Permalänk
Medlem

Omöjligt med 1gbps LAN

Hej!

Jag har ett störande problem med mitt nätverkskort. Det vägrar att upprätta en 1gbps-link genom ethernet. Jag har testat 3 olika kablar varav alla givit samma resultat. Jag vet att det inte är fel på routern då min tjejs stenåldersdator kan connecta med en 1gbit-link. Det som händer när jag tvingar 1gbit är helt enkelt att jag tappar all nätverksanslutning som finns. Nätverkskortet gör korta försök att negotiata en länk men det blir aldrig en anslutning. Jag har installerat de nyaste drivrutinerna och även testat drivrutiner för Windows 8.1.

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Min utrustning:

Nätverkskort - Intel 82579V
Router - Linksys WRT1900AC
Kablar - 1st 5m cat6a, 1st 2m cat6a
OS - Windows 10

Permalänk
Avstängd

"Senaste drivare" kan vara knepigt med vissa OEM burkar

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/network-and-i-...

Du har dels Intels generiska drivare sen kan det vara ett måste att ladda hem OEM-version, länk enligt ovan.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag skulle självklart inkluderat min spec. Här kommer den:

3930k
Rampage iv extreme
16GB ram
980ti x2

Permalänk
Medlem

Har du laddat hem drivrutinerna till nätverkskortet på Asus hemsida? Testa det annars.

https://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/HelpD...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Har du laddat hem drivrutinerna till nätverkskortet på Asus hemsida? Testa det annars.

https://www.asus.com/se/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/HelpD...

Yes, jag har testat. Kanske ska göra detta en gång till!

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du senaste firmware till moderkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder du senaste firmware till moderkortet ?

Ja! Jag använder den senaste biosversionen till moderkortet!

Permalänk
Medlem

Om du kopplar dig mot en vanlig dumswitch, lampan på switchen brukar indikera grön el amber för 100 o 1000, indikerar den 100 hela tiden eller blinkar den mellan färgerna?
Med auto neg på.

Tror ditt nätverkskort mår dåligt tyvärr.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Om du kopplar dig mot en vanlig dumswitch, lampan på switchen brukar indikera grön el amber för 100 o 1000, indikerar den 100 hela tiden eller blinkar den mellan färgerna?
Med auto neg på.

Tror ditt nätverkskort mår dåligt tyvärr.

Får se om någon i min närhet sitter på en switch. Har ingen hemma tyvärr. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Har du testat att ändra på duplex inställningen? hel/halv/auto. Se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem för en massa år sedan.
Visade sig att allt löstes med att istället använda en äldre typ av kabelstandard Cat5e, då sparkade Gigabit igång utan problem för den burken.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hade ett liknande problem för en massa år sedan.
Visade sig att allt löstes med att istället använda en äldre typ av kabelstandard Cat5e, då sparkade Gigabit igång utan problem för den burken.

Jag hade samma problem fast tvärtom och bytte från cat5 till cat6 så saken kanske är den att slitna kablar är dåligt?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demo1:

Har du testat att ändra på duplex inställningen? hel/halv/auto. Se om det gör någon skillnad.

Jag har enbart full duplex när jag väljer 1gbit. Finns det ytterligare inställningar någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Hade ett liknande problem för en massa år sedan.
Visade sig att allt löstes med att istället använda en äldre typ av kabelstandard Cat5e, då sparkade Gigabit igång utan problem för den burken.

Har testat en mängd olika kablar, allt från 5e till 6a. Det vill sig inte. Jag skulle ju dock kunna köpa en ytterligare 5e och testa med. Skall göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag hade samma problem fast tvärtom och bytte från cat5 till cat6 så saken kanske är den att slitna kablar är dåligt?

Alla mina kablar är nya så det borde inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem

@wounds: Cat5 är 100Mbit/s medan Cat5e är 1000Mbit/s

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Har testat en mängd olika kablar, allt från 5e till 6a. Det vill sig inte. Jag skulle ju dock kunna köpa en ytterligare 5e och testa med. Skall göra detta.

Har du redan testat med Cat5e och vanliga Cat6 tror jag inte att du lyckas med en annan kabel heller, verkar vara något ytterligare mysko i så fall.
Har dock varit med om ett omvänt scenario där routern bar sig konstigt åt i samband med olika nätverkskort.
Kör du senaste firmwaren på routern?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är osannolikt att kabeltypen spelar roll men det kan vara skador på kabeln eller på kontakterna (även i nätverkskortet) som gör att ytterparen inte får kontakt på rätt sätt, det kan också vara smuts i kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har du redan testat med Cat5e och vanliga Cat6 tror jag inte att du lyckas med en annan kabel heller, verkar vara något ytterligare mysko i så fall.
Har dock varit med om ett omvänt scenario där routern bar sig konstigt åt i samband med olika nätverkskort.
Kör du senaste firmwaren på routern?

Jag kör senaste firmware på routern. Jag har också testat med en annan router men det är samma trubbel där. Kanske skulle rengöra kontaktytorna som är nämnt i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är osannolikt att kabeltypen spelar roll men det kan vara skador på kabeln eller på kontakterna (även i nätverkskortet) som gör att ytterparen inte får kontakt på rätt sätt, det kan också vara smuts i kontakterna.

Skulle man kunna rengöra kontaktytorna på ett smidigt sätt?

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med äldre datorer då löste windows updates drivrutin problematiken dock var det ett intel integrerat kort i det fallet.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Esrakuf:

Skulle man kunna rengöra kontaktytorna på ett smidigt sätt?

Du kan prova att blåsa, har du nån passande liten borste/pensel så kan du ta den och det finns kontaktrengöring i de flesta butiker som säljer verktyg eller elektronikkomponenter.
Du kan också titta noga på kontakten med förstoringsglas/lupp i bra belysning så borde det synas om det finns skräp i den eller om ytorna är deformerade på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1gbit kräver flera av ledningar i kabeln så lite elektronikrengöring eller isopropanol + bra tops borde kunna hjälpa, även kollar så ingen pin är böjd!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Jag har haft liknande problem med äldre datorer då löste windows updates drivrutin problematiken dock var det ett intel integrerat kort i det fallet.

Mitt nätverkskort är också det integrerat i moderkortet. Kommer du ihåg vilken modell av nätverkskort det var?

Permalänk
Medlem

Om allt annat skiter sig kan du ju alltid köra ett dedikerat PCIE nätverkskort.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Har du något mer inkopplat i routern när du testar? du nämnde din flickväns dator. Tänkte bara så du testat att bara ha din burk inkopplad. men om det fungerar i 100mb så pekar allt på drivrutinerna. Om dit moderkort har ett intel chip så testa att installera dom senaste intel chipset drivrutinerna från intels hemsida.

Visa signatur

I7 2700k@5Ghz, 980 GTX ,12gb DDR3 ripjaw 2133Mhz, Benq 24"144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Om allt annat skiter sig kan du ju alltid köra ett dedikerat PCIE nätverkskort.

Har tänkt på det, dock kommer det införskaffas nytt moderkort och processor med mera i mars. Därför tror jag att det i sådana fall lönar sig att ha is i magen!

Permalänk
Medlem

På 1000 finns bara full duplex om jag kommer ihåg rätt då den kräver alla par fungerar , du kan korskoppla LAN 1 till LAN 2 kabel imot routern och så loggar du in på routern och ser linkspeed , ska pointers en del nätverkskort ruskigt kinkiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpell:

På 1000 finns bara full duplex om jag kommer ihåg rätt då den kräver alla par fungerar , du kan korskoppla LAN 1 till LAN 2 kabel imot routern och så loggar du in på routern och ser linkspeed , ska pointers en del nätverkskort ruskigt kinkiga

Alright, tror helt klart att det är nätverkskortet som strular.

Var och köpte ett externt nätverkskort (usb3) bara för att se om det kunde förhandla en 1gbit-länk. Det kunde det, på ca. 5 sek hade jag 1gbps och internet.

Pingen ligger på 7ms så jag tror att jag stannar på detta nätverkskortet tills jag får nya grejer!