Hjälp med nya datordelar till ny dator, max 11 000 kr

Permalänk
Medlem

Hjälp med nya datordelar till ny dator, max 11 000 kr

Hejsan!

Börjar bli dags att införskaffa sig en ny dator. Jag har en budget på max 11.000 kr. Nu är det så att jag har noll koll på vad som funkar bra ihop och vad som är prisvärt. Grafikkort och processorer är väl det enda jag kan tänka mig att jag kan lite om vad som är bra eller inte.

Vet att man kan tjäna in lite extra slantar genom att köpa delar själv istället för att köpa en hel redan ihopsatt av bolaget man beställer från.

Så nu till min fråga: skulle någon snäll själ här kunna lappa ihop en hyfsat bra dator efter min budget (max 11.000, uppskattas om det lyckas göras för billigare också)?

Sist men inte minst, Inet kan väl bygga ihop den åt en för en extra summa, om jag inte har helt fel? Då jag inte kan sådant själv.

Tack för mig! Och all kommande hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och ämnesraden redigerad*

Forumdelen för köpråd avseende stationära datorer blir nog bättre än feedbackforumet. Dessutom förtydligade jag rubriken genom att lägga in budgeten i den. Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem

Ny dator, max 11.000kr. Hjälp med delar.

Hejsan! Dags att uppdatera sig och istället för att köpa nya delar till nuvarande datorn så har jag bestämt mig för att köpa allting nytt.

Nu är det så att jag är dålig på vilka delar som passar ihop och vad som är prisvärt samt bra.

Skulle vilja ha eran hjälp att lappa ihop en dator åt mig, blir det någon hundring över 11.000 så gör det inget, skulle uppskattas om det blev mindre också!

Sedan till min sista fråga: Inet kan väl bygga ihop den åt mig om jag inte är helt ute och cyklar för en extra summa?

Tack!

Permalänk

Korrekt Inet kan bygga datorn åt dig för 799 kronor.

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator 9-11k

Tja. Dags för ny dator. Frågar er om hjälp då jag är urusel själv inom detta ämnet, skulle någon/några kunna lappa ihop en hyfsat bra dator för max 9-11.000 kr? Om priset överstiger med någon hundralapp är det inte hela världen.

Skulle uppskatta om ni la till montering i listan också! Då jag har inte har den blekaste aning om hur man bygger ihop en dator.

Spel jag spelar: Total war spel, csgo, Conan exiles och path of exile för nuvarande, men vill jag spela ett lite mer krävande spel om jag hittar, så vill jag ändå att det ska kunna rulla på hyfsat.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/ZkSRaSE.png är förmodligen vad jag hade gjort, alternativt gå ned till ett 1060 och sätt i en mekanisk hårddisk.

Med reservation för att jag helt enkelt inte vet vad de olika butikerna ställer för krav vid montering. Du nämner inget om OS, om du behöver en windows-licens går det på runt en tusenlapp till för OEM, dubbla det för något du kan återanvända.

Om du vill spara in ytterligare så är det förmodligen dags att byta grafikkortet till ett Rx480(Minimal och diskutabel prestandaförlust jämfört med 1060 6GB). Även SSDn är rimlig att byta ut mot en sata-variant och spara in några hundralappar till. Är det mestadels spel och sådana med korta laddtider är det definitivt ett bra sätt att spara några kronor.

Jag utgick från att du har all periferi, skärm, tangentbord, mus osv osv.

Permalänk
Medlem

Ihopbyggd dator från Inet (hjälp!)

https://www.inet.se/produkt/1978318/lenovo-ideacentre-y700-i5... är denna datorn prisvärd?

Kan inte ett smack om delar eller hur man bygger ihop en egen dator, så att köpa den redan färdigbyggd är nästan ett måste. Dock om någon skulle kunna dra ihop lite delar åt mig, samt montering inlagd i listan för ett liknande pris så hade det också varit uppskattat, om det nu går att få bättre delar i en dator för just det priset (11-12k).

Har en budget på 11-12k iallafall. Tack för mig!

PS. operativsystem vill jag inkludera också.

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta en månad så släpper AMD snart nya grejer, vilket förhoppningsvis kommer kunna göra ev. köpbeslut mer intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Om du kan vänta en månad så släpper AMD snart nya grejer, vilket förhoppningsvis kommer kunna göra ev. köpbeslut mer intressanta.

Det var ju inte riktigt ett svar på min fråga, men okej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du får ju gärna säga vad du har för krav? vad ska den användas till?

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chloe:

Jag måste hålla med här. När AMD släpper nytt om drygt 1 månad kommer intel kontra med sänkta priser. Och om rykterna stämmer så kommer AMD ligga väldigt bra till prestandamässigt och prismässigt.

Med andra ord: väntar du 1 månad så kommer du få MYCKET mer dator för samma peng.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@wenko: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Den ser väl okej ut, men som vanligt med färdigbyggda datorer så vet man inte riktigt vad man får (moderkort, hur tyst kommer det att vara, etc). Fast sett ur ren pris/prestanda så blir det svårt att få samma saker i lösa delar med det priset (fast tar man lösa delar får man sannolikt lite bättre grejer).

Sen var ju chassit ganska snyggt på den.

Permalänk
Medlem

Här är ett annat alternativ: Webhallen Config D17. Snabbare CPU men långsammare grafikkort. Fast inga noname komponenter, så du vet vad du får. Denna är byggd på senaste chipsettet Z270 och är överklickningsbar (bra CPU kylare också).