Hur stor roll spelar egentligen moderkort? (jämförelse mellan två AM4-modeller)

Permalänk

Hur stor roll spelar egentligen moderkort? (jämförelse mellan två AM4-modeller)

Jag kommer preliminärt att bygga en burk med Ryzen och Vega (givetvis beroende på vad kommande benchmarks visar), så jag sitter redan nu och kikar på de moderkort som för närvarande finns i handeln. Det jag är osäker på vad som faktiskt skiljer sig mellan moderkorten, dvs. bortsett från uppenbara saker som antal portar, minnesstöd etc.

Titta på följande jämförelse mellan Asus Prime X370-Pro och MSI X370 XPower Gaming Titanium:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4186273,4186271

Vad är det egentligen för specs som gör att MSI-kortet är så pass mycket dyrare? Är det bara det faktum att det har stöd för U.2 och en extra plats för M.2? För i övrigt verkar det bara vara småsaker som antal USB- och SATA-anslutningar. Är det något annat som påverkar, som inte framgår i specjämförelsen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Antal faser för strömförsörjningen och kylningen för densamma skiljer mellan billigare och dyrare moderkort.

Dock har även Asus Prime X370 Pro väl tilltagen kylning för VRM enligt alla bilder jag sett, så det bör inte vara något problem. Mycket handlar också om marknadsföring, med specialdesignade PCB:s i olika färger, lysdioder överallt o.s.v. som bara kostar en massa extra utan att tillföra något.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Det dyrare moderkortet har ju "Power Gaming" i namnet, då MÅSTE det ju vara bättre...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Jeg tror at hvis man skal overklokke en prosessor, så er man avhengig av at bios (el. uefi) har instilinger som gjør overklokking mulig, utover hva en prosessor vil kjøre på sånn uten videre.

Synes at baksiden på ROG Crosshair VI Hero er sjarmerende hvor alle usb portene er å finne der bak på rekke og rad, pent og ryddig.

En annen åpenbar ting med hovedkort, er størrelsen. ATX er vanlig størrelse, så hvis man går for noe mindre, så kan man nok møte noen utfordringer sånn i forhold til hva man har av forventninger tenker jeg.

Har ellers lagt merke til at, et hovedkort kan ha to M.2 tilkoblinger, men de kan ha ulik hastighet, men dette er kanskje ikke noe problem i seg selv for en vanlig hjemmebruker. Jeg tenker å benytte PCI-E plass nummer to (antar at dette er mulig), men med x8 hastighet og ikke full x16 hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman2:

Jeg tror at hvis man skal overklokke en prosessor, så er man avhengig av at bios (el. uefi) har instilinger som gjør overklokking mulig, utover hva en prosessor vil kjøre på sånn uten videre.

Synes at baksiden på ROG Crosshair VI Hero er sjarmerende hvor alle usb portene er å finne der bak på rekke og rad, pent og ryddig.

En annen åpenbar ting med hovedkort, er størrelsen. ATX er vanlig størrelse, så hvis man går for noe mindre, så kan man nok møte noen utfordringer sånn i forhold til hva man har av forventninger tenker jeg.

Har ellers lagt merke til at, et hovedkort kan ha to M.2 tilkoblinger, men de kan ha ulik hastighet, men dette er kanskje ikke noe problem i seg selv for en vanlig hjemmebruker. Jeg tenker å benytte PCI-E plass nummer to (antar at dette er mulig), men med x8 hastighet og ikke full x16 hastighet.

Det der lurt jeg på også, hvis jeg har to M.2 SSD, må jeg gå ner på 50% prestanda?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jeg tror det kan være slik, at du ikke vil merke noe, med mindre du kjører sånn testbenk program, for maksimal ytelse i test. Men jeg er ingen ekspert, og kan ikke komme med noen sammenligning, som ellers kunne sammenligne en M.2 hastighet med lavere fart sammen med noen "vanlig" SSD. Jeg tipper på at en M.2 port med lavere hastighet er uansett kjappere enn en vanlig SSD, heh, men ikke si det til noen.