Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

47.000MB/s läs
44.500 MB/s skriv
AIDA64 minnestest @ 3200Mhz 14-14-14-34

Innan uppdatering av UEFI

Wow, 3200mhz?

Edit, forumet buggar som fan. Ursäkta dubbelpost.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirMacke:

47.000MB/s läs
44.500 MB/s skriv

Från Sweclockers test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@SirMacke: 3200 helt stabilt?

Stabilt än så länge, har inte hittat några problem än.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

47.000MB/s läs
44.500 MB/s skriv

Kör du dubbla stickor?

Mina 4a kommer bara upp i 2666 (är 3200 minnen)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Nu behöver jag ha hjälp att tolka vad du skriver, för jag tycker att det låter som att du någonstans argumenterar emot dig själv ovan.
Först visar du att vid samma klockfrekvens, men med olika antal kärnor, vinner de fler kärnor. Såhär långt är jag med och jag förstår förutsättningen.

Men sedan säger du att "alla benchmarks" testar skalära flyttal och att det är därför Ryzen får så bra i benchmarks, medan spel bygger på skalära heltal. Nu kör det ihop sig för mig, för som du formulerar dig låter det på något vis som att i den benchmark du precis visat upp, vid 2.8GHz, så beror Ryzens placering på att man kör skalära flyttal i den benchen? Enda möjligheten att det går ihop är ifall de benchamrks som man mäter spelprestanda i av någon anledning använder sig av flyttal när man benchar och heltal när man spelar. Jag får inte detta att gå ihop.

Det verkar som att du inte riktigt förstår det tekniska språk @Yoshman använder, och han kanske inte riktigt förstår vad du inte förstår alternativt inte klarar av att formulera sig på ett enklare sätt.

Utan att säga att det på något sätt är helt rätt eller att det Yoshman antar om de olika arkitekturerna är helt sant så kan vi tänka oss tre processorer nedan, där jag lite smått snappat upp det man kan se i resultaten och matchat med Yoshmans teorier:

P1: Processor 1 (Typ Ryzen 8C, stark i flyttal men lite sämre i heltal)
Flyttalsprestanda 1
Heltalsprestanda 0,5

P2: Processor 2 (Typ 7700k 4C, starka högt klockade kärnor)
Flyttalsprestanda 0,9
Heltalsprestanda 1

P3: Processor 3 (Typ en 6900k 8C, generellt stark men lite efter processor 2 pga lägre klock och IPC)
Flyttalsprestanda 0,8
Heltalsprestanda 0,7

För enkelhetens skull skippar vi nu SMT då det inte är riktiga kärnor och att det därmed blir svårare att luta sig mot Amdahl's Law och antaganden om generella laster. Kollar vi på figuren från wikipedia och antar att vi har ett spel vars last till mycket stor del (90 %) är parralell så ser vi att 4 kärnor skulle ge ca 3,2 ggr uppsnabbning, och 8 kärnor ca 5 ggr uppsnabbning.

I flyttalstunga laster skulle då P1 vinna, oavsett hur många trådar som används. Entrådig heltalsprestanda vinner självklart P2 och P1 kommer sist. Om man däremot antar ett spel till 90 % parralelliserbart och tar värdena från Amdahl's law ovan så får vi då prestanda enligt följande:

P1: 0,5*5 = 2,5
P2: 1*3,2 = 3,2
P3: 0,7*5 = 3,5

Har inte tid att utveckla så mycket mer nu men om du klurar på detta lite och ställer det i relation till det Yoshman sagt i det inlägg du citerade, förstår du bättre då?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kör du dubbla stickor?

Mina 4a kommer bara upp i 2666 (är 3200 minnen)

4 stickor kommer inte upp i mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är 2 stickor.
6406 i Time Spy, ingen aning hur det står sig, ska kolla Firestrike.
Men först uppgradera UEFI.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

4 stickor kommer inte upp i mer.

Tidigare uppgifter sa att det var max 2133 för 4a stickor (även asus memory qualify list+AMD) så....Var har du hittat den "spikade" informationen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Tidigare uppgifter sa att det var max 2133 för 4a stickor (även asus memory qualify list+AMD) så....Var har du hittat den "spikade" informationen?

Det beror väl på moderkortstillverkare och kort?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det beror väl på moderkortstillverkare och kort?

Inte enligt vad jag läst iaf. Om AMD går ut med 2133MHz för 4 stickor och minneskontrollen sitter i CPUn bör det vara det som gäller för alla moderkortstillverkare (fram tills att AMD hittar en lösning som vidare befordras till moderkortstillverkarna). Dock går mina upp till 2666MHz och jag hoppas bios uppdateringar fixar lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får skylla mig själv för att uppdatera UEFI utan att pausa BitLocker, och inte ha koden..
SUCK

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

Jokers benchmarks utan en GPU bottleneck, ser mer ut som väntat.

https://youtu.be/nsDjx-tW_WQ?t=3m29s
Ouch.

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta "väggen" vid 4.1GHz (som SWEC stötte på). Körde Asus OC program och vid 4.1GHz rusade Volten och tempen och datorn krashade. Tror inte jag kommer över den manuellt. Blir att sikta in mig på 4.0GHz stabilt och försöka kontrollera temperaturen. Ligger för tillfället runt 3.9GHz men försöker tämja 4.0GHz.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirMacke:

Får skylla mig själv för att uppdatera UEFI utan att pausa BitLocker, och inte ha koden..
SUCK

AJ!

Nyinstallation av Windows?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Tidigare i denna tråd, när det var mycket snack om reg ecc ram så var det någon som postade en lista där 2 single rank var helt oproblematiskt, 2 dubbelrank hade sämre oc möjligheter och 4 stickor med dual rank hade väldigt låga specs. 2133 eller om det var 2400.

Jag har länge mistänkt att Samsung B die som finns på bland annat Gskill Ripjaw 3200 är single rank. De få reviews postade med vad jag tror är Samsung b die har inte haft några problem. Medans i princip alla med Corsair 2800 eller lägre har haft problem med 3000 eller mer.

Notera att detta är bara vad jag tror och är absolut inget facit så det skall tas med en murarbalja med salt. Jag har inte ens något eget Ryzen att testa med, men jag är såpass säker att ett bra minnekit är det första jag ska köpa då jag är intresserad av OC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Japp, får bli det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det fortfarande ser lite bättre ut än vad andra testare fått fram vilket är intressant. Ska bli kul att se kommande veckors resultat.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hjälpsam

@SirMacke: Tråkigt att höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Den är redan omblåst nu, sparade alla program och drivrutiner på en annan SSD före, så kanske går snabbare nu.

Men jag ger inte mycket denna BETA UEFI.
Temp på CPU verkar sitta fast på 61 grader, moderkortet drar på alla fläktar det kan på max.
Ska se om det går att backa ett steg.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SirMacke:

@Ratatosk: Den är redan omblåst nu, sparade alla program och drivrutiner på en annan SSD före, så kanske går snabbare nu.

Men jag ger inte mycket denna BETA UEFI.
Temp på CPU verkar sitta fast på 61 grader, moderkortet drar på alla fläktar det kan på max.
Ska se om det går att backa ett steg.

Man kanske skall skynda långsamt, hoppa över betorna i alla fall.
Lite för mig att tänka på, inför mitt bygge i morgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför kör han D3D11 på Ryzen men D3D12 på 7700k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

https://www.youtube.com/watch?v=nsDjx-tW_WQ

Jokers benchmarks utan en GPU bottleneck, ser mer ut som väntat.

https://youtu.be/nsDjx-tW_WQ?t=3m29s
Ouch.

vad är "ouch", är ju bara två spel som visar stora fps skillnader och det är Tombrider och Sniper spelet där den överklockade gpun belastas verkligen mycket hårdare av 7700k i de två titlarna.

Såg oxå att det stod dx12. Tror vi får en omkörning av det testet väldigt snart

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av byerley:

Varför kör han D3D11 på Ryzen men D3D12 på 7700k?

Han kör D3D12 på båda längre in i videon

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Det verkar som att du inte riktigt förstår det tekniska språk @Yoshman använder, och han kanske inte riktigt förstår vad du inte förstår alternativt inte klarar av att formulera sig på ett enklare sätt.

Utan att säga att det på något sätt är helt rätt eller att det Yoshman antar om de olika arkitekturerna är helt sant så kan vi tänka oss tre processorer nedan, där jag lite smått snappat upp det man kan se i resultaten och matchat med Yoshmans teorier:

P1: Processor 1 (Typ Ryzen 8C, stark i flyttal men lite sämre i heltal)
Flyttalsprestanda 1
Heltalsprestanda 0,5

P2: Processor 2 (Typ 7700k 4C, starka högt klockade kärnor)
Flyttalsprestanda 0,9
Heltalsprestanda 1

P3: Processor 3 (Typ en 6900k 8C, generellt stark men lite efter processor 2 pga lägre klock och IPC)
Flyttalsprestanda 0,8
Heltalsprestanda 0,7

För enkelhetens skull skippar vi nu SMT då det inte är riktiga kärnor och att det därmed blir svårare att luta sig mot Amdahl's Law och antaganden om generella laster. Kollar vi på figuren från wikipedia och antar att vi har ett spel vars last till mycket stor del (90 %) är parralell så ser vi att 4 kärnor skulle ge ca 3,2 ggr uppsnabbning, och 8 kärnor ca 5 ggr uppsnabbning.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/AmdahlsLaw.svg/400px-AmdahlsLaw.svg.png

I flyttalstunga laster skulle då P1 vinna, oavsett hur många trådar som används. Entrådig heltalsprestanda vinner självklart P2 och P1 kommer sist. Om man däremot antar ett spel till 90 % parralelliserbart och tar värdena från Amdahl's law ovan så får vi då prestanda enligt följande:

P1: 0,5*5 = 2,5
P2: 1*3,2 = 3,2
P3: 0,7*5 = 3,5

Har inte tid att utveckla så mycket mer nu men om du klurar på detta lite och ställer det i relation till det Yoshman sagt i det inlägg du citerade, förstår du bättre då?

Nej, det är inte det som jag hänger upp mig på. Amdahls lag har vi förstått vid det här laget och det handlar inte om huruvida det är skalära eller vektoriserade hel/flyttal (även om jag inte helt är med på skillnaden på skalär och vektoriserad, men jag har koll på skillnaden mellan typen int och typen long). Det jag hänger upp mig på är att jag tror att @yoshman sade heltal när han borde sagt flyttal och det gör det svårt att hänga med i resonemanget.

Efter att ha visat en graf över speltester säger han att alla benchmarks är skalära flyttal medan spel och alla andra laster är (skalära) heltalsbaserade och därför inte säger något om prestanda i kretsen. Här kliar jag mig i huvudet, pekar på grafen och undrar vad tusan avses egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kanske skall avbeställa från Komplett och kosta på mig en expressfrakt från NetOnNet?

Så gjorde jag, avbeställde från webhallen och drog en order hos netonnet med expressfrakt. Borde dyka upp på måndag

Permalänk
Medlem

Oh man Asus Prime X370 Pro har en hel del lustiga beteenden för sig. Håll er borta från detta mobot
Först låstes DC fläktar till min 60% sedan "lyckades" jag få ner det till 35%
Fick Cpu Hz att vara dynamisk och nu kan jag inte få något annat en låst max frekvens.

Jag saknar mitt asrock mobo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hulkenstrong: på alla eller 1 kärna?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Det blir bättre zen.. fast mycket zenare... Efter Bulldozer kom Zen.. och vi hör samma sak igen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@hulkenstrong: på alla eller 1 kärna?

? min fläkt styrning eller OC!? Min OC är på ALLA kärnor+SMT. Kör just nu 3.925GHz och försöker nå 4.0GHz med min Noctua U14S kylare.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Nej, det är inte det som jag hänger upp mig på. Amdahls lag har vi förstått vid det här laget och det handlar inte om huruvida det är skalära eller vektoriserade hel/flyttal (även om jag inte helt är med på skillnaden på skalär och vektoriserad, men jag har koll på skillnaden mellan typen int och typen long). Det jag hänger upp mig på är att jag tror att @yoshman sade heltal när han borde sagt flyttal och det gör det svårt att hänga med i resonemanget.

Efter att ha visat en graf över speltester säger han att alla benchmarks är skalära flyttal medan spel och alla andra laster är (skalära) heltalsbaserade och därför inte säger något om prestanda i kretsen. Här kliar jag mig i huvudet, pekar på grafen och undrar vad tusan avses egentligen?

Blender (med CPU-backend) och Cinebench är båda exempel på saker som uteslutande beror av skalära flyttal, de skalar också perfekt med CPU-kärnor.

Luxmark (med CPU-backend) är ett exempel på något som som beror av vektoriserade flyttal, skalar också perfekt med CPU-kärnor.

Spel (och väldigt många andra program) är något som beror främst av skalära heltal och de skalar inte alls perfekt med CPU-kärnor (det kan inte ens skala perfekt).

Så tror jag fick det rätt.

Dessa är tre ganska distinkta fall där den relativa prestandan mellan två CPUer kan skilja rätt mycket i de olika fallen, något som faller tillbaka på dels hur de olika fallen hanteras på maskinkodsnivå samt hur de implementeras i kisel.

Så vad jag säger är: prestanda i Blender och Cinebench säger inte jättemycket om prestanda i t.ex. spel. Däremot är Blender/Cinebench en rätt bra indikation på prestanda i säg 3D Mark Physics då även det beror främst av skalära flyttal.

Prestanda i Luxmark säger inte jättemycket om vare sig spel eller Blender, däremot är det en fingervisning om prestanda i t.ex. Matlab då det också är AVX-optimerat. Man når dock dit på lite olika sätt, i Luxmark är koden automatgenererad via OpenCL medan Matlab har handoptimerad AVX i form av MKL. Trenden mellan de olika CPU-modellerna kommer dock vara snarlik.

7-zip är i.o.f.s. något som använder skalära heltal, men det är ändå inte en jättebra fingervisning kring generell heltalsprestanda då algoritmen kan skala perfekt över CPU-kärnor och man blir till slut begränsad av andra saker än rå CPU-kraft (gissningsvis L3$ bandbredd, är rätt ovanligt att desktop-program är begränsade av cache-bandbredd).

Bästa benchmark är alltid att testa de program man själv är intresserad av. Men ska man absolut ha benchmarks är nog PCMark det närmaste man kommer "vanliga" program. Men är långt större spridning mellan program som jobbar med skalära heltal än de som jobbar med flyttal eller vektoriserade tal. De senare är typiskt begränsade av ALU-kapacitet (hur många instruktioner kan rent praktiskt utföras per cykel) medan det förra kan vara begränsat av allt från cache-latens, cache-bandbredd, branch-predictor, RAM-bandbredd eller ALU-kapacitet. Så är tyvärr svårast att uttala sig generellt om det fall som i praktiken är mest intressant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer