Vilken av dessa två begagnade datorerna är mest prisvärd? Har inte koll på hårdvaror...

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa två begagnade datorerna är mest prisvärd? Har inte koll på hårdvaror...

Tjena, har en kollega som ska sälja två datorer som bara står.
Ingen av dom har varit speciellt mycket använda.
Men eftersom att jag inte är så haj på hårdvaror och vad som fungerar bra så frågar jag er som kan.
Har inte fått all info än, han kom inte ihåg men skriver det jag vet.
Dator nr 1
Amd moderkort med 3.0?
8kärning processor
Geforce 780 titan
1 ssd 120gb
1 hårdisk 1tb
Nätagg 1000watt
32gb ram
vattenkylning
7000kr

Dator nr 2
Intel I7 950 nånting
4Kärnig
Geforce 690 dual
12gb ram
Nätagg 1200w
ssd 120gb
22"skärm 60Hz
logitechs senaste gaming tangentbord och mus
vattenkylning
5500kr

Som sagt har jag inte fått alla uppgifter bara det han kom ihåg.
Så vad tycker ni? Har googlat grafikorten och hur kommer det sig att 690 kostar runt 8k
och 780 1500kr?

Inget svar som att det är skit köp det bästa som finns.. Spelar cs go nångång ibland och klarar mig på den gamla datorn jag har nu med 560 grafik men tänkte ha nåt lite bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Tjena, har en kollega som ska sälja två datorer som bara står.
Ingen av dom har varit speciellt mycket använda.
Men eftersom att jag inte är så haj på hårdvaror och vad som fungerar bra så frågar jag er som kan.
Har inte fått all info än, han kom inte ihåg men skriver det jag vet.
Dator nr 1
Amd moderkort med 3.0?
8kärning processor
Geforce 780 titan
1 ssd 120gb
1 hårdisk 1tb
Nätagg 1000watt
32gb ram
7000kr

Dator nr 2
Intel I7 950 nånting
4Kärnig
Geforce 690 dual
12gb ram
Nätagg 1200w
ssd 120gb
22"skärm 60Hz
logitechs senaste gaming tangentbord och mus
5500kr

Som sagt har jag inte fått alla uppgifter bara det han kom ihåg.
Så vad tycker ni? Har googlat grafikorten och hur kommer det sig att 690 kostar runt 8k
och 780 1500kr?

Antingen har han inte koll på värdet, eller så är det dags att leta nya kollegor.

Ingendera.

Permalänk
Medlem

kollar man ny priserna på delarna så är det inte för dyrt..?

Permalänk
Medlem

Dessa delar.är.så utdaterade att det finns inget nytt att.jämföra med.
Däremot om du skulle.jämföra.mot.nytt så skulle det.nya.även det vara mer prisvärt.då jag.tycker.dom där.priserna är.i.överkant.för.sån gammal hårdvara.
Pruta 3-4000

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

kollar man ny priserna på delarna så är det inte för dyrt..?

Det fungerar inte så med datordelar. De nypriser som finns listade köper reflekterar inte verkligheten, datordelar över ett år gamla tappar väldigt mycket i värde.

Permalänk
Medlem

@mrrobbs: gtx 690 är i princip 2 st gtx680 på samma kretskort(sli) 4GB ram (inte 12)...fast du menade nog inte Vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@mrrobbs: gtx 690 är i princip 2 st gtx680 på samma kretskort(sli) 4GB ram (inte 12)...fast du menade nog inte Vram

nä jag mena raminnet.

Ok men om jag nu bara vill ha snäppet bättre än det jag har nu vad ska man ge för nån av dom som är rimligt? och vilken av dom skulle vara bäst om man nu bara har desa två att välja mellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dessa delar.är.så utdaterade att det finns inget nytt att.jämföra med.
Däremot om du skulle.jämföra.mot.nytt så skulle det.nya.även det vara mer prisvärt.då jag.tycker.dom där.priserna är.i.överkant.för.sån gammal hårdvara.
Pruta 3-4000

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, så typ 2-3k för den "billiga" är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det fungerar inte så med datordelar. De nypriser som finns listade köper reflekterar inte verkligheten, datordelar över ett år gamla tappar väldigt mycket i värde.

ok. men hur fan kan ett 690 kosta så pass mycket fortfarande verkar ju sjukt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

ok. men hur fan kan ett 690 kosta så pass mycket fortfarande verkar ju sjukt?

Som sagt, det är inte verklighetsbaserade priser, ingen sund person köper de.

Förutom att det är 3 generationer för gammalt, och har mindre vram, så presterar det som förra generationens 980 (om stöd för SLI finns), som i sin tur presterar ungefär som ett 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Som sagt, det är inte verklighetsbaserade priser, ingen sund person köper de.

Förutom att det är 3 generationer för gammalt, och har mindre vram, så presterar det som förra generationens 980 (om stöd för SLI finns), som i sin tur presterar ungefär som ett 1060.

Ok fan, jag som trode det va en bra affär. tur man skriver här
men vad skulle man kunna ge för dom? och vilken är "bäst". kan ju uppgradera efterhand?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

Ok fan, jag som trode det va en bra affär. tur man skriver här
men vad skulle man kunna ge för dom? och vilken är "bäst". kan ju uppgradera efterhand?

Runt en 3500kr för AMD datorn, och 1500kr för Intel datorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Runt en 3500kr för AMD datorn, och 1500kr för Intel datorn.

haha inte mer ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Ok fan, jag som trode det va en bra affär. tur man skriver här
men vad skulle man kunna ge för dom? och vilken är "bäst". kan ju uppgradera efterhand?

Jag skulle inte köpa någon av de med tanke på att själva plattformen är så gammal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

haha inte mer ok

Nej, InteI datorn är last gammal. Och AMD datorn lämpar sig inte för spelande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

haha inte mer ok

du får en bättre ny nästan för dom priserna vill jag påstå

Permalänk
Medlem

jaha då får jag väl strunta i det. Tur man hörde här, enl han själv kan han datorer och det va ju såå bra. Säljare?
aja då får jag väl skita i det, men 1500 kan de vara värt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

jaha då får jag väl strunta i det. Tur man hörde här, enl han själv kan han datorer och det va ju såå bra. Säljare?
aja då får jag väl skita i det, men 1500 kan de vara värt

Vanligt förekommande att folk inte har koll på vad delarna är värda.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Denna skulle jag ha valt.

Dator nr 2

Intel I7 950 500:-
Mobo 300:-
Geforce 690 dual 700:-
12gb ram :- 300:-
Nätagg 1200w 300:-
ssd 120gb 300:-
22"skärm 60Hz 500:-
logitechs senaste gaming tangentbord och mus 400:-
vattenkylning 400:-

4000:- Max

Tycker jag att det är värt. Delarna är gamla och saknar stöd för t.ex pci express 3.0 och Grafikkortet kommer inte ha så bra uppdateringar till nyare spel så som DX12. Jag har själv en i7 920 och om man klockar upp den till 3.8-4 ghz så har den inget problem att funka ihop med mitt gtx 970.

Gtx 690 kanske kan motsvara gtx 960 sli fast inte lika bra optimering i nyare spel

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Denna skulle jag ha valt.

Dator nr 2

Intel I7 950 500:-
Mobo 300:-
Geforce 690 dual 700:-
12gb ram :- 300:-
Nätagg 1200w 300:-
ssd 120gb 300:-
22"skärm 60Hz 500:-
logitechs senaste gaming tangentbord och mus 400:-
vattenkylning 400:-

4000:- Max

Tycker jag att det är värt. Delarna är gamla och saknar stöd för t.ex pci express 3.0 och Grafikkortet kommer inte ha så bra uppdateringar till nyare spel så som DX12. Jag har själv en i7 920 och om man klockar upp den till 3.8-4 ghz så har den inget problem att funka ihop med mitt gtx 970.

Gtx 690 kanske kan motsvara gtx 960 sli fast inte lika bra optimering i nyare spel

Ok. Som sagt så surfar jag nästan bara och spelar cs nån dag i veckan. Och det duger den till kanske? Ska kolla vad jah har nu och se vad ni säger om det blir så stor skillnad.
Har 200fps nu,35-40 ping, kör nästan allt på low/medium och inget lagg.
Enda är gpun ligger på 85grader på cs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta har jag nu.

500w psu
Intelcore i5 2310
Msi h61mu e35 b3, socket 1155
Corsair 2x4 GB ram
Gtx 560
120gb ssd
.......
Ja jag vet att det är gammalt;(
Kan jag kanske uppdatera denna datorn lite istället för att köpa någon av dom andra?
Vill kunna köra lite bättre grafik och få ner ljudnivån och värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

Detta har jag nu.

500w psu
Intelcore i5 2310
Msi h61mu e35 b3, socket 1155
Corsair 2x4 GB ram
Gtx 560
120gb ssd
.......
Ja jag vet att det är gammalt;(
Kan jag kanske uppdatera denna datorn lite istället för att köpa någon av dom andra?
Vill kunna köra lite bättre grafik och få ner ljudnivån och värmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Din dator är klart bättre för dina ändamål.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Din dator är klart bättre för dina ändamål.

Jaså? På vilket sätt?
Har du nåt tips på uppgradering till det jag har? Ska gpun väsnas mycket på 560? Kan jag göra något åt ljudnivån? Har bytat kylare till processorn med fläkt. Kanske vattenkylning? Hjälper iof inte för gpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrobbs:

Jaså? På vilket sätt?
Har du nåt tips på uppgradering till det jag har? Ska gpun väsnas mycket på 560? Kan jag göra något åt ljudnivån? Har bytat kylare till processorn med fläkt. Kanske vattenkylning? Hjälper iof inte för gpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske är dags att rengöra grafikkortets kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Kanske är dags att rengöra grafikkortets kylare.

jo jag gjorde de för ett tag sen men det var knappt någon skillnad.
Googla lite precis och hitta att man kanske skulle bytt kylpasta? kan de göra nån skillnad?
Processor kylaren/fläkten låter rejält med, nån billig 3-400kr på netonnet.

Tips för kylning som låter så lite som möjligt i normal pris nivå.
Tips för att kyla gpun bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

jo jag gjorde de för ett tag sen men det var knappt någon skillnad.
Googla lite precis och hitta att man kanske skulle bytt kylpasta? kan de göra nån skillnad?
Processor kylaren/fläkten låter rejält med, nån billig 3-400kr på netonnet.

Tips för kylning som låter så lite som möjligt i normal pris nivå.
Tips för att kyla gpun bättre.

Köp ett nytt grafikkort istället, tex ett GTX1050Ti. Det duger lätt till CS och kostar mindre än någon av de andra datorerna även om du prutar. Det grafikkortet kräver ingen PCI-e strömförsörjning heller, så det drar tom mindre än det du har nu.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Köp ett nytt grafikkort istället, tex ett GTX1050Ti. Det duger lätt till CS och kostar mindre än någon av de andra datorerna även om du prutar. Det grafikkortet kräver ingen PCI-e strömförsörjning heller, så det drar tom mindre än det du har nu.

Ok men är det lönt att köpa ett grafikkort för 1700kr till resterande jag har? Hänger resterande med menar jag och är det "tyst?"

Permalänk
Medlem

Om jag kan köpa delar av han, Kan det vara lönt att köpa 780 eller 690 för några 100lappar som uppgradering? Om ja, vilket ska jag ta? och vilket passar.
Känner mig helt lost nu när jag kollar runt på fläktar och grafikkort=/

Permalänk
Medlem

Billiga varianten är utan tvekan din i5 och ett nytt grafikkort, tex gtx 780 kortet.

Sen är givetvis i7 datorn värd betydligt mer än 1500kr, och i7:an slår säkert din i5 i allt som är bra trådat. Ett allternativ till kan ju vara att hitta en i7-2600 cpu till din nuvarande dator för typ 800-900kr, sälja din i5 för typ 400kr.

Men det viktigaste, ett nytt grafikkort. Och inget jäkla gtx 1050ti som inte har bra pris/prestanda utan typ något begagnat som t.ex. 780 kortet eller ett nytt gtx 1060 t.ex. som borde funka bra.med nuvarande nätagg.

För att förtydliga, behåll nuvarande:
Köp ny cpu fläkt
Fundera på en i7 cpu sockett 1155
Skaffa ett nytt/begagnat grafikkort

Permalänk
Medlem

Alltså, om du skaffar en nyare kylfläns, är du säker att du monterat den korrekt? Vilken fläns som helst i princip ska ju klara en sån oöverklockad i5:a. Se över det.