AMD Ryzen 7 1700X med åtta kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

finns det några indikationer på hur det kommer bli med oc på dessa ? hoppas de är vänliga att clocka så kanske man köper upp sig, enda ja stör mig på med min 6700k är att tempen e hög , säkert mkt beroende på att den ej är deliddad eller vad det heter.. samma med min 2500k , 90grader i 100% efter 15sek på prime 95

Jag fick också helt galna temperaturer med prime95 på min 6700k och jag startade en tråd om det. För att fatta mig kort så belastar de senaste versionerna av prime95 CPU:erna onödigt mycket. Garanterat mer än vad din CPU någonsin kommer hantera "på riktigt", så tipset var att helt enkelt ignorera de temperaturerna och istället testa med andra program alternativt äldre versioner av prime95.

Jag laddade ner andra stresstester för processorn och fick aldrig en sådan hög temperatur igen. Så testa med andra program eller några krävande spel

Permalänk
Avstängd

Känns som det kommer bli en röd vår detta året.😁😁😁😁
Bara spöa min 4790K. Jag blir mest glad av det.😂

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Känns som det kommer bli en röd vår detta året.😁😁😁😁
Bara spöa min 4790K. Jag blir mest glad av det.😂

i cinebench opengl får den ju bara 100.24 fps ,min i7-4790k@4.6 och gtx980ti(oklockat) får 155.78 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Som är en 12 cores med 24 threads.

Det är en 6/12 cpu.

Källa: http://ark.intel.com/sv/products/47922/Intel-Xeon-Processor-X...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jävlar vilket dåligt GPU score med Ryzen, jag har samma gpu (1080) med en 4790k och får mycket bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

i cinebench opengl får den ju bara 100.24 fps ,min i7-4790k@4.6 och gtx980ti(oklockat) får 155.78 fps

Min i7 6700k @ 4.5ghz och 1080 strix (+100mhz) får 168,80 i openGl testet.
Så stämmer deras test så verkar det inte lovande i grafik testet.

Återstår o se , jag väljer Intel över Amd men hoppas endå att Amd kan leverera denna gång så priserna sänks överlag.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Väntar på att SweClockers får sätta tänderna Ryzen så vi får se vad den gårför 😀 gjärna lite överklockning med och hur X modellen arbetar gällande bra avkylning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Väntar på att SweClockers får sätta tänderna Ryzen så vi får se vad den gårför 😀 gjärna lite överklockning med och hur X modellen arbetar gällande bra avkylning.

Tror dom fick sina test ex förra veckan, dom teasede om det på Facebook, så dom sitter garanterat och testar för fullt just nu
Men aningen otålig är man ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@JonasT: Får ni säga om ni fått in några test exemplar? tänkte när man kan förvänta sig recensioner?

Permalänk
Medlem

Då var vi där igen.
Jag behöver inga fler cores. Det är över pris eller spel stödjer inte fler än 4.
Ni låter som Stefan löfven haha..

Där finns massor av spel som stödjer fler cores än 4.
Dags att vakna upp och lukta på blommorna.
Och sluta babbla i mössan.
Jag vill minsann inte ha fler än 4 cores. Hellre 4 som är några % snabbare än 8...
Fattat ni hur det låter??

Säker Windows 7 anhängare som fortfarande sitter i baksätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

@kotz:

Jo, klart att det finns spel som stödjer mer än 4 kärnor.

Man ska inte heller glömma att då man spelar så är det massa andra processer igång som inte har med spelet att göra, så har man fler kärnor kan dessa processer hanteras av de kärnorna och inte av de som jobbar med spelet.

Är väl att rekommendera 6 kärnigt minst numera, eller åtminstone 4 kärnor med HT för att vara någorlunda "framtidssäker".

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Som är en 12 cores med 24 threads.

Jag kommer gå för en 8 cores, jag tänkte likadant med min i5 2500k att hyperthreading var onödigt för mig etc. Det ångrar jag mig, då jag sitter ofta och kollar på en stream eller recordar samtidigt som jag spelar vilket min burk ej klarar av längre. Jag kommer gå på en 8 core med hyperthreading sen får jag se hur länge den håller. Men tänker inte sänka mig igen om det ej är sjukt stor skillnad på pris och prestandan ej är så stor och att den överclockar bra.

Njae, är en 6/12 trådars 2.66Ghz från 2010 på ett dualbräde, värt att nämna är väl att de klockar rätt friskt. Sitter fortfarande kvar på min som tickar i 4Ghz+ och ger nära på 1000 poäng i r15, Inte så pjåkigt för något som är 7 år gammalt och köptes för en tusenlapp för ett antal år sedan. Det sagt så ser det riktigt bra ut för Ryzen i Cinebench, de verkar kunna hålla jämna steg med konkurransen, men frågan är hur det ser ut med singelprestandan, kör de med den automatiska överklockningen på eller av i detta test?

Däremot slår mig Physics scoren som väldigt låg i Firestrike, bara ~25% snabbare än min 7 år gamla X5650 med sex kärnor, vilket är lite oroväckande. Förhoppningsvis så är benchen felaktig, annars kan det bara tecken på rejäla brister i prestandan fläckvis.

Här blir det troligen inte någon Ryzen om de inte släpper några modeller med fler kärnor, eller om de överklockar riktigt bra (5Ghz+) och den fläckvis ojämna prestandan visar sig vara falskt alarm. Har inte kört AMD sedan min Opteron 165 som köptes ett par dagar efter release.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Jag hoppas AMD tar sig fram ordentligt, Intel förtjänar att ligga absolut längst ner i botten. Sedan rättstvisten 2009 Där Intel förlikades med AMD Pga att Intel manipulerat marknaden till sin fördel, så har Intel förhalat alla betalningar och ännu inte betalat en enda krona.

https://www.pcper.com/news/General-Tech/Intel-still-hasnt-pai...

Woot, det visste jag inte! AMD behöver dom där pengarna, om än det är kaffepengar jämfört med det dom missade när Intel utförde sina äckliga handlingar.

Skrivet av ramlösa:

Nja, skulle nästan påstå motsatsen. Höjer du upplösningen minskar belastning på CPUn pga att GPUn flaskar.
Belastning på CPUn ökar med fps och marginellt med upplösningen.
En halvtaskig I5a kan driva en gtx1080 i 4k utan problem, men i 1080p är en halvtaskig i5a en extrem flaskhals.
Konsolerna har 8 kärnor (trådar) gissar att det blir "taket" i bra många år till.

Inte fel med fler kärnor om det inte är en värdelös Bulldozer...

Riktar nog in mig på 6-kärnor, förmodligen bättre fps/kr.

Kommer det krävas lika mycket av processorn i 4k/144hz som 1920/144hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men just denna informationen hade jag tagit med en nypa salt. Varför skulle dom mäta den mot Intel grejer av 3-4 generationer gammalt?

Priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jävlar vilket dåligt GPU score med Ryzen, jag har samma gpu (1080) med en 4790k och får mycket bättre resultat.

Skrivet av Mogwaii:

Min i7 6700k @ 4.5ghz och 1080 strix (+100mhz) får 168,80 i openGl testet.
Så stämmer deras test så verkar det inte lovande i grafik testet.

Återstår o se , jag väljer Intel över Amd men hoppas endå att Amd kan leverera denna gång så priserna sänks överlag.

Mvh

Jämför ni en Ryzen på 3,5 Ghz mot Haswell på 4,4 (och en Skylake överklockad till 4,6) Ghz?

Vad hade ni väntat er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Njae, är en 6/12 trådars 2.66Ghz från 2010 på ett dualbräde, värt att nämna är väl att de klockar rätt friskt. Sitter fortfarande kvar på min som tickar i 4Ghz+ och ger nära på 1000 poäng i r15, Inte så pjåkigt för något som är 7 år gammalt och köptes för en tusenlapp för ett antal år sedan. Det sagt så ser det riktigt bra ut för Ryzen i Cinebench, de verkar kunna hålla jämna steg med konkurransen, men frågan är hur det ser ut med singelprestandan, kör de med den automatiska överklockningen på eller av i detta test?

Däremot slår mig Physics scoren som väldigt låg i Firestrike, bara ~25% snabbare än min 7 år gamla X5650 med sex kärnor, vilket är lite oroväckande. Förhoppningsvis så är benchen felaktig, annars kan det bara tecken på rejäla brister i prestandan fläckvis.

Här blir det troligen inte någon Ryzen om de inte släpper några modeller med fler kärnor, eller om de överklockar riktigt bra (5Ghz+) och den fläckvis ojämna prestandan visar sig vara falskt alarm. Har inte kört AMD sedan min Opteron 165 som köptes ett par dagar efter release.

Sorry jag såg bara att det stod 12 cores och 24 threads på benchmark bilden, my bad : D

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Viochee:

@JonasT: Får ni säga om ni fått in några test exemplar? tänkte när man kan förvänta sig recensioner?

Jag kan egentligen inte säga mycket mer än att den här killen påstår att mer information bör finnas under dagen.

Permalänk
Skrivet av MrMeia:

Det blir till 99% en AMD Ryzen 1800x för min del!

Otroligt mycket lovande på varje hörn, har aldrig ägt en AMD burk samt har heller inte uppdaterat mig ordentligt sedan 2008-2010 så sitter fortfarande på Intel socket LGA775. (Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,33GHz)

Blir en otroligt liten leap of faith med alla dessa benchmarks osv. har lyckats hålla mitt tålamod i nästan 10år och så kommer Ryzen, det måste finnas en gud

1800x för min del bl.a. för man väntat snart 10år och hållt ut så man känner sig värd det + att sponsra dem lite så det rörs runt lite i grytan tills nästa gång det är dags att lägga en bomb!

PC IDAG:
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2,33GHz
GPU: Gigabyte GeForce GT 430 (1GB)
PSU: 300W från en HP Compaq dx2400
MOBO: Från en HP Compaq dx2400
RAM: 2x4GB (8GB) 800MHz

Så ni kan ju tänka er det ansiktslyftet haha

Ivrig!!

Imponerande discplin!
Och ja, helsefyr vilket lyft det kommer bli. Har du ens SSD i din nuvarande burk?
Annars har du det lyftet också att njuta utav.

Hade varit roligt med någon form av benchmarkjämförelse för att se procentuell skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hänger inte med? Priset på vadå gör att man mäter Ryzen emot en 3 år gammal Intel CPU?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Hänger inte med? Priset på vadå gör att man mäter Ryzen emot en 3 år gammal Intel CPU?

Alla intels nuvarande modeller är också långsammare än flera år gamla CPU:er bortsett från de allra vassaste idag. Det handlar om hur man jämför. För 4000:- slår man fortfarande inte det man kunde få för 10000:- för ett par år sedan. Det som händer är att viss prestanda kryper ner i prisklasserna varje år medan det fylls på med högre prestanda i yttersta toppsegmentet.

EDIT: Ser att det finns utrymme för missförstånd. Menar du att du tvivlar på benchmarkens äkthet baserat på vad man jämför prestandan med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kan egentligen inte säga mycket mer än att den här killen påstår att mer information bör finnas under dagen.

nice! blir att spamma F5 vid kl 15 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jämför ni en Ryzen på 3,5 Ghz mot Haswell på 4,4 (och en Skylake överklockad till 4,6) Ghz?

Vad hade ni väntat er?

Antagligen lite mer fjong i poängen med tanke på hälften så många kärnor hos dessa processorer, samt troligen ganska liknande prisbild och klockfrekvensen bara är 25% högre hos Haswellen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kan egentligen inte säga mycket mer än att den här killen påstår att mer information bör finnas under dagen.

Hoppas att den där killen firat Ryzens prestanda genom att supa sig full, skiter i allt, rev pappret med NDA't och vill göra sig ett namn som killen som var först med recension av Ryzen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla intels nuvarande modeller är också långsammare än flera år gamla CPU:er bortsett från de allra vassaste idag. Det handlar om hur man jämför. För 4000:- slår man fortfarande inte det man kunde få för 10000:- för ett par år sedan. Det som händer är att viss prestanda kryper ner i prisklasserna varje år medan det fylls på med högre prestanda i yttersta toppsegmentet.

EDIT: Ser att det finns utrymme för missförstånd. Menar du att du tvivlar på benchmarkens äkthet baserat på vad man jämför prestandan med?


"Alla intels nuvarande modeller är också långsammare än flera år gamla CPU:er bortsett från de allra vassaste idag."

??? Logiskt ??? Vilka Intel CPUer är slöare än motsvarande äldre? Var yrar du om?

"Det handlar om hur man jämför."

Vad pratar du om? Detta är väll ingen tolknings fråga. Högst poäng vinner?

"För 4000:- slår man fortfarande inte det man kunde få för 10000:- för ett par år sedan. "

En Pentium G4400 för 400:- gör mos av en 10 år gammal Pentium 965 EEE som kostade 10.000kr då.
Självklart så vinner en G4400 inte över en 3 år gammal CPU som kostade 10.000kr.
Det är väll fullt naturligt. Vad har det att göra med en Ryzen?
Hade det varit ett seriöst test hade det varit emot dom CPUer som man kan gå in i en affär och köpa över disk.
Inget annat.

Återigen. Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men detta "prestanda test" är ett troll.

Alltså svar på frågan. Ja det menar jag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:


"Alla intels nuvarande modeller är också långsammare än flera år gamla CPU:er bortsett från de allra vassaste idag."

??? Logiskt ??? Vilka Intel CPUer är slöare än motsvarande äldre? Var yrar du om?

"Det handlar om hur man jämför."

Vad pratar du om? Detta är väll ingen tolknings fråga. Högst poäng vinner?

"För 4000:- slår man fortfarande inte det man kunde få för 10000:- för ett par år sedan. "

En Pentium G4400 för 400:- gör mos av en 10 år gammal Pentium 965 EEE som kostade 10.000kr då?
Det är väll fullt naturligt. Vad har det att göra med en Ryzen?
Hade det varit ett seriöst test hade det varit emot dom CPUer som man kan gå in i en affär och köpa över disk.
Inget annat.

Återigen. Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men detta "prestanda test" är ett troll.

Alltså svar på frågan. Ja det menar jag.

Det är skitenkelt att själv jämnföra den score som står där mot valfri Intel CPU eftersom Sweclockers har med Cinebench r15 i sin test-suite. Man kan inte själv välja vad man vill jämnföra mot i cinebench så att kalla det för troll tyder mer på din förmåga att jämnföra presenterad data.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

sitter på i5 3570k i 4.7ghz, köpte den för en tusenlapp. det var ett stort lyft från min förra låsta i5 2400 kan jag säga, men nästa cpu blir garanterat en amd 1800x, dock håller nog min cpu ett tag till.
varför jag tänker välja amd är för att de nu verkar göra en bra processor och jag är så in i helvetes trött på att intel byter sockel hela tiden, Amd kommer köra på sin AM4 sockel länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:


"Alla intels nuvarande modeller är också långsammare än flera år gamla CPU:er bortsett från de allra vassaste idag."

??? Logiskt ??? Vilka Intel CPUer är slöare än motsvarande äldre? Var yrar du om?

Motsvarande? Hur definierar du motsvarande? Arvtagare som 6600K mot 3570K? Ryzen är från ett helt annat företag så du kan inte hitta någon motsvarande på det sättet, hur jämför du annars? Prisklass? Du klagar på att Ryzen jämförs med några år gamla Intel-processorer. Men de jämförs ju mot betydligt dyrare processorer. Så åldersskillnaden kompenseras bland annat med priset. Precis som att dagens i3 och i5 inte slår i7 från 3 år sedan, men istället säljer med att de har lägre pris.

Skrivet av AkUs:

"Det handlar om hur man jämför."

Vad pratar du om? Detta är väll ingen tolknings fråga. Högst poäng vinner?

Okej, så inga andra variabler då? Då får ju faktiskt 95% av Intels lineup idag stryk av flera år gamla Intel-processorer. För vi ska bara stirra på poäng och inte ta hänsyn till prisklass eller hur?

"För 4000:- slår man fortfarande inte det man kunde få för 10000:- för ett par år sedan. "

Skrivet av AkUs:

En Pentium G4400 för 400:- gör mos av en 10 år gammal Pentium 965 EEE som kostade 10.000kr då.
Självklart så vinner en G4400 inte över en 3 år gammal CPU som kostade 10.000kr.
Det är väll fullt naturligt. Vad har det att göra med en Ryzen?

Även Intel har svårt att göra processorer idag som är markant snabbare än de snabbaste de kunde göra för 3 år sedan. Det är alltså en rätt fet bedrift även idag att göra så snabba processorer. Allra helst för ett så väldigt mycket mindre företag som AMD.

Skrivet av AkUs:

Hade det varit ett seriöst test hade det varit emot dom CPUer som man kan gå in i en affär och köpa över disk.
Inget annat.

Återigen. Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men detta "prestanda test" är ett troll.

Alltså svar på frågan. Ja det menar jag.

Men vad tramsar du om. Detta är inte en recension med massa resurser bakom, det är läckta tester. Du kan inte förvänta dig att de har värsta testbänken fullproppad med det senaste utbudet. Och nä, testet är inte "ett troll". Kolla upp vad det betyder.

Jag ser det såhär. Hade det varit fejk hade de lätt kunnat fejka in andra testsystem som de jämfört med. Om de inte fejkar så får de ta vad de har till hands. Så jag ser verkligen inte hur man kan se det som belägg för att det är fejk för att de inte presterat fram en orimlig arsenal med aktuella processorer för sammanlagt tiotusentals kronor för denna läckan.

Sedan kan du ju själv jämföra t.ex. Cinebench med andra benchmarks som gjorts med moderna CPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Imponerande discplin!
Och ja, helsefyr vilket lyft det kommer bli. Har du ens SSD i din nuvarande burk?
Annars har du det lyftet också att njuta utav.

Hade varit roligt med någon form av benchmarkjämförelse för att se procentuell skillnad.

Tackar och bockar!

Jag har ingen SSD i min nuvarande burk nej så nu när du säger det kanske man borde göra lite tester och spara för att jämföra med det nya och visa upp!

Frågan är bara nu om man ska plocka en sata 2.5 SSD eller M.2 Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

@Delerium: jag bytte nyligen från 1080 till 1440 och jag kan säga att det är direkt märkbart, RAM usage gick upp till runt 3,5gb idle ifrån runt 2, CPUn hanterar allt flöde till ifrån dessa. Det är direkt märkbart skillnaderna även från CPUn, högre spikes framförallt. Kan bara tänka mig att 4k är ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Woot, det visste jag inte! AMD behöver dom där pengarna, om än det är kaffepengar jämfört med det dom missade när Intel utförde sina äckliga handlingar.
Skickades från m.sweclockers.com

Intel har betalat både den i USA och den i EU. Däremot slåss de med EU fortfarande så pengarna är låsta. Det handlar dessutom om böter vilket gör att AMD inte kommer att få pengarna ändå, däremot fick de pengarna i USA.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?