Permalänk
Medlem

@SwedZi: Allmän ordningshållning

Visa signatur

Intel i7 6700k - Gigabyte geforce 1080 8gb gaming G1 - Asus z170 pro gaming - Samsung 750 EVO - Corsair DDR4 16gb - Asus 27" swift 1440p G-sync.

Permalänk
Medlem

Tjänar för tillfället 25k innan skatt, är dock genom bemanningsföretag. Kommer gå över till direktanställd i Mars och då kommer det va lön på 28k innan skatt Har också enbart gymnasie utbildning! (Jobbar som Servicedesk)

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille61:

Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag vinner alltså ingenting på att ställa min lön i förhållande till vad jag drar in till företaget när jag löneförhandlar menar du? Att min kompetens inom området har ökat är bra men knappast något företaget tjänar pengar på när det kommer till kritan. (Förutsatt att jag kan utföra mina uppgifter på ett korrekt sätt så företaget slipper backjobb givetvis.)

Tycker det är en rätt dålig koppling att göra. Det är ju fler som om hjälp dig, inte bara du, ska dom också ha högre lön? För nog fakturerar du inte själv?

Att löneförhandla gör man ju för FRAMTIDEN, du kan ju inte säga att 2016 drog du in X kr och vill att bolaget ska kompensera dig för det 2017..

Jag tror nog visst företaget tjänar på att du är mer kompentent och att dina kunder UPPSKATTAR dig, det är DET man säljer som konsult, allt annat är plus.

På mitt sista uppdrag höjde jag min ersättning med runt 25% under en period av 2 år. Det var inte för att jag hade fel ersättning initialt utan för att jag levererade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille61:

Funderade på framförallt om det fanns några riktmärken hos arbetsgivarna när dom anställer konsulter (så här mycket vinst bör vi göra på konsulten) till exempel. För som det ser ut nu gör företaget i snitt 180-200% vinst exkl allt jag säljer, vilket inte är några enorma summor om man slår ut det årsvis men några tusenlappar i TB per månad blir det.

Det är ju upp till företaget och dess ägare hur mycket man anser att bolaget ska tjäna och vad deras anställa ska tjäna. Om Apple skulle ha motsvarande del skulle vi aktieägare inte få en spänn tillbaka och varje anställd skulle tjäna ett flera miljoner..

Vill man tjäna lite mer så kan man göra som många andra gör som är konsulter, vara egen. Men då måste du ragga upp dina egna kunder. Du kan ju alltid fakturera via frilansfinans eller någon annan om du inte vill starta eget bolag och skaffa F-skatt.

Jag har varit egen i omgångar och har varit underkonsult, det har kostat mig 25% vilket jag varit beredd att acceptera.

Permalänk
Medlem

Ålder: 36
Utbildning: Sälj&Marknadshögskolan
Yrke: Kundtjänstmedarbetare
Arbetslivserfarenhet: 7 år på samma företag, 10 år totalt inom branchen
Lön: 27 300:- innan skatt
Förmåner: Bonus ATK, 6 veckors betald semester, mobil&dator, möjlighet till distansarbete vid behov, friskvårdsbidrag samt lite annat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Intressant, trodde lönerna låg högre. Har liknande position men nästan nyutexad och endast någon tusenlapp lägre än dig.
Kan tillägga att jag arbetar på en av de fem stora.

Hade en usel förhandlingssits när jag började. Utförsäkrad o med två små barn..
Det var tänkt att det skulle ske en total omförhandling efter 6 månader men jag glömde att få det skriftligt... ;-

Den viktigaste löneförhandlingen i ditt liv är den första. Där har du gjort helt rätt.

Biotech branschen i Uppsala har inga astronomiska löner, ville man ha det skulle man valt slöaste linjen o läst ekonomi på universitet

C

Permalänk
Medlem

IT-säljare 100-150.000/månad, ingen utbildning, inga gymnasiebetyg.

Visa signatur
Permalänk

37 år, produktchef inom telekom 62000 brutto.
Förmåner:
Flexibel arbetstid
Årsbonus
Löneväxling
Aktieprogram
7 veckors semester

Utbildning: Civ-ing datorteknik.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Kvalitets och miljöansvarig.
Lön: 35000 i månaden.
Förmåner: Fri flex, friskvård, valfri mobil och dator med maxbudget på 30000:- varannat år.
Utbildning: Mediateknik på gymnasiet.
Erfarenhet: 8 år i yrket.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

13.000 efter skatt om jag har tur. Personlig assistent 22 timmar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Kvalitets och miljöansvarig.
Lön: 35000 i månaden.
Förmåner: Fri flex, friskvård, valfri mobil och dator med maxbudget på 30000:- varannat år.
Utbildning: Mediateknik på gymnasiet.
Erfarenhet: 8 år i yrket.

Jag förstår inte det här med 'fri mobil och dator' som flera har. Får ni köpa det för privat bruk men att företaget betalar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag förstår inte det här med 'fri mobil och dator' som flera har. Får ni köpa det för privat bruk men att företaget betalar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligast är väl att det är arbetsredskap men att man får välja själv, samt använda privat.
Mao så slipper man utgiften för mobilabonnemang och slipper slanta upp vartannat år ur egen ficka för att få senaste luren...

Datorn är väl inte lika vanlig att använda privat, men ändå nice att ha ny burk på jobbet vartannat år som "förmån", jag har varit på ställen där vi satt med 6-7 år gammal hårdvara, kändes inte särskilt roligt....

Edit: Säger även som varje gång jag råkar svara i denna tråd, satan vad folk tjänar bra. Inte konstigt att allt från bostadsmarknaden till konsumtion är som den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vanligast är väl att det är arbetsredskap men att man får välja själv, samt använda privat.
Mao så slipper man utgiften för mobilabonnemang och slipper slanta upp vartannat år ur egen ficka för att få senaste luren...

Datorn är väl inte lika vanlig att använda privat, men ändå nice att ha ny burk på jobbet vartannat år som "förmån", jag har varit på ställen där vi satt med 6-7 år gammal hårdvara, kändes inte särskilt roligt....

Edit: Säger även som varje gång jag råkar svara i denna tråd, satan vad folk tjänar bra. Inte konstigt att allt från bostadsmarknaden till konsumtion är som den är

Det är en rätt skön förmån med jobbtelefon, även om dagens abbonemang är så mycket bättre än förr.

Det där med 6-7 år gamla datorer är jag ingen främling till. Det var ganska skämmigt att sitta i möte med en kund och behöva visa upp en en gammal lenovo t-series slöare än fryst sirap...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Tjänar för tillfället 25k innan skatt, är dock genom bemanningsföretag. Kommer gå över till direktanställd i Mars och då kommer det va lön på 28k innan skatt Har också enbart gymnasie utbildning! (Jobbar som Servicedesk)

Vilket bemanning ä du anställd genom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som vanlig väktare når man Maxlönen på 25 tusen innan skatt efter 1,5 år.. Det är en timlön på ~155kr.
Man kan få mer om man jobbar helg eller natt, och då är det från 15-30 kr extra man får (mer om de kombineras).
Brukar dock vara lätt att kunna jobba extra då det saknas en hel del väktare, All övertid får man 50% mer på.

Man kan få ubildningen till väktare gratis om man lyckas komma in när de behöver nya väktare, då oftast till semestern,
vanligaste är att man börjar som timanställd då och sen får visa fram fötterna, att få timmar brukar inte vara ett broblem bara man anstränger sig.

Man söker inte jobb via arbetsförmedlingen utan via väktarbolagens egna hemsidor.

För er som letar jobb så borde de börja söka folk snart till sommaren, brukar vara runt den här tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

wow, jag som klagade på mitt skitjobb som en säljflödestekniker och påfyllare av ringlistor och andra tråkiga excel saker med brutto på 19500 och 20500 med bonus. borde inte klagat trots allt.

idag jobbar jag som programmerare med 28k brutto

har ingen högskoleutbildning, aldrig jobbat med programmering proffisionellt tidigare heller. jobbat 2 år

bytt jobb, samma utbildning. jobbar nu som supporttekniker med en lön på 27.5k

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Christley:

bytt jobb, samma utbildning. jobbar nu som supporttekniker med en lön på 27.5k

Så du har gått ner i lön? Roligare jobb eller varför bytte du?
Personligen har jag funderat på att byta spår lite, men det skulle förutsätta ett ganska rejält lönelyft (finns väldigt få anledningar till att jag skulle byta annars, kan ta lång tid att komma tillbaka till sin gamla lön...).

Permalänk
Medlem

27 000, nyexaminerad Högskoleingenjör inom maskinteknik. Jobbar som processingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Så du har gått ner i lön? Roligare jobb eller varför bytte du?
Personligen har jag funderat på att byta spår lite, men det skulle förutsätta ett ganska rejält lönelyft (finns väldigt få anledningar till att jag skulle byta annars, kan ta lång tid att komma tillbaka till sin gamla lön...).

Hade livet varit bra så hade jag aldrig bytt jobb, skönaste jobbet jag haft. Men fick sparken för att dom inte hade råd att ha kvar mig, utan dom ansåg att det var vettigare att betala för ett rum (städskrub för 35k) som man besökte 2 gånger i veckan) istället för att betala min lön.
Hade jag bytt från det jobbet självmant så hade jag precis som du behövt något som en större löneförhöjning eller roligare jobb. Men jag var otroligt nöjd med mina arbetsuppgifter.

Men jobbet jag bytte till innan var just pga den anledningen. Jag hade gått ur skolan och tog ett jobb på ett random försäkringsbolag. Jag joinade en avdelning på 4, men jag och den andra nyanställda gjorde om jobbet, effektiverade allt, skaffade oss massor av kunskap om allt och drog in 25% mer åt företaget varje månad. Men när lönesnacket kom så kunde dom inte ens erbjuda en löneförhöjning. Så jag hade ur eget initiativ dragit in 36 miljoner extra (25% av omsättningen) utan att bli belönad för det. Jag sökte mig efter det vidare rätt fort. Det gjorde min polare också, för trots hur mycket ideer och feedback vi kom med behövde vi bevisa enorma mängder data och alla såg oss som lägst på företaget så ingen lyssnade.
Vi drog som sagt och dom dom anställde efter oss fick allt vi hade gnällt över i 1-2 år. Min polare ska gå tillbaka till dom den 1 mars efter dom bönat och bett han att komma tillbaka. och han gick från 22k till 28k genom att visa hur mycket vi var värda för företaget.
När jag jobbade där hade jag 19500kr i månaden.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

IT-säljare 100-150.000/månad, ingen utbildning, inga gymnasiebetyg.

Berätta gärna mer.

Permalänk
Medlem

Tjänar 25K DKK (~31822 SEK). Arbetar med att ge support till ett multinationellt företag, samt har ansvar för uppdateringar via SCCM (och kontaktyta för externa konsulter som kallas in vid mer komplexa paketeringar). Arbetat för företaget ca 1,5 år, men jag har troligtvis redan slagit i taket för löneutveckling här.

Oerhört missnöjd med lönen. Jag spenderar mer än en månadslön per år i bara resekostnader. Pendlingen har dessutom varit katastrofal sedan gränskontrollerna införts, det tar mig ca 2 timmar att resa de 50km jag har hem varje dag. Skattar dessutom i Danmark till en mycket högre skattesats än i Sverige, så har inte ut mer än ca 19k. Har ett sexsiffrigt studielån sedan min tid på högskolan, 3år och yrket och är kring 30år.

Funderar ganska mycket på mitt beslut att omskola mig från lagerarbetare till itdrifttekniker emellanåt. Jag älskar verkligen arbetet i den nya branschen, jag får hjälpa människor och jag är väldigt duktig på det jag gör. Men jag är oroad för att mitt beslut i slutändan får ganska stora negativa konsekvenser. Tjänade betydligt mer som lagerarbetare, och jag led ett hyffsat stort inkomstbortfall (+lån) under min studietid då jag inte arbetade. Att sedan se hur dåligt ställt det är med min nya bransch gör mig ganska pessimistisk.

De anställningar jag har haft i Sverige har i princip alla varit genom konsult/bemannings-företag. Jag skulle uppskatta att ca 80-90% av alla utannonserade arbeten i Malmö-regionen faller under bemanningskonsult-kategorin.

Typiskt exempel på lön under dessa anställningar: Jag som bemanningskonsult tjänar 20k SEK i månaden, kollegorna som är anställda på arbetsplatsen tjänar 25k SEK/mån. Vi har exakt samma arbetsuppgifter. På denna arbetsplatsen stannade jag ett år. Det var ganska demoraliserande att vid alla interaktioner med chefen på arbetsplatsen lovordas för min insats, samtidigt som bemanningsföretaget inte ville höja min lön då de också skulle plocka en bit av kakan.

Jag planerar just nu att flytta en bit norr upp i Skåne och söka jobb där. Förhoppningsvis kan jag lägga fram min tid i Danmark som ett argument för att jag inte behöver ha LAS att hålla i handen för att behålla en tjänst :). På så vis kanske man kan undvika att bli anställd genom bemanningsföretag nästa gång.

Ursäkta wall of text, jag är ganska frustrerad och det har då en tendens att bli lite rant av det hela.

Permalänk
Medlem

@iDEOT: Hur löser du det med pension?
Du sparar undan själv eller har du någon annan lösning?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullen:

Titeln är IT-tekniker men jag gör allt möjligt egentligen. Upphandlar telefonisystem, hanterar inköp, first-, second-, third-line support, utveckling/programmering, harvar runt i serverrum, hanterar licenser blablabla.

Företaget har ~80 anställda, jag trillade in på ett bananskal när IT-chefen fick panik över att ha hand om supporten.

Efter 3mån som inhyrd konsult blev jag erbjuden "fastanställning", bad om 28k på lönesamtalet men fick 30k.

Jobbade oerhört hårt redan från början för att visa framfötterna. Sa "jag fixar" till allt i princip, även saker jag inte hade en aning om hur jag skulle lösa. Älskar arbetet och har blivit väldigt omtyckt av alla och jag och chefen har väldigt bra relation. Trivs med att göra hela kedjan från "min ikon på skrivbordet har flyttat sig" till att byta ut serverparken för 1 miljon kronor eller att byta ut hela telefonisystemet.

Gick från 20k/mån som konsult upp till 30k/mån som "fastanställd".

Alltså, IT-tekniker med modifikation - 30 690kr brutto. 28 år.

edit: Har en högskoleutbildning inom datavetenskap, ingen examen dock.

En liten uppdatering. Lyfte min lön till 37 000kr/mån innan jag tröttnade på fruktansvärt dålig organisation och företag. Sökte ett jobb bara för att pejla läget lite, fick det, och gick ner till 33 500kr/mån. Så det finns även vi som byter jobb utan att tänka på lönen i första hand...får ett mycket "bättre" företag och de tusenlapparna jag förlorar varje månad har jag aldrig ägnat en tanke åt för mitt välbefinnande väger tyngre.

I princip samma arbetsuppgifter, bara annat företag.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem

Business Intelligence Konsult
Lön: 36000 i månaden.
Förmåner: Flextid, mobil och abonnemang, bredband, massage och naprapat.
Utbildning: Bsc. Informatik (3år) + 2 Microsoft-certifikat.
Erfarenhet: 6 månader

Var just på løneførhandling (standard varje januari-februari) och fick besked om att jag inte skulle få ett røtt øre extra. Begærde minimala 2,5% - ca 10-11000;- per år - och chefen tyckte att det var rimligt och skulle se på det. Får se vad som hænder, men har inga førvæntningar på att gå upp något med under ett års erfarenhet.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iDEOT: Hur löser du det med pension?
Du sparar undan själv eller har du någon annan lösning?

Arbetsgivaren betalar en viss %, sedan kan man spara själv med. Jag gör dock inte detta, och arbetsgivaren betalar en väldigt låg procentsats i mitt fall (minns inte exakt vad denna är). Så detta är ytterligare ett område där jag förlorar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

30 år, endast gymnasieutbildning och jobbar inom it i Manila, Filippinerna.
Brutto: ~ 34k sek, varierar lite beroende på valutan.
Netto: ~ 29k sek, betalar endast 15% skatt

Förmåner: Inga, väldigt dåligt med sjukdagar, semester osv.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Ja precis, utrustning används fritt privat och man får välja det man vill

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

21 år.
Gymnasieutbildning inom nätverk.
22 500 brutto plus förmåner(bredband) och tillägg blir ca 27 000 brutto.
Jobbar som nätverkstekniker inom telekom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

30år
Outbildad utöver pissdåliga betyg i gymnasiet
IT-Säljare
Snittar 34 Brutto om jag slår över hela året
6v semester ingen OB

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

@oatp1b1: Ja precis, utrustning används fritt privat och man får välja det man vill

Men får du behålla det om du slutar?

Skickades från m.sweclockers.com