Permalänk
Medlem

Studenttips

Tänkte att vi kanske kunde samla en gemensam tråd med tips för studenter. Kan vara tips på hur man kan spara pengar, hur man sköter sin ekonomi, recept på billig och god mat. Allt av nytta.

Permalänk

Mina tips:

Studera kilopriser i mataffären. Storhandla och köp mycket när det är billigt och använd frysen. När man har en dålig månad ekonomiskt sett kan man leva på bara godsakerna som legat i frysen i en månad utan att du tänkt på det. Fläskfilé, köttfärs, lax, torsk - dessa fyra finns ALLTID i min frys och jag köper bara när det är bra pris. Småhandla inte vid behov, lägg en plan.

Skaffa studentabonnemang till din telefon och ditt bredband. Har snackar vi 5-10 öl på studentpuben insparat i månaden på en gång!

Bo i kollektiv i egen, större lägenhet snarare än korridor. Om inte billigare, lika billigt, som studentkorridoren och du kan dela bostad med de 2-4 personer DU vill hänga med.

Matlådor!! Cannot stress this enough.

Sen har vi ju klassiker som knacka på hos kompisen "tjena, vad gör du? känner jag doften av köttbullar?"

Eller: "Fan, jag glömde gå till systemet - har du några bäss hemma?"

Till mer avancerade trick som: "Tjena kexet, ska vi hem till dig och dricka vin? Jag tror din korridorskyl har haft förfest"

Nu är jag inte student längre. Dessvärre.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jaru, det där med att leva som en student har inte funkat för mig Tur jag hade sparat ihop lite pengar innan jag gick och blev student.

Jobbat 12 år innan jag bestämde mig för att studera på högskolan. Så man hade dyra vanor, dyr lägenhet med lån och allt som hör till. Sen gå från 30k+ i inkomst till 13k i studiebidrag+lån.. Det var en jobbig resa.

Men efter snart 2 år har jag väll börjat kolla lite på studentrabatter via mecenat + studentkortet. Även sett till så man är medlem i facket (studentmedlem) för att få tillbaka pengar på kurslitteratur.

Kolla med din bank om de har något för studenter. Jag fick det som jag vanligtvis betalat 25kr i månaden för (bankkort, kreditkort och internetbetalning) gratis under studieperioden.

Sen har jag sett till att utnyttja studentrabatt hos Tele2 och kollat med samtliga abonnemang jag har om möjlighet till sådant finns.

I mitt fall hade jag även massa vänner som jobbar nu men som jag har bjudit på öl, mat och annat under alla år de pluggat som nu gladligen bjuder tillbaka! Det har varit min räddning när kontot varit tomt men man är sugen på en öl eller 5 på krogen

Pluggar du på någon av de större skolorna så ska man givetvis gå på studentpubbar och annat som erbjuds. Mycket liksinnade och BILLIG alkohol

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag bakar mitt eget bröd. Jag tycker det är roligt, godare och det är billigt (speciellt för mig när jag håller på med surdeg), en förpackning vetemjöl kostar mindre än en påse bröd och räcker betydligt längre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Precis som i den 'riktiga' världen handlar det helt och hållet om utgifter - det spelar ingen roll hur mycket du har i inkomst om du ändå inte kan hantera pengarna. Det enklaste sättet att spara pengar är att sluta köpa en massa värdelöst skit som takeawaymat, kaffe, tobak etc. och hålla sig till det allra nödvändigaste såsom basvaror och öl

Att leva på studielån/studiemedel är inga som helst problem om man bara lägger upp en realistisk budget och har lite sunt förnuft i kombination med en någorlunda vettig nivå av självdisciplin.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Finns alltid 5kg+ påsarna med ris. Lite att bära och försöka gömma, men blir lite billigare.
Hela kycklingar, osv, brukar man kunna spara in en slant på.
Tonfisk, bönor, ägg(kanske t o m på dunk) är rätt billigt för protein och ofta rabatterat också. Dunkvarianten kan dock vara lite överdrivet, och smakar väl sisådär i min erfarenhet..
En frysbox kan faktiskt vara en vettig investering om man har plats.
Finns mycket bra info om man letar på ställen för kroppsbyggare ang billig och näringsrik mat. Blir lite dyrt om de ska handla som majoriteten när de ska ha rena muckler på 90kg+. Många kör 2g protein per kilo kroppsvikt/dag vilket i fläskfile blir cirkuspirkus 2kg.. (källa)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasp:

Tänkte att vi kanske kunde samla en gemensam tråd med tips för studenter. Kan vara tips på hur man kan spara pengar, hur man sköter sin ekonomi, recept på billig och god mat. Allt av nytta.

Hur man sparar pengar är enkelt. 1. Köp inget onödigt 2. Köp så lite sprit som möjligt 3. Försöka bo så billigt som möjligt (Studentrum eller studentlägenheter tenderar vara bra prissatta just studenter) samt ta med sig egen mat på universitetet när man äter lunch. Då kan man spara pengar ganska bra. Recept på billig mat brukar gå att finna på bloggar och annat. Ett tips är att köpa mat som går att göra många maträtter av. Falukorv brukar hålla sig bra. Dessutom så kan man köpa ICA eller COOPS egna märken av t.ex. Pasta och Ris.

Skrivet av lucifer579:

Mina tips:

Studera kilopriser i mataffären. Storhandla och köp mycket när det är billigt och använd frysen. När man har en dålig månad ekonomiskt sett kan man leva på bara godsakerna som legat i frysen i en månad utan att du tänkt på det. Fläskfilé, köttfärs, lax, torsk - dessa fyra finns ALLTID i min frys och jag köper bara när det är bra pris. Småhandla inte vid behov, lägg en plan.

Skaffa studentabonnemang till din telefon och ditt bredband. Har snackar vi 5-10 öl på studentpuben insparat i månaden på en gång!

Bo i kollektiv i egen, större lägenhet snarare än korridor. Om inte billigare, lika billigt, som studentkorridoren och du kan dela bostad med de 2-4 personer DU vill hänga med.

Matlådor!! Cannot stress this enough.

Sen har vi ju klassiker som knacka på hos kompisen "tjena, vad gör du? känner jag doften av köttbullar?"

Eller: "Fan, jag glömde gå till systemet - har du några bäss hemma?"

Till mer avancerade trick som: "Tjena kexet, ska vi hem till dig och dricka vin? Jag tror din korridorskyl har haft förfest"

Nu är jag inte student längre. Dessvärre.

Macenat brukar oftast komma med vissa rabatter. Annars brukar kårföreningar samarbeta med t.ex. Telia.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Finns ju miljarder såna här trådar
Senast #16644577

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns ju miljarder såna här trådar
Senast #16644577

Vore det inte skönt med en tråd som samlade alla tips isf? Hint.. hint

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Matlådor och självbehärskning på alkohol/tobak skulle jag spontant säga är de största punkter som kan göra större skillnad än man tror. Sedan kan man förstås alltid se över sin boendesituation och så, men det är oftast inget som ligger helt på ens eget bord. Likaså att se till att man inte sitter på en massa fasta utgifter varje månad, utifall man helt plötsligt står utan sommarjobb eller att CSN tycker att du minsann inte ska få någon deg förrän de där sista poängen dyker in, men slapp kursledning gör att det dröjer både en och i värsta fall två månader.

Problemet är som sagt inte att klara sig på studiemedel - även om det innebär en del omställning om man jobbat tidigare - utan att klara sig med marginal nog att inte stå med byxorna kring anklarna om något skiter sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Nudlar, Nudlar och mera Nudlar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nudlar, Nudlar och mera Nudlar

Nja kanske inte det mest mättande och hälsosamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Levde som en kung när jag pluggade. Med fullt csn och bostadsbidrag kunde jag leva precis hur jag ville.

Största boven är dock lgh, försök att inte bo i en studentlägenhet dem är sjukt överprisade. Bodde i Malmö i en stdlgh tyvärr och kostade runt 4200:- för en 21kv, sedan plus varmvatten och el. Medans (om man stått i bostadskö) kan få en 2a närmre centrum för samma pris eller en billigare etta nära stan.

Bodde nära CityGross vilket blev ett stort plus. Storhandlade. Käkade mest skinksnitsel, hamburgare, kyckling och nuggets. Hade inga problem med att käka Mcd eller Pizza till middag 1ggr i veckan och käka utelunch efter skolan 2ggr/veckan. Drack någon grogg varje dag hemma också då man hade busskort.

Dold text

Hitta en bra lgh där el, varmvatten och allt ingår. Köp i bulk å skippa gymkortet (2kg nuggets räcker rätt länge).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mitt största tips är väl egentligen att hitta ett bra och flexibelt jobb så man slipper snåla. Exempelvis en matvarubutik. Jobbar två helger på fem veckor inkluderat någon extra kväll emellanåt och får då ut 4-6k utöver CSN vilket gör att jag både kan spara, käka ute hyffsat ofta samt köpa något roligt varje månad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Havregryn, nötter och mjölk.
Kyckling, lax, ris, potatis.(gärna sötpotatis).
Spenat, paprika, broccoli, haricot verts.

Det är i princip bara det jag handlar och äter. Prisvärt o bra.

Permalänk
Medlem

Första året jag studerade skrev jag upp exakta värdet på alla mina inköp i ett häfte dag för dag. Blev betydligt mindre impulsköp och t.ex. utemat på det sättet. Levde väldig billigt det året.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J0hAnN48:

Mitt största tips är väl egentligen att hitta ett bra och flexibelt jobb så man slipper snåla. Exempelvis en matvarubutik. Jobbar två helger på fem veckor inkluderat någon extra kväll emellanåt och får då ut 4-6k utöver CSN vilket gör att jag både kan spara, käka ute hyffsat ofta samt köpa något roligt varje månad.

Bästa tipset.

Permalänk
Medlem

Flera tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Istället för att jaga kronor på småsaker så försök bo billigt, dela lägenhet om möjligt.
Se till att ha extra-jobb och sommarjobb.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."