Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Är du 100 procent säker på att proceduren har körts igenom? Jag gjorde något misstag med att namnet på filen inte var riktigt korrekt, så det kördes aldrig riktigt igenom. Dubbelkolla allt är min rekommendation. Vill också minnas att USB-minnet ska blinka hysteriskt i typ 30 sekunder när det körs, om man har en sticka med lampa på så klart.

Har dom inte ändrat det hela nyligen, så ska man stoppa in den i specifik USB på baksidan och sen hålla inne reset, det är den knappen som ska blinka Sen vänta minst 5 min innan du rör något.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att den trögheten verkar vara för liten, när man tittar på belastning av en tråd ser man inga hopp, trögheten är betydligt lägre än Aktivitetshanterarens upplösning.
Har man tillräckligt stor tröghet, borde man inte se någon negativ inverkan på grund av hoppen, det verkar man göra här.
I princip låg tröghet för att hoppa mellan trådar, högre för att hoppa mellan kärnor och ännu högre för att hoppa mellan modulerna.
Även högre för de program som exekverar mycket.

Skulle jag göra ett större realtidsprogram (tex spel), skulle jag nog skulle jag nog tilldela realtidsjobben hårt på olika kärnor, allt annat känns för okontrollerat.

Svårigheten för oss OS-utvecklare är att man ofta inte kan hårdoptimera för specifika fall, det leder ofta till väldigt dåliga egenskaper för andra saker. Man får i många fall leva med "mellanmjölk" nivån.

Ett realtids OS är t.ex. tweakat på ett sätt som gör det rätt uselt som generellt server-OS, den förra prioriterar förutsägbar lägsta nivå medan det senare prioriterar bästa möjliga genomsnittsnivå. Kan skilja rätt radikalt i hur man implementerar saker i dessa två fall.

Nu tror jag ändå Microsoft kan vara lite mer aggressiva just mot spel när man inför deras "gaming-mode". Folk som väljer det läget har ju aktivt talat om för OSet att man nu vill prioritera spelupplevelse, även om det är på bekostnad av annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svårigheten för oss OS-utvecklare är att man ofta inte kan hårdoptimera för specifika fall, det leder ofta till väldigt dåliga egenskaper för andra saker. Man får i många fall leva med "mellanmjölk" nivån.

Ett realtids OS är t.ex. tweakat på ett sätt som gör det rätt uselt som generellt server-OS, den förra prioriterar förutsägbar lägsta nivå medan det senare prioriterar bästa möjliga genomsnittsnivå. Kan skilja rätt radikalt i hur man implementerar saker i dessa två fall.

Nu tror jag ändå Microsoft kan vara lite mer aggressiva just mot spel när man inför deras "gaming-mode". Folk som väljer det läget har ju aktivt talat om för OSet att man nu vill prioritera spelupplevelse, även om det är på bekostnad av annat.

Apropå spel, jag vet inte om det är Microsoft, Nvidia eller Bethesda som har gjort det men jag kör Windows 10 Insider Preview(uppe i 15048 nu) med Nvidia 378.72 och åtminstone Fallout 4 flyter som en dröm i 1440P med allt på max och de nya high res texturerna(60GB nedladdning) med ett GTX1070. Har hitills adrig sett att fps gått under 60 och har avverkat typ 25 levels sen high res kom. Så var det inte när jag började köra Fallout 4 för många månader sen, då kunde det dippa då och då även med GTX1070. Så någon har gjort något, osäkert vem.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är faktiskt något jag väntat länge på från Microsoft, borde inte vara svårt att implementera om bara viljan finns. Speciellt inte med tanke på all data Microsoft lär har samlat på sig genom åren. Enligt deras egen utsago ska det fungera med alla spel, men bäst för UWP-baserade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har testat. Har även testat 5803 bios. Gjorde du något annorlunda?

Nej jag gjorde bara så att jag flashade via usbet.
Sen rsa ja cmos och startade datorn. Efter 40 sekunder ungefär fick jag upp post och datorn fungerade som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser också ut som om Windows 7 ger bortimot 20% mer prestanda med Ryzen. Windows 10 borde inte användas vid en officiell review som det ser ut nu.

Jag menade ett test där det kört WIN 10 och win 7 mot varandra. Att hitta skillnad i vissa specifika tester går alltid men nu pratar vi generellt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Var tror ni att Ryzen 3 kommer att landa sett till prestanda? Har läst att den troligtvis kommer placeras mot Core i3 och Pentium kan man då hoppas på att den kommer matcha min FX 8120 i prestanda med lägre strömförbrukning?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Kör inte Microsoft med samma kärna på alla deras operativsystem? Allt annat vore ju dumt. Innan WinXp var det uppdelat i WinNt och det andra baserades på något skal över dos. I vilket fall så är optimering för flera cpus något som redan är väldigt viktigt och det har varit det sedan Pentium Pro.

Microsoft kan nog prata mycket om att de prioriterar sina olika kundgrupper, de har dock ett stort problem att nästan alla program måste fungera i princip identisk på alla deras produkter. Jag skulle tro just detta är Microsofts största problem, det finns så otroligt många produkter där de flesta hela tiden måste fungera med nyare operativsystem, detta leder till att de ej kan göra så mycket och all utveckling går trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var tror ni att Ryzen 3 kommer att landa sett till prestanda? Har läst att den troligtvis kommer placeras mot Core i3 och Pentium kan man då hoppas på att den kommer matcha min FX 8120 i prestanda med lägre strömförbrukning?

Nu kan jag inte svära på det, men alla ryzen (förutom APU:er) är exakt lika. Så prestandan mellan 4,6 och 8 kärnor lär inte skilja så dramatiskt i spel.

Redaktionen testade stänga av två kärnor på en av deras test ex och fick bättre siffror än med deras 8 kärnig (så dom litade inte riktigt på resultatet, just för cpu:n kör ju i OC läget i stället, helt enkelt turbon är avstängd).

Dock lär dom med mindre kärnor gå svalare och kanske klocka lite bättre (men ingen garanti).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@sesese:
Informationen är rätt så färsk, men i den linken till xs så visar det ju ganska rejäl förändring, framför allt på min fps (som är det viktigaste i högre upplösningar i min mening)

Jag antar att det sitter en del och jämför as we speak.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kör inte Microsoft med samma kärna på alla deras operativsystem? Allt annat vore ju dumt. Innan WinXp var det uppdelat i WinNt och det andra baserades på något skal över dos. I vilket fall så är optimering för flera cpus något som redan är väldigt viktigt och det har varit det sedan Pentium Pro.

Microsoft kan nog prata mycket om att de prioriterar sina olika kundgrupper, de har dock ett stort problem att nästan alla program måste fungera i princip identisk på alla deras produkter. Jag skulle tro just detta är Microsofts största problem, det finns så otroligt många produkter där de flesta hela tiden måste fungera med nyare operativsystem, detta leder till att de ej kan göra så mycket och all utveckling går trögt.

Dom kör med två olika kernels beroende på om det är server edition eller desktop, kompabilitet på serversidan och desktop sidan är olika (därför kan man inte alltid installera desktop drivers på server windows), Linus hade någon video om detta

Speloptimeringen är en helt annan separat sak

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Prismässigt. Ryzen 3 kommer att konkurrera med i3 och Pentium prismässigt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu kan jag inte svära på det, men alla ryzen (förutom APU:er) är exakt lika. Så prestandan mellan 4,6 och 8 kärnor lär inte skilja så dramatiskt i spel.

Redaktionen testade stänga av två kärnor på en av deras test ex och fick bättre siffror än med deras 8 kärnig (så dom litade inte riktigt på resultatet, just för cpu:n kör ju i OC läget i stället, helt enkelt turbon är avstängd).

Dock lär dom med mindre kärnor gå svalare och kanske klocka lite bättre (men ingen garanti).

Nja, dom testade väl att stänga av kärnor men det gav för bra resultat emot vad AMD hade visat upp att r5 skulle ha, så därför skippade dom det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jo, de ser vassa ut. Fler länkar

http://www.guru3d.com/news-story/g-skill-launchs-flare-x-seri...

http://fudzilla.com/news/memory/43022-g-skill-unveils-its-amd...

http://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-x...

Nyfiken på 4x16 GB.

Bra att det faktiskt står att de är designade för Ryzen i deras pressmeddelande:

Citat:

Designed for the latest AMD Ryzen processor, the Flare X series DDR4 memory kit marks the return of the legendary G.SKILL Flare series that provided awesome performance in the previous generation of DDR3 memory. Built with carefully selected IC chips specifically tested and validated on the AM4 platform, the Flare X series will provide the best compatibility and stability for systems with the AMD Ryzen CPU.

Nu kan man undra om de var testade med rätt bios, men de skriver ju faktiskt:

Citat:

AMD-Tuned DDR4-3200MHz CL14 64GB(4x16GB)
Not needing to sacrifice frequency for capacity, G.SKILL’s R&D team achieved an impressive overclock on a 64GB (4x16GB) kit to frequencies of DDR4-3200MHz at ultra-low timings of CL14-14-14-34. See below for a validation screenshot for the kit on the ASUS ROG Crosshair VI Hero motherboard and the AMD Ryzen™ 7 1700 processor:

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Var hittade han drivrutiner för Windows 7? Asus har inga alls för Windows 7

Kan inte hitta dessa minnen på prisjakt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Dom kör med två olika kernels beroende på om det är server edition eller desktop, kompabilitet på serversidan och desktop sidan är olika (därför kan man inte alltid installera desktop drivers på server windows), Linus hade någon video om detta

Speloptimeringen är en helt annan separat sak

Du syftar nog på denna klipp där Linus säger att de bygger på samma kärna som gör att samma drivrutiner brukar fungera på de båda. https://www.youtube.com/watch?v=AHR2gCVSvEs&t=5m43s

Här är ett annat klipp där de diskuterar kärngrunden för Windows 7 and Windows Server 2008 R2.
https://www.youtube.com/watch?v=QewTtFazaOc

Så du har rätt de har inte exakt samma kärna, däremot har de samma kodbas där de kan välja att ta bort respektive lägga till saker för de olika operativsystemen.

Mitt påstående angående speloptimering är att de måste ta hänsyn till så mycket annat. Och att de ej kan skräddarsy sin kärna för spel utan få problem med serverversionen som då blir dålig optimerad eller får ha stor skillnad i kodbasen som leder till en massa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var hittade han drivrutiner för Windows 7? Asus har inga alls för Windows 7

Kan inte hitta dessa minnen på prisjakt

Det är inte Asus som tillverkar chipset eller gör drivrutiner.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/am4-chipset-dr...

Minnena släpptes sent i fredags. Tror inte lilla sverige ligger väldigt högt på prioriteringslistan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev så besviken på XFR så att jag avbokade 1700X och bokade en 1700 i stället.

Några personliga åsikter med tanke på hur det verkar bli.

IPC; bättre än förväntat, lyckas nå runt Intels nivå.
Klock frekvenser; något bättre än förväntat, detta är åtta kärnor.
Effektförbrukning; strålande bra, 95W och 65W för en åttakärnig!
Överklockning; som förväntat, verkar gå att överklocka, men detta är åtta kärnor, räkna med att den börja suga åt sig effekt ganska snabbt.
Priser; bättre än förväntat, åttakärninga CPUr som börjar på 3700 är ett stort steg framåt.
Minnesstöd, besviken över att vi inte verkar få ECC och buffrat minne.
XFR; en besvikelse, kan bli bra på sikt men är den inte nu.
Utbud av CPU, besviken på att vi inte fick fyrkärniga och sexkärniga denna lansering.
Utbud av moderkort, skralt, saknas highend mATX, saknas mITX, mycket RGB skit, men sämre med VRM-kylare.

Trots att inte allt blev perfekt, tycker jag att detta luktar succé.

Angående ECC minnen, så verkar Ryzen ha stöd för detta, iafall udimm men inte rdimm, men är upp till moderkortstillverkarna att implemetera detta.

Står lite om det i denna länk: https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_confirms_that_ryzen_supports_ecc_memory/1

Den enda moderkortstillverkare som har stöd för ECC verkar vara ASrock (just nu), t.ex. X370 Taichi.
"- Supports DDR4 3200+(OC)/2933(OC)/2667/2400/2133 ECC and non-ECC, un-buffered memory*"
Länk: http://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/index.asp#Specification

Verkar som de flesta av deras moderkort har stöd för ECC. Länk: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s310915610

Tror inte udimm gentemot rdimm är så begränsande båda är ju ECC, i just denna plattform där man max kan använda 64GB minne i dual-channel, i konfigurationer där man kan använda mer ram samt fler channels så är ju rdimm att föredra dock.
Kan nog vara riktigt bra för dom som vill ha en workstation, server eller nas i hemmet.
ASrock har blivit bättre och bättre i mina ögon iaf, dom lägger till de där lilla extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är inte Asus som tillverkar chipset eller gör drivrutiner.
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/am4-chipset-dr...

Minnena släpptes sent i fredags. Tror inte lilla sverige ligger väldigt högt på prioriteringslistan.

Kanske inte men dom brukar ju ha dessa på sin sida i vanliga fall. Gigabyte har ju gjort det på sin sida.

Tack för länken i alla fall och det står att Windows 7 har support. Bra det

Bra att veta om minnena också. Får nog bli Flare X minnena som redan är kompatibla med Ryzen när dom kommer till Sverige

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam

Gjorde ett sista desperat försök, jag plockade isär allt och plockade ihop det igen, nu funkar det.
Låter minnena gå i 2133 så länge, väntar några månader på att allt skall stabiliseras först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gjorde ett sista desperat försök, jag plockade isär allt och plockade ihop det igen, nu funkar det.
Låter minnena gå i 2133 så länge, väntar några månader på att allt skall stabiliseras först.

Grattis, då finns det hopp för dom andra också

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om folk är intresserade av ASRock's X370 Taichi föreslår jag att man skickar en fråga till Proshop som vad jag vet är en av få handlare som sagt att de ska ta in dem. Visa dem att intresse verkligen finns.

Permalänk
Medlem

@byerley:

Alternativt pingat @inet t.ex. här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@byerley:

Fast inet säger ju att de inte har några planer just nu på att ta in ASRock. Så ser inte de som en lösning för den närmaste tiden. (Och ja, jag pingade också på dem tidigare om ASRock, men i deras Ryzen-tråd)

Proshop däremot har tidigare sagt att de ska ta in ASRock när jag frågade dem och att de väntar på leveransbesked. Så där känns det som att intresse/tryck kan ha bättre effekt.

Permalänk
Medlem

Väntar på att Level1Techs ska testa Linux och Virtualisering i Windows/LInux med Ryzen. Men det kommer nog? https://youtu.be/G_6rs9cBzvE

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sammanfatta prestanda-läget i lite. Än så länge vet vi:

Att win10 flyttar runt trådar mellan ccx-kluster i onödan, vilket medför prestandatapp på Ryzen

Att sätta energybalance till high förhindrar core parking, men XFR är aktivt när max 2 kärnor är vakna, vilket leder till att max frekvens är 3,7 resp. 3,5 GHz i reviews än så länge, inte 4,1 resp 3,8Ghz.

Att RAM är samma frekvensdomän som L3, så snabbare RAM=snabbare Ryzen.

Windows kan ännu inte hantera SMT, så om prestanda blir sämre/bättre än utan SMT går inte att avgöra.

Ryzen får 17% bättre Draw calls i win7 än i win10 (men fortfarande dåligt)

Har jag missat något?
Är det någon som känner att de har någon tydlig bild av prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@byerley:

Synd att Inet inte har gskill minnen också...lutar mer åt att man ska börja handla på proshop för att få vettiga delar.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Hur sannolikt tror ni det är att ASUS X370-Pro som tidigare listade ECC-stöd kommer att få tillbaka den feature'n? I de senast släppta specarna står det inte ECC längre

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Att man kör samma kärna rakt över (vilket man i princip gör) är i sig inget hinder att man har olika inställningar på parametrar, man kan göra väldigt mycket med sådant.

Ställer du en run-of-the-mill Ubuntu server mot exakt samma OS, HW och program där någon får fritt ändra konfigurationen och sedan benchar dessa mot t.ex. hur många HTTP-transaktioner de kan hantera per tidsenhet via NodeJS eller liknande så är det inte alls osannolikt att det senare systemet ger i alla fall dubbla kapaciteten om varje transaktion är extremt simple (t.ex. statiska HTTP-sidor, detta flyttar över flaskhalsen väldigt mycket på OSet) .

Game-mode lär knappast ge dubbel FPS, flaskhalsen är och förblir GPUn i de flesta fall. Men Game-mode lär absolut kunna lyfta lägsta FPS i vissa lägen även på riktigt starka system. Om spel själva har bättre kontroll av vad som körs på alla CPU-trådar finns också en del saker som är möjligt att utnyttja på CPUer med SMT, sedan är frågan om spelutvecklarna vill lägga de resurserna eller ej...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ni som är intresserade av Asrock Taichi, Multitronic.se har det upp på sin hemsida.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad