Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser man kommentarer till det testet verkar det tyvärr vara sisådär med drivarstödet till många moderkort (d.v.s. vissa prylar på moderkortet fungerar inte).

Tänker skaffa en R7 1700 just för att köra Linux (specifikt Ubuntu Server), så mottar gärna tips på vettig val av moderkort.

Det stora problemet med linux drivrutiner är det inbyggda ljudkortet Realtek ALC1220 men stöd för den hårdvaran kommer i kernel 4.11 men det borde gå att patcha stödet i en hyfsat ny kernel om man inte kör en git/pre release kernel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Det stora problemet med linux drivrutiner är det inbyggda ljudkortet Realtek ALC1220 men stöd för den hårdvaran kommer i kernel 4.11 men det borde gå att patcha stödet i en hyfsat ny kernel om man inte kör en git/pre release kernel.

Om det är problemet kunde jag inte bry mig mindre, lär nog aldrig använda ljudkortet på en dator jag till 99,9 % av tiden jobbar mot via SSH. Tack för info!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nån som har fått nån av sina grejer skickat från komplett än?

Fick detta svar alldeles nyss

Hej Hannes
Jag undrar om ni fått nån uppdatering kring när ni får in Ryzen CPUerna. Ni verkar vara de enda av de större säljarna som inte fått in några.
11:22:01 - Kundservice: Tyvärr så verkar det som att datumet har framskjutits till den 12 mars. Det verkar gälla för alla återförsäljare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162312
11:35:09 - Du: Alright tack så mkt

Men Komplett verkar inte ha fått en enda CPU alls än så länge medan Inet tom. har 1700X i lager. Webhallen, Proshop och Netonnet har fått leveranser vet vi sedan innan.

Jag var även missnöjd med komplett när det gäller bokningen av mitt moderkort, jag bokade det 6 min efter förhandsbokningen öppnat, och jag fick ett preliminärt datum som var den 2:a Mars. Sedan flyttades det till den 10:e Mars en dag senare. Gick då in och kollade inet.se och där hade de 25+ kort i lager redo att skickas. Så jag avbeställde från komplett och beställde från inet, jag hade kortet i handen dagen efter. Jag borde gjort samma med CPU.

Alltid hållit komplett som favorit att köpa ifrån, men efter detta så tror jag att jag kommer lita mer på komplett när det gäller föhandsbokningar och liknande.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur många trådar ska spel använda då?

Försök förklara hur i7-6950X kan hamna över både i7-6900K och i7-7700K om det inte är så att spel i alla fall till viss del kan utnyttja fler än åtta kärnor.

Du kan mycket väl ha en poäng här. Mycket möjligt att jag sprider vidare nonsens information ang hur många trådar spel använder. Vet inget om vilka tradeoffs man gjort i 6900k, och knappt något om de andra CPUerna, så väldigt svårt för mig att kommentera en helt annan CPUs placeringar. Du menar att 6950x är lägre klockad men fler cores och inga andra skillnader som kan påverka mot 7700k om jag förstår dig rätt?

Skrivet av Yoshman:

Faktum är att spel redan lär kunna utnyttja fler än 4 kärnor ganska väl då i7-7700K åtminstone har 15 % högre IPC i program som främst jobbar med heltal (vilket är fallet i spel).

Däremot är spel, likt de flesta problem, inte "embarrassingly parallel", så det är teoretisk omöjligt att få spel att skala perfekt med kärnor.

Förstår inte riktigt den första meningen, 15% högre IPC mot vad? Ryzen? Visst, spel skalar inte linjärt med cores, men dels har jag lite svårt att förstå poängen här. Du sa nyss att spel fungerar bra på många cores, för att sedan säga att de inte gör det? Jag svarade dessutom på en person som ville behålla en CPU under väldigt lång tid (4-5 år). Jag vet inte hur det ser ut idag med 2-core i3, så det kanske är ytterligare fel av mig, men min tanke var att om det blir standard med 8 cores i framtiden, och spel tuneas efter det samt att det är där "engineering effort" läggs, så kan det bli konstigt att köra med en quadcore. Men som sagt, det vore intressant att se hur 2 vs 4 cores ser ut idag, jag kanske har fel här.

Skrivet av Yoshman:

En betydligt sannolikare förklaring till Ryzens spelprestanda är att alla benchmarks testar främst prestanda för skalära flyttal, men spel likt de flesta program vi kör på desktop och servers beror främst på prestanda för skalära heltal.

Redan från mikroarkitekturen (något jag påpekade tidigt i denna tråd) är det uppenbart att Zen aldrig kan matcha Skylake i IPC för heltal. I teorin skulle Zen kunna matcha Haswell/Broadwell (samma back-end kapacitet för heltal), men i praktiken är det även där helt väntat att Zen inte riktigt når samma IPC då den har en s.k. distribuerad schemaläggare för heltalsinstruktioner medan Core-serien har en central/global schemaläggare.

Man kan inte säga att någon av dessa designbeslut är bättre än det andra. En central schemaläggare kommer mer effektivt utnyttja existerande resurser, men en distribuerad schemaläggare är enklare att designa och mer strömeffektiv.

Det jag inte förstår är, om spel nu använder många trådar, varför verkar 7700k prestera bättre i spel, men sämre i 7-zip, kompilering och andra liknande problem där jag har väldigt svårt att tro att det finns några flyttal.

Permalänk
Medlem

@Flopper: Såna här gånger man önskar att det fanns en ignore funktion på Sweclockers. Du kan fortsätta posta jokers bilder men faktum kvarstår att ALLA andra får siffror som motsäger han. Occam's razor säger således att joker är en idiot.

@Jocke86: Jag vet att jag iaf har länge funderat på en CPU upgrade då jag redan har ett GTX 1070. Trådar då rekommendationen brukar vara att uppgradera GPU istället för CPU brukar det handla om någon som sitter på ett kort från GTX 7-serien eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Ännu en uppgradering från Komplett, nåt verka har gått VÄLDIGT sned känns det som.

"Hej *****,
detta mail avser din order på en AMD Ryzen 7 1700X Processor.

Vi vill meddela att leveransen från vår leverantör dessvärre är försenad. I dagsläget så kan vi inte svara på när du kommer att motta din order på grund av förseningen, men vi kommer att återkomma med fler uppdateringar när vi har fått mer information.
Vi beklagar väldigt för den tråkiga situation som har blivit. Om du har ytterligare frågor eller funderingar gällande din order eller rent av vill avbeställa den baserat på ovanstående information, kontakta oss på 031-710 20 00, vardagar mellan 09:00 och 18:00, eller svara på detta mail så hjälper vi dig vidare så snart som möjligt.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
Komplett.se"

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av znfi:

Du kan mycket väl ha en poäng här. Mycket möjligt att jag sprider vidare nonsens information ang hur många trådar spel använder. Vet inget om vilka tradeoffs man gjort i 6900k, och knappt något om de andra CPUerna, så väldigt svårt för mig att kommentera en helt annan CPUs placeringar. Du menar att 6950x är lägre klockad men fler cores och inga andra skillnader som kan påverka mot 7700k om jag förstår dig rätt?

Förstår inte riktigt den första meningen, 15% högre IPC mot vad? Ryzen? Visst, spel skalar inte linjärt med cores, men dels har jag lite svårt att förstå poängen här. Du sa nyss att spel fungerar bra på många cores, för att sedan säga att de inte gör det? Jag svarade dessutom på en person som ville behålla en CPU under väldigt lång tid (4-5 år). Jag vet inte hur det ser ut idag med 2-core i3, så det kanske är ytterligare fel av mig, men min tanke var att om det blir standard med 8 cores i framtiden, och spel tuneas efter det samt att det är där "engineering effort" läggs, så kan det bli konstigt att köra med en quadcore. Men som sagt, det vore intressant att se hur 2 vs 4 cores ser ut idag, jag kanske har fel här.

Det jag inte förstår är, om spel nu använder många trådar, varför verkar 7700k prestera bättre i spel, men sämre i 7-zip, kompilering och andra liknande problem där jag har väldigt svårt att tro att det finns några flyttal.

i7-7700k (Kaby Lake) har ~15 % högre heltals IPC jämfört mot Broadwell (i7-6900K och i7-6950X), så enda sättet Broadwell kan vara snabbare än Kaby Lake är om spel faktiskt kan utnyttja fler än 4 CPU-kärnor / 8 CPU-trådar.

Finns ju ingen rimligt förklaring till varför spel skulle använda färre CPU-trådar på Ryzen jämfört med Broadwell, så att i7-6900K presterar bättre än R7 1800X kan bara vara en effekt av lägre prestanda per kärna.

Möjligen skulle något i Zens mikroarkitektur göra att den skalar sämre än Core i fall där CPU-trådar måste synkronisera sitt arbete sinsemellan (att de kan dela upp jobbet up-front och INTE behöver synkronisera är i praktiken vad som gör ett problem "embarrassingly parallel").

Om (detta är en sak jag vill testa när jag får min R7 1700) synkronisering mellan trådar är dyrare jämfört med Core så kommer den aldrig skala lika bra i trådade program som inte är "embarrassingly parallel". Om så är fallet lär förklaringen ligga i de respektive CPUernas cache-design.

7-zip är ännu ett i raden av benchmarkfall som är "embarrassingly parallel" på algoritmisk nivå, men skalningen blir inte perfekt då man i något läge kommer till en punkt där L3$ och RAM-bandbredd blir en flaskhals på CPUer med väldigt många kärnor.

Förstår att det förvirrar många, det är ett problem att >90 % av alla desktop-benchmarks testar något som står för <10 % av alla verkliga fall (frågan är om "embarrassingly parallel" inte är <1% av alla fall på skrivbordet).

För servers finns det en betydligt fler fall som är "embarrassingly parallel", men även där är det betydligt vanligare att skalningen är mindre än linjär. Dock är skalningen med kärnor generellt sätt mycket bättre på servers än på skrivbordet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

http://techreport.com/review/31366/amd-ryzen-7-1800x-ryzen-7-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

tyvärr inte.
7700k är död,. samma pris, samma fps men saknar fler kärnor för allt annat, Ryzen krossade just 7700k.

http://www.toptengamer.com/wp-content/uploads/2017/03/R7-1700-vs-i7-7700k-GTX-1080-Minimum-FPS-1080p.jpg

Återigen vissa test.
I det där testet är de grymt och jag hade köpt Ryzen men i alla andra test suger den, vad jag vill veta är om Jokers benchmark är korrekta eller om alla andra har fel bios etc.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Joker verkar ha stött på någon form av GPU bottle neck, hans siffror som presenteras avseende spelprestanda har en alldeles för stor avvikelse i förhållande till övriga tester; dock kör han 3,9Ghz OC på samtliga kärnor på R7 1700. Blir att invänta SWEC test av R7 1700 och övriga test-siter som med största sannolikhet kommer ta ett rejält djupdyk i Ryzen R7 lineupen..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Bra bilder! Funderade lite på vad man ska ha ögonen efter på begagnatmarknaden och tänker då att i7 6700K är förvisso mycket bra men det speglas nog också på priserna. Men 4790K däremot kanske går att hitta billigare och man får ungefär samma spelprestanda som Ryzen och i förhållande till priset antagligen hyfsad multitrådsprestanda. Någon som har koll på begagnatmarknadens priser?

Edit: 4770K är nog också ett alternativ.
Edit 2: Kollade lite på tradera och med lite tur kanske man kan få 6700K med moderkort begagnat för samma pris som en 6700K ny utan moderkort. Tyckte inte 4770K eller 4790K var så mycket billigare. Fast det är alltid lurigt med begagnat. Väntar nog hellre på Ryzen 5 trots allt.

Permalänk
Medlem

Hämtar ut mitt crosshair VI hero samt 1800X nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Hämtar ut mitt crosshair VI hero samt 1800X nu

Gött!
Själv verkar jag få vänta på 1800x ett tag till. :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Varför måste vissa känna sig tvungna hävda att antingen det ena eller det andra "krossas"? Känns bara löjligt.

För mig har testerna visat upp ganska förväntade siffror utifrån det som läcktes innan. Och även om det i vissa spel saknas lite just nu tycker jag det är lovande siffror. Klart är att det finns initiala problem med bios/minne, men som bara kommer bli bättre för Ryzen's prestanda om man ger det lite tid att fixas. Samma sak med programs optimeringar för en ny cpu-arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Gött!
Själv verkar jag få vänta på 1800x ett tag till. :-\

Avboka och köp 1700 då. 1800x är egentligen onödigt

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Avboka och köp 1700 då. 1800x är egentligen onödigt

Mjo, har funderat på det, men har redan betalat.
Varför jag har betalat? För att jag tänkte att den ganska säkert skulle bli levererad tidigt.

EDIT: 1800x ger bragging rights. Löjligt, jag vet. Men kul.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av byerley:

Varför måste vissa känna sig tvungna hävda att antingen det ena eller det andra "krossas"? Känns bara löjligt.

För mig har testerna visat upp ganska förväntade siffror utifrån det som läcktes innan. Och även om det i vissa spel saknas lite just nu tycker jag det är lovande siffror. Klart är att det finns initiala problem med bios/minne, men som bara kommer bli bättre för Ryzen's prestanda om man ger det lite tid att fixas. Samma sak med programs optimeringar för en ny cpu-arkitektur.

För mig känns Ryzen som en betydligt mer framtidssäker CPU än ex en 7770K. I multitrådat (det är garanterat framtiden) så behöver det inte ens tvistas om vilken man bör köpa då 1800X är den klara vinnaren med samma prestanda som en 6900K fast för halva priset. Vem vet hur resultaten ser ut när fler spel börjar använda fler trådar?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Är riktigt sugen på en 1700 jag också mest för att slippa köpa nytt moderkort vid nästa uppgradering av cpu.Det jag är mest bekymrad över är spelprestandan(då den kommer att användas till 95% som spelmaskin).Just nu är det mesta gpu bundet vid höga upplösningar men vad händer om låt oss säga 2 generationer nya grafikkort? Skulle tro att "1280 Ti" kommer klara UHD i de flesta spel med över 100 fps.Kommer Zen`s sämre singeltrådsprestanda ge ännu större utslag då?.

Då jag byter cpu vart 4-5 år och gpu varje generation så är jag lite osäker.Finns egentligen ingen logisk förklaring till varför jag skulle välja en Zen över en 7700k förutom att slippa byta plattform,dessutom har jag alltid har varit svag för Amd cpu:s och det skulle vara kul med något annat än Intel ett tag.

Här kommer en spåkula, men testet som länkats tidigare i tråden som handlade om prestanda i spel släppta under 2016-2017 målar samma bild som Sweclockers tester "vid samma frekvens". Dvs, de cpu som har fler kärnor har en fördel på grund av just deras kärnantal i de spel som utvecklats senast. Hur stor den är, eller om den kan matcha effekten hos en snabbare kärna i just spel skiljer sig ju från spel till spel.

Så dessvärre kommer det bli som med grafikkort framöver: i vissa spel vinner leverantör A och i andra spel vinner leverantör B. Och snart kommer Skylake-X med Sky/kaby lake IPC i fler trådar, å andra sidan kontrar AMD om ngt år med Zen+ med högre IPC/frekvenser...

Skrivet av Yoshman:

Hur många trådar ska spel använda då?

Försök förklara hur i7-6950X kan hamna över både i7-6900K och i7-7700K om det inte är så att spel i alla fall till viss del kan utnyttja fler än åtta kärnor.

Faktum är att spel redan lär kunna utnyttja fler än 4 kärnor ganska väl då i7-7700K åtminstone har 15 % högre IPC i program som främst jobbar med heltal (vilket är fallet i spel).

Däremot är spel, likt de flesta problem, inte "embarrassingly parallel", så det är teoretisk omöjligt att få spel att skala perfekt med kärnor.

En betydligt sannolikare förklaring till Ryzens spelprestanda är att alla benchmarks testar främst prestanda för skalära flyttal, men spel likt de flesta program vi kör på desktop och servers beror främst på prestanda för skalära heltal.

Redan från mikroarkitekturen (något jag påpekade tidigt i denna tråd) är det uppenbart att Zen aldrig kan matcha Skylake i IPC för heltal. I teorin skulle Zen kunna matcha Haswell/Broadwell (samma back-end kapacitet för heltal), men i praktiken är det även där helt väntat att Zen inte riktigt når samma IPC då den har en s.k. distribuerad schemaläggare för heltalsinstruktioner medan Core-serien har en central/global schemaläggare.

Man kan inte säga att någon av dessa designbeslut är bättre än det andra. En central schemaläggare kommer mer effektivt utnyttja existerande resurser, men en distribuerad schemaläggare är enklare att designa och mer strömeffektiv.

Nu behöver jag ha hjälp att tolka vad du skriver, för jag tycker att det låter som att du någonstans argumenterar emot dig själv ovan.
Först visar du att vid samma klockfrekvens, men med olika antal kärnor, vinner de fler kärnor. Såhär långt är jag med och jag förstår förutsättningen.

Men sedan säger du att "alla benchmarks" testar skalära flyttal och att det är därför Ryzen får så bra i benchmarks, medan spel bygger på skalära heltal. Nu kör det ihop sig för mig, för som du formulerar dig låter det på något vis som att i den benchmark du precis visat upp, vid 2.8GHz, så beror Ryzens placering på att man kör skalära flyttal i den benchen? Enda möjligheten att det går ihop är ifall de benchamrks som man mäter spelprestanda i av någon anledning använder sig av flyttal när man benchar och heltal när man spelar. Jag får inte detta att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i7-7700k (Kaby Lake) har ~15 % högre heltals IPC jämfört mot Broadwell (i7-6900K och i7-6950X), så enda sättet Broadwell kan vara snabbare än Kaby Lake är om spel faktiskt kan utnyttja fler än 4 CPU-kärnor / 8 CPU-trådar.

Finns ju ingen rimligt förklaring till varför spel skulle använda färre CPU-trådar på Ryzen jämfört med Broadwell, så att i7-6900K presterar bättre än R7 1800X kan bara vara en effekt av lägre prestanda per kärna.

Möjligen skulle något i Zens mikroarkitektur göra att den skalar sämre än Core i fall där CPU-trådar måste synkronisera sitt arbete sinsemellan (att de kan dela upp jobbet up-front och INTE behöver synkronisera är i praktiken vad som gör ett problem "embarrassingly parallel").

Om (detta är en sak jag vill testa när jag får min R7 1700) synkronisering mellan trådar är dyrare jämfört med Core så kommer den aldrig skala lika bra i trådade program som inte är "embarrassingly parallel". Om så är fallet lär förklaringen ligga i de respektive CPUernas cache-design.

7-zip är ännu ett i raden av benchmarkfall som är "embarrassingly parallel" på algoritmisk nivå, men skalningen blir inte perfekt då man i något läge kommer till en punkt där L3$ och RAM-bandbredd blir en flaskhals på CPUer med väldigt många kärnor.

Förstår att det förvirrar många, det är ett problem att >90 % av alla desktop-benchmarks testar något som står för <10 % av alla verkliga fall (frågan är om "embarrassingly parallel" inte är <1% av alla fall på skrivbordet).

För servers finns det en betydligt fler fall som är "embarrassingly parallel", men även där är det betydligt vanligare att skalningen är mindre än linjär. Dock är skalningen med kärnor generellt sätt mycket bättre på servers än på skrivbordet.

Ryzen består av två cluster (som kallas CCX) med fyra kärnor vardera. Varje CCX har ett eget L3 cacheminne, och hastigheten mellan dessa två L3 är begränsad (22Gbyte/s). Så det är viktigt att trådar som jobbar med samma data i första hand ligger på samma CCX för optimal prestanda. Windows behöver t ex patchas så att varje CCX betraktas som en seperat CPU vad gäller hur trådar allokeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Fick detta svar alldeles nyss

Hej Hannes
Jag undrar om ni fått nån uppdatering kring när ni får in Ryzen CPUerna. Ni verkar vara de enda av de större säljarna som inte fått in några.
11:22:01 - Kundservice: Tyvärr så verkar det som att datumet har framskjutits till den 12 mars. Det verkar gälla för alla återförsäljare: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162312
11:35:09 - Du: Alright tack så mkt

Men Komplett verkar inte ha fått en enda CPU alls än så länge medan Inet tom. har 1700X i lager. Webhallen, Proshop och Netonnet har fått leveranser vet vi sedan innan.

Jag var även missnöjd med komplett när det gäller bokningen av mitt moderkort, jag bokade det 6 min efter förhandsbokningen öppnat, och jag fick ett preliminärt datum som var den 2:a Maj. Sedan flyttades det till den 10:e Maj en dag senare. Gick då in och kollade inet.se och där hade de 25+ kort i lager redo att skickas. Så jag avbeställde från komplett och beställde från inet, jag hade kortet i handen dagen efter. Jag borde gjort samma med CPU.

Alltid hållit komplett som favorit att köpa ifrån, men efter detta så tror jag att jag kommer lita mer på komplett när det gäller föhandsbokningar och liknande.

Kan du inte avbeställa förbokningen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kan de skumma testresultaten bero på vem som tillverkat moderkortet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av teejee:

Ryzen består av två cluster (som kallas CCX) med fyra kärnor vardera. Varje CCX har ett eget L3 cacheminne, och hastigheten mellan dessa två L3 är begränsad (22Gbyte/s). Så det är viktigt att trådar som jobbar med samma data i första hand ligger på samma CCX för optimal prestanda. Windows behöver t ex patchas så att varje CCX betraktas som en seperat CPU vad gäller hur trådar allokeras.

Har varit uppe i denna tråd just hur stor bandbredden är mellan CCX, så tack för den informationen!

För synkronisering är dock inte bandbredd det minsta viktigt, enda som spelar roll där är latensen mellan CCX. En vink om hur mycket latens mellan CCX påverkar spelprestanda lär vi få när de fyrkärniga modellerna (som jag utgår har en CCX) kommer ut.

Om latens mellan CCX är relativt hög kommer aldrig de 6- och 8-kärninga Ryzen modellerna kunna skala lika väl som de 4-kärninga och Core-serien i problem som kan använda många trådar men inte är "embarrassing parallel". Om så är fallet är det ett rätt stor minus på desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ja, det var på i7 920-tiden. Har för mig en del spel, där bland Left 4 Dead 2, som nyttjade av att man stängde av HT.

SMT spökar till det rejält i en hel del titlar. Tillsammans med Windows energisparfunktion som också kan göra upp till 5-10% prestandaskillnad i ett test som mätte upp det, Windows HPET samt undermåliga bios och icke-optimerade applikationer så är det inte så konstigt att spelresultaten ser sämre ut än vad dom är:

Kan varmt rekommendera alla att läsa ComputerBase.de's recension som är mycket ingående och testar allt. Kör med en översättare om ni inte kan Tyska

Detta är deras gamingtest som summeras av en rad olika moderna spel där den ligger och nosar rätt under 7700K. Värt att tillägga är att dessa resultat är med SMT penalty/HPET/icke fungerande energisparfunktionalitet i Windows:

Ni kan manuellt välja vilket spel ni vill titta på i diagrammet genom att klicka på "Bearbeiden":

Prestanda i BF1 är t.ex utmärkt, men en del skriver att den är dålig och tom går så långt och hittar på att AMD påstått att den är dålig i spel. En del av titlarna är irrelevanta då dom tar med t.ex BF1 med DX12 som buggar katastrofalt på Ryzen, och det är som jag beskrev, en del enstaka titlar har stora problem som inte har att göra med någon direkt svaghet i processorn.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nån som fått sin ryzen skickad från webhallen? Är inte meningen med pre-order att man ska få grejerna på release? Eller iaf idag?

Känner mig lite besviken då jag inte kommer kunna bygga i helgen

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Jo givetvis men hela grejen var att jag hade planerat att ha CPUn idag och börja bygga i helgen. Har ett nytt vattenblock, radiator mm. som bara sitter och väntar på CPUn. Men nu säger komplett att jag måste vänta nästan 2 veckor på CPU. Bara så lustig situation att en så stor kedja som komplett inte ens fått in 1 enda CPU inför en lansering medan Webhallen (som de äger) har fått in samt alla de närmaste konkurrenterna. Nån tappade bollen när det gäller detta.

Det blir så att jag köper en 1700 från webhallen istället, i framtiden om jag räknar med att få grejer på lanseringsdagen går komplett bort.

Fick precis mail av webhallen att min 1700 finns att hämta. Så det blir bygge i helgen iaf

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@noobs: samma har hänt med komplett. men har en misstanke att det är not fel med distributionen här i norden eller formarna som tar in grejer hit. men säkert kommer folk ändå skylla som med allt annat att det är AMDs fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här i Finland finns åtminstone 1700 & 1700X i lager på alla större butiker. Också rätt många moderkort finns i lager.

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gruarn:

Nu behöver jag ha hjälp att tolka vad du skriver, för jag tycker att det låter som att du någonstans argumenterar emot dig själv ovan.
Först visar du att vid samma klockfrekvens, men med olika antal kärnor, vinner de fler kärnor. Såhär långt är jag med och jag förstår förutsättningen.

Men sedan säger du att "alla benchmarks" testar skalära flyttal och att det är därför Ryzen får så bra i benchmarks, medan spel bygger på skalära heltal. Nu kör det ihop sig för mig, för som du formulerar dig låter det på något vis som att i den benchmark du precis visat upp, vid 2.8GHz, så beror Ryzens placering på att man kör skalära flyttal i den benchen? Enda möjligheten att det går ihop är ifall de benchamrks som man mäter spelprestanda i av någon anledning använder sig av flyttal när man benchar och heltal när man spelar. Jag får inte detta att gå ihop.

De flesta benchmarks gör främst saker som dels skalar perfekt med CPU-kärnor, de är "embarrassing parallel". De flesta benchmarks gör också beräkningar som främst består av skalära flyttal. Ryzen är väldigt stark på just skalära flyttal jämfört med Core-serien.

De flesta desktop-program, inklusive spel, är dels inte "embarrassing parallel" och prestanda beror främst av hur väl CPUn hanterar skalära heltal. Flyttalsprestanda är alltså helt irrelevant här + det krävs synkronisering mellan CPU-kärnor vilket plockar in en extra parameter, kommunikationslatens mellan CPU-kärnorna (det som är "embarrassing parallel" saknar i princip helt synkronisering mellan kärnor så kommunikationslatens är irrelevant).

Både Ryzen och Core har en mikroarkitektur som skiljer sig en hel del beroende på om man jobbar med skalära heltal, skalära flyttal eller vektoriserade flyttal/heltal. Faktum är att alla moderna CPU-designer hanterar dessa tre fall mer eller mindre separat.

Är därför inte alls konstigt att relativt prestanda mellan Ryzen och Core kan skilja sig rätt mycket beroende på vilken typ av last det handlar om. Spel och Cinebench&Blender använder relativt olika delar av CPUn.

Att Ryzen ligger i topp när det handlar om skalära flyttal är helt väntat när man gluttar på mikroarkitekturen, Ryzen kan utföra upp till två flyttalsadditioner och två flyttalsmultiplikationer per cykel. Skylake kan utföra två skalära flyttalsoperationer, vilken kombination som helst, medan Haswell/Broadwell kan utföra två skalära flyttalsoperationer varav max en kan vara addition (en begränsning som inte finns för vektoriserad flyttal, vilket visar att dessa är implementerade av en separat ALU-stack).

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Angående ECC-stödet som flera undrade över tidigare så har AMD pratat om det på sin senaste Reddit-AMA.
Länk till Reddit-tråden hittar ni här. Hur övrigt stöd ser ut vet jag inte!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -