Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Vem fan sitter tex och räknar på primtal dagarna i ände?
https://cdn.videocardz.com/1/2017/02/AMD-Ryzen-Chart-3.png

Alltså... En sådan benchmark kan fortfarande vara intressant om man vet vad det är som testas och hur man ska tolka siffrorna. Tyvärr vet väl 9/10 inte hur de ska tolkas dock...

Permalänk
Medlem

@anon78208: var just på väg att säga. 9/10 komma enda bryr sig att processor A från märke X ligger före processor B från märke Y och att pga detta så suger B och företaget lura sina kunder och bla bla bla vad mer dem nu hitta på. det är tyvärr så det har blivit nuförtiden 😑

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

@Decimal: Värt att notera är att de kör i olika klockfrekvenser. Ryzen ligger på 3.4GHz, och med boostfrekvenser och OC ligger de andra processorerna i hastigheter upp till 5GHz.

Testet har sin källa här och fler folk verkar gå ombord på hypetåget över dessa resultat. Det här är hur han har fått resultatet för Intelprocessorerna: "I picked the 3rd fastest from the last month.:D It would take some effort to sift through the baselines to find a good mean/median for each SKU. I hope someone will do it, but it's not going to be me."

Dvs de värdena han har satt för Intelprocessorna är i princip garanterat överklockade. För att summera vad som sägs i den tråden jämför han Ryzen mot en 5960x på 4.7GHz, en 6900k i 4.2GHz, 5820k på 4.8GHz och en 7700k på 5GHz. Om du jämför det med en 3.4GHz Ryzen, självklart att Ryzen får pisk. Om du ser det per klockfrekvens istället så ligger Ryzen, precis som länge spekulerat, just över Haswell i IPC.

Denna tråd dök precis upp för en 1700X (d.v.s ej toppmodellen 1800X), och den målar upp en betydligt bättre bild. Notera att orange stapel i diagrammen är i7-6800k och att Ryzen ligger näst längst ner. Ryktesvägen ska dessa resultat också vara för ett Engineering Sample på moderkort med BIOS och driverutiner som inte heller är färdiga. Oavsett behöver vi vänta på faktiska, ordentliga benchmarks eftersom vi inte vet hur övriga systemet ser ut i varken Intel- eller AMD-riggarna poängen kommer från.

Står ju också högst upp att den inte har turbo boost. Alltså går den bara 3.4Ghz och når aldrig 3.8ghz.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon78208:

Alltså... En sådan benchmark kan fortfarande vara intressant om man vet vad det är som testas och hur man ska tolka siffrorna. Tyvärr vet väl 9/10 inte hur de ska tolkas dock...

Exakt.

Och har precis lärt mig att inte lita på stackoverflow där ett accepterat svar hävdade att Sieve of Atkin inte på något vettigt sett kan köra på flera trådar. Det går absolut, men blir nog knappast perfekt skalning.

Även om svaret på vilka primtal som finns i en serie i sig inte är intressant vore det väldigt spännande att se hur lite olika modeller skalar från en tråd upp till samma antal trådar som det finns CPU-trådar.

En multitrådad version av Sieve of Atkin (som jag skulle skriva den) kommer gilla SMT. Det kommer också vara kritiskt att ha låg latens på när man skriver till en cache-line som är i modifierat tillstånd på någon annan CPU-kärna. is_prime(n) i pseudokoden är i realiteten en läsning/skrivning mot minne, lämpligen mot en bit-array med n element.

Skulle alltså vara extremt intressant att se vad som händer med prestanda på Ryzen när man jämför fallet med en tråd, två trådar där båda kör på olika kärnor i samma CCX samt två trådar där de kör i olika CCX. Det skulle ge en väldigt bra vink om kommunikationslatens mellan CCX (vi har ju siffror på L2$/L3$ latens så går då att lite ungefärligt få intra-CCX latensen).

edit: och att få redan på intra-CCX latens är inte heller intressant i sig, i alla fall inte ner på cykelnivå.

Vad man vill veta är om den är "låg", "medel" eller "hög" då detta har relevans för tekniker som work-stealing schedulers (används i de flesta moderna spel för att sprida last över kärnor, fork-join (vilket är tekniken jag skulle använda ovan, är en väldigt vanlig teknik som fork-join i Java 7, .NET (TPL), OpenMP, Cilk+ m.fl bygger på) samt map-reduce (kommer från funktionella språk men används idag även i t.ex. C#/LINQ-to-object, Java 8 streams, m.fl.).

Skrivet av Implor:

Står ju också högst upp att den inte har turbo boost. Alltså går den bara 3.4Ghz och når aldrig 3.8ghz.

Det står N/A vilket inte är samma sak som att turbo boost är avslaget. Kolla på Intel-modeller där det är avslaget, där står då basfrekvensen i detta fält.

Finns ingen standardfunktion för att läsa turbofrekvens, N/A betyder att programmet inte vet hur den ska få reda på denna information. Så kan mycket väl vara så att turbofrekvensen är 3,8 GHz som modellbeteckningen antyder, men det kan vi inte heller veta med säkerhet med mindre än att den som lade upp resultatet berättar hur det ligger till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

det går ju inte riktigt att lita på något, det enda vi vet är att kretsen har lägre TDP än vad intel har. och ifrån deras egna mindre uppvisningar så drar den jämt med intel utan boost clock i 3.4 ghz.

i värsta scenario så drar den jämt med intel men mindre ström.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ok tack, jag såg bilden, men förstår först nu att channel = controller (då jag inser att det annars vore mycket kisel för jag vet inte riktigt vad). Så det är två controllers som sitter fysiskt nära varje CCX, undrar om de sitter logiskt lika nära eller om vi snackar NUMA redan vid två kanaler? Min föreställning har tidigare varit att ett NUMA-system har en minneskontroller per NUMA-node och därmed 2-4 minneskanaler per kontroller (för nyare Opteron/Xeon), men jag kan vara ute och cykla här.

Varifrån PCI-e kontrolleras (utöver de extra som sitter på sydbryggan) framgår inte av fotot för mig.

En bra fråga!
Har inte helt fått ordning på bilden men börjar mer och mer luta mot att uppdelningen mellan enheter eller namngivning inte stämmer, det mest uppenbara skulle då vara "GMI-link" som känns helt malplacerad. GMI står för Global Memory Interconnect.
GMI borde vara placerad mer i centrum eller i direkt anslutning till minneskontroller och/eller CCX, men är på bilden mer placerad på bakgården.
Så personligen vill jag nog tro att GMI är i direkt anslutning till var minneskontroller och då det streckade området (märk att det är en ren gissning).
Det skulle då placera PCI-E där man skrivit GMI-link vilket även vore mer logiskt då PCI-E rimmligen borde ta upp en del yta då man behöver ha lite mer drivkraft/ennergi vid drivning av en yttre last.
Samma gäller det som betecknats "Sydbrygga" som istället borde heta "Nordbrygga", för Sydbryggan sitter ju på moderkortet i form av X370, B350, A320 o.s.v.

NUMA, ja! Det är vad man får för sig när man titta på Naples där minneskanalerna ökar med antalet CCX, där då en minneskanal existerar för varje CCX.
Ändå så vill jag nog inte säga att det är ett fullt NUMA då AMD verkar ha gått runt den delen när man då kommer till 4c/8t (4c/4t) där man fortfarande har två minneskanalre, receptet här är GMI-link som binder ihop det hela, gäller givetvis då även 8c/16t och uppåt.

Skrivet av Oegat:

Jag känner till detta och att även ett gtx1080 presterar likvärdigt i spannet x4-x16 (förutsatt PCI-e 3.0). Men jag tänker ändå att om sockeln ska hålla så länge så kan det ändå uppstå scenarier i framtiden då antal lanes till GPUer blir det första att flaska. Men det kanske är ett orealistiskt scenario även på 5-7 års horisont. Det är i vilket fall inte en oro som kommer att hindra mig från att köpa om Ryzen blir det vi i övrigt väntar oss.

Misstänker här att du främst tänker på kommunikation mellan GPU'er som man på grafikkort med flera GPU'er löser med en PLX, så jag ser inte här något hinder då man på ett highend moderkort normalt även har en PLX för att just öka antalet PCI-E lanes.
Normalt så skalar ett dual GPU kort likvärdigt med system som har SLi eller CF...

Att ha en PLX på moderkortet för kommunikation mellan flera grafikkort och systemet i övrigt eller ha en PLX på ett multi GPU grafikkort ger ju samma resultat.

Är helt säker på att det kommer highend moderkort med PLX

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OldComputer:

Stämmer till viss del. Eller snarare för att man är hjärntvättad. Personligen ser jag inget som helst värde i en processor från Intel. I alla fall inte för privatpersoner. Jämför man med vanliga program så är skillnaden obetydligt liten i praktiken eller så är flaskhalsarna på helt andra ställen. Din hårddisk eller internetanslutning blir inte bättre av en processor från Intel. Däremot kan en processor från AMD hjälpa dig att skaffa en till / större SSD, bättre GPU / RAM eller snabbare internet.

Prestandamässigt är det inget fel på en processor från Intel och ofta är den rätt för ett specifikt syfte. Däremot är den onödigt dyr när AMD ger 90% prestanda för 50% av priset, speciellt när du själv är den största flaskhalsen.

Runt 2012 stämde det du säger till viss del fast ändå inte, hade jag köpt en FX 8150 för 1500kr istället för en i7 2700K för 2000kr som jag gjorde så hade jag absolut känt ett behov av Ryzen/Kaby Lake idag, det gör jag inte
Spelar man vilket många gör nuförtiden så betalar man inte överpris för en Intel-processor, de har helt enkelt varit bäst på spel de senaste åren.
Så folks kärlek till Intel handlar inte om "hjärntvättning", det handlar om att deras processorer har tjänat folk väl som sedan har rekommenderat dem till andra... svårare än så är det inte och jag är extremt nöjd med min 5-6 år gamla processor.

Det är lite det här som jag känner är problemet med Ryzen över lag för desktop, marknaden är så pass mättad med alla generationer av Intel's Core.
Om man bara skulle titta i den här tråden så ser det ju ut som att AMD är på väg att bli stenrika på hur många som tänker köpa Ryzen men i själva verket kryllar det nog inte av folk i stugorna som ens suktar efter en ny desktop-CPU.
Så för AMD's överlevnad så är i alla fall jag mycket mer spänd på hur det kommer gå för Ryzen på den mobila marknaden och hur bra Xbox Scorpio slår igenom, inte hur Summit Ridge slår igenom. Men det är klart att det skulle ge bra PR för AMD om den slog Intel på alla punkter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Runt 2012 stämde det du säger till viss del fast ändå inte, hade jag köpt en FX 8150 för 1500kr istället för en i7 2700K för 2000kr som jag gjorde så hade jag absolut känt ett behov av Ryzen/Kaby Lake idag, det gör jag inte
Spelar man vilket många gör nuförtiden så betalar man inte överpris för en Intel-processor, de har helt enkelt varit bäst på spel de senaste åren.
Så folks kärlek till Intel handlar inte om "hjärntvättning", det handlar om att deras processorer har tjänat folk väl som sedan har rekommenderat dem till andra... svårare än så är det inte och jag är extremt nöjd med min 5-6 år gamla processor.

Det är lite det här som jag känner är problemet med Ryzen över lag för desktop, marknaden är så pass mättad med alla generationer av Intel's Core.
Om man bara skulle titta i den här tråden så ser det ju ut som att AMD är på väg att bli stenrika på hur många som tänker köpa Ryzen men i själva verket kryllar det nog inte av folk i stugorna som ens suktar efter en ny desktop-CPU.
Så för AMD's överlevnad så är i alla fall jag mycket mer spänd på hur det kommer gå för Ryzen på den mobila marknaden och hur bra Xbox Scorpio slår igenom, inte hur Summit Ridge slår igenom. Men det är klart att det skulle ge bra PR för AMD om den slog Intel på alla punkter.

jag tror många underskattar Behövet av nya CPUs som är på väg, Spelen kommer med DX12 och Vulkan kanske börja nyttja fler kärnor. min gamla 3820 kommer jag byta ut emot Ryzen och hade förmodligen suttit på AMD 8350 om inte det hade varit för Blåskärm i Total war shogun 2 när 8150 släpptes.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Sydkorea?!

Tja, varför inte.

Google translate från http://www.hwbattle.com/bbs/board.php?bo_table=news&wr_id=664...

"AMD, RYZEN launch event 1"

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Visa mig ett spel som inte fungerar på FX-8150. Arma 3 är gränsfall, men det bygger på stenåldersteknik. Visa mig ett spel, utom Arma 3 är du snäll.

Skrivet av _Merc_:

jag tror många underskattar Behövet av nya CPUs som är på väg, Spelen kommer med DX12 och Vulkan kanske börja nyttja fler kärnor. min gamla 3820 kommer jag byta ut emot Ryzen och hade förmodligen suttit på AMD 8350 om inte det hade varit för Blåskärm i Total war shogun 2 när 8150 släpptes.

Och jag tror många överskattar behovet. Förövrigt så får FX-serien sträcka på benen och visa vad den går för i DX12 och Vulkan (och Mantle om vi tittar tillbaka några år). I exempelvis Deus Ex Mankind Divided DX12 var det noll prestandaskillnad mellan FX och Skylake. NOLL. Doom 2016 med Vulkan bjuder på långt över 100fps och ett enormt skönt flyt, med en gammal FX för knappt en tusenlapp så länge man har skapligt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det handlar mycket om marknadsföring, brand recognition osv. Det räcker med att du känner igen ett varumärke för att försäljningen skall tippa över åt det hållet.

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Intel#Intel_Inside (wikipedia.org/wiki/Intel#Intel_Inside")

Citat:

Intel has become one of the world's most recognizable computer brands following its long-running Intel Inside campaign. The idea for "Intel Inside" came out of a meeting between Intel and one of the major computer resellers, MicroAge. [...]

[...] the public didn't really need to fully understand why Intel chips were better, they just needed to feel they were better. So Mion proposed a market test. Intel would pay for a MicroAge billboard somewhere saying, "If you're buying a personal computer, make sure it has Intel inside." In turn, MicroAge would put "Intel Inside" stickers on the Intel-based computers in their stores in that area. To make the test easier to monitor, Mion decided to do the test in Boulder, Colorado, where it had a single store.

Virtually overnight, the sales of personal computers in that store dramatically shifted to Intel-based PCs. Intel very quickly adopted "Intel Inside" as its primary branding and rolled it out worldwide.

Sedan finns det ytterligare, mindre accepterade orsaker.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Visa mig ett spel som inte fungerar på FX-8150. Arma 3 är gränsfall, men det bygger på stenåldersteknik. Visa mig ett spel, utom Arma 3 är du snäll.

Fungerar? Det är väl ändå inte det intressanta, det intressanta är antalet bildrutor man får ut och hur jämnt man får dem (frametimes).
Spelar man ett FPS-spel så är det 120FPS+ som gäller enligt mig, detta kan man få enorma problem med eller inte ens uppnå i flera spel om man har en FX 8150/8350 hur mycket man än sänker grafiken.

Och tar vi till exempel GTA V (som är riktigt gött att spela i FPS-läge) så är 60FPS tydligen också en omöjlighet: https://youtu.be/WZ_5p9wd2dk?t=1m

Skrivet av sAAb:

Det handlar mycket om marknadsföring, brand recognition osv. Det räcker med att du känner igen ett varumärke för att försäljningen skall tippa över åt det hållet.

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Intel#Intel_Inside (wikipedia.org/wiki/Intel#Intel_Inside")

Sedan finns det ytterligare, mindre accepterade orsaker.

Visst, det förnekar jag inte och det har jag själv rört lite på i ett tidigare inlägg: #16588858
Men i just fallet Intel vs AMD för spel de senaste åren så har ju den marknadsföringen gagnat konsumenten för Intel's Core har varit bättre för spel, hands down.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Och tar vi till exempel GTA V (som är riktigt gött att spela i FPS-läge) så är 60FPS tydligen också en omöjlighet: https://youtu.be/WZ_5p9wd2dk?t=1m

Är det? Jag vill minnas att jag snittade 60-70fps med lite tweakade inställningar och överklockning vilket duger utmärkt i det spelet. Det är inte CSGO vi snackar om här, och tack vare att jag kör Freesync så känner man knappt när det dippar under 60fps under kortare stunder iallafall. GTAV fungerade utmärkt på min gamla FX-8350 kan jag meddela. Att sitta och titta på siffror på en youtube-video på det sättet säger inte mycket. Det är bara som vanligt, att Intel ligger 10-30% bättre till uttryckt i siffror, men det betyder inte att det blir ospelbart på en FX. Långt därifrån.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Är det? Jag vill minnas att jag snittade 60-70fps med lite tweakade inställningar och överklockning vilket duger utmärkt i det spelet. Det är bara som vanligt, att Intel ligger 10-30% bättre till uttryckt i siffror, men det betyder inte att det blir ospelbart på en FX. Långt därifrån.

Det kan du mycket väl ha rätt i, överklockning och rätt plats i spelet kan ha en stor påverkan på FPS.
Men för mig så är en FX 8350 inte tillräcklig för moderna spel, överklockad eller ej. Om en CPU prestanda "duger" i ett spel är helt subjektivt, men antalet FPS som en CPU faktiskt producerar är objektiv fakta.

Men låt oss nu lämna det här träsket och återgå till Ryzen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Gott
Tyder på att släpp sker mycket snart, så siffror på den 28'e eller den 1'e verkar ju stämma.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Lite mer info och priser för Ryzen R7, samt att X i namnet står för XFR.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5t8j19/all_new_ryzen_7_17001700x1800x_information/

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

En indisk version av Ernst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu är det i full gång;

1. Påhittade tester som visar åt ena eller andra hållet.
2. Riktiga tester där Ryzen visar sina starka sidor och Intel sin svaga.
3. Riktiga tester där Intel visar sina starka och Ryzen sina svaga.

Efter lansering kommer de påhittade att bli sällsynta, riktiga tester som gynnar ena eller andra sidan kommer att länkas till förbannelse.

Bara att avvakta och ta det kallt så länge. Kommer alltid att finnas två sidor av ett mynt.

Skrivet av Sisyfos:

Visst är marknaden mättad. Vore intressant att se vad man verkligen behöver idag om man bortser från fps och benchmarking. Själv kan jag inte hitta en anledning förutom att stödja AMD eller något annat som direkt gör det jag vill snabbare som exempelvis SSD:er. Tror knappast en processor från Intel gör Excel bättre än AMD om du inte har extrema kalkyler. Överlag kommer det ändå vänta på dig medans du fyller i fälten.

Siffror är jättebra - för att bekräfta. Men i praktiken är det normalt inte vad verkligheten är och det du vill se är att en disk klarar av att det den lovar. Det är just detta som gör att Intel blir onödigt för mig då den extra kostnaden inte ger något av värde då det bara är en unik detalj som blir värt skillnaden. Använder man denna detalj är det värt pengarna annars inte.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Oegat

Det var rätt många punkter, jag får nästan bryta upp ditt inlägg i delar för att göra det tydligt vad som diskuteras.

Skrivet av Oegat:

Jag gillar mycket denna trådens blandning mellan lösa rykten och avancerad statistisk modellering!

Kul approach! Förstår jag dig rätt att beroendevariabeln här är FPS, inte antal frames > 16.6ms som @sAAb räknade på? Vilket spel? Finns datamatrisen du räknar på länkad eller presenterad i tråden?

I samband med att jag postade den där skattningen så upptäckte jag att Firefox hanterar strömavbrott mycket bättre än Excel, så dessvärre har jag inte det exakta data-settet kvar, men 98% av det finns publicerat i tråden, om någon skulle vilja.
- Jag utgick från sAABs tabell här.
- Rensade ut Xeon och Thuban (hade fler prediktorer än Excel kan hantera)
- sAAb räknar en BD-modul som 1c2t istället för 2c (ändrade det i mitt set).

Citat:

Ytterligare trevliga egenskaper hos regressionsmodeller, utöver de du nämner i dina inlägg, är ju att koefficienterna bygger på verkliga enheter. En ökning på 1GHz ger alltså 14fps i de frekvensspann vi rör oss i, enligt din modell. Dessutom så kommer varje koefficient att vara tolkbar "som om" alla andra prediktorer hölls konstanta, dvs vi får effekten av klockfrekvens obereonde av antal cores/threads så länge dessa är med i modellen, och tvärtom. (Dessa saker vet du säkert redan, men skriver ut det för andra som läser). Det betyder bland annat att:

• Bidraget från antal cores (-0.6 fps / core för detta spel) har redan vägt in det faktum att proppar med fler cores i de flesta fall innebär lägre frekvens / core (detta eftersom frekvens finns med som prediktor)

• Om vi antar att Ryzen är jämförbar med tex Haswell så kan vi gissa oss till en prestanda mha de de olika prediktorerna:
    Ryzen FPS = 130 (Hsw) + 14 * 3.4GHz + 14 * (mängd L2 (vilken enhet?)) = ...

• Bidraget från L2 är lite svårtolkat. Om det stämmer som @Yoshman skriver att L2 / core är detsamma för alla Intel sedan Nehalem, så förklarar L2 en hel del gemensam varians med antal cores. Så jag undrar om inte L2 i din modell mest plockar ut skillnaden mellan Bulldozer och övriga (beroende på hur BD-L2 beräknats)?

• Genom att lägga till och ta bort prediktorer kan vi få en hint om hur de samvarierar. Tex plocka bort L2 och se om Cores plötsligt blir en signifikant positiv prediktor, det skulle tyda på att det faktiskt är stark samvariation (multikollinjäritet) mellan dessa, och då kanske cores egentligen är den mer tolkbara prediktorn.

- Bidraget från antalet Cores&threads beror ju väldigt mycket på vilket spel som används som grund för beräkningarna. Alien Isolation är ju Dx11, jag är säker på att både DX12 och Doom skulle ge annorlunda resultat.
- För just DX11 så är ju resultatet precis det vi förväntar oss, dock. Nästan ingen påverkan och i princip omöjligt att dra några säkra slutsatser (höga p-värden)
- L2 hade mycket lägre korrelation med antal kärnor än L3 tack vare Anläggningsmaskinerna. L2 mäts i MB totalt över chippet, så för Ryzen alltså 4.
- Det finns problem med multikolliniaritet i material, men det är inte med L2, utan mellan kärnor, trådar och L3. Problemen blev mindre när jag gick från 1c2t på BD-derivaten till 2c, men de finns fortfarande delvis kvar. Speciellt med L3.

Citat:

Regression är ju också känsligt för fall där antal prediktorer är stort jämfört med antal cases. Så jag tror att modellen kunde vinna på att du tar bort icke signifikanta prediktorer och gör några optimeringar:

Ja, gjorde en ansats till det, men bestämde mig för att ett insignifikant resultat är också ett resultat och att insignifikansen i sig, gällande antal kärnor/trådar, skulle vara intressant.

Citat:

[ul]
[li]Du skriver att lanseringsår förklarar samma varians som arkitektur. Men ett sätt att få färre variabler vore att ta bort arkitekturdummyvariablerna och istället ha lanseringsår alternativt en numerisk variabel "processorgeneration" som anger generation i ordningen sedan någon vald baslinje (tex Nehalem). (BD kan då klassificeras utifrån vilken intelgeneration den var samtida med / konkurrerade med.)[/li]

Problemet med lanseringsår är att det blir svårtolkat då du får en variabel som skall multipliceras 2012 gånger för att få ett intuitivt tolkningsbart resultat. Vi får också problemet med att vi inte kommer att mäta samma sak längre, utan snarare kommer att mäta hur industrin har utvecklats över åren, vilket vi ju vet att den har stagnerat, snarare än att mäta på de olika arkitekturerna som ju är olika för AMD och Intel.

Citat:

[li]Om målet är att predicera vad Ryzen kommer att få för prestanda, så är det kanske värt att stryka Bulldozer och efterföljare helt ur modellen. Detta eftersom Ryzen på de variabler vi tittar på troligen kommer att vara mer lik Intel än BD är lik något annat.[/li]

Man skulle ju kunna tro det, men mängd L2/L3 är väldigt specifikt AMD och, om jag förstått rätt, hur FP hanteras i processorn. Däremot µop-cachen är ju något som bara Intel haft hittills, men båda har haft en Unified scheduler någonstans i data-setet (vilket inte Ryzen har).

Citat:

[li]För att få mer tolkbara siffror, kanske "cores" och "threads" istället bör vara "threads" (antal hårdvarutrådar oavsett SMT) samt en binär variabel SMT ja/nej. Det gör detsamma för modellens stabilitet, men du får nog ett mer tolkbart värde på hur mkt en extra tråd ger. SMT-variabeln ger då ett separat värde på hur stor penalty du får av att varje tråd delar resurser med en annan.[/li]

[li]Kanske inkludera en konstant som är oberoende av de olika arkitekturerna. Tror inte att det spelar roll modelleringsmässigt, men ligger närmare hur regression brukar förklaras och iaf hur jag är van att räkna (nu tolkar jag det som att varje arkitektur innebär sin egen konstant, baserat på de höga siffrorna).[/li]
[/ul]

(jag inser att jag föreslår en massa arbete som du kanske inte alls har lust att göra Se det som idéer samt möjlig inspiration, till dig eller till någon annan. Kanske gör en del av det själv om jag får veta vilken data du utgick från, något du kanske redan meddelat men som jag missar för att jag läser slarvigt )

Eftersom det finns en arkitektur (BD) som inte har sin egen arkitekturdummy så ger inte α-konstanten något intressant resultat (den var för övrigt nära noll och insignifikant när jag testade den). Och hur skall man tolka det? Om datorn är avstängd kommer jag att ha X FPS?

Citat:

Om vi litar på uppgiften om Ryzens enkeltrådade passmarkpoäng antar antar att passmark är en fullgod proxy för generell enkeltrådprestanda, så kan vi ersätta både klockfrekvens och processorgeneration i regressionsmodellen och predicera spelprestanda baserat på enkeltrådprestanda samt cache och antal hårdvarutrådar (eller räkna ut en IPC-faktor och stoppa in som separat variabel).

Slutsatsen är att om vi verkligen vill förutsäga hur Ryzen kommer att prestera så är regression en intressant väg framåt, för den som ids göra beräkningarna!

Skrivet av anon200632:

Synd att den blir så svag :/
Får skicka tillbaka mina minnen på öppet köp medans man har det kvar.

Skrivet av Make.Sense:

@anon200632: Värt att notera är att de kör i olika klockfrekvenser. Ryzen ligger på 3.4GHz, och med boostfrekvenser och OC ligger de andra processorerna i hastigheter upp till 5GHz.

Testet har sin källa här och fler folk verkar gå ombord på hypetåget över dessa resultat. Det här är hur han har fått resultatet för Intelprocessorerna: "I picked the 3rd fastest from the last month.:D It would take some effort to sift through the baselines to find a good mean/median for each SKU. I hope someone will do it, but it's not going to be me."

Dvs de värdena han har satt för Intelprocessorna är i princip garanterat överklockade. För att summera vad som sägs i den tråden jämför han Ryzen mot en 5960x på 4.7GHz, en 6900k i 4.2GHz, 5820k på 4.8GHz och en 7700k på 5GHz. Om du jämför det med en 3.4GHz Ryzen, självklart att Ryzen får pisk. Om du ser det per klockfrekvens istället så ligger Ryzen, precis som länge spekulerat, just över Haswell i IPC.

Denna tråd dök precis upp för en 1700X (d.v.s ej toppmodellen 1800X), och den målar upp en betydligt bättre bild. Notera att orange stapel i diagrammen är i7-6800k och att Ryzen ligger näst längst ner. Ryktesvägen ska dessa resultat också vara för ett Engineering Sample på moderkort med BIOS och driverutiner som inte heller är färdiga. Oavsett behöver vi vänta på faktiska, ordentliga benchmarks eftersom vi inte vet hur övriga systemet ser ut i varken Intel- eller AMD-riggarna poängen kommer från.

Om ni tittar på de båda länkarna ovan så ser ni att ID:t för processorn är detsamma i båda källorna. Givet omständigheterna för det första settet med grafer och de bilder som presenterats runt dess ger vid handen att i länk #1 jämförs Ryzen mot de högst klockade processorerna man kan hitta i databasen av respektive modell, medan man i länk #2 jämför mot stock.

Tror man vidare på det som sägs i länk #2 så testas Ryzen på ett A320-mobo som inte tillåter överklockning och potentiellt är inte alla funktioner påslagna i AMD-cpu:n.

OK att det finns relativt många på detta forum som vet hur man överklockar som kommer att få bättre resultat med en klockad KL än med en klockad Zen, men t.o.m. på Swec: De flesta av oss kommer inte att kunna hämta ut den skillnaden ur en Intel-CPU.

Om man utgår ifrån att #2 visar prestanda relativt oklockade processorer när Zen sitter på sämre mobo än vad entusiaster har, sämre minnen och sannolikt inte helt korrekta drivrutiner så tycker jag det ser bra ut. Bättre än väntat.

Skrivet av _Merc_:

Jag tror du är inne på något här...

Permalänk
Medlem

nånting jag märkte först nu med den bilden.

det har också dykt upp renders på nya stock kylare för RyZen.

se ni samma sak jag se? kanske till och med RGB?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang testerna i Pass Mark så är resultaten på Zen körda med A320 chipset, och högst sannolikt utan Turbo, dvs 3.4GHz. Samma resultat indikerar också på ruskigt dåligt minnesprestanda (DDR3 Sandy Bridge har bättre) och en av faktorerna kan vara att dom kör dåliga timings med JEDEC spec @ DDR4-2400. INT och FP ser dock väldigt lovande ut i förhållande till frekvensen, men här är det återigen omöjligt att göra någon bedömning då dom alla är MT tester och man vet inte hur mycket SMT ger. Det finns ett ST test men det är bara ett värde för dom samlade resultaten. Jag hade inte lagt ner tid vikt på att analysera dom.

Det största som hänt hittills är att AMD påstod @ISSCC att man spelar i "Skylake ligan" med Ryzen och att Intel går ut och gör damage control. Det rapporteras samtidigt som att dom högre klockade Kaby Lake testexemplaren av Intel's "svar" på Ryzen går så varma att dom throttlar. Här är damage control'en:

Skrivet av Bengt-Arne:

Lite mer info och priser för Ryzen R7, samt att X i namnet står för XFR.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5t8j19/all_new_ryzen_7_17001700x1800x_information/

"Gamla" nyheter ju...

Har vart känt ganska länge, konstigt att det inte uppdagats tidigare.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En bra fråga!
Har inte helt fått ordning på bilden men börjar mer och mer luta mot att uppdelningen mellan enheter eller namngivning inte stämmer, det mest uppenbara skulle då vara "GMI-link" som känns helt malplacerad. GMI står för Global Memory Interconnect.
GMI borde vara placerad mer i centrum eller i direkt anslutning till minneskontroller och/eller CCX, men är på bilden mer placerad på bakgården.
Så personligen vill jag nog tro att GMI är i direkt anslutning till var minneskontroller och då det streckade området (märk att det är en ren gissning).
Det skulle då placera PCI-E där man skrivit GMI-link vilket även vore mer logiskt då PCI-E rimmligen borde ta upp en del yta då man behöver ha lite mer drivkraft/ennergi vid drivning av en yttre last.
Samma gäller det som betecknats "Sydbrygga" som istället borde heta "Nordbrygga", för Sydbryggan sitter ju på moderkortet i form av X370, B350, A320 o.s.v.

Ja det verkar lite skumt, du är nog nåt på spåren där. Men är inte nordbrygga traditionellt (före integrerade minneskontrollerns tid) kopplingen till både PCI-e och minnen? Dvs minneskontroller och PCI-e kontroller, om separata, är det som förut var nordbrygga. Du nämnde tex SATA i processorn tidigare, vilket skulle föranleda något som heter sydbrygga på die:en. I vilket fall så verkar det rimligt att GMI har hand om varje CCXs koppling till minneskanalerna samt till evt. andra NUMA-noder, men placeringen är som du skriver lite underlig.

Skrivet av Bengt-Arne:

NUMA, ja! Det är vad man får för sig när man titta på Naples där minneskanalerna ökar med antalet CCX, där då en minneskanal existerar för varje CCX.
Ändå så vill jag nog inte säga att det är ett fullt NUMA då AMD verkar ha gått runt den delen när man då kommer till 4c/8t (4c/4t) där man fortfarande har två minneskanalre, receptet här är GMI-link som binder ihop det hela, gäller givetvis då även 8c/16t och uppåt.

Magny-Cours har ju 2 numa-noder per die med 2 minneskanaler vardera, varför jag från början antog att 8 Ryzen-cores utgör en numa-nod i Naples. Men då kom ju begreppet CCX in... men att en CCX endast har optimal latens till en minneskanal verkar orimligt, om det inte är så att numa-arkitekturen har ytterligare nivåer. Det är därför jag blir skeptisk till att minneskontrollern för varje kanal är knuten till separata CCX, bland annat så skulle det göra en 2-kanals die bestående av en CCX omöjligt. Men det kan såklart också vara så att AMD nått så bra latenser att de kan köra node interleaving över hela brädet även på Naples. Men "global" i GMI antyder dock att det måste finnas ett "local" avseende minnesaccess.

Skrivet av Bengt-Arne:

Misstänker här att du främst tänker på kommunikation mellan GPU'er som man på grafikkort med flera GPU'er löser med en PLX, så jag ser inte här något hinder då man på ett highend moderkort normalt även har en PLX för att just öka antalet PCI-E lanes.
Normalt så skalar ett dual GPU kort likvärdigt med system som har SLi eller CF...

Att ha en PLX på moderkortet för kommunikation mellan flera grafikkort och systemet i övrigt eller ha en PLX på ett multi GPU grafikkort ger ju samma resultat.

Är helt säker på att det kommer highend moderkort med PLX

Användarfallet jag tänker på är faktiskt det med två diskreta GPU som gör helt olika saker. Jag har haft en virtuell Windows med dedikerad GPU till spel sedan 2011 och kommer att fortsätta med det, och kommer att behöva två GPU-kort givet att Ryzen inte tycks komma i 8-core utförande med APU i närtid. Så det rör sig alltså om kommunikationen CPU-GPU enbart, där iofs endast ett kort är kritiskt avseende bandbredd. Men det blir ju fortfarande max 8 lanes. Jag vet inte om PLX är något som kan hjälpa i det fallet. Jag är dock inte särskilt orolig att mina 8 lanes ska flaska inom överskådlig tid.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Bara att avvakta och ta det kallt så länge. Kommer alltid att finnas två sidor av ett mynt.

Visst är marknaden mättad. Vore intressant att se vad man verkligen behöver idag om man bortser från fps och benchmarking. Själv kan jag inte hitta en anledning förutom att stödja AMD eller något annat som direkt gör det jag vill snabbare som exempelvis SSD:er. Tror knappast en processor från Intel gör Excel bättre än AMD om du inte har extrema kalkyler. Överlag kommer det ändå vänta på dig medans du fyller i fälten.

Siffror är jättebra - för att bekräfta. Men i praktiken är det normalt inte vad verkligheten är och det du vill se är att en disk klarar av att det den lovar. Det är just detta som gör att Intel blir onödigt för mig då den extra kostnaden inte ger något av värde då det bara är en unik detalj som blir värt skillnaden. Använder man denna detalj är det värt pengarna annars inte.

Angående marknaden så tror jag det höga priset på SSD stagnerar den, väldigt många vet om att ssd är det man ska ha, jag tror dock bara en liten minoritet har ssd än idag.
Jag tror att många i marknaden egentligen kommer köpa fel cpu för dem, de som enbart har datorn som en webbläsare ska ej köpa en 8 core cpu. Men om de står i butiken och ser siffrorna så blir det detta val.
För min del skulle AMD och Intel kosta exakt lika mycket så väljer jag en AMD, jag ser det lite som att skänka pengar på forskning. Ens pengar leder till något bra som är konkurrens.

Sedan excel äter hur mycket kraft som helst, själv pysslar jag nu med com+ i excel och det kan vara cpuhungrigare än det tyngsta spel som finns att köpa i webbhallen och liknande butiker. (i mitt fall är det en gammal lösning från före Jesus födelse som ska fungera på Windows server och SQL 2016) Excel lösningen är inte stor sådan, utan det är bara en lite mer avancerad excellösning.

Det jag annars är nyfiken på är hur billigt man kan få ihop en minimum server som är NAS, AD, Brandvägg, Molmtjänst utåt etc. Billigaste 4 core Ryzen + 16GB ram borde göra susen.
Om inte Ram minne vore så förbaskat dyrt idag så kanske man skulle kunna köpa en gammal AMD billigt till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Oegat

Det var rätt många punkter, jag får nästan bryta upp ditt inlägg i delar för att göra det tydligt vad som diskuteras.

I samband med att jag postade den där skattningen så upptäckte jag att Firefox hanterar strömavbrott mycket bättre än Excel, så dessvärre har jag inte det exakta data-settet kvar, men 98% av det finns publicerat i tråden, om någon skulle vilja.
- Jag utgick från sAABs tabell här.
- Rensade ut Xeon och Thuban (hade fler prediktorer än Excel kan hantera)
- sAAb räknar en BD-modul som 1c2t istället för 2c (ändrade det i mitt set).

[...]
Jag tror du är inne på något här...

Orsaken att jag räknade en BD-modul som 1c2t istället för 2c är att annars hade Yoshman blivit arg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det största som hänt hittills är att AMD påstod @ISSCC att man spelar i "Skylake ligan" med Ryzen och att Intel går ut och gör damage control. Det rapporteras samtidigt som att dom högre klockade Kaby Lake testexemplaren av Intel's "svar" på Ryzen går så varma att dom throttlar. Här är damage control'en:
http://i.imgur.com/raV3khB.png

Edit: Var hittar man det där? Jag sökte på Intels sida, men där verkar det inte gå att hitta något.

Edit 2: Ok, verkar vara något rykte om att Intel skickat något internt, eller från deras intranät. Kan vara påhittat också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Orsaken att jag räknade en BD-modul som 1c2t istället för 2c är att annars hade Yoshman blivit arg.

Yoshman gör många briljanta analyser, men han har faktiskt inte monopol på sanningen! (även om han många gånger är nära)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående marknaden så tror jag det höga priset på SSD stagnerar den, väldigt många vet om att ssd är det man ska ha, jag tror dock bara en liten minoritet har ssd än idag.

Stämmer nog. Kvalitet, (i det här fallet hastigheten) motiverar priset, vilket ger något lägre efterfrågan vilket gör produkten mer exklusiv osv. osv.

Skrivet av anon159643:

Jag tror att många i marknaden egentligen kommer köpa fel cpu för dem, de som enbart har datorn som en webbläsare ska ej köpa en 8 core cpu. Men om de står i butiken och ser siffrorna så blir det detta val.
För min del skulle AMD och Intel kosta exakt lika mycket så väljer jag en AMD, jag ser det lite som att skänka pengar på forskning. Ens pengar leder till något bra som är konkurrens.

Finns väl tre typer av kunder här, dom som behöver en dator och antagligen klarar sig med en maskin som motsvarar 1999, dom som verkligen behöver värsta värsta på grund av att dom har en anledning och så har vi gruppen som passar dig och mig, som gärna har värsta värsta, men egentligen ärligt talat inte skulle behöva det.

Skrivet av anon159643:

Det jag annars är nyfiken på är hur billigt man kan få ihop en minimum server som är NAS, AD, Brandvägg, Molmtjänst utåt etc. Billigaste 4 core Ryzen + 16GB ram borde göra susen.
Om inte Ram minne vore så förbaskat dyrt idag så kanske man skulle kunna köpa en gammal AMD billigt till detta.

En AMD Athlon XP duger nog utmärkt, kanske en SSD i stället för en trött hårddisk. Lär fungerar utmärkt med en Linux-dist.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Faktum är att det går utmärkt att spela med en FX8350 eller 1090T än idag, även om det självklart är långsammare än en Intel processor.

Ryzen kommer passa bra för 99% av gamers och övriga användare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED