Permalänk
Medlem

Zolkorn har gjort ett ganska intressant test med R7 1800X som körs med 4c/8t vs i7 7700k, båda kör i 4GHz med samma minnen.
Kanske är nåt sånt man kan förvänta sig av R5 4c/8t på ett ungefär?
Länk: http://www.zolkorn.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-vs-intel-core-i7-7700k-mhz-by-mhz-core-by-core/
Texten är på Thailändska, så använd google översättning eller kolla diagramen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör man främst program som skalar perfekt med CPU-kärnor har Ryzen en riktigt bra cache-design. Kör man främst program som är multitrådade men inte "embarrassingly parallel" så är Intels design bättre. Spel och de flesta multitrådade desktop-program tillhör den senare kategorin, just deal with it.

Just deal with it... Vilken comeback! Oj... Kan bara hålla med @Stoff3th3m4n här. För att du säger att det ska vara så medans andra utöver du själv kanske upptäcker fenomen som inte stämmer med din subjektivitet eller erfarenhet, för det är så du reagerar i alla större diskussioner med andra medlemmar i andra trådar som jag sett och tagit mig tid att läsa igenom. Det blir fort enorma diskussioner som är mer "min åsikt är rätt" när det istället handlar om många variabler. Zen's L2 cache är en stor faktor till dess höga prestanda per klockcykel, just deal with it! Ryzen's L3 cache är nästan exkluderande men har hooks/tags via sin datafabric för att sniffa data, och inte via RAM, dvs lägre latens än att gå via RAM.

Du själv är inte speciellt nyanserad av dig och vill samtidigt anklaga andra för att glorifiera en produkt eller märke. Det va att slå stort på trumman och inget jag förväntade mig av dig. Samma sak när jag tog up Killer NIC, då va Intel bäst igen när jag länkade till ett test som påvisade att så inte var fallet. Men vet du vad, det var säkert ett handplockat fan-boy test av mig, för jag har Killer ASIC's på väggarna och knaprar på dom av besatthet. Alternativ version kan vara att jag tycker om uppstickare som sätter giganterna till konkurrens. Välj själv vilken version du tror på. Jag har köpt in Intel servers på diverse företag för miljontals kronor för att jag utvärderade dom att vara bäst till dom krav vi hade, och det har ju vart ganska uppenbart sedan Bulldozer kom. Jag har själv haft 3st 4770K i min egna burk hemma samt i princip nästan bara testat/labbat med Intel system sedan Bulldozer kom. Jag har väldigt mycket egen data och praktiska erfarenheter att jämföra med, och på så vis en ganska god uppfattning också. Det finns fler än du som har datorer som en brinnande hobby och samtidigt jobb att sköta som du en gång tog upp av någon anledning.

Det verkar inte som att du är medveten om att detta är en diskussionstråd för Ryzen där det är fullt vettigt och rimligt att vara optimistisk kring en av dom viktigaste lanseringarna i CPU-industrin sedan 1999/2003. Jag kan bara tala för mig själv även om jag inte sett något nämnvärd extremist-fan i tråden, men på vilket sätt har jag glorifierat Ryzen utan att använda mig utav en kraftig källa eller teknisk argumentation eller grund... Mitt senaste eller näst senaste inlägg så skrev jag att en mycket god spelcpu är t.ex 6600K/7600K och att Ryzen verkar passera denna i snitt. Jag är inte ute och cyklar när jag ska skaffa mig en god uppfattning om vad för potential en mikroarkitektur besitter, därav har jag vart lite mindre försiktig tidigare med en del spekulationer medans du "vet allt". Nej du vet inte allt och kan inte allt bäst heller. Du är ingen CPU-arkitekt, därav jag beskrev för dig tidigare att många spec på Ryzen var omöjliga att gissa sig till eller tyda. Numera är den lanserad och det är en hel del bevisade/konstaterade problem på programvarusidan. Du vill istället diktera att det är arkitekturen som är sådan och hugga det i sten.

Citat:

Latens CCX-CCX är hög, i alla fall om det AMD själva säger om hur saker fungerar stämmer. Men kanske finns andra som förstår detta mer ingående än AMD? Latensen är hög då enda kommunikationskanal som finns är att alla minnesoperationer som missar CPU-cache går parallellt till RAM och den andra CCX:en, latens dikteras av det svar som tar längst tid. Av vad som sades på GDC finns inga andra sätt att kommunicera mellan CCX. Detta begränsar också bandbredd till samma bandbredd som man har på en minneskanal, d.v.s. 22 GB/s med DDR4 2667 MT.

Sa tidigare att interconnect ligger på samma bandbredd som RAM på grund av datafabric ligger på samma klockdomän, därav samma bandbredd. Bandbredden verkar av att döma tillräcklig och skalningen bra. Detta påvisar dock inget om latensen. AMD har tvärtemot av det du skriver gått ut med att latensen är låg för kommunikation mellan kärnorna men där man givetvis åker på fördröjningar för att kommunicera från t.ex Core0 till Core5. Som sagt, det är cache hooks som går on-die vilket ger lägre latens än att gå ut till RAM som är syftet med cachen.

Citat:

7-zip är absolut något som också beror av bandbredd. Programmet har också ett accessmönster som är väldigt lätt att förutsäga något som gynnar Ryzen då den verkar lägga ut prefetch tidigare än Core (rimligt tolkning från Legit Reviews cache-mätningar).

Men kolla hur 7-zip skalar med ökande antal kärnor:
isofrekvens 1 kärna, Zen > Haswell
http://i.imgur.com/F74m49G.pn*g

isofrekvens 4 kärnor utan SMT, Zen < Haswell
Detta är fallet som är mest känsligt för kommunikationslatens, en stor fördel med SMT är att det kan till viss del dölja latens
http://i.imgur.com/2ppuWBK.pn*g

isofrekvens 4 kärnor med SMT, Zen < Haswell
http://i.imgur.com/6xeIact.p*ng

Sista steget är lite intressant. En nackdel med SMT är att den effektiva cache-storleken per CPU-tråd halveras i praktiken när två trådar ska samsas om cache. En gissning till varför Haswell (är en i7-5960X) drar ifrån både Ryzen och Kaby Lake här är bandbredd mot RAM.

Slutligen, resultat när R7-1800X, i7-5960X och i7-7700K alla kör på sina nominella frekvenser med alla CPU-trådar aktiverade. Just denna ser lite väl dyster ut för Ryzen jämfört med andra mätningar jag sett.
http://i.imgur.com/ao3kX3K.png

Resultatet du postar för 7-zip diffar en del jämfört med det ovan som kommer från Ryzen: strictly technical. Det diffar också, till Ryzens fördel, jämfört med resultatet SweClockers fick
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/126*58?key=1cd46f9a26810bd8dd0ff0ca26def101

Och till det TechReport gjorde
http://techreport.com/r.x/2017_03_01_AMD_s_Ryzen_7_1800X_Ryzen_7_1700X_and_Ryzen_7_1700_CPUs_reviewed/7zcomp.pn*g

Men de är säker båda fel... Allt för många AMD-anhängare (varför är man anhängare till ett företag, fotbollsklubb kan jag förstå trotts noll intresse för sporten, men ser liksom inte hur man kan vurma för ett specifik företag) i denna tråd verkar köra algoritmen: det resultat som ger bäst relativt resultat för Ryzen är rätt, resten är antagligen skrivna av mutade personer.

Jag har läst The Stilt's test sedan första dagen han la ut testet i tråden. 7-zip resultaten tog jag från PC-perspective, och att du kallar det för handplockat är under all kritik. Du verkar vägra att se att det är stor varians på grund av det jag nu förklarat för dig diverse gånger, dvs strul med programvara, bios och OS-setups.

En person med grundläggande kunskap om CPU's och operativsystem kan instämma omedelbart om den saken och man ser tydligt att Ryzen bromsas medans du vill ha rätt i allt och alla andras tankar eller grunder är handplockade, glorifierande eller rent av fanboy's som du godtyckligt uttrycker det utan att använda dig utav själva ordet. Jag har inte dikterat något som jag inte haft en källa till eller en kraftig argumentation. På vilket sätt som jag skulle vara en AMD-anhängare när jag har hållit på mest med Intel system, men att jag samtidigt står med öppna armar för en hård konkurrens igen på CPU marknaden, och i tillägg ser potentialen i Ryzen som dagens tester inte riktigt ger sken om än ser jag inte heller. Hade jag vart ett AMD-fan så hade jag kört en Bulldozer med kompressorkylning på 7GHz bara för att. Jag byter gladeligen ut en Intel-quad mot en Ryzen på desktop. Varför kommer tiden snart att visa dig.

Citat:

Håller med om att Ryzen är väldigt lyckad. Men som precis alla andra designer finns det sidor som är starkare och sidor som är svagare, där vet jag inte om du håller med för låter väldigt mycket som allt är über med Ryzen i din värld.

Det är nog första gången du skriver att Ryzen är väldigt lyckad, för det är den, och det var det var därför jag ville göra en rolig tråd om hoppet att AMD skulle komma tillbaka relativt likvärdig eller bättre än Intel med sin snabba Core serie. Zen, en extremt balanserad arkitektur, därav namnet "Zen" på arkitekturen. Allt är inte über med Ryzen och jag har också försökt lyfta fram bägge sidor och argumenterat fram en grund till varför i alla fall jag kan komma på. T.ex Klockfrekvensen/potentialen hos Zen var senast något jag skar ner på då jag personligen tycker om att överklocka sedan Turboknappen blev uppfunnen på persondatorn.

Citat:

Jag kanske å andra sidan låter väl negativ. Beror i så fall främst på två saker

• det som skrivs i allt för många AMD-positiva inlägg är allt för ofta väl onyanserat, tekniknörden i mig går då in som moderator vilket då blir att även peka på de negativa delarna

• jag råkar vara väldigt intresserad just av multicore programmering där man måste synkronisera mellan CPU-kärnor, tycker de mest intressanta problem ligger i denna zon. Detta är tyvärr en av Ryzens svaga punkter.

Du själv är ganska onyanserad när du vägrar se andras syn eller behov. Om du redan som du säger har tankarna att kanske låta negativ när ämnet enligt dig gäller glorifiering av Ryzen, varför är du då såpass aktiv i tråden om ämnet irriterar dig? För att rätta andra och alltid ha rätt? Du refererade i ett inlägg efter detta till "idiotiska inlägg" som kan få "stå kvar och göra en wccftech" av det.

Ironiskt nog att du är så hemma med MT programmering och spelutveckling och samtidigt går emot det jag sagt hela tiden och det som sägs av spelutvecklare (senast på GDC där man lägger enorma resurser på MT och även Ryzen. MT gör sig bättre och bättre i spel, tom bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig i vissa titlar. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att Bulldozer skulle stå sig så bra mot t.ex en 2500K/2600K som den gör i många av dagens MT-titlar. Ryzen har tack vare OS och avsaknad optimering hos titlarna i sig problem med sin SMT i spel nu, men det löser sig. Ryzens styrka om något är MT, något vi fått se prov på också både i designen och rent praktiskt vilken enormt boost alla applikationer får som nyttjar SMT.

Skrivet av Yoshman:

@Enigma: angående prestanda du länkar till Toms Hardware test av HCP. Du inser att HCP laster typiskt skalar nära nog perfekt till hundratals, ibland tusentals, kärnor. Det över NUMA-gränser och allt möjligt.

Är inte det då ett extremt tydligt typfall på något som INTE ALLS beror av core-to-core kommunikation? Så vad du länkar till är ett test som visar att utan core-to-core kommunikation, d.v.s. ännu ett fall som är "embarrassingly parallel", så fungerar Zens cache-design ypperligt.

Tja, det är ju exakt det jag sagt hela tiden!

Det du inte verkar ta hänsyn till är att i testet så kördes inte 100.000-tals CPU'er klustrade, utan det var inte mer parallelliserat än ett desktopscenario vid rendering t.ex. Zen uppvisar god IPC, prestanda per kärna/processor mot Intel's dito i dessa operationer som ställer enorma krav på både latens, heltal, flyttal minnesbandbredd och cache. Jag tog upp testet i samband med när jag tog upp Naples som ett motryck till dina påståenden om att "Zen inte är bra på nått attityd".

Skrivet av Yoshman:

Visst har vissa saker varit fel, @Enigma försitter t.ex. inget tillfälle att påpeka hur fel jag hade om Turbo boost 3.0. Bjuder gärna på den, för baserade ändå det på information från både AnandTech och Toms Hardware + att svenska Intel ARK faktiskt saknade TB3 informationen så det som AT och TH skrev blev än mer rimligt. Är specifikt detta jag refererar till "TBM3 will be slightly different and not advertised. (AT)".

Jag tror att du argumenterade emot mig fler gånger än vad jag sa det till dig, bara som en upplysning. Jag skrev enkelt och tydligt att det står på ARK men du vägrade ta in det. Min poäng med att upplysa detta är att du vägrar inse fakta ibland för att du inte litar på någon annan än dig själv. Detta är ett ganska bra exempel på hur svårt det blir att föra en diskussion med dig när du tror att folk verka hitta på vad som skrivs som rena vilda västern trots kraftig argumentation.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

https://youtu.be/IjqonvobCiM

Lite väl hårt komprimerad kanske.
Ett kortare klipp är på väg upp.

EDIT:
Ett till utan komprimering:
https://www.youtube.com/watch?v=Kj0hvn2gVQA&feature=youtu.be

Vilket program minskar du ner filerna med?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Handbrake

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Medans "vilan" finns i tråden så passar jag på att gå in med lite relevans till tråden:

Blir ett ASRock X370 Taichi att leka med på grund av 16 fasig VRM+dom kondingarna på det kortet samt mindre biosbuggar än ASUS. Testade en 1800X men den ville inte högre än 4075MHz så blir att binna en bra 1700 själv. Får se när man får tid...

Ni som klockar, försök att köra med högsta möjliga BCLK och låg RAM divider (typ DDR2400) då AM4/Zen kör straptables. Subtimings är betydligt lägre med lägre DRAM divider men behålls med högre BCLK=betydligt mer prestanda. Beroende på moderkort/ASIC för BCLK så övervaka PCI-E vilken genstatus den kör så den inte går ner sig till gen.2 med högre BCLK

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Skalning med minne

Uppvisar ganska trevliga resultat, och detta med fasta dividers, dvs utan BCLK som ger ännu mer prestanda.

BCLK med DDR2400 strap:

Sen har vi problemen med schemaläggaren i Win10 och Ryzen som betraktar varje tråd på Zen som en egen L1, L2 och L3 cache...

Logical Processor to Cache Map: *--------------- Data Cache 0, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 *--------------- Instruction Cache 0, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 *--------------- Unified Cache 0, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 *--------------- Unified Cache 1, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -*-------------- Data Cache 1, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -*-------------- Instruction Cache 1, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -*-------------- Unified Cache 2, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -*-------------- Unified Cache 3, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --*------------- Data Cache 2, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --*------------- Instruction Cache 2, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --*------------- Unified Cache 4, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --*------------- Unified Cache 5, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---*------------ Data Cache 3, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---*------------ Instruction Cache 3, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---*------------ Unified Cache 6, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---*------------ Unified Cache 7, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ----*----------- Data Cache 4, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----*----------- Instruction Cache 4, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----*----------- Unified Cache 8, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----*----------- Unified Cache 9, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -----*---------- Data Cache 5, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----*---------- Instruction Cache 5, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -----*---------- Unified Cache 10, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----*---------- Unified Cache 11, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ------*--------- Data Cache 6, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------*--------- Instruction Cache 6, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------*--------- Unified Cache 12, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------*--------- Unified Cache 13, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -------*-------- Data Cache 7, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------*-------- Instruction Cache 7, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -------*-------- Unified Cache 14, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------*-------- Unified Cache 15, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --------*------- Data Cache 8, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------*------- Instruction Cache 8, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------*------- Unified Cache 16, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------*------- Unified Cache 17, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---------*------ Data Cache 9, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------*------ Instruction Cache 9, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---------*------ Unified Cache 18, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------*------ Unified Cache 19, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ----------*----- Data Cache 10, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----------*----- Instruction Cache 10, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----------*----- Unified Cache 20, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----------*----- Unified Cache 21, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -----------*---- Data Cache 11, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----------*---- Instruction Cache 11, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -----------*---- Unified Cache 22, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----------*---- Unified Cache 23, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ------------*--- Data Cache 12, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------*--- Instruction Cache 12, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------------*--- Unified Cache 24, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------*--- Unified Cache 25, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -------------*-- Data Cache 13, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------------*-- Instruction Cache 13, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -------------*-- Unified Cache 26, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------------*-- Unified Cache 27, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --------------*- Data Cache 14, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------*- Instruction Cache 14, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------------*- Unified Cache 28, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------*- Unified Cache 29, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---------------* Data Cache 15, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------------* Instruction Cache 15, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---------------* Unified Cache 30, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------------* Unified Cache 31, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64

Katastrofalt att ingen patch finns till Win 10 ännu. Borde vart klart före lansering och vem man ska skylla på är ju okänt här. Ställer verkligen till prestanda på alla plan, speciellt i spel. Win 7 som heller inte är optimalt uppvisar 26% sämre min-fps och 8% lägre snittfps i Total War: Warhammer som många recensenter använt sig utav i sina tester ihop med AotS som inte alls fungerar som det ska på Ryzen med nuvarande patch.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dockland:

Ja, såklart, det var med glimten i ögat. Jag tänkte skriva ...och kostar under 10000:-
Tippar på 2,2GHz och redan då en winner om den visar sig kunna vara pålitlig

Ah borde jag förstått! skrev mitt inlägg ganska sent på natten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ok, jag personligen tycker att XviD4PSP 7.0 (daily version x64 portal version) ger bättre kvalitet än Handbrake
Testade nyss 20,3GB Fraps klipp med XviD4PSP som krympte filen till 523MB och kvaliteten är bra

Sorry nu blev det lite offtopic

Hur som helst tycker jag 1700 är bra. Såg att du fick över 100 fps i Ultra. Det tog ett tag innan jag hittade fps mätaren då den var så liten

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Zolkorn har gjort ett ganska intressant test med R7 1800X som körs med 4c/8t vs i7 7700k, båda kör i 4GHz med samma minnen.
Kanske är nåt sånt man kan förvänta sig av R5 4c/8t på ett ungefär?
Länk: http://www.zolkorn.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-vs-intel-core-i7-7700k-mhz-by-mhz-core-by-core/
Texten är på Thailändska, så använd google översättning eller kolla diagramen

Jag tror man ska förvänta sig något sämre prestanda än att bara stänga av kärnor. Sweclockers hade testat men fått bättre resultat än vad AMD hade uppgett att man skulle få, detta gällde dock 6/12 men ser inte varför 4/8 skulle prestera bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LeVvE:

Hade det förr på en gammal dator. Nice om man spelade CS, kunde springa/skjuta snabbare än alla andra utan att fuska

Trots detta hävdar en del att Ryzen är sämre på spel!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Sen har vi problemen med schemaläggaren i Win10 och Ryzen som betraktar varje tråd på Zen som en egen L1, L2 och L3 cache...

Logical Processor to Cache Map: *--------------- Data Cache 0, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 *--------------- Instruction Cache 0, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 *--------------- Unified Cache 0, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 *--------------- Unified Cache 1, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -*-------------- Data Cache 1, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -*-------------- Instruction Cache 1, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -*-------------- Unified Cache 2, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -*-------------- Unified Cache 3, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --*------------- Data Cache 2, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --*------------- Instruction Cache 2, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --*------------- Unified Cache 4, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --*------------- Unified Cache 5, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---*------------ Data Cache 3, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---*------------ Instruction Cache 3, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---*------------ Unified Cache 6, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---*------------ Unified Cache 7, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ----*----------- Data Cache 4, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----*----------- Instruction Cache 4, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----*----------- Unified Cache 8, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----*----------- Unified Cache 9, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -----*---------- Data Cache 5, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----*---------- Instruction Cache 5, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -----*---------- Unified Cache 10, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----*---------- Unified Cache 11, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ------*--------- Data Cache 6, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------*--------- Instruction Cache 6, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------*--------- Unified Cache 12, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------*--------- Unified Cache 13, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -------*-------- Data Cache 7, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------*-------- Instruction Cache 7, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -------*-------- Unified Cache 14, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------*-------- Unified Cache 15, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --------*------- Data Cache 8, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------*------- Instruction Cache 8, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------*------- Unified Cache 16, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------*------- Unified Cache 17, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---------*------ Data Cache 9, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------*------ Instruction Cache 9, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---------*------ Unified Cache 18, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------*------ Unified Cache 19, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ----------*----- Data Cache 10, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----------*----- Instruction Cache 10, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----------*----- Unified Cache 20, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----------*----- Unified Cache 21, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -----------*---- Data Cache 11, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----------*---- Instruction Cache 11, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -----------*---- Unified Cache 22, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -----------*---- Unified Cache 23, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ------------*--- Data Cache 12, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------*--- Instruction Cache 12, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------------*--- Unified Cache 24, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------*--- Unified Cache 25, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 -------------*-- Data Cache 13, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------------*-- Instruction Cache 13, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 -------------*-- Unified Cache 26, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 -------------*-- Unified Cache 27, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 --------------*- Data Cache 14, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------*- Instruction Cache 14, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------------*- Unified Cache 28, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------*- Unified Cache 29, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64 ---------------* Data Cache 15, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------------* Instruction Cache 15, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ---------------* Unified Cache 30, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ---------------* Unified Cache 31, Level 3, 16 MB, Assoc 16, LineSize 64

Katastrofalt att ingen patch finns till Win 10 ännu. Borde vart klart före lansering och vem man ska skylla på är ju okänt här. Ställer verkligen till prestanda på alla plan, speciellt i spel. Win 7 som heller inte är optimalt uppvisar 26% sämre min-fps och 8% lägre snittfps i Total War: Warhammer som många recensenter använt sig utav i sina tester ihop med AotS som inte alls fungerar som det ska på Ryzen med nuvarande patch.

Kolla #16701933 - @anon78208 får mer rimlig mappning, samt: Ryzen: Strictly technical #180 och ett par inlägg framåt. Så det kan vara fixat i Win10.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kolla #16701933 - @Brisse får mer rimlig mappning, samt: Ryzen: Strictly technical #180 och ett par inlägg framåt. Så det kan vara fixat i Win10.

Ahh kanon att du hade uppsikt över det Ser betydligt bättre ut, dock så postade Stilt sina resultat efter den posten, men han kan fortfarande ha kört ett icke uppdaterat OS om nu verkligen MS löst detta. Det är ett allvarligt problem, men oavsett vad som är orsaken just nu så är det verkligen något som bromsar Zen när man tittar på resultaten mellan Win7 och Win10 både med och utan SMT.

Logical to Physical Processor Map: **-------------- Physical Processor 0 (Hyperthreaded) --**------------ Physical Processor 1 (Hyperthreaded) ----**---------- Physical Processor 2 (Hyperthreaded) ------**-------- Physical Processor 3 (Hyperthreaded) --------**------ Physical Processor 4 (Hyperthreaded) ----------**---- Physical Processor 5 (Hyperthreaded) ------------**-- Physical Processor 6 (Hyperthreaded) --------------** Physical Processor 7 (Hyperthreaded) Logical Processor to Socket Map: **************** Socket 0 Logical Processor to NUMA Node Map: **************** NUMA Node 0 No NUMA nodes. Logical Processor to Cache Map: **-------------- Data Cache 0, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 **-------------- Instruction Cache 0, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 **-------------- Unified Cache 0, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ********-------- Unified Cache 1, Level 3, 8 MB, Assoc 16, LineSize 64 --**------------ Data Cache 1, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --**------------ Instruction Cache 1, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --**------------ Unified Cache 2, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----**---------- Data Cache 2, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----**---------- Instruction Cache 2, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----**---------- Unified Cache 3, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------**-------- Data Cache 3, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------**-------- Instruction Cache 3, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------**-------- Unified Cache 4, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------**------ Data Cache 4, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------**------ Instruction Cache 4, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------**------ Unified Cache 5, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------******** Unified Cache 6, Level 3, 8 MB, Assoc 16, LineSize 64 ----------**---- Data Cache 5, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ----------**---- Instruction Cache 5, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ----------**---- Unified Cache 7, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------**-- Data Cache 6, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 ------------**-- Instruction Cache 6, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 ------------**-- Unified Cache 8, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------** Data Cache 7, Level 1, 32 KB, Assoc 8, LineSize 64 --------------** Instruction Cache 7, Level 1, 64 KB, Assoc 4, LineSize 64 --------------** Unified Cache 9, Level 2, 512 KB, Assoc 8, LineSize 64

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sida som binnat 10st Ryzen 1700

http://oc.jagatreview.com/2017/03/overclocking-binning-10-pro...

Ganska väntat i början av produktionen och första batch. AMD har släppt revisioner förr, så man kan ju hoppas på det innan Zen+ kommer. Frågan är hur Zen skalar med lite mer high-end vattenkylning. Det ska jag ta reda på så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

http://oc.jagatreview.com/wp-content/uploads/2017/03/BinResults.jpg

http://oc.jagatreview.com/wp-content/uploads/2017/03/Ryzen7_1700_VcorevsFrequency.jpg

http://oc.jagatreview.com/wp-content/uploads/2017/03/Ryzen7_1700_BestVsAvgCPU.jpg

http://oc.jagatreview.com/2017/03/overclocking-binning-10-pro...

Ganska väntat i början av produktionen och första batch. AMD har släppt revisioner förr, så man kan ju hoppas på det innan Zen+ kommer. Frågan är hur Zen skalar med lite mer high-end vattenkylning. Det ska jag ta reda på så småningom.

Hur länge kan man få vänta innan man kan få se en ny revision?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Tur att jag inte hunnit köpa min än. Kanske en fördel att vara lite fattigare

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Omöjligt att svara på egentligen, men vi snackar minst 6mån frammåt skulle jag tro. Detta är som jag skrev, inget säkert alls, men sannolikt då det hänt förr och haft en stor inverkan på klockpotentialen. En 1900X är på gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fler som yttrat sig om att 75c är en "softthrottle"(notera, den minskar inte i klock, inte missförstå) och att över det så klockar den inte högre. Har inte testat själv dock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Ännu ett par procent att hämta från Ryzen med -zenver1 optimeringar

Testet är kört i Linux men ger ändå en lätt vink, dock var det relativt klart att Zen klarar sig ganska bra med Intel kompilerad kod, men inte i alla lägen:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Enigma: Det där ser grymt bra ut! Vad tror du om risken för sämre binnade 1700 processorer i framtida batchar? Är det så vanligt att det blir så och finns det något som tyder på det vad ni har Sett?

Permalänk
Medlem

Stöd för mitt "påstående" gällande recensioner och prestanda/OS problem med Ryzen

https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=en&u=...

@Jocke86 Produktionen blir bara bättre och bättre så klockpotentialen kommer öka, men det tar tid Det är en enorm övergång AMD gjort med en ny mikroarkitektur på en ny tillverkningsprocess. En av dom svåraste ting att bemästra, och därav tom Intel är rädda för att göra det varav man körde tick-tock modellen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat rykte: Zen+ eller Zen2 får namnet Pinnacle Ridge

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Angående att en del gnäller på Ryzen.

En datamaskin är en maskin som klarar ett otal uppgifter, varav en av många är spel.
Jag kan respektera när någon säger att han/hon använder sin maskin mest till att spela med och därför föredrar en i7 7700k, det är ett val, efter behov.

Vad jag inte kan respektera är när någon, skriver att Ryzen är totalt misslyckad, på grund av att den presterar aningen mindre än i 7 7700k i spel, det är ett inskränkt, infantilt och korkat uttalande, till er säger jag, - knip käft och lämna över diskussionen till oss vuxna!
Jag vet att jag inte borde bli arg på barnungar, men de förstör forumet för oss andra.

För en datanörd är Ryzen som en våt dröm som blivit sann, äntligen åtta kraftfulla kärnor till ett riktigt bra pris!
Man kan slänga på nästan vilken last som helst på denna maskin den kommer inte att storkna.
Jag är euforisk!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar hur amds 4c/8t cpuer kommer vara?:D

Med en ipc som ligger över haswell och nästan uppe i kabylake så kommer dessa "budget" cpuer vara sjukt prisvärda då de lär klocka högre !

Fan amd har verkligen gjort en stark comeback!

Och en annan bra sak är att ryzen skalar bra med högre minnes hastigheter.

Och inte för att tala om raven ridge.. fan alltså om de verkligen släpper en 4c/8t cpu med vega 1024sp+hbm2 minne (som kan användas som en slags cache också) så har vi en monster apu där!! Perfekt för "budget" bärbara speldatorer. Notera "budget" då de lär bli billiga men presterar bra för sitt pris(nästan för bra för sitt pris ). Ah ser fram emot amds produkter mer o mer

Permalänk
Hjälpsam

@criscros: Håller med på alla punkter!
Dessa åttakärninga vi sett nu är bara början!
En fördel är att saker och ting, hinner lappas och lagas, via programuppdateringar, innan nästa släpp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är så sjukt sugen på Ryzen. Tror jag köper 2 system på en gång ja. Byter ut i7 920 servern också.
Hade varit mumma med en 1700 med apu till hemmaserver.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tycker inte det är så mycket att oja om. Processorn kostar ingenting i princip. Jag velar mellan denna och 6900K men det lutar åt att jag bygger två separata system, ett Ryzen och ett 6900K och säljer det som presterar sämst. Om det inte börjar poppa upp färdiga byggen ala Webhallen Config eller liknande, Men en del problem med moderkort och sådant gör att jag avvaktar till systemet mognat lite.

Håller med om moderkort. Själv väntar jag på att Asrocks modeller ska hitta ut i handeln. Både X370 Taichi och X370 Fatal1ty Professional Gaming ser grymt intressanta ut.

Skrivet av 1r1d1um:

Behöver han inte. Yoshman är en av de intressantaste skribenterna här inne och har rätt i det mesta.

Ryzen är en uppskalad budgetprocessor som visserligen gör vissa saker bra, men som ändå inte är ett alternativ för majoriteten av användarna eftersom de inte använder datorn till någonting svårare än att surfa och spela spel. Det enda som händer med dessa är att Windows sprider ut sig på 16 trådar istället för 4 eller 8.

"Content Creation" är ointressant för de flesta, men inte här inne eftersom det är där som AMD kan vinna några segrar så därför fokuserar man på det. Hade AMD varit bra på avslöja NASAs månbilder som falska så hade en majoritet här blivit foliehattar och hävdat att AMD har ett klart övertag när det gäller att solla igenom falska och sanna konspirationsteorier och att Intel är ett ont företag som troligtvis styrs av Illuminati.

Att glorifiera ett företags produkter bara för att de är konkurrenter till ett stort fett företag som man ogillar är virtue signalling i dess nördigaste form. AMD är inte rebeller som kämpar mot ett ont imperium - bara brorsan till Intel som gör nästan allting lite sämre, lite mera oraffinerat och osofistikerat och har gjort det i decennier och därför får nöja sig med att inte tjäna lika mycket pengar och få en lika snygg fru som sin mera framgångsrika bror.

Låt oss lägga bort argumenten som bygger på varför AMD borde vara lika bra som Intel, och istället fokusera på hur AMD ska göra för att komma ikapp.

Känns som ett aningen oseriöst inlägg.

Skrivet av Aeig:

@Stoff3th3m4n: Förstår inte heller varför en diskussion om Intel förs i en Ryzen tråd, stundtals vore det bra om trådarna kunde brytas ut, det skall ständigt relativiseras kring 7700K osv, och försvaras och skyddas samt nedvärderas. Vore härligt med en Ryzen Owners Club, så kan alla övriga diskutera hur förträffligt bra Intel är i en dedikerad tråd.

Faktum är att AMD med Ryzen har gjort mer för konsumenterna i ett släpp än vad Intel har gjort senaste 4-5 åren, dom har uppenbarligen hållit tillbaks och samtidigt utnyttjad sitt övertag maximalt med överpriser för produkterna samt minutiös indelning av i5, i7, i3, K, ej K, osv.

Ryzen 1700 för 3699 kr drar jämnt med 6900K för 10 000 kr, och stundtals är Ryzen snabbare än 6950X, en CPU som kostar 18 500 kr, verkligen, detta är på riktigt.

Den är 5-10% långsammare i somliga speltitlar i 1080P, OBS! somliga, ej samtliga, och i 1080P (som LinusTechTips sade i WAN Show, vem köper en dyr CPU och GPU och spelar i 1080, ingen) dessutom, vilket är irrelevant för dom flesta entusiaster. I 1080P är dessutom inte 5-10% lägre FPS ett problem, enda möjligheten är om användaren sitter på en 240Hz skärm eller ett riktigt billigt grafikkort, återigen, då har antagligen inte heller användaren en dyr CPU såsom i7, Ryzen eller E-serien. Går man upp till 1440P och 4K är skillnaden mindre.

I gengäld för 5-10% i en del spel endast dagar efter release, så får användaren 8 kärnor 16 trådar vilket kommer hålla bra mycket längre än 4 kärnor med 8 trådar, mycket kraftigare prestanda i princip allting som har med produktivitet att göra, samt fler trådar att nyttja för spel som faktiskt utnyttjar det.

Om veckor / månader efter optimeringar i BIOS, från AMD, och från MS mfl. så kommer Ryzen antagligen vara snabbare än den är idag, och då är det givet.

Jim Keller är gud och har precis räddat AMD i elfte timmen.

MVH

Nej jag förstår inte heller varför det tjatas om i7-7700K i en Ryzen-tråd. Det går ju verkligen inte att jämföra en Ryzen 7 processor med en i7-7700K rakt av då de inte är inriktade mot exakt samma marknadssegment eller användningsområden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

https://youtu.be/IjqonvobCiM

Lite väl hårt komprimerad kanske.
Ett kortare klipp är på väg upp.

EDIT:
Ett till utan komprimering:
https://www.youtube.com/watch?v=Kj0hvn2gVQA&feature=youtu.be

Såg att du kör med DX12 OFF. Ett test med DX12 också kanske?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Såg också det nyss.
Ska se vad jag kan göra när jag kommer hem.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ett annat rykte: Zen+ eller Zen2 får namnet Pinnacle Ridge

Kanske Pinapple Ridge

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Ryzen - The Tech Press Loses The Plot - https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50