Permalänk
Medlem

DefineNanoS 1.0

Efter fyra år med Plattformen Ivy Bridge och mATX-modellen Define Mini kände jag att det var dags för någonting nytt. Denna gång blev det storsatsning på ITX då jag inte anser att det finns någon vidare poäng med mATX vid användning av ett ensamt grafikkort.

Detta bygge har haft skarpt fokus på fyra områden:

  • Prestanda i kompakt format

  • Låg ljudnivå

  • Sval drift

  • Estetik och kvalité

Komponenter:
CPU: Intel i7 6700K 4,0GHz
GPU: GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW Gaming
PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S
MB: EVGA Z170 Stinger
CPU-Kylning: Corsair H110i
RAM: Corsair Dominator Platinum 2x16GB, 2800Mhz, CL14, 1,350v
SSD: Samsung 850 Pro 256GB
HDD: Western Digital SSHD Blue 4TB
Chassifläktar: Noctua NF-F12 PWM, Noctua NF-S12A PWM
Fläktkontroller: Phanteks PWM Fan Hub

Placering av Fläktar:
Övre fram: Insug (Push & Pull)
Nedre fram: inblås
Botten: Inblås
Bakre: utblås

Valideringar:
http://www.3dmark.com/3dm/16098417?
http://valid.x86.fr/qikrmu
https://www.techpowerup.com/gpuz/details/azw27

Besök galleriet här

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

snyggt! får man fråga priset på allt? är lite sugen på något mer normalt nytt

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

snyggt! får man fråga priset på allt? är lite sugen på något mer normalt nytt

Tack, skulle uppskatta att bygget gått på runt 15 500:- Men då jag har återanvänt bl.a nätaggregat från förra bygget så kanske totalkostnaden blir runt 17 000:- allt som allt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Och som vanligt så sticker noctua fläktarna ut som en nagel i ögat. Själv hade jag valt deras industrial serie, vars färgsättning matchar ditt bygge bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

"skarpt fokus på estetik"
snygga fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Snyggt bygge! Och som vanligt så sticker noctua fläktarna ut som en nagel i ögat. Själv hade jag valt deras industrial serie, vars färgsättning matchar ditt bygge bättre.

Skrivet av d0mpi:

"skarpt fokus på estetik"
snygga fläktar

Tack, kul med lite andra åsikter! Jag gillar att arbeta med flera färger än bara olika nyanser av t.ex. grå, svart och silver. Noctua-fläktarna tycker jag bidrar med en färgklick och ger lite liv i bygget. Att de sedan matchar oskyldigt bra tillsammans med Corsair-loggan på nätaggregatet får väl ses som tur

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggt litet bygge! *tummen upp*

Permalänk

Sååå snyggt! 5a lagd

Permalänk
Medlem

Kompakt, gillas! Du testade aldrig de medföljande fläktarna till H110an? Antar de är högljudda :S

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt bygge men fläktarnas orientering känns inte helt optimal.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Riktigt trevligt bygge men fläktarnas orientering känns inte helt optimal.

Tack! Fläktarnas placering är noga planerade för att så gott som eliminera dammintag och optimera kylningen för värmealstrande komponenter. Det sitter dessutom fläktfilter även på utblåset bak på datorn. Processorn håller sig riktigt sval eftersom radiatorn sitter på inblås, likaså grafikkortet som får in frisk luft från botten.

Den varma luften i chassit letar sig ut i det ensamma utblåset där bak, men även genom alla små ventilationshål som i sin tur minimerar intaget av damm i datorn.

En annan finess som minskar dammintaget är att alla chassifläktar under en CPU-temp på 40 grader står helt stilla, tack vare en funktion i BIOS. Det innebär i sin tur att datorn blir så gott som knäpptyst när jag surfar eller gör lättare arbeten, vilket i sin tur medför längre livslängd på fläktarna samt eliminerar intaget av damm.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahis:

Kompakt, gillas! Du testade aldrig de medföljande fläktarna till H110an? Antar de är högljudda :S

De medföljande fläktarna från Corsair tycker jag har blivit bättre med åren. Visst, de låter mer än t.ex. Noctua, men är enligt mig godkända om man inte vill lägga dyra pengar på bättre fläktar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå varför folk kommenterar färgen på fläktarna så negativt? Älskar noctuas färval på fläktar. Det ger dom en rätt skön unik, nästan lite premium kvalité-känsla. Älskar att du utnyttjar platsen så väl och t.om klämmer i en till 120mm i PP, snyggt!

som du kanske förstår är ditt nästa uppdrag att vattenkyla allt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kan verkligen inte förstå varför folk kommenterar färgen på fläktarna så negativt? Älskar noctuas färval på fläktar. Det ger dom en rätt skön unik, nästan lite premium kvalité-känsla. Älskar att du utnyttjar platsen så väl och t.om klämmer i en till 120mm i PP, snyggt!

som du kanske förstår är ditt nästa uppdrag att vattenkyla allt

Tack för ditt inlägg!
Jag förstår till viss del folks åsikter om Noctuas färgval eftersom det är en ganska ovanlig färgkombination att vistas i en dator. Men jag tycker verkligen att fläktarna visar sitt esse i min setup, där dom är allt tvärtom vad bling-bling och glansig plast heter!

Jag ska i första hand försöka se till att hitta en vattenkylare till grafikkortet. Värmen från gpu'n hittar inte ut ur chassit tillräckligt fort, vilket medför en förhållandevis varm chassitemperatur. Det gynnar varken gpu'n själv eller intilliggande komponenter. Lösningen ligger i att öppna upp hela toppen och sätta fläktar där. Men då brister hela syftet med kravet "Låg ljudnivå" samt att damm lättare tar sig in.

Det vore kul att ge sig på ett riktigt vattenkylningsprojekt, men utan kunskap så har jag fördomen att risk för läckage vid montering och precision ligger nära till hands?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för ditt inlägg!
Jag förstår till viss del folks åsikter om Noctuas färgval eftersom det är en ganska ovanlig färgkombination att vistas i en dator. Men jag tycker verkligen att fläktarna visar sitt esse i min setup, där dom är allt tvärtom vad bling-bling och glansig plast heter!

Jag ska i första hand försöka se till att hitta en vattenkylare till grafikkortet. Värmen från gpu'n hittar inte ut ur chassit tillräckligt fort, vilket medför en förhållandevis varm chassitemperatur. Det gynnar varken gpu'n själv eller intilliggande komponenter. Lösningen ligger i att öppna upp hela toppen och sätta fläktar där. Men då brister hela syftet med kravet "Låg ljudnivå" samt att damm lättare tar sig in.

Det vore kul att ge sig på ett riktigt vattenkylningsprojekt, men utan kunskap så har jag fördomen att risk för läckage vid montering och precision ligger nära till hands?

Jo visst är det en ovanlig färgkombination! Hade många som tyckte samma sak om mitt förra bygge:

(Ja jag vet att den ena processorfläkten är satt åt fel håll lol)

Dold text

Ah förstår ditt problem, det är rätt vanligt i tighta chassin, det låter som att du sitter i en perfekt situation att ge dig på vattenkylning! Då slipper du värmeproblemet med GPUn också! Bygger själv just nu ett vattenkylningsprojekt i ett extremt litet chassi (NCASE M1) och det går - men det är en bitch att bygga i efter ett tag. haha. Läckage är en del av spänningen Ser fram emot mer uppdateringar i framtiden i detta bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jo visst är det en ovanlig färgkombination! Hade många som tyckte samma sak om mitt förra bygge:

http://i.imgur.com/VZ2yMTQ.jpg
(Ja jag vet att den ena processorfläkten är satt åt fel håll lol)

Dold text

Ah förstår ditt problem, det är rätt vanligt i tighta chassin, det låter som att du sitter i en perfekt situation att ge dig på vattenkylning! Då slipper du värmeproblemet med GPUn också! Bygger själv just nu ett vattenkylningsprojekt i ett extremt litet chassi (NCASE M1) och det går - men det är en bitch att bygga i efter ett tag. haha. Läckage är en del av spänningen Ser fram emot mer uppdateringar i framtiden i detta bygge!

Oh fyfan! Det kan man kalla tajt bygge

Vi får se vad framtiden har att erbjuda, i nuläget är det enbart aktuellt med AIO för grafikkortet. Men jag funderar lite hur varmt ett 1070 blir av en 120mm radiator på utblås baktill. Det mest optimala vore en 240mm radiator på inblås, men den fördelen har jag redan givit min CPU.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Pushpull

Kan du förklara principen vid push-pull konfigurationen? och fördelarna med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Kan du förklara principen vid push-pull konfigurationen? och fördelarna med den?

Givetvis!
Push & Pull innebär kort och gott att man monterar en fläkt på vardera sida av radiatorn. En push-konfiguration innebär att man monterar endast en fläkt som på inblås trycker luft genom radiatorn. En pull-konfiguration å andra sidan innebär att man monterar endast en fläkt som genom utblås drar luften inifrån radiatorn och ut. Vad som är det vinnande konceptet av dessa två råder det dock olika åsikter om.

Dessa två kan även kombineras genom att som på mitt bygge montera två fläktar på vardera sida av radiatorn, där den ena fläkten trycker (push) in luft och den andra fläkten drar(pull) ut luft. Det finns massvis av undersökningar som visar på både det ena och det andra resultatet gällande minimal temperaturvinst. Det må hända att dessa tester har rätt. Men estetiskt sett tycker jag att det är mer tilltalande att ha fläktar på båda sidorna av en radiator, och så länge det i alla fall inte blir sämre av denna konfiguration så kan jag inte vara mer än nöjd!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggt! I like!

Står själv i valet mellan ITX och mATX inför mitt nästa bygge (med Ryzen förutsatt att de presterar). Kollar på Fractal Nano S alt. Fractal Mini C. Hur ser temperaturerna ut? CPU förstår jag att det bör vara lugnt, men finns det utrymme för överklockning? Och GPU?

Sitter nämligen på ett 1070 som bara väntar på resten av delarna!

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Snyggt! I like!

Står själv i valet mellan ITX och mATX inför mitt nästa bygge (med Ryzen förutsatt att de presterar). Kollar på Fractal Nano S alt. Fractal Mini C. Hur ser temperaturerna ut? CPU förstår jag att det bör vara lugnt, men finns det utrymme för överklockning? Och GPU?

Sitter nämligen på ett 1070 som bara väntar på resten av delarna!

Tack!

Tackar!
Som jag skrev i mitt övre inlägg så är jag i tankarna om vattenkylning på GPU. Idle är aldrig under 50 grader, vet ej vad som är normalt för dessa dock. I load når jag aldrig över 75 grader med egen fläktkurva och överklockning.

Men det vore allt skönt att få GPU'n på vatten. På grund av chassits storlek behövs det inte mycket värme för att påverka chassits innertemperatur väldigt negativt. CPU'n däremot dansar på rosa moln senast jag kollade

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Går det att sätta dubbla h100i radiatorer i fronten och endå få dit fläktar på ena sidan?

Har någon gjort nått liknande och kan yttra sig ang hur mkt varmare det blir med redan uppvärmt luft som kyler nästa radiator?

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Går det att sätta dubbla h100i radiatorer i fronten och endå få dit fläktar på ena sidan?

Har någon gjort nått liknande och kan yttra sig ang hur mkt varmare det blir med redan uppvärmt luft som kyler nästa radiator?

verkar inte vara något vidare; http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2937445/radiator-sta...

edit en till länk; https://linustechtips.com/main/topic/414172-radiator-stacking...