AMD Ryzen 7 1700X med åtta kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av hur Ryzen kommer prestera i spel. För mig är videoredigering etc helt ointressant. Längtar till att se speltester.

Permalänk
Medlem

grymt att den slår en x5650 från 2010.

Permalänk
Medlem

Finns det överhuvudtaget någon anledning att gå för 8 kärnor? Känns som att 1600x är den gyllene medelvägen. 6 kärnor, 12 trådar, klockar någorlunda högt förhoppningsvis. Dessutom betydligt billigare.

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem

Biostar har nu bekräftat att deras moderkort för Ryzen (x370) stödjer upp till 3600MHz DDR4 minnen.

http://wccftech.com/amd-ryzen-cpus-support-ddr4-memory-speeds...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

grymt att den slår en x5650 från 2010.

Som är en 12 cores med 24 threads.

Skrivet av MrBeaverPatrol:

Finns det överhuvudtaget någon anledning att gå för 8 kärnor? Känns som att 1600x är den gyllene medelvägen. 6 kärnor, 12 trådar, klockar någorlunda högt förhoppningsvis. Dessutom betydligt billigare.

Jag kommer gå för en 8 cores, jag tänkte likadant med min i5 2500k att hyperthreading var onödigt för mig etc. Det ångrar jag mig, då jag sitter ofta och kollar på en stream eller recordar samtidigt som jag spelar vilket min burk ej klarar av längre. Jag kommer gå på en 8 core med hyperthreading sen får jag se hur länge den håller. Men tänker inte sänka mig igen om det ej är sjukt stor skillnad på pris och prestandan ej är så stor och att den överclockar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jag hoppas AMD tar sig fram ordentligt, Intel förtjänar att ligga absolut längst ner i botten. Sedan rättstvisten 2009 Där Intel förlikades med AMD Pga att Intel manipulerat marknaden till sin fördel, så har Intel förhalat alla betalningar och ännu inte betalat en enda krona.

https://www.pcper.com/news/General-Tech/Intel-still-hasnt-pai...

Vilken menar du, USA eller EU?
För de betalade den i USA.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condy:

spänningen tätnar... För 4k gaming kommer dagens processorer inte riktiigt räcka till, iaf inte de billiga så fler cores kommer vara ett krav framöver. Håller man på med VR ökar säkerligen kraven på processorn med.
Jag är inte jätte-oroad över IPCn så länge den inte är allt för långt efter Intels och processorn då är någorlunda överklockningsbar. Kan man få den med vattenkylning eller tunga heatsinks/air få den över 4gHz så kommer den bli ett riktigt monster. Gillar folk här som jämför sina tungt överklockade riggar med en stock processor med vad 8 eller mer extra cores...

Nja, skulle nästan påstå motsatsen. Höjer du upplösningen minskar belastning på CPUn pga att GPUn flaskar.
Belastning på CPUn ökar med fps och marginellt med upplösningen.
En halvtaskig I5a kan driva en gtx1080 i 4k utan problem, men i 1080p är en halvtaskig i5a en extrem flaskhals.
Konsolerna har 8 kärnor (trådar) gissar att det blir "taket" i bra många år till.

Inte fel med fler kärnor om det inte är en värdelös Bulldozer...

Riktar nog in mig på 6-kärnor, förmodligen bättre fps/kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Som är en 12 cores med 24 threads.

Jag kommer gå för en 8 cores, jag tänkte likadant med min i5 2500k att hyperthreading var onödigt för mig etc. Det ångrar jag mig, då jag sitter ofta och kollar på en stream eller recordar samtidigt som jag spelar vilket min burk ej klarar av längre. Jag kommer gå på en 8 core med hyperthreading sen får jag se hur länge den håller. Men tänker inte sänka mig igen om det ej är sjukt stor skillnad på pris och prestandan ej är så stor och att den överclockar bra.

Nej jag tänker exakt samma, är sjukt less på min slöa i5 3570k, gör man mer än en sak med datorn så börjar den kvävas som en gammal tant som svalt löständerna. Har stora problem att hålla 144 fps i tungtrådade spel som Overwatch, att hålla 144 fps samtidigt som jag skulle vilja streama, spela in, ha uppe tabbar i Chrome? Glöm det. Jag ångrar mig så extremt att jag valde i5 för några år sedan, det är så roligt att läsa alla dårar som försvarar sina i5or in i döden, till den punkt det börjar bli foliehattsvarning.

Dock undrar jag, är inte 8 kärnor med 16 trådar overkill? Räcker inte 6 / 12?

Visa signatur

EDM/Hardstyle fanatic. Competitive Gamer.

https://youtu.be/j9YRPrwfv9I

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen: Är det inte lite märkligt att det bara är syntetiska test som "läcks"?

Heja AMD och hoppas att Ryzen blir grym, men jag är lite luttrad vid det här laget...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Alltså jag skulle kunna tänka bygga mig 2st system för rendering och stuff.Med tanke på hur priserna är satta.

En huvudburk för spelande och redigera på.
Sekundär burk, en 6-kärnig för endast redigering.

Det här är stort det som AMD är på väg och lanserar.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag säger det igen: Är det inte lite märkligt att det bara är syntetiska test som "läcks"?

Heja AMD och hoppas att Ryzen blir grym, men jag är lite luttrad vid det här laget...

.

Nej, det är väl inte märkligt? De är väl tvärt emot vanligt att just syntetiska tester dyker upp först av anledning att det förmodligen är det första man testar?

Permalänk

@TurboFreak68: haha galet hur snabbt tiden går.

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att dom kör med Windows 8, Borde bli lite bättre prestanda med Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul att följa det här även om jag själv inte kommer att uppdatera i det snaraste, min i5 från 2010 duger bra än till det mesta jag gör. Har använt många AMD genom åren, bland annat en Athlon X2 i min budgetburk från 2006 - klart roligt med dubbelkärnig processor då även om intel ju smiskade upp den lite senare med sin core 2 duo. Och nu har barnens spelburk en athlon x4nånting jag hittade i grovsopen.

Det som kan få mig att gå till AMD är om de åttakärniga ganska snabbt hamnar vettigt i pris visavi intel. Kanske pressas intels priser ned.
(jag är f.ö rätt intelbunden då det är lättare att köra MacOS på intel)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Lite konstigt att dom kör med Windows 8, Borde bli lite bättre prestanda med Windows 10

Det ser ut på bakgrunden som att dom kör med Windows 10. Cinebench visar Windows 8 även på min dator som har Windows 10.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det blir till 99% en AMD Ryzen 1800x för min del!

Otroligt mycket lovande på varje hörn, har aldrig ägt en AMD burk samt har heller inte uppdaterat mig ordentligt sedan 2008-2010 så sitter fortfarande på Intel socket LGA775. (Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,33GHz)

Blir en otroligt liten leap of faith med alla dessa benchmarks osv. har lyckats hålla mitt tålamod i nästan 10år och så kommer Ryzen, det måste finnas en gud

1800x för min del bl.a. för man väntat snart 10år och hållt ut så man känner sig värd det + att sponsra dem lite så det rörs runt lite i grytan tills nästa gång det är dags att lägga en bomb!

PC IDAG:
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,33GHz
GPU: Gigabyte GeForce GT 430 (1GB)
PSU: 300W från en HP Compaq dx2400
MOBO: Från en HP Compaq dx2400
RAM: 2x4GB (8GB) 800MHz

Så ni kan ju tänka er det ansiktslyftet haha

Ivrig!!

Permalänk
Medlem

finns det några indikationer på hur det kommer bli med oc på dessa ? hoppas de är vänliga att clocka så kanske man köper upp sig, enda ja stör mig på med min 6700k är att tempen e hög , säkert mkt beroende på att den ej är deliddad eller vad det heter.. samma med min 2500k , 90grader i 100% efter 15sek på prime 95

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

finns det några indikationer på hur det kommer bli med oc på dessa ? hoppas de är vänliga att clocka så kanske man köper upp sig, enda ja stör mig på med min 6700k är att tempen e hög , säkert mkt beroende på att den ej är deliddad eller vad det heter.. samma med min 2500k , 90grader i 100% efter 15sek på prime 95

Kanske är något vajsing på din kylning? Vet inte tempen på din 6700k men 90 grader på din 2500k låter ju inte alls normalt. Du borde nog starta en tråd och kolla upp det där.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Star nog mellan 1600x och 1700x har. Men tyvarr for mig ser det daligt ut med itx kort pa lanseringsdagen.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Okej kan folk ta det lungt jag är inte alls impad ser 2 stora nackdelar för det första har inga riktiga benchmarks kommit för det andra verkar Ryzen säljas till girigt överpris vilket kan göra att det floppar . Ser bra ut so far men håller tummarna till att Ryzen presterar bra i allt och att priset är logiskt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBeaverPatrol:

Nej jag tänker exakt samma, är sjukt less på min slöa i5 3570k, gör man mer än en sak med datorn så börjar den kvävas som en gammal tant som svalt löständerna. Har stora problem att hålla 144 fps i tungtrådade spel som Overwatch, att hålla 144 fps samtidigt som jag skulle vilja streama, spela in, ha uppe tabbar i Chrome? Glöm det. Jag ångrar mig så extremt att jag valde i5 för några år sedan, det är så roligt att läsa alla dårar som försvarar sina i5or in i döden, till den punkt det börjar bli foliehattsvarning.

Dock undrar jag, är inte 8 kärnor med 16 trådar overkill? Räcker inte 6 / 12?

Dock var i5 riktigt bra köp en gång i tiden, inte lätt att spå att i framtiden så gör HT skillnad.

Inte så i5 är dålig idag heller, men har man råd med i7 så är det ingen nackdel (omotiverat dyrt med HT).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condy:

spänningen tätnar... För 4k gaming kommer dagens processorer inte riktiigt räcka till.

Hur menar du nu? Du är väl medveten om att processorn inte belastas hårdare för att du höjer upplösningen? Med andra ord: räcker processorn till i 1080p så räcker den till i 4K upplösning också. Det är grafikkortet belastas hårdare om du höjer upplösningen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är väl inget märkvärdigt där?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, jag undrade också detta.

Trodde du syftade på skalningen i Cinebench, men det är rätt vanliga siffror när Cinebench når upp i fler kärnor.

Då har jag uppenbarligen missat den delen v utvecklingen. Aldrig sett multipliern nå upp till 20 nånstans

Skrivet av AmdX2:

Jag hoppas AMD tar sig fram ordentligt, Intel förtjänar att ligga absolut längst ner i botten. Sedan rättstvisten 2009 Där Intel förlikades med AMD Pga att Intel manipulerat marknaden till sin fördel, så har Intel förhalat alla betalningar och ännu inte betalat en enda krona.

https://www.pcper.com/news/General-Tech/Intel-still-hasnt-pai...

Artikelförfattaren är bra ute och cyklar. UK är ett land, EU är en union av länder där UK finns med i. Det var EU-kommisionen som drog Intel inför rätta efter flera års utredning. Intel har betalat böterna men tvistar och överklagar in absurdum för att upphäva domen och kunna få tillbaka pengarna. Under tiden är de spärrade. Observera att det är böter det handlar om, inte en stämning, alltså kommer inte AMD få några pengar oavsett.

Skrivet av Lexius:

Okej kan folk ta det lungt jag är inte alls impad ser 2 stora nackdelar för det första har inga riktiga benchmarks kommit för det andra verkar Ryzen säljas till girigt överpris vilket kan göra att det floppar . Ser bra ut so far men håller tummarna till att Ryzen presterar bra i allt och att priset är logiskt

Öh, va? Den spöar ju 6800K enligt typ allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zogez:

Behöver inte bli. Däremot så verkar det vara Cinebench som inte uppdaterat sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Hur är Cinebench, CPUmark och Firestrike inte riktiga benchmarks?!

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur är Cinebench, CPUmark och Firestrike inte riktiga benchmarks?!

Undrar jag också...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Då har jag uppenbarligen missat den delen v utvecklingen. Aldrig sett multipliern nå upp till 20 nånstans

Såpass höga multipliers har ju egentligen funnits rätt länge. Betydligt vanligare sen Sandy Bridge släpptes dock, då man fick hålla sig runt 3% från 100Mhz BCLK för att inte påverka andra bussar vid överklockning.

Så mer än 6 år?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Girigt överpris? Nu hänger jag inte riktigt med, OM nu ryktena stämmer (vilket vi får se snart) när det gäller läkta priser och prestanda så förstår jag inte din logik i att det är girigt och kommer floppa att man kan köpa bättre eller motsvarande prestanda för lägre priser än Intel??

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Nja, ett 6950x med 10 kärnor åker fortfarande på spö av ett 7700k med 4 kärnor i BF1.
Den dagen 16 trådar behövs i spel har de flesta bytta processor ett par ggr, är min gissning.
Konsolerna är intrimmade för 8 trådar och kommer inte att ändras på många år.

Nej, det gör de inte.

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2673-battlefield-1-cpu-...
http://www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/p...

Finns fler, snarlika tester som visar samma. Möjligtvis kan det vara annorlunda i dx12, men jag tvivlar på det.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Skrivet av SeF.Typh00n:

Såpass höga multipliers har ju egentligen funnits rätt länge. Betydligt vanligare sen Sandy Bridge släpptes dock, då man fick hålla sig runt 3% från 100Mhz BCLK för att inte påverka andra bussar vid överklockning.

Så mer än 6 år?

Jag känner mig förvirrad.

Om bushastigheten är 100MHz på Ryzen så är ju x35 multipel standardnivå och helt oklockad för att nå 3.5GHz (35*100).

Min gamla i5 2500K är milt överklockad med x43 multipel för att köras i 4.3GHz med orörd bushastighet, och den fyller 6 år i sommar.

Eller har jag missförstått grundproblemet?

Skrivet av Fatty:

Jag körde också på en i5 2500K för snart 6 år sedan och då fanns det ingen riktig anledning att köra på en i7 eftersom prisskillnaden var så stor för det lilla extra man fick (hyperthreading). Och den har funkat fint fram tills senaste året då vissa spel börjat bli mer CPU-intensiva. Så 5 år innan det gav någon effekt innan man valde i5 framför i7 tycker jag inte är illa. Däremot så kör jag inte streaming och annat tillsammans med spel, då kanske det skulle vara annorlunda.

Idag skulle jag absolut inte välja en i5'a. Men intressantast tycker jag 1600X verkar, jag tror 6c/12t kommer att hålla bra för mig under 4-5 år om inget drastiskt händer på mjukvaru/spelmarknaden. Men det är faktiska tester som blir avgörande. Orkar inte Ryzen med som utlovat så lutar det nog ändå åt en i7'a 7700K för mig. Och då får man ju jämföra den mot en 1400X innan man bestämmer sig.