EVGA Geforce GTX 1080 FTW2 ICX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Alla dissar kortet när det toppar prestandalistan efter överklockning? Har jag missat nåt?

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet men jag gav 6000kr för mitt 1080 som gjorde 2076/11600 och som kom med minst lika bra kylare. Detta kostar 8000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet men jag gav 6000kr för mitt 1080 som gjorde 2076/11600 och som kom med minst lika bra kylare. Detta kostar 8000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är 6000 standardpris eller rea? Plus att ligga tvåa med bara en poäng är fortfarande tvåa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

1000Kr för att uppgradera det från 1080 FTW? Varför inte köpa Hybrid kit istället eller ett vattenblock? wtf

Vattenblock är väl rätt glasklart varför det inte behöver vara ett bättre alternativ men hybridkit däremot kunde jag inte hålla med om mer. Känns helt klart taskigt med en tusenlapp för uppgraderingen när de själva gjorde bort sig från början.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

@talonmas: Kan mycket väl ha varit standardpris. Vet att jag köpte mitt 1070 till bättre pris än vad komplett säljer det för idag.

Faktum kvarstår att för 8000 är nog många oimponerade

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vinnarna i av tillverkarna denna generation är helt klart Gainward och Zotac med sina Phoenix och AMP, utan tvekan enligt mig. Ljudnivån är absolut lägsta av alla och även temperaturen. Priset är även billigare än sina konkurenter.

Skulle vilja lägga till Palit där. Deras Jetstream är exakt samma kort som Gainward men billigare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Köpte mitt FTW för 7490:- och EVGA vill ha ca 1000:- för FTW2 som kostar 8000:-? Så man får betala 500:- mer än vad kortet kostar vid step up program? Dom borde ta hänsyn till vad man fick betala för FTW och inte dagens pris (som billigast 6990:-). Så man behöver bara betala mellanskillnaden vid inköp av FTW och vad FTW2 kommer kosta vid step up.

Nej tack!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Känns som att folk börjar bli lite bortskämda med tester när man läser kommentarerna!
F*n ni ska vara tacksamma ju.

Hur som, tack för testen!!

Håller med, säkert ungt folk som ska utmärka sig bara.
Inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Betyget är satt efter hur kortet presterar i jämförelse med marknaden just nu, inte för 6 månader sen, inte efter att 1080Ti släppts. Titta på prestandaindexet en gång till och det blir solklart att kortet förtjänar ett högt betyg.
Att det finns ännu ett alternativ för 1080-kort på marknaden är endast positivt. Det är ju konkurrens och fler varianter vi vill ha. Kortet kan vara väldigt bra men ändå ha ett dåligt tajmat release-datum. Men detta kan inte påverka betyget.

Det intressanta som lyfts fram i tråden tycker jag är frågan; skall Sweclockers sluta tolerera spoltjut och straffa dessa kort med lägre betyg i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det intressanta som lyfts fram i tråden tycker jag är frågan; skall Sweclockers sluta tolerera spoltjut och straffa dessa kort med lägre betyg i framtiden?

Ja. Spoltjutet ska helst vara inspelat och sedan gärna länkar som visar spoltjut på andra kort så man har något att jämföra med det som recenseras.

Eftersom ingen annan sida gör detta såvitt jag vet hade det även genererat lite extra trafik till Sweclockers så tiden det tar att göra/unika besökare kommer nog vara värt det i längden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det intressanta som lyfts fram i tråden tycker jag är frågan; skall Sweclockers sluta tolerera spoltjut och straffa dessa kort med lägre betyg i framtiden?

Det verkar inte som de flesta här förstår att spoltjut är ett problem som är oehört svårt att komma ifrån. Det förmodligen omöjligt för tillverkana att sitta och testa varenda liten spole innan de ofta maskinlöds på korten. Alla känner till problemet och det finns en quickfix eller någon annan lätt lösning på problem, för då hade varenda företag som säljer sådana kort tillämpad den lösningen vid det här laget.

Det spelar förmodligen marginell roll hur korten är designade, ett kort kan vara knäpptyst och ett likadant låta rätt mycket.
Sen finns det naturligtvis grader i helvetet också, vad skall vara acceptabelt osv. Tror dock att de flesta korten håller sig inom rimliga gränser om man inte är extremt känslig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

De säger dessutom "svagt spoltjut" som förmodligen inte hörs i ett chassi så jag förstår inte ilskan mot detta ärligt talat. man kan ju läsa andra recensenter som inte har "svagt spoltjut" som nackdel för vartenda kort för att sätta perspektiv på det hela...det är endast de som inte använder ett chassi som det kan bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Betyget är satt efter hur kortet presterar i jämförelse med marknaden just nu, inte för 6 månader sen, inte efter att 1080Ti släppts. Titta på prestandaindexet en gång till och det blir solklart att kortet förtjänar ett högt betyg.
Att det finns ännu ett alternativ för 1080-kort på marknaden är endast positivt. Det är ju konkurrens och fler varianter vi vill ha. Kortet kan vara väldigt bra men ändå ha ett dåligt tajmat release-datum. Men detta kan inte påverka betyget.

Det intressanta som lyfts fram i tråden tycker jag är frågan; skall Sweclockers sluta tolerera spoltjut och straffa dessa kort med lägre betyg i framtiden?

Alla kondingar/spolar har coil whine , även om inte vi hör det.
Jag hade ett gammalt nättagg t e x och hörde nästan ingenting. Men min hund gjorde det big time.

Det är lite "rysk roulette" över det.

Alla som varit med om "TjokTvPerioden" har upplevt det! Speciellt billigare märken från den eran typ Mark hade jätteproblem.

Är man känslig för coil whine, skicka tillbaka o få ett nytt!
kanske blir det bättre eller sämre....

Eller sätt på ljudet
Sätt på radion.
Slå på lite musik.

Gör hur ni vill, men ni kommer never ever slippa det helt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skog1s:

Alla kondingar/spolar har coil whine , även om inte vi hör det.
Jag hade ett gammalt nättagg t e x och hörde nästan ingenting. Men min hund gjorde det big time.

Det är lite "rysk roulette" över det.

Alla som varit med om "TjokTvPerioden" har upplevt det! Speciellt billigare märken från den eran typ Mark hade jätteproblem.

Är man känslig för coil whine, skicka tillbaka o få ett nytt!
kanske blir det bättre eller sämre....

Eller sätt på ljudet
Sätt på radion.
Slå på lite musik.

Gör hur ni vill, men ni kommer never ever slippa det helt.

Man kan sätta tejp runt dom, brukade sätta vattenkylnings kyl tejp på vissa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Att dem aldrig tar itu med detta jädrans spoltjut problemet!!!

Permalänk
Avstängd

Intressant test men inte värt pengarna.

Permalänk
Medlem

@120hz: Att lösa det hade säkert kostat sjukt mycke mer än det är värt. Hade du betalat 2000kr extra för helt tyst kort? Knappast. Plus att fläkten troligen kommer överrösta spoltjutet så a non issue oftast. Förrutom på forum då.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hade du betalat 2000kr extra för helt tyst kort?

Utan att blinka. 3000 också.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

@120hz: Att lösa det hade säkert kostat sjukt mycke mer än det är värt. Hade du betalat 2000kr extra för helt tyst kort? Knappast. Plus att fläkten troligen kommer överrösta spoltjutet så a non issue oftast. Förrutom på forum då.

Att förlora kunder och RMA kort kostar massor med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man kan sätta tejp runt dom, brukade sätta vattenkylnings kyl tejp på vissa

Finns många sätt

Silicon är ett av dom bättre, tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Utan att blinka. 3000 också.

Jag kan lägga silikon på ditt grafikkort för en tusing. Vibrationsfritt blir det oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag kan lägga silikon på ditt grafikkort för en tusing. Vibrationsfritt blir det oxå

Spolarna är väl inkapslade i metalletuin nuförtiden så att det inte går att vibrationsdämpa dem längre?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Varför så lite snack och tester om CLASSIFIED kortet? Det kostar 500 kr mer än det nya FTW2. Har själv ett sånt och är grymt nöjd! Större fläktar, inga kylproblem. Tvärtom så har jag alltid låga temps och varken spoltjut eller hög ljudnivå. Och vill man så kan man klocka det högt! Ett mer genomtänkt kort med bättre egenskaper. Ja det är ju lite dyrare men synd att det inte snackas mer om det. Tycker det är grymt!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | EVGA Supernova G2 750W Gold | LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Om man byter upp sig har jag då förstått det rätt att man får ny garanti + 90 nya dagar i step up programmet? Risken finns jag vill byta upp mig till 1080ti sen nämligen så dom 90 nya dagar vore ju fint

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

@maLakai:
Funderar med på att byta upp mig, då det ger möjligheten att få tag i ett 1080ti när det väl släpps, frågan är vem man ska välja för att skicka paketet, uppfattningen jag fått av posten är att man ska undvika de, några förslag?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Så där, anmält mitt 1080FTW för inbyte.
Kanske inte för att behovet finns, snarare kul med nåt nytt

Permalänk
Medlem

Tråkigt kort!
Ska man ha ett redigt 1080 till bästa pris så är ju 1080 AMP Extreme lätt bästa idag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nej, med ett sannolikt 1080ti runt hörnet känns detta som en ytterst tveksam investering för sanslösa 8000kr. Pass.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vinnarna i av tillverkarna denna generation är helt klart Gainward och Zotac med sina Phoenix och AMP, utan tvekan enligt mig. Ljudnivån är absolut lägsta av alla och även temperaturen. Priset är även billigare än sina konkurenter.

Tycker MSI inte ska förglömmas i kategorin tystast kylarlösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Skrivet av maLakai:

Om man byter upp sig har jag då förstått det rätt att man får ny garanti + 90 nya dagar i step up programmet? Risken finns jag vill byta upp mig till 1080ti sen nämligen så dom 90 nya dagar vore ju fint

Precis vad jag oxå tänkte... undrar bara om dom extra 1000kr räknas in i priset på ett 1080ti...?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)