Permalänk
Medlem

Känns som det är flera saker som inte riktigt klaffat.

Flera reviewers jag ser på youtube gnäller att de bara får minnen att fungera upp till 2666mhz och då med massa strul.

Verkar även problem med att köra windows power option på balanserad utan man måste välja prestanda för att boostfunktionen ska fungera korrekt.

Flera klagade också på att man inte kom upp i de utlovade 4.1ghz som peak.

Nedan så säger Hardware Unboxed att även om ryzen inte vinner i FPS så var upplevelsen silkeslen i bland annat GTAV medans med 7700k kunde ibland uppleva någon studder.

https://www.youtube.com/watch?v=mW1pzcdZxKc&feature=youtu.be&...

Tror vi kommer se lite omtestning inom någon månad med uppdaterade bios/drivers/etc

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mirre55:

@Decimal:

Vi ses nästa år när du ska låtsas att du ska köpa Zen+.

@mirre55
Får man inte ändra sig? Jag köper väl inte något med sämre prestanda.
Jag väntade på testerna och det vart som det vart.

Säkert fler som gjorde som jag och du kan få se orderbekräftelse om du vill.

Märkligt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Känns som det är flera saker som inte riktigt klaffat.

Flera reviewers jag ser på youtube gnäller att de bara får minnen att fungera upp till 2666mhz och då med massa strul.

Verkar även problem med att köra windows power option på balanserad utan man måste välja prestanda för att boostfunktionen ska fungera korrekt.

Flera klagade också på att man inte kom upp i de utlovade 4.1ghz som peak.

Nedan så säger Hardware Unboxed att även om ryzen inte vinner i FPS så var upplevelsen silkeslen i bland annat GTAV medans med 7700k kunde ibland uppleva någon studder.

https://www.youtube.com/watch?v=mW1pzcdZxKc&feature=youtu.be&...

Tror vi kommer se lite omtestning inom någon månad med uppdaterade bios/drivers/etc

SKall suga lite på detta. Ny dator i vår/sommar, så då har väl saker och ting planat ut

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Flopper: fast nu länkade du en 4c/4t och inte en 4c/8t. Har inte läst något om problem med i7or i bf1 även om jag är övertygad om att ryzen kan göra bättre ifrån sig där. Problemet blir när ryzen gör sämre ifrån sig i alla andra spel.
Hoppas fortfarande på att det är något som kan bli lite bättre med bios updates pga någon bugg men det ser inte ljust ut.

absolut, men många sitter med en 4c och anser det är lika bra.
testerna visar mest, tidiga bios, minnes hantering, windows scheduler etc..massa frågetecken än så länge.
låt moderkort mogna lite med bios etc..så kommer det funka ruggigt bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

En överklockad 1700 är dagens vinnare helt klart

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Vid lunchtid ungefär, idag alltså.

Permalänk
Medlem

Lite bättre IPC än väntat ändå! Jag trodde bara att de skulle nå upp till Ivy Bridge och inte Haswell:) Nu återstår att se hur de hanterar Virtualisering och hitta ett mobo som klarar ECC-minne. Jag sätter mitt hopp till Asrock Taichi, tills motsatsen bevisats:) Att kunna ha den prestanda jag har nu och samtidigt ha lika mycket till för mina hemmaservrar blir perfekt:)

Sedan kan jag känna mig tveksam till att bara testa 720p och 1080p. Jag förstår att man gör det för att skillnader mellan propparna blir tydligare då, men är det inte 1440p och 2160p mer framåtblickande upplösningar att testa prestanda i. Det är ju inte så att någon kommer att spela i 720p, menar jag:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haker:

En överklockad 1700 är dagens vinnare helt klart

Gällande Ryzen, spel etc...på reddit just nu
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creat...

Fråga
Hi,
In some workloads SMT seems to be causing lower framerates.
Have AMD seen this behaviour in testing? If so, have you identified the cause and would you be willing to share it? I'm interested in whether it's an issue with the processor, the specific software, or maybe an issue with the windows scheduler and high thread counts.
Thanks for your time

Svar
Thanks for the question. In general, we've seen great performance from SMT in applications and benchmarks but there are some games that are using code optimized for our competitor... we are confident that we can work through these issues with the game developers who are actively engaging with our engineering teams.
Lisa Su

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jmeistr:

@Ratatosk: Vid lunchtid ungefär, idag alltså.

Tack fick i väg min beställnng först 17:00, nu lovar de ändå att de skickar samma dag även om man beställer så sent som kl 22:00, jag hoppas på det bästa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Flopper: Förhoppningsvis, just nu skulle jag troligtvis få enormt liten skillnad i de spel jag spelar för kostnaden.
Kommer behöva avvakta ett par veckor och se var resultaten landar, känns väldigt konstigt att 1800X knäcker 6900k i många syntetiska benchmarks men blir slaktad i spel.

Det här är enormt svårt att förbise för mig som primärt spelar CSGO tyvärr. :/
https://youtu.be/9wJQEHNYE7M?t=7m12s

Permalänk
Medlem

Verkar som schedulern inte vet vart den skall skicka processtrådarna eftersom den går bättre utan smt ibland. Eller så sätter spelutvecklarna cpu affinity fel. Kan ju vara så att cpu id säger Amd och spelen/os tror det är en gammal Amd.
Linux har iaf blivit patchat alldeles nyligen för att få den saken rätt. Kanske det kommer en uppdatering till windows snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Flopper: Förhoppningsvis, just nu skulle jag troligtvis få enormt liten skillnad i de spel jag spelar för kostnaden.
Kommer behöva avvakta ett par veckor och se var resultaten landar.

folk har olika behov, själv väntat i flera år på att 6c/12t att bli prismässigt rätt.
Dags nu för Ryzen

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Så här skrev jag i Tisdags morse.

Skrivet av Ratatosk:

Blev så besviken på XFR så att jag avbokade 1700X och bokade en 1700 i stället.

Några personliga åsikter med tanke på hur det verkar bli.

IPC; bättre än förväntat, lyckas nå runt Intels nivå.
Klock frekvenser; något bättre än förväntat, detta är åtta kärnor.
Effektförbrukning; strålande bra, 95W och 65W för en åttakärnig!
Överklockning; som förväntat, verkar gå att överklocka, men detta är åtta kärnor, räkna med att den börja suga åt sig effekt ganska snabbt.
Priser; bättre än förväntat, åttakärninga CPUr som börjar på 3700 är ett stort steg framåt.
Minnesstöd, besviken över att vi inte verkar få ECC och buffrat minne.
XFR; en besvikelse, kan bli bra på sikt men är den inte nu.
Utbud av CPU, besviken på att vi inte fick fyrkärniga och sexkärniga denna lansering.
Utbud av moderkort, skralt, saknas highend mATX, saknas mITX, mycket RGB skit, men sämre med VRM-kylare.

Trots att inte allt blev perfekt, tycker jag att detta luktar succé.

Verkar som att min spåkula är skapligt välpolerad.
De flesta av oss visste nog ungefär hur Ryzen skulle prestera, innan testerna gått upp, även om en del hoppades på mer.
Nu kommer en viss baksmälla efter euforin, efter ett tag kommer det en tillnyktring, då vi finner att detta är inte alls så dumt ändå.
Vi kommer också se på ökad prestanda närmaste tiden, uppdateringar av UEFI, uppdateringar av Windows och uppdateringar av spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@mirre55
Får man inte ändra sig? Jag köper väl inte något med sämre prestanda.
Jag väntade på testerna och det vart som det vart.

Säkert fler som gjorde som jag och du kan få se orderbekräftelse om du vill.

Märkligt inlägg

Är väl snarare att du har två bra processorer som presterar bra i spel. Även om Ryzen hade presterat lika bra som 6900K i spel så hade det varit pengar i sjön att uppgradera då prestandaskillnaden inte hade varit så stort.

Så jag tror de flesta reagerade på är att du hade två väldigt bra spel processorer och var villig att spendera pengar för något som bäst hade varit en sidgradering.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@Ratatosk

I AMA-tråden bekräftar AMD att Ryzen har stöd för ECC, men att de inte validerat det mot workstations etc ännu. Det är upp till moderkortstillverkarna att välja om de vill implementera stöd för tekniken.

Och på tal om tidiga förutsägelser så var det ingen högoddsare att Intel fortfarande skulle leda i singeltråd (genom 7700k) och i multitråd (genom 2c/4t extra på 6900k), men på alla kombinationer mellan däremellan blev det roligt:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle gärna se speltester med SMT avstängt, om någon hittar det så länka gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Skulle gärna se speltester med SMT avstängt, om någon hittar det så länka gärna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Lite bättre IPC än väntat ändå! Jag trodde bara att de skulle nå upp till Ivy Bridge och inte Haswell:) Nu återstår att se hur de hanterar Virtualisering och hitta ett mobo som klarar ECC-minne. Jag sätter mitt hopp till Asrock Taichi, tills motsatsen bevisats:) Att kunna ha den prestanda jag har nu och samtidigt ha lika mycket till för mina hemmaservrar blir perfekt:)

Sedan kan jag känna mig tveksam till att bara testa 720p och 1080p. Jag förstår att man gör det för att skillnader mellan propparna blir tydligare då, men är det inte 1440p och 2160p mer framåtblickande upplösningar att testa prestanda i. Det är ju inte så att någon kommer att spela i 720p, menar jag:)

Fast är verkligen IPC på Haswell/Broadwell nivå?

Med tanke på hur en modern high-end x86 är konstruerad får man nog dela in IPC i tre klasser

1. skalära heltal

2. skalära flyttal

3. vektoriserade heltal/flyttal

Av dessa är det endast 2. där IPC matchar Haswell/Broadwell. Rent teoretiskt har också Zen klart högre kapacitet här, så rätt väntat att detta skulle vara den starkaste punkten. Zen kan köra upp till två skalära flyttalsadditioner OCH två flyttalsmultiplikationer per cykel.

Haswell/Brodwell kan maximalt köra två skalära flyttalsoperationer per cykel, varav max en kan vara en addition. Skylake förbättrar detta till två skalära flyttalsoperationer per cykel och det kan vara vilken kombination av addition/multiplikation som helst.

Att Zen skulle ligga efter i 3. har varit självklart sedan i höstas, teoretiskt har Haswell och senare dubbla kapacitet per cykel (32 SP / 16 DP per cykel mot 16 SP / 8 DP för Zen). Skylake kan nå över 90 % av detta teoretiska max i verkliga applikationer.

Det stora frågetecknet just nu är exakt hur bra/dåligt 1. är då det är den överlägset viktigaste parametern i praktiken. Det både för desktop och framförallt för servers. T.ex. så är all kod som kör i OS-kärnor uteslutande 1., är inte tillåtet att köra flyttal eller SSE/AVX-kod i Window, Linux eller OSX kärnorna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Gällande Ryzen, spel etc...på reddit just nu
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5x4hxu/we_are_amd_creat...

Fråga
Hi,
In some workloads SMT seems to be causing lower framerates.
Have AMD seen this behaviour in testing? If so, have you identified the cause and would you be willing to share it? I'm interested in whether it's an issue with the processor, the specific software, or maybe an issue with the windows scheduler and high thread counts.
Thanks for your time

Svar
Thanks for the question. In general, we've seen great performance from SMT in applications and benchmarks but there are some games that are using code optimized for our competitor... we are confident that we can work through these issues with the game developers who are actively engaging with our engineering teams.
Lisa Su

En del intressant i den tråden, bl.a detta:

[–]Minkipunk 63 points an hour ago
Hello AMD! This question is a very short one.
Do Ryzen CPUs support ECC Memory, yes or no?

[–]AMD_LisaSu CEO of AMD 73 points 50 minutes ago
Yes they do!

Då är det bara upp till moderkortstillverkarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Japp, IPC är mycket bra. Får se om de kan räta ut en del av problemen med vissa spel.

Jag har kollat på recensionen på Guru3D eftersom de testade spel i 1440p som jag har. Det är helt klart GPU som flaskar prestandan där, och då är valet av CPU mer baserat på annat. The Division ser däremot lite krassligt ut. Hoppas Massive/UBI hittar en lösning i framtida patch.

Permalänk
Medlem

Tack, får kolla in GamersNexus recension. Det verkar klart påverka prestandan i vissa spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FishTank:

Är väl snarare att du har två bra processorer som presterar bra i spel. Även om Ryzen hade presterat lika bra som 6900K i spel så hade det varit pengar i sjön att uppgradera då prestandaskillnaden inte hade varit så stort.

Så jag tror de flesta reagerade på är att du hade två väldigt bra spel processorer och var villig att spendera pengar för något som bäst hade varit en sidgradering.

Hade Den bara haft samma spelprestanda som 7700K hade jag köpt då jag vill köra AMD och prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med tanke på hur en modern high-end x86 är konstruerad får man nog dela in IPC i tre klasser

1. skalära heltal

2. skalära flyttal

Av dessa är det endast 2. där IPC matchar Haswell/Broadwell. Rent teoretiskt har också Zen klart högre kapacitet här, så rätt väntat att detta skulle vara den starkaste punkten. Zen kan köra upp till två skalära flyttalsadditioner OCH två flyttalsmultiplikationer per cykel.

.....

Det stora frågetecknet just nu är exakt hur bra/dåligt 1. är då det är den överlägset viktigaste parametern i praktiken. Det både för desktop och framförallt för servers. T.ex. så är all kod som kör i OS-kärnor uteslutande 1., är inte tillåtet att köra flyttal eller SSE/AVX-kod i Window, Linux eller OSX kärnorna.

Du säger att det enbart är punkt 2 där IPC matchar, men du säger sen sist att punkt 1 är ett frågetecken? Det lät som du redan visste svaret på punkt 1 i första stycket? Hur ska du ha det?

Permalänk
Medlem

1700 är helt rå om man stressar systemet med mer än bara spel och i 1440p tror jag.
Skulle gärna se lite tester med multitasking.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

En fullfjädrad 1700 review med överclockning skulle sitta fint ingen som hittat nån?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buio:

Du säger att det enbart är punkt 2 där IPC matchar, men du säger sen sist att punkt 1 är ett frågetecken? Det lät som du redan visste svaret på punkt 1 i första stycket? Hur ska du ha det?

Det är uppenbart att Zen inte matchar Haswell/Broadwell på 1.

Men tyvärr är det så att väldigt få testar 1. trots att det i praktiken är den viktigaste parametern. Alla som pratar om virtualisering, massiv multitaskning, programutveckling etc kommer med största sannolikhet ha 1. som primär flaskhals.

Det jag inte kan säga med någon större precision (p.g.a. av brist på testfall) är hur bra/dåligt IPC är för 1. Rätt säker på att min gissning att Zen skulle nå Ivy Bridge är en överskattning.

Om inte annat lär vi få reda på det när Naples släpps för då kommer väldigt nära 100 % av alla tester hamna där (15-20 % av servermarknaden är 3. men finns liksom ingen poäng att ens fundera på Zen där).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blev betydligt jämnare i 4K.* Såg denna nyss:

Edit: *vissa spel.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

@Yaana: No shit att det blir jämnt i 4k där grafikkortet är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

1. skalära heltal

2. skalära flyttal

Haswell/Brodwell kan maximalt köra två skalära flyttalsoperationer per cykel, varav max en kan vara en addition. Skylake förbättrar detta till två skalära flyttalsoperationer per cykel och det kan vara vilken kombination av addition/multiplikation som helst.

Att Zen skulle ligga efter i 3. har varit självklart sedan i höstas, teoretiskt har Haswell och senare dubbla kapacitet per cykel (32 SP / 16 DP per cykel mot 16 SP / 8 DP för Zen). Skylake kan nå över 90 % av detta teoretiska max i verkliga applikationer.

Intressant. Vilka benchmarks mäter punkt 1?