Permalänk
Medlem

Finns säkert i tråden men... Finns det några relevanta prestandasiffror vid enkelriktade applikationer? Att den verkar prestera bra i multitrådat är ju det haft lite på känn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: Här är enkelriktad prestanda för 1600x (utan XFR)

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tack

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Antar att man får vänta tills dom butiklistas. Kanske kommer att dröja fram till lanseringen.

Är också sugen på en 1700x. 8c/16 trådar kommer göra susen vid 3D-rendering.

De blir gaming här för hela slanten:D

Permalänk
Avstängd

Känns mer och mer rätt att lägga ut mitt 2011-3 system med tillhörande 6800k till försäljning väldigt snart och slänga in z97+g3258 nån vecka tom. 1700 verkar vara vassare än min nuvarande och borde inte vara alltför stort prispåslag för att gå upp till en xfr modell heller

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Det är extremt högt i jämförelse med befintliga resultat från snarlika eller äldre system, därav min reaktion och också varför det diskuteras flitigt på olika håll att någon inte stämmer.

http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/Passmark%20Latency_zpsx1kcoofi.png

Det här resonemanget känner jag igen så starkt från användare tillbaka i tiden som satt eller hade behov med/av SMP plattformar. Vi är i en helt annan tid nu där flertrådat det sista decenniet exploderat för konsumentdatorer och fått många fler användningsområden. Fler och fler applikationer skalar bättre och bättre med kärnor och många spel ökar massivt med MT, och nu har vi Vulkan/DX12 också som verkligen ger ett enormt argument för att gå bredare. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, vem av dom som köpte 2600K framför 2500K hade tron att dom någonsin skulle få se såpass nytta av SMT i spel som man kan se flera fall av idag? Man såg tom en försämring många gånger tidigare med SMT. Schemaläggare i Windows för fysiska och logiska enheter har gjorts om, drivrutiner kodas frenetiskt om för att nyttja MT och konsolspel designas för MT.

Och just därför har du fått negativ respons för det också. Vart ett jäkla liv i andra trådar som jag sett att du diskuterar samma sak. Du kan inte bestämma vad som är tillräckligt för olika användare baserat på din egna syn eller tolkning från ditt användande eller hur dina programvaror skalar med fler kärnor. Jag kommer till en mer konkret reflektion av detta längre ner. Du har rätt i att kapacitet per kärna är en prioritet, men samtidigt har du inte märkt att ST prestanda stannat upp och att antal kärnor/trådar ökat nästan exponentiellt i förhållande till ST-prestanda. Det är svårt att öka ST. Man behöver bl.a ännu bättre branch predictors, ännu bättre cachearkitekturer/hierarkier för undvika alla stalls som existerar och ännu högre frekvenser vilket ingenjörerna är väl medvetna om. Det handlar också mycket om mjukvarusidan där många applikationer idag håller mycket låg kvalitet och inte använder kapaciteten på ett optimalt sätt i dagens såpass kraftfulla arkitekturer.

Multitasking kan betyda responsivitet för en del användare när man lastar många trådar/kärnor, men också ren prestanda i MT fall.

I ditt exempel så tar du en processor som är nära hälften så snabb per klockcykel och sen refererar till ett test som inte ger något utslag överhuvudtaget på flerkärniga processorer. Enkelt svar, det testet är inte speciellt trådat utan verkar vara två ST tester som körs parallellt (åtminståne inte mer än 4 trådar totalt). Ironiskt nog mot dina tidigare påståenden är att på nästan sida i samma test du länkade till så är det en massiv skillnad dualcore och quadcore (2500K med mycket lägre IPC och 100MHz lägre klock matar enormt mycket mer fps och 4670K tar ett hästkliv ifrån med nästan dubbelt så hög min-fps):

https://www.bit-tech.net/hardware/2013/11/14/intel-core-i3-41...

Dock bara två speltest men jag länkar fler test längre ner..

Jag har vart bestämt länge och skulle aldrig låta min CPU bli en flaskhals i spel/fps. Vem är nöjd med 60fps idag? i3 är fruktansvärt klen och två speltester från ditt egna test du länka visar samma sak som jag ser överallt förutom några få spel som kan kallas moderna och inte kräver lika mycket CPU, vilket tenderar till att gå mot raka motsatsen idag. Du kanske också borde räkna in att om man köper ett vasst system idag så kanske man vill att det ska stå sig väl om 1-3år då den utvecklingen vi sett på MT skalning i spel, och att Vulkan/DX12 och portar från konsoler blomstrar mer och mer.

Jag är positivt inställd till Skylakes IPC ökning i spel, så tur att jag nämnde den innan. Trots denna ökning och flera generationer bakåt så kompenserar en 6'e gen i3 för 4 kärnor. Många motorer skapas specifikt för 4 kärnor eller mer idag där man specifikt fördelar olika operationer på olika kärnor. När en i3 ska göra det med mindre kapacitet på 4 trådar så ser jag hur man kommer få fler stalls istället vilket kan förklaras av resultaten av höga frame times.

Vem är nöjd med 60fps? Ja dom som nöjer sig med 60fps kan gott köpa en i3, men jag och dom flesta andra tillhör inte den gruppen när quad finns för en obetydlig högre summa pengar i inköp. Även dom som sitter med 60Hz skärmar så missar du poängen att många kör utan vsync och vill ha hög fps på grund av att många spelmotorer är beroende av hög fps då det kan påverka tick-rates/input och upplevd prestanda. Jag sitter själv med 144Hz och skulle aldrig i mitt liv vilka spela på 60Hz eller 60fps. Jag skulle aldrig någonsin vilja att min CPU flaskar mitt grafikkort heller, därav jag väljer en CPU som har maximal ST men samtidigt mycket god MT. Det betyder minst 4 kärnor och 8 trådar idag och helst mer om man inser att morgondagen existerar när det redan finns spel som nyttjar fler trådar. Dock handlar det inte bara som spel utan för att folk kanske spelar ett CPU intensivt spel och kör nått tungt i bakgrunden. Man vill ha låga frame times och inga avbrott eller fryslag.

För att deras 4 kärniga är dom högst klockade, och du är så väl medveten om detta. Det är ingen raketforskning. Kör du spel som inte nyttjar fler kärnor än 4/8 trådar så kommer dom just därför att prestera bäst. Trenden går dock emot då mer och mer blir MT. Att Ryzen skulle skala bättre med fler kärnor vet jag inte hur det hamnade i denna mening, men den kommer förmodligen skala likvärdigt som Intel's motsvarigheter. Du kanske syftar på Linus och Infinity Fabric som skulle ge bättre "flyt" i spel+stream. Inget jag nämnt eller lagt större vikt på tills jag ser tester då varken en 8 kärnig AMD eller Intel CPU borde ha problem med den parallella uppgiften.

Nu till speltester där vi kan se skillnad på över 4 kärnor/trådar samt frame times med en dualcore mot en quadcore då snittfps knappast säger en del av upplevelsen:

https://www.youtube.com/watch?v=TtpSiYFFjbI

Såg denna gamle BF3 stapeln också där 4 extra trådar utöver en quad gör ganska stor skillnad, tom när man överklockar quad'en och jämför mot 3.5GHz med SMT.
https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i5_4670K_and_i7_4770K_Comparison/images/bf3.gif

Det finns en mängd fler exempel och jag borde i fortsättningen samla på mig tester jag ser som skalar väl med kärnor i spel som jag kan få användning av.

Hörde på PCPer's video när den kom ut. Han går inte in speciellt djupt på något utav det vi redan konstaterat i tråden. Den enda han tyckte var att bägge hade för och nackedelar och att nackdelen var när man stänger av kärnor, hur cache-lines hanteras om den behövs senare när en kärna vaknar. Som jag nämnde tidigare, cachearkitekturen innefattar inte bara prestanda, utan andra faktorer som strömeffektivitet. Din summering ovanför så ser man som andra gånger bara vad Intel har för fördelar och vad Zen har för Nackdelar baserat på en befintlig arkitektur. Det säger ju ingenting om praktiken ännu.

Jag var mer imponerad över faktumet att det matchade Intel's 219v i bandbredd/CPU användning men erbjöd markant lägre latenser. Detta tillsammans med fungerande applikationsprioritet är något stort enligt mig där jag och alla jag är bekant med får problem när man ska tanka samtidigt som man kör ett spel. Jag hade mer än gärna kört ett Killer NIC i en skrivbords PC där det spelas. Latens är fruktansvärt viktigt för upplevelsen. Om det blir någon större latensskillnad mot en spelserver via UDP vet jag inte, men testet var ganska tydligt och en stor fördel till Killer NIC.

Om vi ska se till dom som håller på med att bygga med hårdvara så tror jag det uppskattas att slippa nya moderkort och CPU för ofta var orsaken till jag köpte SB framför bulldozer, sen var ju sb's moderkort bättre och modernare. Så är bara glad över mitt köp, kan inte varit mer prisvärt (inte helt nöjd med vissa saker med moderkortet, men det mesta fungerar och egentligen ny gpu, skärm behövs för att frächa upp upplevelsen egentligen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

***snip***

Kolla vad jag skrivit om E-serien, om inte det är att vara kritiskt mot något som Intel gör så vet jag inte. Kanske är så att jag främst vänder mig mot den bild folk har att massor med CPU-kärnor är jättebra. Bara programmerare som är lata/usla som är ett hinder...

Att till och med forskarvärlden börjat konstatera att det nog ändå är så att en rätt stor klass problem som faktiskt inte kan lösas på ett sätt som skalar väl med CPU-kärnor ska man nog ignorera, vad vet väl de? Backar man tio år så var just forskarvärlden helt övertygad om att man skulle lura ut något magiskt programspråk som gjorde det enkelt att skriva program som kör på massor med kärnor. Man pratade om en ny Moores lag där antal kärnor skulle fördubblas vart annat år i stället för frekvensen, vi skulle ha närmare hundra kärnor inom tio år.

Idag finns det CPU-kretsar med 60-100 kärnor som presterar extremt bra sett till perf/W, men det är för väldigt specifika problem. Inget av dessa problem är relevanta för skrivbordet.

Massor med CPU-kärnor ÄR bra (framförallt för min ekonomi, tjänar brutalt bra på att vara en fena på att programmera för multicore), fast på skrivbordet är enkeltrådprestanda långt viktigare. Och om nu Ryzen klockar så bra med Skylake IPC blir det ju jättebra, eller hur?

Skrivet av Enigma:

Det är extremt högt i jämförelse med befintliga resultat från snarlika eller äldre system, därav min reaktion och också varför det diskuteras flitigt på olika håll att någon inte stämmer.

http://i621.photobucket.com/albums/tt297/Tellus82/Passmark%20Latency_zpsx1kcoofi.png

Det här resonemanget känner jag igen så starkt från användare tillbaka i tiden som satt eller hade behov med/av SMP plattformar. Vi är i en helt annan tid nu där flertrådat det sista decenniet exploderat för konsumentdatorer och fått många fler användningsområden. Fler och fler applikationer skalar bättre och bättre med kärnor och många spel ökar massivt med MT, och nu har vi Vulkan/DX12 också som verkligen ger ett enormt argument för att gå bredare. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, vem av dom som köpte 2600K framför 2500K hade tron att dom någonsin skulle få se såpass nytta av SMT i spel som man kan se flera fall av idag? Man såg tom en försämring många gånger tidigare med SMT. Schemaläggare i Windows för fysiska och logiska enheter har gjorts om, drivrutiner kodas frenetiskt om för att nyttja MT och konsolspel designas för MT.

Och just därför har du fått negativ respons för det också. Vart ett jäkla liv i andra trådar som jag sett att du diskuterar samma sak. Du kan inte bestämma vad som är tillräckligt för olika användare baserat på din egna syn eller tolkning från ditt användande eller hur dina programvaror skalar med fler kärnor. Jag kommer till en mer konkret reflektion av detta längre ner. Du har rätt i att kapacitet per kärna är en prioritet, men samtidigt har du inte märkt att ST prestanda stannat upp och att antal kärnor/trådar ökat nästan exponentiellt i förhållande till ST-prestanda. Det är svårt att öka ST. Man behöver bl.a ännu bättre branch predictors, ännu bättre cachearkitekturer/hierarkier för undvika alla stalls som existerar och ännu högre frekvenser vilket ingenjörerna är väl medvetna om. Det handlar också mycket om mjukvarusidan där många applikationer idag håller mycket låg kvalitet och inte använder kapaciteten på ett optimalt sätt i dagens såpass kraftfulla arkitekturer.

Multitasking kan betyda responsivitet för en del användare när man lastar många trådar/kärnor, men också ren prestanda i MT fall.

I ditt exempel så tar du en processor som är nära hälften så snabb per klockcykel och sen refererar till ett test som inte ger något utslag överhuvudtaget på flerkärniga processorer. Enkelt svar, det testet är inte speciellt trådat utan verkar vara två ST tester som körs parallellt (åtminståne inte mer än 4 trådar totalt). Ironiskt nog mot dina tidigare påståenden är att på nästan sida i samma test du länkade till så är det en massiv skillnad dualcore och quadcore (2500K med mycket lägre IPC och 100MHz lägre klock matar enormt mycket mer fps och 4670K tar ett hästkliv ifrån med nästan dubbelt så hög min-fps):

https://www.bit-tech.net/hardware/2013/11/14/intel-core-i3-41...

Dock bara två speltest men jag länkar fler test längre ner..

Jag har vart bestämt länge och skulle aldrig låta min CPU bli en flaskhals i spel/fps. Vem är nöjd med 60fps idag? i3 är fruktansvärt klen och två speltester från ditt egna test du länka visar samma sak som jag ser överallt förutom några få spel som kan kallas moderna och inte kräver lika mycket CPU, vilket tenderar till att gå mot raka motsatsen idag. Du kanske också borde räkna in att om man köper ett vasst system idag så kanske man vill att det ska stå sig väl om 1-3år då den utvecklingen vi sett på MT skalning i spel, och att Vulkan/DX12 och portar från konsoler blomstrar mer och mer.

Jag är positivt inställd till Skylakes IPC ökning i spel, så tur att jag nämnde den innan. Trots denna ökning och flera generationer bakåt så kompenserar en 6'e gen i3 för 4 kärnor. Många motorer skapas specifikt för 4 kärnor eller mer idag där man specifikt fördelar olika operationer på olika kärnor. När en i3 ska göra det med mindre kapacitet på 4 trådar så ser jag hur man kommer få fler stalls istället vilket kan förklaras av resultaten av höga frame times.

Vem är nöjd med 60fps? Ja dom som nöjer sig med 60fps kan gott köpa en i3, men jag och dom flesta andra tillhör inte den gruppen när quad finns för en obetydlig högre summa pengar i inköp. Även dom som sitter med 60Hz skärmar så missar du poängen att många kör utan vsync och vill ha hög fps på grund av att många spelmotorer är beroende av hög fps då det kan påverka tick-rates/input och upplevd prestanda. Jag sitter själv med 144Hz och skulle aldrig i mitt liv vilka spela på 60Hz eller 60fps. Jag skulle aldrig någonsin vilja att min CPU flaskar mitt grafikkort heller, därav jag väljer en CPU som har maximal ST men samtidigt mycket god MT. Det betyder minst 4 kärnor och 8 trådar idag och helst mer om man inser att morgondagen existerar när det redan finns spel som nyttjar fler trådar. Dock handlar det inte bara som spel utan för att folk kanske spelar ett CPU intensivt spel och kör nått tungt i bakgrunden. Man vill ha låga frame times och inga avbrott eller fryslag.

För att deras 4 kärniga är dom högst klockade, och du är så väl medveten om detta. Det är ingen raketforskning. Kör du spel som inte nyttjar fler kärnor än 4/8 trådar så kommer dom just därför att prestera bäst. Trenden går dock emot då mer och mer blir MT. Att Ryzen skulle skala bättre med fler kärnor vet jag inte hur det hamnade i denna mening, men den kommer förmodligen skala likvärdigt som Intel's motsvarigheter. Du kanske syftar på Linus och Infinity Fabric som skulle ge bättre "flyt" i spel+stream. Inget jag nämnt eller lagt större vikt på tills jag ser tester då varken en 8 kärnig AMD eller Intel CPU borde ha problem med den parallella uppgiften.

Nu till speltester där vi kan se skillnad på över 4 kärnor/trådar samt frame times med en dualcore mot en quadcore då snittfps knappast säger en del av upplevelsen:

https://www.youtube.com/watch?v=TtpSiYFFjbI

Såg denna gamle BF3 stapeln också där 4 extra trådar utöver en quad gör ganska stor skillnad, tom när man överklockar quad'en och jämför mot 3.5GHz med SMT.
https://tpucdn.com/reviews/Intel/Core_i5_4670K_and_i7_4770K_Comparison/images/bf3.gif

Det finns en mängd fler exempel och jag borde i fortsättningen samla på mig tester jag ser som skalar väl med kärnor i spel som jag kan få användning av.

Hörde på PCPer's video när den kom ut. Han går inte in speciellt djupt på något utav det vi redan konstaterat i tråden. Den enda han tyckte var att bägge hade för och nackedelar och att nackdelen var när man stänger av kärnor, hur cache-lines hanteras om den behövs senare när en kärna vaknar. Som jag nämnde tidigare, cachearkitekturen innefattar inte bara prestanda, utan andra faktorer som strömeffektivitet. Din summering ovanför så ser man som andra gånger bara vad Intel har för fördelar och vad Zen har för Nackdelar baserat på en befintlig arkitektur. Det säger ju ingenting om praktiken ännu.

Jag var mer imponerad över faktumet att det matchade Intel's 219v i bandbredd/CPU användning men erbjöd markant lägre latenser. Detta tillsammans med fungerande applikationsprioritet är något stort enligt mig där jag och alla jag är bekant med får problem när man ska tanka samtidigt som man kör ett spel. Jag hade mer än gärna kört ett Killer NIC i en skrivbords PC där det spelas. Latens är fruktansvärt viktigt för upplevelsen. Om det blir någon större latensskillnad mot en spelserver via UDP vet jag inte, men testet var ganska tydligt och en stor fördel till Killer NIC.

Lite dubbla måttstockar kanske?

Min utsaga om att väldigt få har någon relevant nytta av åtta kärnor på skrivbordet är tydligen förbjuden, du dikterade precis att 60 Hz skärm kan man minsann inte ha för det anser du är så dåligt och då är det dåligt för alla?

Om nu det är så extremt användbart med massor med kärnor, varför har mobila enheter börjat backa på det? Fyra kärnor var vanligare på laptops för ett par år sedan och Qualcomm har till slut insett att octacore inte är da-shit på mobiler. Sett till total prestanda per Watt är fler lägre kärnor klart bättre då effekten är allt annat än linjär mot frekvens.

Tvivlar starkt att det blir någon skillnad i latens oavsett NIC när man kör spel. Att lägga på interrupt coalescing (som minskar CPU-last i lägen där man hanterar väldigt många paket per sekund) lägger absolut på latens, men det handlar om tiotals mikrosekunder. Latens för spel mäts i millisekunder så skiljer två tiopotenser.

Går att stänga av interrupt coalescing samt minska storleken på RX/TX-köerna på de flesta NICs, inklusive Intels. Det kommer sänka högsta latensen med kanske upp till 100 mikrosekunder, kanske spelar roll med 144 Hz skärm

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sett till vad jag jobbar med för tillfället borde jag vara ARM-fanboy om något, kunskap om relativt billiga ARM CPUer med 2-16 kärnor är vad som för tillfället betalar min lön. Fast i.o.f.s. är ju ARMs färg ljusblå, så kanske blir Intel-fanboy ändå

Kolla vad jag skrivit om E-serien, om inte det är att vara kritiskt mot något som Intel gör så vet jag inte. Kanske är så att jag främst vänder mig mot den bild folk har att massor med CPU-kärnor är jättebra. Bara programmerare som är lata/usla som är ett hinder...

Att till och med forskarvärlden börjat konstatera att det nog ändå är så att en rätt stor klass problem som faktiskt inte kan lösas på ett sätt som skalar väl med CPU-kärnor ska man nog ignorera, vad vet väl de? Backar man tio år så var just forskarvärlden helt övertygad om att man skulle lura ut något magiskt programspråk som gjorde det enkelt att skriva program som kör på massor med kärnor. Man pratade om en ny Moores lag där antal kärnor skulle fördubblas vart annat år i stället för frekvensen, vi skulle ha närmare hundra kärnor inom tio år.

Idag finns det CPU-kretsar med 60-100 kärnor som presterar extremt bra sett till perf/W, men det är för väldigt specifika problem. Inget av dessa problem är relevanta för skrivbordet.

Massor med CPU-kärnor ÄR bra (framförallt för min ekonomi, tjänar brutalt bra på att vara en fena på att programmera för multicore), fast på skrivbordet är enkeltrådprestanda långt viktigare. Och om nu Ryzen klockar så bra med Skylake IPC blir det ju jättebra, eller hur?

Min utsaga om att väldigt få har någon relevant nytta av åtta kärnor på skrivbordet är tydligen förbjuden, du dikterade precis att 60 Hz skärm kan man minsann inte ha för det anser du är så dåligt och då är det dåligt för alla?

Om nu det är så extremt användbart med massor med kärnor, varför har mobila enheter börjat backa på det? Fyra kärnor var vanligare på laptops för ett par år sedan och Qualcomm har till slut insett att octacore inte är da-shit på mobiler. Sett till total prestanda per Watt är fler lägre kärnor klart bättre då effekten är allt annat än linjär mot frekvens.

Tvivlar starkt att det blir någon skillnad i latens oavsett NIC när man kör spel. Att lägga på interrupt coalescing (som minskar CPU-last i lägen där man hanterar väldigt många paket per sekund) lägger absolut på latens, men det handlar om tiotals mikrosekunder. Latens för spel mäts i millisekunder så skiljer två tiopotenser.

Går att stänga av interrupt coalescing samt minska storleken på RX/TX-köerna på de flesta NICs, inklusive Intels. Det kommer sänka högsta latensen med kanske upp till 100 mikrosekunder, kanske spelar roll med 144 Hz skärm

Fortsätt med dina inlägg, känns som man lär sig något nytt varje gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konstigt att man på mobilsidan inte ser behov av mer än dualcore... Du kan inte på fullt allvar börja jämföra cpu belastning/behov på mobiler och spel pc/workstations? Antalet skillnader mellan vad man vill ha i en mobil kontra en spelburk är inget annat än enorm. Dina jämförelser börjar halta något djävulskt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Beror på vad man forskar inom. Jag har polare som är forskare och de gör som alla andra och kör skiten virtuellt på riktigt stora server som kör hur mycket dritt som helst.
Om deras lösningen inte skalar till mer än 2 kärnor, ja då tilldelar de inte heller maskinen mer än 2 kärnor.
Det där med att köra saker på fysiska maskiner är för de som gör riktigt tunga saker eller de som är 20år efter i utvecklingen. Nackdelarna med fysisk hårdvara är så extrem stor så det får till med bra argument varför man ska använda det idag.

Skrivet av Yoshman:

Min utsaga om att väldigt få har någon relevant nytta av åtta kärnor på skrivbordet är tydligen förbjuden

Jag instämmer och vill lägga till externa grafikkort på detta påstående.
Det finns idag 3 typer av användare.

Svenssons, de kan köra på vad som helst.

Nördar, det finns ingen begränsning i närheten av hur mycket vi kan belasta datorn. Idag är det kostsamt att ha snabbare ssd än 2 * 3000MB/s, vilket gör att dessa diskar kan utöva en flaskhals för all annan hårdvara. Har man dock gott om ram så kan man lägga vissa filer på en ramdrive.

Gamers. Spelen är idag optimerade för 4 core med HT. (konstigt) Om det går bra för Ryzen så kommer speltillverkare försöka optimera spelet för cpuer med fler kärnor, detta tar tid.
Och resultatet är att Ryzen vid lanseringen som det ser ut idag inte kommer bli ett helt självklart val för folk som enbart har datorn som en ren spelmaskin.
Framtiden så suger AI något otroligt inom de flesta spel, om fler kärnor kan lösa detta visar sig. Men det är inget som händer detta året.

*edit*
Det är otroligt att folk står ut att spela vissa spel när AIn suger så extremt hårt, fast folk har de senaste åren enbart gått efter hur det grafiska ser ut och hur hög FPS de får.

Skrivet av Yoshman:

Äpple och päron. Många kärnor på mobiler gjordes för att tanken var att minska strömförbrukningen. Man skulle ha svaga och starka kärnor, där de starka inte skulle användas vid standby.
Folk är dessutom idioter och tror att 8 core på en mobil per automatik är bättre och det kan resultera i bättre försäljning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Konstigt att man på mobilsidan inte ser behov av mer än dualcore... Du kan inte på fullt allvar börja jämföra cpu belastning/behov på mobiler och spel pc/workstations? Antalet skillnader mellan vad man vill ha i en mobil kontra en spelburk är inget annat än enorm. Dina jämförelser börjar halta något djävulskt.

bekymret verkar vara mjukvaran som inte kan skala tillräckligt bra än för fler kärnor, latens samt värme/energi är faktorer som inte är lätta att lösa dvs att öka antalet kärnor löser inte grundproblemet.
dice tex som fortfarande har problem med dx12 som skalar spel över fler kärnor betyder att vi kommer ha en obalans mellan att balancera upp de olika arbetsuppgifterna framöver.
jag skulle också säga att nån som arbetar med detta har betydligt mer tyngd med sina argument än diverse åsikter vilket utan att posta bakgrund till kunskaper/kompetens lätt faller om du nu inte anser att D trumps alt fakta väg är att föredra förstås.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att x370 moderkortet verkar kosta lika mycket som z270 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ahahaha... det var en bra skämt.

Citat:

Qualcomm has also confirmed that the Snapdragon 835 will use Qualcomm’s own Kryo 280 processors, with eight cores laid out in ARM’s big.LITTLE configuration. That means four of the cores will be high-power, low-efficiency cores that perform harder tasks, while the other four will be low-power, high-efficiency cores that handle more basic processing. This is the same setup we saw from the Snapdragon 810 back in 2015, and is quite similar to Apple’s latest quad-core A10 Fusion chip.

http://www.trustedreviews.com/news/snapdragon-835-phones-proc...
https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/835

Sedan har ju t.o.m självaste Apple gjort en quadcore processorer med A10 fusion så det kanske ligger något med fler kärnor kanske och som @anon159643 har påpekat har ju mobila CPUer med fyra resp. åtta kärnor en big.LITTLE design med hälften starka, strömtörstiga kärnor och hälften svaga men strömeffektiva kärnor, att själva Apple har till slut gått för en sådan design kanske säger något om det.

Enligt wikipedia skiljer A10 Fusion från andra big.LITLE CPUer.

Citat:

However, unlike most implementations of big.LITTLE, such as the Snapdragon 820 or Exynos 8890, only one core type can be active at a time. Only either the high-performance or low-power cores will be active at any given time. Thus, the A10 Fusion appears to software and benchmarks as a dual core chip.

Var inte fyra kärnor för laptop Atom CPUer, dvs. small core till skillnad mot Core seriens big cores. Om så var fallet är det förmodligen för att Netbooks, små och billiga laptops, var väldigt populära några år sen och att Intel tog ett högt pris för deras big core CPUer vilket ledde till att Atom CPUer var populära i dessa Netbooks.

Notera att jag inte motsätter mig CPUer med färre starkare kärnor men att döma ut quad core mobila CPUer för att de har fyra kärnor känns lite underligt när de flesta av dem har en big.LITTLE design med två starka kärnor och två svaga kärnor som har sina användningsområden.

Dock finns det ju mobila quad core CPUer som har samma typ av kärnor men två av de är lägre klockade och det är dessa CPUer som jag svårt att se varför de har just den designen, är ju oftast att de svagare kärnorna är baserade på en helt annan kärna än de starkare.

Men jag håller med att octa core är overkill för mobila CPUer, men det finns ju värre exempel.

Hint: Helio X20/X30

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

jag skulle också säga att nån som arbetar med detta har betydligt mer tyngd med sina argument än diverse åsikter vilket utan att posta bakgrund till kunskaper/kompetens lätt faller om du nu inte anser att D trumps alt fakta väg är att föredra förstås.

Ok så för att man har en del kunskap inom ett område så har man per automatik rätt i allt man säger angående det området? Hur fel det än är? Logiken här blir en aning underlig. Att sen försöka påstå att det liknar trumps alternativa fakta är bara rent oförskämt.
Om flertalet människor kontinuerligt postar fakta som tagits fram av professionella testare, tillverkare, utvecklare osv. som säger emot "forumexpertisen" betyder det fortfarande att denne har rätt i allt?

Man kan inte häva ur sig saker och förvänta sig att validiteten i det man säger inte kollas.

Skrivet av Flopper:

bekymret verkar vara mjukvaran som inte kan skala tillräckligt bra än för fler kärnor, latens samt värme/energi är faktorer som inte är lätta att lösa dvs att öka antalet kärnor löser inte grundproblemet.
dice tex som fortfarande har problem med dx12 som skalar spel över fler kärnor betyder att vi kommer ha en obalans mellan att balancera upp de olika arbetsuppgifterna framöver.

Jo men nu jämförde Yoshman en mobiltelefon och dess arbetsuppgifter med spel pc/arbets pc, om man på allvar försöker påstå att dessa utsätts för precis samma uppgifter från användaren och därigenom samma belastning så har man nog missuppfattat ett och annat.

Det finns på PC sidan en veritabel uppsjö av situationer som drar nytta av 8 trådar och uppåt, att försöka envist påstå att så inte är fallet bli tillslut bara dumt. När det gäller spel så har vi idag vi de som defakto drar nytta av 6-8 trådar och gör det på ett bra sätt och de blir bara fler och fler, detta drivs i sin tur på tack vare konsollerna vi har tillgängliga idag (xbox one/one S, ps4/4pro) som alla har 8 klena trådar tillgängliga, kommande scorpio även den sägs vara oktacore baserad med 8c8t. Det har länkats in i absurdum till prestandatester tidigare här i tråden angående vinsten av multicore, exempelvis en i3 7350k vid 5GHz som åker på storstryk av en låst i5 i stockfrekvens, den ena 2c4t och den andra 4c4t men också flertalet tester där en 4c4t förlorar rejält mot 4c8t trots samma frekvens och arkitektur. Jag vet inte riktigt vad som behövs göras vid detta laget för att folk ska förstå...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Här kommer en utökad med fler CPU-Z (http://valid.x86.fr/bench/1) och fler Cinebench R15 Multi (https://us.rebusfarm.net/en/tempbench?view=benchmark) ställd mot varandra.

Ryzen 1600X ligger väl till, mitt i getingboet.

Nu väntar två veckor till.

Korrigerade x-axelns namn
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker det är synd att x370 moderkortet verkar kosta lika mycket som z270 kort.

Ska du köra sli? Annars gå på b350 och spara en slant

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

SLI och CF må vara skit men jag misstänker att b250 korten kommer ha mycket snålare strömförsörjning också.

Är väl inte överdrivet priskänslig men ryzen moderkorten skulle ju vara billigare att producera så är väl mer det jag tycker är konstigt.

Permalänk
Medlem

@sAAb: Väldigt bra resultat för en midrange modell! Ligger exakt där intels 6c/12t är men kostar nästan halva priset

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

SLI och CF må vara skit men jag misstänker att b250 korten kommer ha mycket snålare strömförsörjning också.

Är väl inte överdrivet priskänslig men ryzen moderkorten skulle ju vara billigare att producera så är väl mer det jag tycker är konstigt.

Jag tror du kan hitta B350 modeller med bra fläskiga regulatorer. Är ju fortfarande ett överklocknings chip så de lär inte snåla så mycket.

Tror också priserna kommer bli lägre än det som skrivs efter ett tag.

Gissar man har fått OK av AMD att ta lite överpris på "premium" segmentet nu när man kommer med >50 modeller av moderkort. Så länge man inte är dyrare än intel så är det ingen förlust för någon (utom konsumenten). Men då det finns B350 modeller från $70 så ska vi inte gråta så hårt heller :).

pris nivån att få en "ok" gaming rig kommer sjunka rejält. CPU 4c/4t för $129 och ett $70 b350 moderkort. Ihop med moms får vi ~2300kr så alltså 400kr under vad bara 7600k kostar.

Mtb och cpu
AMD: ~2300kr
Intel: ~4000kr (z270 + 7600k)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@sAAb: Väldigt bra resultat för en midrange modell! Ligger exakt där intels 6c/12t är men kostar nästan halva priset

Den har bättre värde än en tio-kärnig i7-6950X för runt 18 000 Kr i CPU-Z.

Den har bättre värde än en fyr-kärnig i7-7700K för runt 3 800 Kr i Cinebench R15 Multi.

Den ligger mellan sex-kärniga i7-5820K (4300 Kr), i7-5930K (6300 Kr) och i7-6850K (6300 Kr).

Den förväntas kosta 2 900 Kr vilket är 200 Kr mer än i5-7600K

Intel lär tvingas göra något mer än förhandsvisa Intel 7640K och 7740K. Prisskillnaden är ju förödande för dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sett till vad jag jobbar med för tillfället borde jag vara ARM-fanboy om något, kunskap om relativt billiga ARM CPUer med 2-16 kärnor är vad som för tillfället betalar min lön. Fast i.o.f.s. är ju ARMs färg ljusblå, så kanske blir Intel-fanboy ändå

Dock verkar inte Qualcomm sluta köra med 8 kärnor, deras nya 835 verkar just köra med 4+4 kärnor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare

@FishTank @Broken-arrow poäng till er! Har uppenbarligen inte följt med utvecklingen kring Qualcomm, jobbar med ARM men inte alls med mobiler (mer likt PC-servers och använder främst ARM Cortex A). Var på ett seminarium för 2,5 år där ämnet var programmering av multicore-system.

Qualcomm var en av talarna, man visade massa data kring hur Android-applikationer då drog nytta av CPU-kärnor. Långt över hälften använde bara en kärna, över 95 % använda en kärna plus lite till av en andra. Fanns egentligen bara en enda applikation som överhuvudtaget använde fyra kärnor samtidigt, men då inte 100 %, det var kameraapplikationen.

Qualcomm sa då att deras strategi med Kryo (som då inte var lanserad) var färre starkare kärnor. Initiala lanseringen av Kryo var en 2+2 big.LITTLE, d.v.s. i stor sett en dual-core. Uppenbarligen har något ändras under färden. Attans också för gillar Android bättre än iOS men kunde inte förmå mig att inte välja Iphone6 senaste gången då det var år före Android SoC:erna sett till prestanda, lär stanna på frukt-plattformen då...

Tror man också lurar sig själv om man tror att dagens mobiler och desktop system skiljer sig på någon relevant punkt gällande nytta av CPU-kärnor. Båda kör främst interaktiva applikationer, i båda kan max en applikation ha input-focus och respons användare/dator är kritiskt för just den applikationen. I båda fallen kan man köra saker i bakgrunden, men det som typiskt går där drar väldigt lite CPU-resurser (Spotify, antivirus etc).

Och angående eventuellt påstått agg mot AMD: min fulla övertygelse, baserad på vad jag vet om programmering av multi-core system, vad forskning kring parallella algoritmer och generellt programutveckling av SMP-system samt egen erfarenhet av att faktiskt använt alla möjliga konfigurationer av CPU-kärnor, att enkeltrådprestanda är överlägsen kung på skrivbordet. Det är grunden för vad som är "bäst" i min värld.

Huruvida Intel, AMD eller någon annan levererar den CPU som har högst enkeltrådprestanda för skalära heltal (det är långt över 90 % av applikationerna där detta är flaskhals, både på skrivbordet och traditionella servers) spelar ingen roll. Körde själv AMD under hela P4-eran + övertalade det företag jag jobbade på under perioden att köra AMD på servers, AMD CPUer var helt enkelt bäst för vad vi gjorde. Har nog gett AMD mer inkomster än nästa var enda en i denna tråd, så kanske kan få några tröstpoäng för det?

Har däremot aldrig valt AMD för bärbar, de var sämre än Intel även under P4-tiden här då konkurrenten inte var P4 utan PentiumM (som är basen i Core2).

Samma sak gäller nu. Har inget emot Ryzen, tvärt om kommer jag köpa den i min mening är den bästa desktop-CPUn. Här tror jag ändå att Intels VD kan känna viss trygghet, svårt att se att Ryzen 1800X kan komma tillräckligt nära i7-7700K för att den ska bli den bättre desktop CPU.

Är ingen direkt PC-gamer så är inte det som är mest avgörande för mitt val, men det är vad som avgör valet för de flesta på SweC. Kikar man på Digital Foundrys ser man att i7-6700K @ 4,6 GHz är snabbar i spel än vad både i7-5820K @ 4,6 GHz och i7-5960X @ 4,4 GHz är.

Lägger man till SLI så flaskhalsen än mer går mot CPU + 6700K får nackdel av x8 PCIe mot GPU mot x16 PCIe för E-serien så ökar fördelen för 6700K. 6700K har också nackdelen av att "bara" ha DDR4 3000MT RAM medan de andra har DDR4 3200MT.

D.v.s. ~15 % högre enkeltrådprestanda (och spel som nästan allt annat beror främst av skalära heltal) är nog för vara bättre i spel mot en CPU som har 6 kärnor. Jag tror inte Ryzen 1800X kommer vara inom 15 % av enkeltrådprestanda av i7-7700K, om det antagandet är rätt lär den senare stå kvar som PC-gamer kungen. I så fall också till ett lägre pris.

Är övertygad om att Skylake-X kommer bli den nya benchmark-kungen i höst, men är inte alls säker på att den ändå blir speciellt relevant då den är för dyr jämfört med Ryzen/7700K.

Skylake-X är baserad på Xeon E5, det är serverplattform med flera saker som inte är relevant på skrivbordet. Tyvärr betyder dessa finesser komplexitet, en komplexitet som håller tillbaka frekvensen vilket då pajar enkeltrådprestanda jämfört med konsumentplattformen.

Där är orsaken till att jag inte gillar E-serien, den är varken hackad eller malen. Man har tagit bort saker som dual-socket stöd och DDIO från Xeon E5. DDIO kan i princip dubbla prestanda för I/O-intensiva laster. Ändå är E-serien en dyr plattform som inte klockas högt trots väldigt hög TDP, något som kommer av dess rötter i en komplex server CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

D.v.s. ~15 % högre enkeltrådprestanda (och spel som nästan allt annat beror främst av skalära heltal) är nog för vara bättre i spel mot en CPU som har 6 kärnor. Jag tror inte Ryzen 1800X kommer vara inom 15 % av enkeltrådprestanda av i7-7700K, om det antagandet är rätt lär den senare stå kvar som PC-gamer kungen. I så fall också till ett lägre pris.

Lägg till 1440p samt 4k så har vi en helt annan variabel samt freesync så ännu en.
Lite som att, bajsar björnar i skogen när ingen märker det?
ifall individen inte märker skillnad mellan 10 fps eller 30 fps, är då en processor/grafikkort bättre än en annan?
och ifall amds 4/8 till halva priset gör att det finns ingen skillnad för spelaren så har du betalt hälften för samma prestanda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TNT-Speedy:

Nån som vet när man kan förhandsbeställa? Är bra sugen på en 1700x

MVH

tror inte man kan förbeställa. Först till kvarn gäller.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Den har bättre värde än en tio-kärnig i7-6950X för runt 18 000 Kr i CPU-Z.

Den har bättre värde än en fyr-kärnig i7-7700K för runt 3 800 Kr i Cinebench R15 Multi.

Den ligger mellan sex-kärniga i7-5820K (4300 Kr), i7-5930K (6300 Kr) och i7-6850K (6300 Kr).

Den förväntas kosta 2 900 Kr vilket är 200 Kr mer än i5-7600K

Intel lär tvingas göra något mer än förhandsvisa Intel 7640K och 7740K. Prisskillnaden är ju förödande för dem.

Intel 7640K och 7740K är för socket 2066 (kabylake-X). Så finns inget känt svar från intel. Blir intressant och se vad som sker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Intel 7640K och 7740K är för socket 2066 (kabylake-X). Så finns inget känt svar från intel. Blir intressant och se vad som sker!

Mycket.

Jag blev nyfiken på vad sambandet mellan CPU-Z och prestanda i spel var så jag tog Alien Resurrection från http://www.anandtech.com/bench/CPU/1358 och ställde dessa mot http://valid.x86.fr/bench/1

De data som gick att jämföra syns i tabellen och diagrammet nedan.

Sambandet är över 0,7 vilket är hyfsat bra.

Den tabell vi hade tidigare visar sannolikt väl hur Ryzen 1600X presterar i spel, till ett billigare pris.

CPU

CPU-Z

FPS

log(CPU-Z)

log(FPS)

AMD A8-7650K

1027

137.84

3.01157044359728

2.13937526443997

AMD A8-7600

1051

128.65

3.02160271602824

2.10940979054637

AMD A10-7800

1066

127.39

3.02775720469055

2.10513533761257

AMD A10-7700K

1069

128.01

3.02897770520878

2.10724389757897

AMD A10-7860K

1102

137.53

3.04218159451577

2.13839744299055

AMD Athlon X4 750K

1103

129.57

3.04257551244019

2.11250445876716

AMD A10-7850K

1139

133.4

3.0565237240791

2.12515582958053

AMD Athlon X4 860K

1148

144.53

3.05994188806195

2.15995800267852

AMD Athlon X4 760K

1158

135.35

3.06370855939142

2.13145826010652

AMD A10-7870K

1161

138.1

3.06483221973857

2.14019367857863

AMD A8-6600K

1180

134.46

3.07188200730612

2.1285931069187

AMD Athlon X4 845

1192

135.14

3.07627625540422

2.13078391458896

A10-7890K

1229

147.45

3.08955188288645

2.16864477688782

AMD FX-8370

1249

158.46

3.09656243837414

2.19991965159057

Correlation

0.719688656098636

Correlation

0.709028531631907

och diagrammet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som vinner den ultimat dick measure kampen mellan Intels Kaby och AMD Zen....

Så kan väl alla glädjas åt att vi faktisk verkar få en vettig konkurrent till Intel på snart 10 långa år!

Intel kommer utan tvekan justera ner priser efter Zen!

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror man också lurar sig själv om man tror att dagens mobiler och desktop system skiljer sig på någon relevant punkt gällande nytta av CPU-kärnor. Båda kör främst interaktiva applikationer, i båda kan max en applikation ha input-focus och respons användare/dator är kritiskt för just den applikationen. I båda fallen kan man köra saker i bakgrunden, men det som typiskt går där drar väldigt lite CPU-resurser (Spotify, antivirus etc).

Ok, så du gör mycket jobb på din telefon då som till ex. 3d renderande/modellering, video editering och post process hantering och bildredigering/hantering osv osv osv? Inbillar du dig att alla applikationer på en PC består enbart av det en faster agda pysslar med? Kommer all skalning av kärnor alltid vara 100% på dubblering av kärnor, nej det finns ingenting som tyder på att du får en dubblering av prestanda med dubblering av antal tillgängliga trådar, förutsatt inget annat ändras. För det mesta så har du en faktor av diminishing returns över 6-8 trådar. Men du får likväl en förbättring av prestanda, problemet på desktop är att vi har sprungit på ett tak för IPC, tillverkare har under de senaste åren stannat av nästan helt i IPC ökning och för att vi då ska kunna få ut mer prestanda så krävs det fler kärnor & trådar (helst riktiga kärnor och inte bara smt). På mobilsidan handlar det uteslutande om perf/w, det gör det absolut inte på PC sidan. Detta bör även du kunna erkänna.

Bildhantering
Photoshop CC

Lightroom

Rendering i cad applikation
SOLIDWORKS 2017 Intel Core i7 7700K & i5 7600K Performance

Videohantering (nej ingen post process kan göras i quicksync alls så börja inte ens, gpu används inte heller då GPU rendering inte stödjer olika övergångar och post process grejer som inte är inluderat i hårdvarustödet, därför används uteslutande CPU kraft för detta ändamål.)
Adobe Premiere Pro CC 2015.3 CPU Comparison

Adobe After Effects CC 2015.3 Multi Core Performance

Jag använder alla dessa mjukvaror hemma så jag måste med andra ord enligt dig vara ett totalt unikum bland användare, eller är jag verkligen det? Behöver vi fylla på med mer underlag för hur multicore presterar i en modern dator och med mjukvara som high end prylar används till? Eller du kanske tror att en FB surfande farmor skulle vara den tilltänkta konsumenten för säg en oktacore?
Kan passa på att slänga in två mjukvaror till som jag personligen inte använder men känner dom som gör det, både hemma och på jobbet och uteslutande kör dom 6900k eller 6950x, gissa varför.
Mental Ray multi core test
Keyshot multi core test

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Oavsett vem som vinner den ultimat dick measure kampen mellan Intels Kaby och AMD Zen....

Så kan väl alla glädjas åt att vi faktisk verkar få en vettig konkurrent till Intel på snart 10 långa år!

Intel kommer utan tvekan justera ner priser efter Zen!

Om det inte slår bakut pga av nån katastrofal hårdvaru designmiss/produktionsfel som vi inte sett sätt än och drar AMD i konkurs istället.

/Doomsayer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Lägg även till entrådsprestanda för den grupp användare som du pratar om.
Folk gör helt olika saker på sin desktop och sin mobil, många har 2 eller 3 skärmar på sin desktop där de kör helt olika program eller kompletta system på dem. Andelen användare som t.ex. drar igång redundant system av SQL server med replikering på sin mobiltelefon är ytterst liten, antalet som gör något liknande på sin desktop/laptop i utvecklingssyfte är stor.

Om vi tar spel, så suger både input och utput till mobiltelefoner rejält hårt. De spel som mer kan räknas som spelbara är såna som nästan helt är interaktiva. Bara se på platsformsspelen och FPS.

Och problemet med dagens mobiler är framförallt batteriförbrukningen, detta problem är för en stor del av användarna mer försumbart på deras desktop. Även om nu Intel har satsat hårt på detta för att sälja cpuerna till laptops och datacenters.

*edit*
Så mobiler och desktop kommer ha olika krav längre, när inputen till mobiler/surfplattor blir bättre så kan kraven i spelväg närma sig. Jag tänker t.ex. på Nintendo Switch som kan bli en surfplattliknande spelmaskin där det går att spela fps spel etc. (även om nu många föredrar mus)