju inte så mkt tänker man.

som många redan sagt. spara pengar när du kan även om det bara är en 50 lapp i månaden, kommer en dag när du kan behöva det.

eftersom du är student kan du hitta ett jobb där du kan jobba rätt bra tider för en extra slant. har själv skaffat ett extra jobb inför pluggandet. det är flexibelt och jag kan jobba hemifrån eller åka ut på uppdrag. så sitter man hemma med ett par timmar att slå ihjäl så kan man passa på att tjäna lite pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns det mer tips på hur man kan spara (ex recept på nyttig och billig mat), mer tips att tänka på vid inköp och inflytt och boende eller bara smarta råd rent allmänt så är det bara att skriva på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp bulkpack bönor, linser och ris! Kostnaden per portion är nästan försumbar om man köper 5-10kg påsar/förpackningar. Använd detta som bas i matlagningen.
Mitt absoluta favoritrecept som är både billigt, nyttigt, gott och snabbt är tonfiskbiffar:
En burk tonfisk, ett ägg, kryddor och havregryn. Mixa för hand, anpassa mängden havregryn efter konsistensen, forma till biffar och stek.
Laga storkok en gång i veckan och gör matlådor. Gör vardagen mycket smidigare och sparar en rejäl slant.

Det känns som att en allmän "Studenttips" -tråd är på sin plats nästan...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Har sett att några rekommenderat Länsförsäkringar och jag gör det också. Kolla ung hem det är för dig mellan 16-30 år. Jag har det och betalar 500:- om året och täcker det mesta. Annars kolla genom A-kassa

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Avstängd

- Börja med att göra ett "huskonto" hos din bank. Där sätter du in vad du tror att ditt boende kommer kosta varje månad, du får helt enkelt uppskatta dina kostnader som du inte vet men exempel hyra, el, försäkring, tv, telefon och sen lite extra. De pengar som blir kvar på detta konto kanske går åt månaden efter då alla räkningar inte kommer varje månad.

- Gör ett sparkonto och sätt in pengar som du har kvar varje månad. Till slut så kanske det räcker till något extra fint eller en resa eller varför inte en bostadsrätt.

- Ta aldrig något på avbetalning än hur bra det låter. Det är aldrig så bra.

- Veckohandla och försök att hålla dig till din planerade matsedel du tänker ihop varje vecka. Klart du kan unna dig någon utemat om du vill men gör storkok så räcker de till middag kanske två dagar och ett par matlådor.

- Försök att inte använda halvfabrikat, det är både dyrt och inte alls lika nyttigt som hemmagjord mat.

- Köp dig en bra och enkel kokbok med standardrecept så du inte faller ner i alla nya innerecept som kräver en massa specialingredienser som du använder en gång och sen får kasta resten.

Bra rätter
- Pasta i alla sorter med köttfärs, ostsås, någon cantadoost, sallad och allt möjligt annat som går att kasta i.
- Kyckling går också att variera i oändlighet om man vill äta sallad, ris eller bara en wrap. Kyckling går ofta att hitta på extrapris dessutom.
- Stekt fläsk och löksås, finns det något godare.
- Blodpudding (ok att köpa halvfabrikat )

- Kolla med kompisar eller släktingar när det gäller husgeråd och möbler om de har något de vill bli av med. Finns många som har för många vispar, stekspadar, kastruller, bord och allt möjligt annat som bara står och samlar damm. Bättre att du kan använda det då och det blir säkert gratis eller iallafall väldigt billigt.

- Ett bra tips är att titta på ett par avsnitt av lyxfällan, räcker att se de första 20 minuterna från tre eller fyra avsnitt och sen gör du precis tvärtom som de människorna där. Du kommer lära dig massor som du inte ska göra.
Går att se gratis på Tv3 play tror jag.

- Kan du som några andra sagt hitta ett extrajobb så är det kalas, kolla med ICA butiken på hörnet eller restaurangerna i närheten. De behöver alltid hjälp lite då och då på kvällar och helger. Jobbar du dessutom på helgerna så gör du inte av med pengar då heller utan istället tjänar lite extra.

- Kan du sen också hitta en rik kille som kan betala allt åt dig och du kan bo hos honom så spar du massor

Lycka till med ditt nya boende. Livet är underbart när man har en egen lägenhet och man får göra precis som du vill, nästan iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Välkommen till vuxenlivet!

Jag rekommenderar att skaffa någon app såsom exempelvis Tink för att hjälpa en hålla koll på utgifter. Själv använder jag Swedbanks utgiftskollen. Det hjälper faktiskt när man kan få tydliga grafer på vad man lägger pengar på, då märker man också vad som spenderar mest pengar på och därmed också vilka utgifter man kan bör försöka minska. Om du tycker att det låter för hightech så kan du pröva denna varianten, spara alla kvitton på allt du köper under månad och lägg i en burk. I slutet av månaden kan du då kolla igenom exakt vad du lagt pengar på och vad som varit dyrast. Det blir lätt då att upptäcka t.ex. vilka matartiklar man köper som kostar extra mycket och så kan man försöka ta det lite sparsammare med dessa artiklar.

Mat kostar en del pengar märker man snabbt när man börjar bo själv. Ta reda på vilken butik i din närhet som har billigast mat. Ibland kanske det billigaste alternativet är sajter såsom mat.se. Då kan man storhandla hos dessa billiga butiker alla essentiella varor som man måste ha hemma. Mindre livsmedelsbutiker (små ICA-butiker och sånt) är oftare dyrare så försök att inte handla allt från dessa, mest småsaker när du måste. Handla inte när du är vrålhungrig Gör storkok ibland och lagra upp med matlådor i frysen som du kan ta med dig t.ex. till skolan.

Försök att betala alla dina utgifter via e-faktura. Ibland får man nämligen betala extra för att få hem pappersfaktura (t.ex. Comhem tar 50kr i månaden för detta, onödiga pengar). Dessutom är det mycket smidigare med e-faktura. Betala alltid räkningar i tid. Du vill inte ha onödiga betalningsanmärkningar.

Gör en adressändring via Skatteverkets hemsida så att din officiella folkbokföringsadress uppdateras.

Förbruka inte onödigt mycket el. Stäng av datorn och alla lampor när du går hemifrån t.ex.

Angående el, det finns en hemsida som heter elskling där du kan jämföra olika avtal och se vad som är billigast för dig. Jag har själv inte testat denna sidan men det kan ju vara värt att kolla in.

Försök att lägga undan lite pengar varje månad på ett separat sparkonto. Bra att ha en buffert ifall du plötsligt måste köpa något oväntat.

Skaffa hemförsäkring, det är inte dyrt men kan rädda dig ifall olyckan är framme.

Utnyttja studentrabatter som du har tillgång till. Skaffa ett mecenat-kort och kolla upp om det finns bra deals för dig som du kan använda dig av.

Permalänk
Medlem

@Kasp:
El:
http://www.elskling.se/
Skulle rekommendera fast pris, rörligt är bevisat billigare över tiden men du riskerar att kunna ta stora peakar, särskilt under kalla månader.

Hemförsäkring:
https://www.compricer.se/forsakring/
För att läsa mer om hemförsäkringarna: http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om...

Övriga saker: https://www.prisjakt.nu/

Veckohandla!!!!!!!!!, absolut det som kommer få ner dina kostnader mest, det iaf jag gör av mest pengar på är små spontana köp på affären, du har ingen koll hur mycket som går men det blir fort mycket med en hundring här o där.
Bästa är att göra en veckomatsedel, så du bara köper det du behöver.
Skaffa ica/coop kort och försök planera utifrån veckans varor. Va skeptisk dock, fler o fler butiker kör ofta med "Extra pris" eller "Vårat pris" märkningar där du får typ 10 öre rabatt.

Spara till det du behöver, avbetalningar är farligt som tusan!

Se till att ha ett sparande, 10% av lönen tycker jag är bra om man kan klara. Hur ska du annars överleva om du skulle bli av med jobbet? Det är dessutom extremt skönt att ha vid oväntade utgifter, och oväntade utgifter kommer du få.

Köp inte saker du inte behöver för pengar du behöver. Här kommer också sparande in, personligen har jag ett sparande för oväntade utgifter och framtiden och ett annat för nytta och nöje, typ nya datorgrejer.

Om någon ringer och frågar om du har en TV så svarar du nej, oavsett, lika bra o börja träna på det!
Om du nyligen köpt en TV så var det en present eller så har du ångrat dig, lagt ut för en kompis osv.
Gå med i hyresgästföreningen.

Det är vad jag kan komma på, på rak arm
Lycka till och välkommen till verkligheten!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Doctor9:

är du stökig av dig. så köp inte mer än 4 tallrikar 4 glas 8 bestick.
det jag gjorde fel att köpa 10000 tallrikar glas bestick mm. då fick jag för mycket disk och orkade inte diska på 3-5 dagar och då åt jag ute vilket kostar jätte mycket... DET ÄR ETT BRA TIPS <3

Du, det ska jag ta och maila min sambo. Hon tar nytt glas till vatten när hon druckit just vatten ur ett annat 45 minuter innan. (hjälp mig)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Har man små marginaler kan det vara bra att lägga upp ett kalkylblad för kassaflödet. Alla inkomster och utgifter inlagda på sitt datum så ser du exakt hur mycket du skall ha på kontot i varje ögonblick. Då ser man i tid om det blir jobbigt med utgifter några månader längre fram. Dagligvaror lägger man upp som en fast summa att ta ut ur Bankomat typ var 7:e eller 10:e dag. Ger också bra disciplin i småutgifter som fika på stan etc. Sedan kan man justera den summan beroende på hur tuff/lyxig man vill vara.

Hemförsäkring är rätt meningslöst om man inte har så mycket prylar. TV-avgiften kan man skippa om man ser på datorn. Likadant med kabel-TV och dagstidning. Cykla isf busskort.

Månadshandling är lite bökigt utan bil. Man kan köpa billigt ändå.

Permalänk
Medlem

Härligt med bra och långa svar. Fantastiska råd! Tar till mig alltihopa och är tacksam över att få tips och hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Har man små marginaler kan det vara bra att lägga upp ett kalkylblad för kassaflödet. Alla inkomster och utgifter inlagda på sitt datum så ser du exakt hur mycket du skall ha på kontot i varje ögonblick. Då ser man i tid om det blir jobbigt med utgifter några månader längre fram. Dagligvaror lägger man upp som en fast summa att ta ut ur Bankomat typ var 7:e eller 10:e dag. Ger också bra disciplin i småutgifter som fika på stan etc. Sedan kan man justera den summan beroende på hur tuff/lyxig man vill vara.

Hemförsäkring är rätt meningslöst om man inte har så mycket prylar. TV-avgiften kan man skippa om man ser på datorn. Likadant med kabel-TV och dagstidning. Cykla isf busskort.

Månadshandling är lite bökigt utan bil. Man kan köpa billigt ändå.

Den fetade kommentaren tycker jag inte det är ok att du bara droppar i förbifarten. En hemförsäkring är mer än så.

Läs här tex.
För egen del har hemförsäkringen varit guld värd vid ett (för stort) antal cykelstölder och en stöld ur ett låst skåp när jag var och tränade.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att samla till en bostadsrätt så du inte hamnar i hyresrättsträsket. Innan det är för sent.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Du, det ska jag ta och maila min sambo. Hon tar nytt glas till vatten när hon druckit just vatten ur ett annat 45 minuter innan. (hjälp mig)

det gör min sambo med... helt meningslöst att slösa disk, hon kan ta en talrik till en apelsin.. och ett nytt glas. och sedan ta en talrik för en macka.. ist för att ta samma talrik..

min sambo flyttade faktiskt ut igår, och det ska bliii så skönt

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Hemförsäkring är rätt meningslöst om man inte har så mycket prylar.

Egendomsförsäkringen är bara en del av en hemförsäkring. Ansvarsförsäkring, rättsskydd och grundläggande reseskydd är andra delar som är minst lika viktiga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Köp bulkpack bönor, linser och ris! Kostnaden per portion är nästan försumbar om man köper 5-10kg påsar/förpackningar. Använd detta som bas i matlagningen.
Mitt absoluta favoritrecept som är både billigt, nyttigt, gott och snabbt är tonfiskbiffar:
En burk tonfisk, ett ägg, kryddor och havregryn. Mixa för hand, anpassa mängden havregryn efter konsistensen, forma till biffar och stek.
Laga storkok en gång i veckan och gör matlådor. Gör vardagen mycket smidigare och sparar en rejäl slant.

Det känns som att en allmän "Studenttips" -tråd är på sin plats nästan...

Receptet blev jag mer nyfiken på, hur mycket har du av varje? Vad använder du för kryddor? Hur mixar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kasp: En burk tonfisk i vatten du låter rinna av, ett ägg, och de kryddor man finner lämpliga (Jag kör cayenne och citronpeppar). Mixa detta för hand i en plastbunke, tillsätt havregryn tills du kan forma lagom saftiga biffar som man steker på. Mer exakt än så blir det inte. Serveras eventuellt med sriracha. Det är inte det mest avancerade, men det är snabbt, billigt, och nyttigt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

@Kasp: En burk tonfisk i vatten du låter rinna av, ett ägg, och de kryddor man finner lämpliga (Jag kör cayenne och citronpeppar). Mixa detta för hand i en plastbunke, tillsätt havregryn tills du kan forma lagom saftiga biffar som man steker på. Mer exakt än så blir det inte. Serveras eventuellt med sriracha. Det är inte det mest avancerade, men det är snabbt, billigt, och nyttigt.

Låter som Grade A kaninmat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Finns det mer tips på hur man kan spara (ex recept på nyttig och billig mat), mer tips att tänka på vid inköp och inflytt och boende eller bara smarta råd rent allmänt så är det bara att skriva på.

Skickades från m.sweclockers.com

Käka mindre kött. (Om du äter det ofta idag). Börja med att trappa ner om du inte klarar av att sluta cold turkey. Otroligt mycket billigare att käka vegetariskt!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB