Köpråd bättre surf kontors dator, 8000-10000:-.

Permalänk
Medlem

Köpråd bättre surf kontors dator, 8000-10000:-.

Hej , fick till uppgift å sätta ihop en ngt bättre kontorsdator till min syster, 8000-10000:-. Gärna tyst och lite mindre låda. Plockade ihop nedanstående, några invändningar? Tacksam för tips.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10186937/inetswe

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem

Behövs det en CD-läsare? Det går att kapa en hel del på lådstorleken om man inte behöver den delen av lådan.

Annars kan du gå ner till mITX också. Inet verkar dock ha lite dåligt urval av billiga moderkort i den formfaktorn. Men Komplett har t ex detta för 150 kr mer https://www.komplett.se/product/909741/datorutrustning/moderk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar, CD-läsare gick inte å pruta bort trots försök... Funderade lite mITX, men noterade det sämre urvalet, får kolla igen. Tack

"Behövs det en CD-läsare? Det går att kapa en hel del på lådstorleken om man inte behöver den delen av lådan.

Annars kan du gå ner till mITX också. Inet verkar dock ha lite dåligt urval av billiga moderkort i den formfaktorn. Men Komplett har t ex detta för 150 kr mer https://www.komplett.se/product/909741/datorutrustning/moderk...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Känns mer som en speldator utan gpu än kontors dator tycker jag och ska den inte användas till videoredigering så skulle man inte märka skillnaden mellan en i5 och en pentium med HT som tom dom klarar spel och redigering och mitt bygge för kontors burk hade sett ut nått sånt här

Cpu snabb nog för allt även till alla spel idag och är så sval att noctua kylaren är helt onödig för den går lika tyst med orginal kylaren som med noctua kylaren och man hör den inte alls och är samma jag kör och den hörs inte alls även om man spelar fallout 4 och cpu presterar identiskt med min i3 6100

16gb ram är helt onödigt om det inte är nån form av redigerings burk vi pratar om och 8gb duger även till alla spel så jag körde på 8gb kitt

moderkort är smaksak men jag gillar msi kort och brukar utgå från nån sån modell

nätagg så är 1000kr agg för en sån här dator helt obefogat och 649kr med 550w är overkill det med men finns inte så mycket vettiga billigare och tänkte först seasonic som inte fanns på lager och vad kan datorn dra kanske 60-70w elller så när rubbet går fullt ut och kommer kanske använda 10% av agget vid normal tung belastning om ens det

SSD 500gb istället för en 256 + mekanisk då mekaniska är det som skulle låta mest i datorn

Är mitt strå till stacken och jag vet inte vad den ska användas till exakt men 99% av sakerna man gör på datorn skulle man inte märka skillnaden på den du byggde och den jag byggde och kvalitets mässigt är dom likvärdiga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar, tror inte heller hon skulle märka ngn skillnad, hon har dock kört på en I7 920 ett antal år men där MB nu lagt av, därav valet av lite kraftigare CPU. Får presentera förslag i lite olika prisläge helt klart. Avseende nätagg, körde jag bara på ett känt, semipassivt av god kvalite. MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kontorsdator deluxe

@Nasen:

Här kommer jag med riktig overkill kontors/surfdator som kommer hålla i många år framöver.
Ska hon använda några tunga program, rendering etc? Annars behövs såklart inte detta monster.

Kompakt mATX-låda med 5,25" plats för DVD:n.
Överdimensionerat nätagg för en kontorsdator, men den kommer gå tyst (semipassiv) och om man vill stoppa in ett grafikkort i framtiden finns det möjlighet till det. 10 års garanti.
Ett bra moderkort med 1 USB type C om det skulle behövas, en mus på köpet också.
i7 7700 med Intel HD Graphics 630
Valde en enkel och tyst CPU-kylare istället för Intels egna som medföljer.
16GB 2400Mhz ram.
Samsung 960 EVO 250GB, en äkta M.2 NVMe SSD med R/W hastigheter upp till 3,200/1,900MB/s.
Osäkert leversansdatum dock..
1TB lagringsdisk från WD Blue.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10187164/

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem

Ja det var ju verkligen en kontors dator deluxe, tack men känns kanske som min grundspec får bli den övre ribban. Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte en Intel NUC av snabbare variant och sen en extern läsare ifall hon behöver?
Minst och snyggast att ha på skrivbordet.

Annars finns det ju snygga ITX lådor med CD läsare, typ:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/184304-lian_...
(Dock bara 70 mm kylare max, om man inte använder en AIO.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasen:

Tack för utförligt svar, tror inte heller hon skulle märka ngn skillnad, hon har dock kört på en I7 920 ett antal år men där MB nu lagt av, därav valet av lite kraftigare CPU. Får presentera förslag i lite olika prisläge helt klart. Avseende nätagg, körde jag bara på ett känt, semipassivt av god kvalite. MVH

Förstod det var semi passiva delen du ville åt och på det viset kan det vara värt nån hundring extra kanske men har man en mekanisk disk med i bilden så kommer den låta mer än ett tystare agg av vanlig modell och ska man gå så tyst så skulle jag säga skippa mekaniska med och även om dom oftast är rätt tysta idag är det oftast den man hör lite av om man vill gå helt tyst och jag kör väldigt aggressiva viloläges inställningar på mina mekaniska pga det

Tänker man i7 920 mot 4620 är pentiumen grymt mycket snabbare per kärna vilket gynnar alla kontors relaterade saker sen med modern ssd kommer datorn kännas riktigt snabb mot en 920 och mot i5 7500an är den med likvärdig i typ allt p.g.a ht även i dom flesta spel men kostar hälften drar mindre med ström är lättare att kyla så är många + för dom och jag förstår hur du tänker och många är besatt av spec men 4620 är ett smart val

Många är rädd för i3or och 4620 för dualcore med HT men för att ge lite perspektiv på dom kan jag utan problem köra skype, origin, steam, uplay ,torrent, samtidigt jag streamar en film till 3 åringen samtidigt som jag spelar spel och sitter och pratar i headset utan det påverkar prestandan och är fortfarande grafikkortet som är flaskhals i spelet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack, blir nog å presentera 2 alternativ så får jag förklara den lilla extra vinsten för hennes använde kontra de extra pengarna. MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För en ren kontors dator (kanske med lite enklare spel), vore det inte bättre men en mini-pc, exempelvis VOS NUC eller ASUS VivoMini.

Permalänk
Medlem

Här är Intels nyaste mini-PC med kompletterande minne, SSD och operativsystem. Skulle jag köpa en "Office dator" skulle jag nog välja nåt sånt här:

Här är en bild på den, oj va små dom är

Permalänk
Medlem

Rackarns liten, men blir nog standard pc pga expansionsmöjligheter, har ju också en ganska bra reservdelsstack själv om syster behöver hjälp... Tack för tipset, räcker nog prestandamässigt.

Visa signatur