Twitch börjar sälja spel

Permalänk
Melding Plague

Twitch börjar sälja spel

Senare i år ska strömningsplattformen Twitch utmana Steam och börja sälja spel direkt via användarnas kanaler, där fem procent av intäkterna går till kanalernas ägare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår att det gäller PC men detta upplägg hade ju även fungerat mot konsolerna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Varför nämns ens dota 2 och lol i artikeln då dessa spel är f2p?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att plattformens största spel Dota 2 samt League of Legends inte finns med på listan."

Well, de är ju f2p. Och jag tror knappast Valve är särskilt sugna att sälja CS:GO eller Dota 2-items via nån annan tjänst än sin egen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av raexxlol:

Varför nämns ens dota 2 och lol i artikeln då dessa spel är f2p?

Skickades från m.sweclockers.com

Därför att folk spenderar väldigt mycket pengar på dem här spelen och att de har en stor andel av tittarsiffrorna. League ligger ju nästan alltid överst i twitch, dota2 några platser längre ner.

60$/år verkar det som i genomsnitt 2013. Så om Imaqtpie fick 5% på sina 1.6miljoner följare blir det 4.8 miljoner $/år inga småpotatisar det inte.

Mer info
Permalänk
Medlem

Mmmmm, uPlay.... Förhåller mig skeptisk, kanske positivt med mer konkurrens till Valve men tycker att både Origin och uPlay är hemska plattformar och knappt står för konkurrens.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Går det inte att koppla till Steam så kommer då jag inte köpa något därifrån

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hehe, ännu en förbannad nedladdnings/gamelauncherklient då... Orka.

Önskar bara att de kunde standardisera det där, så samma klient kunde användas hos samtliga aktörer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Mmmmm, uPlay.... Förhåller mig skeptisk, kanske positivt med mer konkurrens till Valve men tycker att både Origin och uPlay är hemska plattformar och knappt står för konkurrens.

Skrivet av xpanterx:

Går det inte att koppla till Steam så kommer då jag inte köpa något därifrån

Skrivet av kaput:

Hehe, ännu en förbannad nedladdnings/gamelauncherklient då... Orka.

Önskar bara att de kunde standardisera det där, så samma klient kunde användas hos samtliga aktörer.

Det kommer ju troligtvis aldrig att hända. Valve vill såklart ha pengar för att sälja spel via Steam. Vill man inte betala Valve så får man fixa sin egen shop/plattform. På samma sätt kommer inte iTunes, Spotify etc slås ihop. Det vore smidigt för kunderna men det är inte realistiskt. Så vi kommer få fortsätta dras med Origin och Uplay och vad mer som kommer dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det kommer ju troligtvis aldrig att hända. Valve vill såklart ha pengar för att sälja spel via Steam. Vill man inte betala Valve så får man fixa sin egen shop/plattform. På samma sätt kommer inte iTunes, Spotify etc slås ihop. Det vore smidigt för kunderna men det är inte realistiskt. Så vi kommer få fortsätta dras med Origin och Uplay och vad mer som kommer dyka upp.

Klart det inte kommer hända, men det är väl fortfarande tillåtet att drömma, eller?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

"Nämnvärt är att plattformens största spel Dota 2 samt League of Legends inte finns med på listan."

LOL, kissade nästan på mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Hehe, ännu en förbannad nedladdnings/gamelauncherklient då... Orka.

Önskar bara att de kunde standardisera det där, så samma klient kunde användas hos samtliga aktörer.

Så att utvecklingen stannar av? Nej tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tycker 5% låter lågt. Det blir $3 på ett spel för $60. Fast om tillräckligt många är intresserade av att köpa ett spel via ens kanal blir ju det till pengar det också, antar jag.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Största problemet med Dota 2 och LoL är väl att det är ett F2P som tidigare nämnt, skulle ju kunna göra reklam/sälja hatt paket kanske istället... hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag tycker 5% låter lågt. Det blir $3 på ett spel för $60. Fast om tillräckligt många är intresserade av att köpa ett spel via ens kanal blir ju det till pengar det också, antar jag.

Ja det är ju inga stora pengar det rör sig om per sålt spel. Men både spelutgivaren och Amazon/Twitch ska ju tjäna på det också. Och det går inte att höja priserna för då går kunderna till andra försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Så att utvecklingen stannar av? Nej tack

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle utvecklingen stanna av för att man standardiserar protokoll och ramverk? Tycker du exempelvis att internet inte utvecklats sedan 80-talet, då IPv4 som även används idag lanserades?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Därför att folk spenderar väldigt mycket pengar på dem här spelen och att de har en stor andel av tittarsiffrorna. League ligger ju nästan alltid överst i twitch, dota2 några platser längre ner.

60$/år verkar det som i genomsnitt 2013. Så om Imaqtpie fick 5% på sina 1.6miljoner följare blir det 4.8 miljoner $/år inga småpotatisar det inte.

Jo jag vet men denna artikel handlar nu om spelförsäljning via twitch, något som inte fungerar så bra för dota och lol då spelen är gratis

Visa signatur

: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag tycker 5% låter lågt. Det blir $3 på ett spel för $60. Fast om tillräckligt många är intresserade av att köpa ett spel via ens kanal blir ju det till pengar det också, antar jag.

tycker det låter asmycket för det lilla personen gör. Personen hade iaf spelat spelet, om den får 3 dollar extra för att något sett personens stream och gillade spelet är de ju asnice. Detta uppmuntrar fler spelare att streama, och fler kommer bli belönade för sitt streamande.
Tycker denna 5% är en otroligt bra och fiffig lösning på att få folk att börja använda amazons/twitch egna tjänst.
Till skillnad från cs och steam i början då man vart tvingad om man ville köra cs

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Okej att man kan köpa spel/länkar till spel men att streamers får en del av kakan? Nej, det är inte bra. Vissa kommer börja och dra nytta utav detta genom hype och tråkiga saker

Permalänk
Medlem

Man är bäng i huvudet om man ger streamers en enda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Man är bäng i huvudet om man ger streamers en enda krona.

Kan man få fråga varför du tycker så här?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag slutade använda twitch för att det var för mycket reklamavbrott och väntetidsreklamavbrott. Om den här direktinkomsten betyder att det blir mindre reklam kanske jag börjar använda twitch igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Password:

Jag slutade använda twitch för att det var för mycket reklamavbrott och väntetidsreklamavbrott. Om den här direktinkomsten betyder att det blir mindre reklam kanske jag börjar använda twitch igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Med Twitch Prime/Turbo slipper du reklam helt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag slutade använda twitch för att det var för mycket reklamavbrott och väntetidsreklamavbrott. Om den här direktinkomsten betyder att det blir mindre reklam kanske jag börjar använda twitch igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Firkraag:

Med Twitch Prime/Turbo slipper du reklam helt.

Adblock-plugins till webbläsaren fungerar också om man är snål.

Permalänk
Medlem

"För försäljning av spel är Steam den största aktören, någonting som Twitch nu hoppas kunna ändra på i framtiden."

Lycka till, men de kommer inte sälja mer till mig än vad origin eller uplay har hittills. Jag favoriserar inte steam egentligen, men det är en mognare plattform än alla andra inom branchen.
Däremot gäller gog i första hand, av självklara anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Man är bäng i huvudet om man ger streamers en enda krona.

"Man är bäng i huvudet om man betalar för streaming-tjänster såsom Netflix och HBO."

Många som subscribar till streamare eller donerar kollar på streamen nästan varje dag, att titta på stora streamare är nästan som att titta på en tv-serie, de gör material som sänds som du kan kolla på en eller flera gånger i veckan, så att supporta en streamer gör att de kommer fortsätta att streama och så kan du som tittare få behålla ditt "favorit-program", inget "bäng i huvudet" med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Kan man få fråga varför du tycker så här?

Läs: "Jag är avundsjuk på att de kan tjäna pengar på att sitta hemma och vara underhållande/duktig i spelvärlden. Så utav den anledningen sitter jag med ett hat mot alla streamers för de förtjänar inte pengarna de får och folk som ger dessa personer pengar är dumma i huvudet."

Jag ser inte mig själv köpa ett spel via Twitch för att stödja en streamer, men det finns nog ett par st som vill. Så varför inte, idéer som denna har diskuteras på Twitch i en väldigt lång tid. Det är många som frågar deras favorit-streamer om det har s.k "referral links" för det spelet de spelar. Dvs ett sätt att tala om för utvecklare att just detta köp kommer ifrån streamer XYZ som streamade deras spel xx.xx.xxxx. Kanske är detta svaret på det litegrann?

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Angående ämnet så är det väl ett bra förstasteg förutsatt att det görs rätt. Vore skoj om även ickepartners kunde få tillgång till detta. Någon info om det?

Tror dock inte det kommer bli någon jättehit då Steam inte är med på det hela. Den som lever får se.

§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Mer konkurrens, bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag tycker 5% låter lågt. Det blir $3 på ett spel för $60. Fast om tillräckligt många är intresserade av att köpa ett spel via ens kanal blir ju det till pengar det också, antar jag.

5% av intäkterna är väldigt mycket, speciellt när du inte behöver göra något mer än vad du redan gör.
Du har 10 000 tittare och en procent köper spelet du spelar och du har 300$ utan att göra något du inte gjorde förra månaden när den funktionen inte fanns.

Jag gissar på att den procent satsen kommer sänkas ganska omgående, om dom inte enbart satsar på att ta marknadsdelar från Steam...